Av distribusjon,Cat6, Multirom, Nytt hus!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 75
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Av distribusjon,Cat6, Multirom, Nytt hus!

Holder på å bygge hus å er i gang med planlegging av teknisk rom! Gøøøy!
    Har en tråd under av prosessorer som går på samlet multimedia løsning i teknisk rom med distribusjon til flere rom. Har nå komt et godt stykke på huset og elektriker er i gang!
    Men, hvordan skal jeg få distribuert signalene til de forskjellige rommene. Jeg har lagt opp cat 6 kabler over alt, så er godt sikret der!

Men så kommer det til extendere og matrixer og dubediter ned i mente!
    Noen som vil dele erfaringer med tanke på extendere? har lest at gefen sine produkter ikke er så bra med tanke på det man betaler for dem.

Det siste nye er jo denne saken her. Fra HDBaseT. Med overføring av både hdmi og "power over cable" HDMI Ethernet IR Repeater Extender 100m Over Cat5e/6 AV | eBay

Erfaringer med denne?

Tenker også på oppsettet av de ulike sourcene. Jeg tenkte først å kjøre alle sourcene gjennom forsterker og deretter extender til stuen. Men da jeg fant ut at jeg skal ha distribusjon til flere rom, blir vel dette et problem når jeg skal se på tv på soverommet og lyden kommer i stua?

Her trenger jeg en smart løsning! Hjelp!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lagt ved et vedlegg som jeg tenker oppsettet skal være! Ser dette någenlunde rett/praktisk ut?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigste å passe på her er vel at Matrix Switchen kan kjøre flere inn og ut samtidig, så fruen kan se på tv samtidig som du spiller PS3
    Det blir et rimelig kostbart annlegg, men HDMI over lange avstander er desverre vanskelig å løse på noen særlig annen måte.

Har du tenkt på hvordan du skal styre alt sammen? Er rimelig håpløst å ha 3-4 fjernkontroller ved hver tv

Blir et spennende prosjekt, håper du holder oss oppdaterte

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er fult mulig å kjøre forskjellige signaler til ulike rom samtidig! Ja, spesielt greit når frustrerte fruer går på tv

Angående styring har jeg tenkt å gå for logitech harmony! Denne fåes med RF (radiobølger) denne blir levert med en mottaker/converter som omformer rf signale til IR.

Ja, blir litt spennende om det fungerer, Har søkt litt på forumet men det er ingen som har hatt et lignende prosjekt. Ser noen likheter, men lite oppdatering på de sjeldne trådene ang. dette tema.

Hadde vært greit om noen hadde erfaringer med denne typen distribusjon!!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Jeg har et oppsett som du beskriver. Det går via en HDMI-matrise (4X4 HDMI Matrix by Cat5e/6 Support 3D--Portta. Jeg ga drøyt 3000 for den på eBay.

Jeg har koblet til 4 kilder. 2 Htpc, Altibox mottaker og Xbox 360. På utgangene har jeg koblet til 3 full hd display. 2 av dem går via AV-receivere. Til å styre bruker jeg enten de små fjernkontrollene som følger med CATx til HDMI-mottakerne, eller oppsettet mitt med Irule på iOS (Ipad og Iphone) og Global Cache Itach. Itach er en IR-sender som du kobler til hjemmenettverket.

Kablene jeg bruker er CAT5e UTP. Pga at de er mye lettere å strekke.

Det hele fungerer bra hos meg og er kjempebra. Har samlet alt utstyr i et rack som er plassert i teknisk rom. Men noen erfaringer har jeg gjort meg, bla:

- Alle display bør ha samme oppløsning. Dvs full HD i praksis.
    - Dersom du viser samme bilde på flere display vil lyden gå ned til laveste felles format. Dvs hvis du ønsker å se samme bluray i hjemmekino + soveroms-TV, vil du du kun få stereo.
    - Kabling. Du bør gå via direktestrekk av CATx-kabler, grunnet den heftige båndbredden. Dvs veggbokser og patcheskap vil skape trøbbel.
    - Kablene må være topp kvalitet og termineringen må være helt perfekt. Jeg bruker en PC og en nettverkssvitsj som test. Om jeg får stabil 1 Gbps kobling, så fungerer det stort sett til HDMI ekstender også.
    - Jeg får av og til en liten dropout når noen skrur på en lysbryter, men dette er veldig sjelden.
    - Burde jeg ha ventet til HDBase-T kommer?

Det er mange som er tvilende til HDMI-distribusjon. Og det er vel med rette. Det er mange som sliter med dette, men det fungerer som sagt hos meg. Det er mange usikkerhetsfaktorer, f.eks EDID-problematikk, inkompatibelt utstyr, elektrisk støy, kablng og terminering.

Et tips fra meg er å unngå å investere for mye penger før du vet om det fungerer. Ikke kjøp en Gefen matrise til 20000 for så å finne ut at det ikke fungerer. Dyrt er ikke en garanti for at det fungerer.

Test gjerne at koblingen mellom kilde og display fungerer med en enkel HDMI-ekstender til noen hundrelapper.

Mvh Jan H

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Redningen!

Janh! Endelig! Her må du hjelpe meg asså! Endelig en som tenker i samme baner.
    Ja jeg er enig å ikke investere i et dyrt produkt enda!
    Men en ting jeg må ha klart for meg, Den matrix/switchen du kjøpte fra portta`s, virker den som en extender også? eller bare switcher denne mellom input/output?
    Hvis den ikke har extender funksjon må du vel ha dette utenom?
    Jeg har lagt opp til cat6 fordeling i alle rommene. Så det skal ikke stå på kablingen. Har sett på MANGE forskjellige produkter, men ser det er mye forskjellig dere ute også.
    Er det lyden på tv som reduserer seg i kvaliteten ved å se på to ulike skjermer samtidig?
    HDbaseT, mjaa, det som er forskjellig er jo at den støtter HDMI 1.4 og samtid har ehernet over kabel. Og kan forlenge signale over 100 meter ukomprimert!
    Med tanke på bildekvalitet? Noe redusert eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Det er er moro å dele erfaringer med likesinnede :-)

Men en ting jeg må ha klart for meg, Den matrix/switchen du kjøpte fra portta`s, virker den som en extender også? eller bare switcher denne mellom input/output?
    Den har innebygget extender rett i boksen (2xCATx + 1 HDMI ut per utgang). Det er valgfritt om du vil bruke ekstender utgang eller HDMI. I pakken følger det med 4 mottakerenheter og mini-fjernkontroller for å svitsje input for den aktuelle utgangen. Mottakerboksen har også IR-repeater funksjon.

Jeg har i mitt oppsett hjemmekinoen tilkoblet direkte via 5m HDMI fra svitsjen, stue går via ekstender på ca 8m, soverom via ekstender over 20m. Alle koblingene fungerer bra, når jeg koblet utenom patcheskap og veggbokser. Før jeg gjorde det var det bare støy og dropouts.

Hvis den ikke har extender funksjon må du vel ha dette utenom?
    Korrekt. Men du sparer mye ledninger og strømadaptere ved å ha det innebygget.

Jeg har lagt opp til cat6 fordeling i alle rommene. Så det skal ikke stå på kablingen.
    Smart. Men som sagt vil jeg anbefale at du ikke har vegbokser eller andre skjøter på kablene, det reduserer båndbredden betraktelig og kan resultere i 0 bilde eller støy. Plugg-til-plugg er det som gjelder og du bør sørge for perfekt terminering av pluggene.

Er det lyden på tv som reduserer seg i kvaliteten ved å se på to ulike skjermer samtidig?
    Jepp når en kilde splittes på flere display, så foregår det en EDID-forhandling der beste felles standard velges for hhv lydformat og bilde (oppløsning og bildefrekvens). En enkel TV støtter gjerne bare dekoding av stereolyd. Dermed så velges kun stereo, uansett om du også har en 7.1 receiver tilkoblet samtidig. Min erfaring er at det ikke er så farlig. Det er sjelden at jeg splitter signalet i den daglige bruken.. Stort sett ser jeg bare ett bilde på en skjerm om gangen. Den kilden jeg normalt splitter, er TV-mottakeren, og den sender stort sett i stereo likevel.

Jeg har lest litt på avsforum om at denne EDID-forhandlingen kan bli litt rar dersom man har en uheldig miks av TV-er/receivere og projektorer av forskjellig merke. Jeg har bare Samsung TV-er og Onkyo-receivere, og det fungerer bra. Kompleksiteten i et slikt oppsett gjør at det simpelthen ikke er garantert at det fungerer for alle.

HDbaseT, mjaa, det som er forskjellig er jo at den støtter HDMI 1.4 og samtid har ehernet over kabel. Og kan forlenge signale over 100 meter ukomprimert!
    Sånn jeg tolker HDBase-T, så er vel det bare en standardisering og forbedring av HDMI-ekstender teknologien. Fordelen er jo at matrise-svitsjer etterhvert kan bygges inn i AV-receivere og ikke minst at standarden skal klare seg med kun 1 CATx kabel, der en har mulighet for 100Mbit ethernet multiplekset inn i datastrømmen.

Med tanke på bildekvalitet? Noe redusert eller?
    Jeg mener å ha lest bildekvaliteten skal være det samme, dvs ukomprimert. Det som man kunne ønsket seg var jo litt feilkorreksjon, slik at små støypulser ikke påvirker bildet, slik det er med HDMI-ekstendere i dag.

Sorry, langt innlegg igjen, men jeg har vanskelig for å fatte meg i korthet om dette temaet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjør ingenting med lange inlegg janh! Informasjonen jeg er ute etter!

Okei, Så du den boksen du henviser til,(fra portta) Du har den som kjører dual,med to cat 5 kabler? Jeg tenker å kjøre kun en cat 6 kabel. Har sitt litt på heitmann sine produkter: eheitmann.no veldig mye spennende. ikke så dyre priser heller. har støtte for hdmi 1.4.

Med IR repeateren, styrer du sourcene med denne?

Med tanke på matrixen så må jeg ha en hdmi utgang også for å koble reciveren til. og deretter en extender fra recieveren.

Ja, da skal jeg droppe alt av veggbokser og patchpanel til denne distribusjonen!
    Ja det er sikkert sjelden en ser på to signaler samtidig og i tilfelle, kun tv ja!

er du fornøyd me servicen hos portta? 220 V tilførsel osv?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuZleBiFf
    Oi, det så kult ut. Har du (eller noen andre her) testet dette?
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuZleBiFf
    Jepp. Dette er et kult system. Jeg har ikke testet det personlig, men jeg har nå studert det litt.

Fordelene med dette systemet er:
    - Massivt skalerbart. Ikke noe problem med en 10x10 eller 20x20 matrise, så lenge lommeboka og ethernet-svitsjen henger med.
    - Ikke noe EDID problematikk som ved ordinære splittere og matriser, siden mottakerboksene er "smarte" de skalerer bilde ift display og mikser og downsampler lyd. Signalkilden "ser" alltid kun èn 1080p/7.1 mottaker.

Ulempene:
    - Pris.
    - Krever managed svitsjer som kan endre VLAN på portene via automasjon-software. Svitsjingen fungerer ved at hver signalkilde kjører på hvert sitt VLAN på ethernet-et. Når en mottaker skal vise en signalkilde, så bytter den til angitt signalkilde sitt VLAN-id.
    - Kompresjon. Andre generasjon skal visstnok ikke gi degradert bilde. Men det spørs jo hvorvidt det er noe alle er enig i.

Jeg har dog ikke sett så mye om dette systemet i Norge. Men, det er vel en stund før det blir stor nok etterspørsel etter sånt her.. Folk flest ser ut til å synes det er fett nok med 3-4 bokser under hver TV ;-).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, Så du den boksen du henviser til,(fra portta) Du har den som kjører dual,med to cat 5 kabler?
    Jepp. Kun én kabel hadde selvfølgelig vært enda bedre.

Jeg tenker å kjøre kun en cat 6 kabel. Har sitt litt på heitmann sine produkter: eheitmann.no veldig mye spennende. ikke så dyre priser heller. har støtte for hdmi 1.4.
    Spennende produkter det, men det blir jo en bra sum til slutt, eller?

Med IR repeateren, styrer du sourcene med denne?
    Jepp, det går fint. Men jeg har gått over til å bruke Irule på Iphone for å styre alt, så slipper jeg fri sikt til mottakerboksen, og kan gjemme den bak TV-en.

Med tanke på matrixen så må jeg ha en hdmi utgang også for å koble reciveren til. og deretter en extender fra recieveren.
    Jeg har koblet begge receiverne mine til utgangene på matrisen og deretter displayet til receiverens utgang. Dermed så bruker jeg aldri mer enn én inngang på receiveren, all svitsjing av signalkilde gjøres på matrisen. Hadde du tenkt det annerledes?

er du fornøyd me servicen hos portta? 220 V tilførsel osv?
    Når man bestiller fra Hong Kong, så er vel service noe en kan se langt etter. Han som selger dette på Ebay virker seriøs nok. Men om du får et DOA produkt, så er det nok litt styr å returnere. Men selgeren sendte i alle fall nettadaptere med europeisk kontakt. Dog var strømadapteret til selve matrisen litt i svakeste laget, så jeg måtte kjøpe et kraftigere på Clas, og etter det har det vært stabilt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janh
    Ulempene:
    - Pris.
    - Krever managed svitsjer som kan endre VLAN på portene via automasjon-software. Svitsjingen fungerer ved at hver signalkilde kjører på hvert sitt VLAN på ethernet-et. Når en mottaker skal vise en signalkilde, så bytter den til angitt signalkilde sitt VLAN-id.
    f.eks
    Komplett.no - NETGEAR WNR2000 RangeMax Wireless-N
    pluss
    www.dd-wrt.com | Unleash Your Router

Skal i teorien takle dette
    Blir selvsagt få porter hvis man skal kjøre ut til mange steder, men jeg vil egentlig bare frem til at en billig switch/ruter med DD-wrt skal støtte vlan.
    Dette er IKKE noe jeg har testet, men jeg vet at WRT har vlan støtte.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cat6 skjermet! DONE

Da er mesteparten av kabeltrekkingen ferdig!(Endelig)2 paller med gips er allerede montert!
    Nå har jeg gradert meg godt, Lagt opp følgende:

Alle rom er satt opp med 4xCat6.
    Alle rom der jeg skal distribuere AV/ video signaler til har jeg i tillegg trekt Cat6 STP, altså skjermet. Denne var dyr. 10000 NOK for 400 meter.
    Skjermet cat 6 er trekt til følgende rom:

-Stue, t forskjellige plasseringer, (med tanke på ommøblering)
    -Loftstue 3 ETG.
    - Master bedroom
    - Kinorom

Er ute etter å kjøre Av distribusjonen via en cat 6. Har vært i kontakt med Espen heitmann som selger grandbeing sine produkter. Men prisene er ganske stive. Har også vært i kontakt me Rose Electronics. De har akkurat startet med HDMI extending og håper å få en levedyktig pris av dem.

Ser også det er mange varierende produkter ute på markede. Derfor jeg ikke vil kjøpe det "første og beste" med en gang.
    Mer erfaringer?

Update med bilder kommer!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Crestron DM

Hei

Har lest gjennom denne tråden og tenkte jeg skulle dele litt om mine erfaringer.
    Er Crestron installatør, og kjenner disse produktene svært godt.
    Det jeg også vet er at Crestron sine produkter er markedsledene på området, og eneste leverandør (per i dag) som kan lever et Full HD 1080P, deep color signal, over 1 skjermet cat6 kabel...
    Og her kan jeg garantere at du ikke får hakking i bildet:-D

Høres dette ut som noe for deg?

Det du trenger er en:
    Product: DM-MD6X4 - 6x4 DigitalMedia™ Distribution Center [Crestron Electronics, Inc.]
    Med slike mottaker bokser:
    Product: DM-RMC-100-C - DigitalMedia 8G+™ Receiver & Room Controller 100 [Crestron Electronics, Inc.]
    Eller denne enklere modellen:
    Product: DM-RX1-1G - Wall Plate DigitalMedia™ CAT Receiver [Crestron Electronics, Inc.]

Styrt gjennom denne:
    Apple® & Crestron® - iPhone®, iPod® and iPad™ Mobile Control [Crestron Electronics, Inc.]

Har levert flere større anlegg med tilsvarende system, og er svært imponert. Og med crestron kan du ikke tråkke feil

Mvh
    mortlind

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sweet!

Se her ja mortlind! Begynner det å komme seg! Men dette systemet er vel sviiin dyrt? Hvem er det du monterer for?
    Full HD 1080P, deep color signal, over 1 skjermet cat6 kabel, Hmm. har du kjennskap til hdmi over IP? sjekk ut disse: HDelity - HDMI OVER IP Ser jo veldig bra ut! Men som alle andre systemer, kostbart.

Ser på den creston distribusjons center, den har bare 3 utganer for sending av hdmi over cat. Jeg skulle helst hatt 4 faktisk.

er du creston installatør av yrke?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja dette systemet blir litt dyrere enn hva "vanlige" systemer koster. Men Crestron kan du bruke som automasjons hjerne i huset. Her kan du styre lyset, persienner, varmepumpe, temostater, nattsenking, garasjeporter, projektorer, TV, forsterker osv.
    Nevnte jeg at med DM-systemet kan du styre TV/Blu-Ray gjennom HDMI kabelen...

og eneste leverandør (per i dag) som kan lever et Full HD 1080P, deep color signal, over 1 skjermet cat6 kabel...
    Liten rettelse.
    og eneste leverandør (per i dag) som kan lever et Full HD 1080P, deep color signal, UKOMPRIMERTover 1 skjermet cat6 kabel...
    Dersom du trenger flere utganger kan du se på denne:
    Product: DM-MD6X6 - 6x6 DigitalMedia™ Distribution Center [Crestron Electronics, Inc.]
    Eller dersom du skal ta den helt ut går du for denne med utskiftbare kort
    Product: DM-MD8X8 - 8x8 DigitalMedia™ Switcher [Crestron Electronics, Inc.]
    Da er du klar for morgendagens teknologi, og skulle utstyr komme med HD-baseT(eller en annen ny standard) er jeg nokså trygg på at Crestron lager et input/output kort med denne standarden.

har du kjennskap til hdmi over IP? sjekk ut disse: HDelity - HDMI OVER IP Ser jo veldig bra ut!
    Dette systemet ser veldig bra ut, men forstår jeg det riktig dersom du i tillegg må ha et styresystem for å kontrollere dette...
    Product - HDelity
    Central control system installation
    A range of control systems such as Control4, Crestron, AMX , RTI or any computer can be integrated using the RS-232 port to control your source Switch or Matrix units intergrated with the AVEC unit
    Ser for meg at et rent Crestron system fungerer enda bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen steder som viser rettledene priser? selger du? Ja å bruke det som styringssystem for hele huset må jo være genialt.

Men HDelity sender også ukomprimert og er av standaren HDbaseT støtter HDMI 1.4 faktisk. Se her: Cablesson HDelity HDMI Extender (HDBaseT)

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygde hus selv og sjekket det meste av muligheter med HDMI distribusjon. Kom frem til at det ble meningsløst dyrt å spre signaler over HDMI. Da ble det langt billigere å heller kjøpe en ekstra HTPC eller BD spiller. Det er altfor mange issues med HDMI - handshaking etc. - som kan rote til opplegget.

Mitt tips er Cat6 i alle relevante rom, server, og f.eks. Mediespillere fra f.eks. Popcorn Hour. Litt synd, men HDMI er ikke laget for å spre signalene, tvert imot.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •