Av distribusjon,Cat6, Multirom, Nytt hus! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 75
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av thunderstorm77
    Bygde hus selv og sjekket det meste av muligheter med HDMI distribusjon. Kom frem til at det ble meningsløst dyrt å spre signaler over HDMI. Da ble det langt billigere å heller kjøpe en ekstra HTPC eller BD spiller. Det er altfor mange issues med HDMI - handshaking etc. - som kan rote til opplegget.

Mitt tips er Cat6 i alle relevante rom, server, og f.eks. Mediespillere fra f.eks. Popcorn Hour. Litt synd, men HDMI er ikke laget for å spre signalene, tvert imot.
    Jeg trur jeg hiver meg på denne anbefalingen her. I tillegg vil en slik distribusjon gi dårlig flexibillitet sammenlignet med lokal avspilling. Mitt forslag er som thunderstorm77, mediaspiller eller HTPC i hvert rom mot en seriøs mediaserver/nas i teknisk rom, med HTPC vil du ha muligheten til å ha en BD spillere i hvert rom og, og det kan fås i meget diskré utgaver. Har du parabol ville jeg vurdert en dreambox DM8000 med 4 tunere i teknisk rom. Denne vil kunne distribuere 4 individuelle signaler til 4 PCr eller dreamboxer rundt i huset samt at du får en pvr funksjon som kan startes og ses i det rommet du vil.

Når det kommer til styring så anbefaler jeg nettverksbasert, og her er Crestron sjef, ikke noe å lure på. Bare vit at det finnes løsninger som sannsynligvis vil gi deg en god nok løsning til en mye snillere pris.
    Sjekk uansett ut Global Cache sine gatewayer om du trenger styring i flere rom, billige (hvis du bestiller fra statene), stabile og god kvalitet. Disse kan brukes mot det meste av nettverksbaserte løsninger, også Crestron.
    Global Caché | Ethernet. WiFi. PoE. IR. Serial. Contact Closure.

Kult prosjekt forresten. Gleder meg til å se resultatet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DVDripper
    Har du noen steder som viser rettledene priser? selger du? Ja å bruke det som styringssystem for hele huset må jo være genialt.

Men HDelity sender også ukomprimert og er av standaren HDbaseT støtter HDMI 1.4 faktisk. Se her: Cablesson HDelity HDMI Extender (HDBaseT)
    Crestron

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men har veldig lyst å prøve dette. Jeg har jo egentlig bare behov for et uttak til tv nå i begynnelsen. Men så vil jeg gå for et system der jeg kan bare bygge ut med switcher osv. Da økonomien har stabilisert seg etter husbyggingen. Greier ikke helt å bestemme meg for hvilket system enda.
    Det må jo være rått å få det til at det er KUN tv`en som henger på veggen. Det har jeg ikke sett andre som har her på forumet heller. jeg er ikke interessert i NOEN bokser.

Når du nevner styring. tenker du da styring av HTPC osv? hvordan virker den nettverksbaserte styringen da?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forstått at du vil skjule alt, og er fan av den filosofien, sist gang bygde jeg inn alt i veggen bak TVn (dvs jeg bygde en vegg utenpå veggen). Det er fult mulig å få til det du ønsker, men det krever god planlegging og gjennomgang av div scenariorer, samt at det er en extra kostnad da utstyret som kreves sikter mer inn mot high-end markedet.

Crestron er nettverksbasert styring, og har den klare fordelen over flere konkurenter ved at den bruker sentralprossessor. Nettverkstyring er rett og slett at alle fj.kontroller sender og mottar (for de som kan det) informasjon og kommandoer over nettverket og via konverteringsbokser (gateway) plassert der du måtte trenge det kan gjøre om signalet til IR, RS232, relee mm, eller du kan styre komponenter som PC, mediaspillere, flere typer receivere, noen BD spillere mm. som er klargjort for det direkte på nettverkstilkoblingen. Hdmi CEC er også nevnt her, men her er jeg usikker på hvor detaljert styring du kan få. Det har potensiale det er klart.
    Noen fordeler er at noe utstyr kan gi tilbakemelding til fj.kontrollen på status, web aplikasjoner rett i fj.kontrollen, mulighet til å styre ting fra smartphone når du er ute av huset, hastighet, man trenger ikke tenke på fri sikt osv.

Selv bruker jeg iPad som styring av anlegget, via en app. som heter iRule. Denne er på langt nær Crestron, men det er en brøkdel av prisen og vil fungere greit i ditt system pr. dags dato, men jeg vil ikke anbefale det før 2veis kommunikasjon er på plass for et slik oppsett du planlegger.

Hva slags TVr har du/har du tenkt til å ha i oppsettet ditt? Har du tenkt på hvordan disse skal styres?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DM fra Crestron er den proffe veien å gå, det støtter jeg. Til og med representanter fra Kramer sier at Crestron er blant de svært få som behandler hdmi-signaler og routing på riktig måte.

Vær imidlertid obs på kabelspesifikasjoner hvis du velger andre extender-kit. Noen av spec'ene på enkelte av disse kit'ene er oppgitt med spesialkabel (gjerne skew-free). Det er ikke gitt at CAT6 alltid er bedre enn CAT5, nettopp pga at CAT-standarden er beregnet for datatrafikk, ikke video.

Det er f.eks mere skew (innbyrdes forskjell på lengden av parene) på CAT6 enn det er på CAT5. Single core vinner over stranded også som oftest.
    De aller fleste rene video-extendere har ikke godt av hverken patchepaneler eller vegg-kontakter.

Extron extendere (og matriser med RJ45-utgang og Tx-funksjon) jobber best med extron kabling (eller tilsvarende fra belden + + +)

Kramer extendere jobber best med kramer-kabling eller tilsvarende (her er det noen som krever skjermet kabel og noen som absolutt ikke virker med skjermet kabel)

Kult prosjekt! Kommer til å sjekke innom!

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja vegg på vegg er jo en fin mulighet da en har plass og planlagt for det! Smart!
    Når du nevner: Crestron er nettverksbasert styring, vil det si at du har en egen styringscontroller fra crestron da? Eller fungerer det slik at du f.eks har en logitech har. one og denne sender til en omformer(gateway?) som omformer f.eks rf til IR? Eller mener du gatewayen er en sentral der det går ethernet kabler til de ulike sourcene som er klargjort for styring via nettverk?

Angående styring tenkte jeg kun å bruke en harmony one med RF. Og en omformer i teknisk rom som sender ir signal til de forskjellige komponentene som bd spiller, forsterker osv. Jeg har ikke all verdens med kunnskap ennå angående styringsmulgheter. Men du kommer med veldig gode innlegg så setter stor pris

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja vegg på vegg er jo en fin mulighet da en har plass og planlagt for det! Smart!
    Når du nevner: Crestron er nettverksbasert styring, vil det si at du har en egen styringscontroller fra crestron da? Eller fungerer det slik at du f.eks har en logitech har. one og denne sender til en omformer(gateway?) som omformer f.eks rf til IR? Eller mener du gatewayen er en sentral der det går ethernet kabler til de ulike sourcene som er klargjort for styring via nettverk?

Angående styring tenkte jeg kun å bruke en harmony one med RF. Og en omformer i teknisk rom som sender ir signal til de forskjellige komponentene som bd spiller, forsterker osv. Jeg har ikke all verdens med kunnskap ennå angående styringsmulgheter. Men du kommer med veldig gode innlegg så setter stor pris
    En rimelig crestron kontroller (av den proffe typen) er CP2e. Denne har 3 lokale RS232-utganger, en del IR-utganger, Rele-utganger og I/O-inn/utganger. Den kan også styre komponenter som støtter styring via LAN. Her kan du fyre på en "uhorvelig mengde" komponenter egentlig.
    Dette er en 1U boks egnet for plassering i et 19" rack på teknisk rom.

Trenger du lite utganger lokalt (men styrer mesteparten via LAN) kan du også sette en DIN-AP2 i sikringsskapet. Den har samme prosessorkraft som CP2 (og resten av 2-serien forøvrig) men er mye mindre fysisk og passer på DIN-skinne.

Prosessoren fungerer også som en gateway ja. Du kan ha trådbundne touchpaneler og knappepaneler som går enten på LAN eller crestron sin egen CRESNET-bus (2par-kabling). Den støtter også trådløse LAN-paneler og iPod/iPad via det trådløse nettverket ditt. Du kan også bruke en pc for styring (eller en hvilken som helst komponent med nettleser). Via tidligere nevnte I/O inn/utganger kan du også bruke en hvilken som helst type bryter til å "trigge en event" i prosessoren. La oss si du vil ha en eller annen sær bryter som utseendemessig passer overens med "noe", så kan du koble denne til en av I/O-inngangene.

DM-serien har flere komponenter/extendere som har 2-veis RS232-kontroll eller IR-kontroll i tillegg til video/audio overføring. Dette er fint for komponenter som ikke har støtte for styring over LAN.

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Crestron har faktisk muligheten for bruk av Harmony inn på sitt system, men Harmony vil ikke gjøre rettferdighet mot oppsettet ditt i det hele tatt. Ja, du har mulighet for RF extenderen med Harmony 900 og 1100 og noen utgåtte modeller (1000 og 895) og det vil fungere.
    Harmony er veldig bra til et middels anlegg i en vanlig stue, men både på større anlegg og spesielt et slikt anlegg du snakker om vil det ikke fungere bra, det er altfor begrenset og lite intuitivt til dette og det kommer til å bli en flaskehals i systemet ditt. Dette er ikke drittslenging av Harmony, som jeg har hatt og likte veldig godt, men den er bare ikke designet for denne typen anlegg. Jeg vet heller ikke hvor lang avstand RF extenderen vil gi stabil overføring. Prismessig kan jeg forsvare tankegangen, men...

Det både jeg og DrErling snakker om er å bruke mer avanserte fj.kontroller og evt. touchpaneler. Disse systemene er som regel veldig flexible og kan skreddersys mot anlegget, og de kan bygges ut i nesten det uendelige. Crestron er Rolls Royce her, men det er noen gode konkurenter der ute til en litt annen, men fremdeles stiv pris.

En gateway, slik jeg snakker om blir det samme som en RF extender, bare at den får signaler fra nettverket ditt, enten kablet eller trådløst. Utstyr som er klar for styring over nettverk fungerer selv som egen gateway og trenger intet extra utstyr.

Har du tenkt gjennom at du må inn i det tekniske rommet hver gang su skal skifte plate i BD-spilleren? Blir ikke dette litt tungvint?

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En billligversjon av Crestron er Girder + NetRemote. Kan du litt programmering (Lua) er dette veldig artig å sette opp. Du lærer uasnett Lua ganske kjapt, ikke så vanskelig som det ser ut.

Jeg jobber med dette i kinoen. Kjører da NetRemote og Girder på HTPC, som via RS-232 styrer projektor, processor og BD-spiller. Du styrer NetRemote vha. touchscreen (eller PDA etc). Veldig kjekt med feedback fra komponentene (og veldig kult!). Mulighetene er endeløse. Girder som kjører på ulike maskiner over samme nettverk kan kommunisere.

Girder har opplegg for å styre egentlig "alt", men mye av jobben er gjort på f.eks. X-10.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Girder er også en mulig løsning, helt klart. Det trådstarter egentlig må bestemme seg om er om han ønsker å få noen til å gjøre jobben (dyrt), sette seg inn i hvordan det kan gjøres billig (tidkrevende) eller velge en enkel og billig løsning (a la Harmony One/RF).

HomeSeer, LinuxMCE, Girder/NetRemote og lignende er også billige (men tidkrevende) måter å få til husautomasjon på. Det er ikke til å stikke under en stol at et Crestron eller AMX eller CUE (el tilsvarende) anlegg blir kostbart. Det er ikke fri software og man må enten være sertifisert selv eller bruke sertifiserte folk til å gjøre jobben. Men, igjen, kvalitet koster.

Bare så det er sagt; det går fint an å bruke masse penger og allikevel ikke få kvalitet.. Et intuitivt og bra oppsatt brukergrensesnitt (det brukeren ser på inn-enheten) er èn av to veldig viktige ting mht styring (det andre er selvfølgelig at kommandoene er riktige og styrer rett komponent på rett måte)

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi oi. Nå ble det veldig avansert for meg her. Ja, kostbart, men om jeg velger creston må dette innstaller av sertifisert installatør? Hvor mye er det snakk om her?

Jeg har en del basisoppsett i huset nå jeg vil gå ut ifra. De tingene dere nevner må fungere med den kablingen og oppsetet jeg har lagt opp til nå i huset. Jeg kan ikke ha noe form for touchpanel på vegg med crestnet kabel osv. Det har jeg ikke lagt opp. Jeg har kun cat 6 skjermet og cat 6 utp kabel til de lokasjonene jeg nevnte tidligere. Jeg har lagt opp til et "gips vindu to plasser i stuen, Her henger jeg tv`en foran og det er ingen form for veggboks her. bare en cat6 kabel som kommer ut i et rør. Den eneste muligheten for smarthussystem som dere burde vite om er at jeg har lagt opp til lysstyring med trekkerør til hver spott (første spott i hver enkelt sone+ til dimmeren og ned til sikringskap i tekn.rom) dette skal holde til smart styring av lys.

Når jeg har nevnt dette, kan dere tenke dere en ca pris for KUN oppsett av denne AVdelen vi snakker om ved creston sine produkter? er det snakk om 50-60 tusen er det egentlig uaktuelt tror jeg.
    Er heller ikke flink selv på programering, men kjenner en som kan hjelpe meg som er en kløpper på dette.Hvis dette er lov til å gjøre selv da seff.

Jeg kan fortelle dere et senario som jeg ønsker:
    Tenker meg å sitte i sofaen, kun et tv på veggen. I hånden vil jeg ha en IPAD, eventuelt en brukervennlig fjernkontroll jeg kan styre systemet med. Ikke noe mer avansert enn dette. Her må jeg vel kunne velge output til de forskjellige displayer i de aktuelle rom. styre lyden på recieveren, bla i kanaler, og skifte sourcer.

Med tanke på denne RS232 kontroll, er vel dette kablet og må gå i vegg til et touchpanel? dette er vel da uaktuelt?
    Det viktigste for meg er AV delen. Den automatiserte delen av lys og varme osv kan jeg ta i ettertid, men det er veldig greit at dere nevner at styringsystemet kan dekket dette også.

Dere kan dette veldig godt ser jeg og setter veldig stor pris på den hjelpen dere gir meg!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er du villig til å gi for et slikt system da? Du skvetter nok litt når du ser prisen på Crestron, selv om du kanskje kan finne noen komponenter på eBay.

Det er tidkrevende å sette opp det du ønsker - jeg ville lært meg det selv. Homeseer er også et bra alternativ, det har grensesnitt til iPad også (noe ikke NetRemote har).

Det er ikke noe problem å gjemme komponenter unna, men de må jo ære koblet opp til TV etc. Mange systemer som kan styre over WiFi og rf.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi oi. Nå ble det veldig avansert for meg her. Ja, kostbart, men om jeg velger creston må dette innstaller av sertifisert installatør? Hvor mye er det snakk om her?

Jeg har en del basisoppsett i huset nå jeg vil gå ut ifra. De tingene dere nevner må fungere med den kablingen og oppsetet jeg har lagt opp til nå i huset. Jeg kan ikke ha noe form for touchpanel på vegg med crestnet kabel osv. Det har jeg ikke lagt opp. Jeg har kun cat 6 skjermet og cat 6 utp kabel til de lokasjonene jeg nevnte tidligere. Jeg har lagt opp til et "gips vindu to plasser i stuen, Her henger jeg tv`en foran og det er ingen form for veggboks her. bare en cat6 kabel som kommer ut i et rør. Den eneste muligheten for smarthussystem som dere burde vite om er at jeg har lagt opp til lysstyring med trekkerør til hver spott (første spott i hver enkelt sone+ til dimmeren og ned til sikringskap i tekn.rom) dette skal holde til smart styring av lys.

Når jeg har nevnt dette, kan dere tenke dere en ca pris for KUN oppsett av denne AVdelen vi snakker om ved creston sine produkter? er det snakk om 50-60 tusen er det egentlig uaktuelt tror jeg.
    Er heller ikke flink selv på programering, men kjenner en som kan hjelpe meg som er en kløpper på dette.Hvis dette er lov til å gjøre selv da seff.

Jeg kan fortelle dere et senario som jeg ønsker:
    Tenker meg å sitte i sofaen, kun et tv på veggen. I hånden vil jeg ha en IPAD, eventuelt en brukervennlig fjernkontroll jeg kan styre systemet med. Ikke noe mer avansert enn dette. Her må jeg vel kunne velge output til de forskjellige displayer i de aktuelle rom. styre lyden på recieveren, bla i kanaler, og skifte sourcer.

Med tanke på denne RS232 kontroll, er vel dette kablet og må gå i vegg til et touchpanel? dette er vel da uaktuelt?
    Det viktigste for meg er AV delen. Den automatiserte delen av lys og varme osv kan jeg ta i ettertid, men det er veldig greit at dere nevner at styringsystemet kan dekket dette også.

Dere kan dette veldig godt ser jeg og setter veldig stor pris på den hjelpen dere gir meg!
    Du slipper ny kabling for å få til noe sånt. Alt du er bekymret for her, hvertfall det meste er vanlige utfordringer, og gjennomtenkt. Uansett hvilken du går for. De selger ferdige Crestron oppsett på Avshop.no til 11-12000 kr, greit hvis du vil legge på 20-30 000 eller mer i framtiden. Hvis ikke ender du opp med en dyr Harmony kontroll.
    Ønsker du et pent kontroll system til best mulig pris tror jeg iRule som jeg bruker er veien å gå. Inkludert iPad kan du sikte på en pris fra 5-10000. Setter ved en link.
    http://avforum.no/forum/av-gadgets/1...ipod-ipad.html
    Det er DIY, men absolutt håndterbart for nesten hvem som helst. Programeringen er for det meste drag and drop og resten får du hjelp til av nettsamfunnet. Eneste jeg kan se blir en utfordring er TVn. Hva slags TV skal du ha/har du?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thunderstorm77
    Hva er du villig til å gi for et slikt system da? Du skvetter nok litt når du ser prisen på Crestron, selv om du kanskje kan finne noen komponenter på eBay.

Det er tidkrevende å sette opp det du ønsker - jeg ville lært meg det selv. Homeseer er også et bra alternativ, det har grensesnitt til iPad også (noe ikke NetRemote har).

Det er ikke noe problem å gjemme komponenter unna, men de må jo ære koblet opp til TV etc. Mange systemer som kan styre over WiFi og rf.

Nai, vil kanskje strekke meg til 15 000 ca. da tenker jeg styring og oppsett er inkludert.

Ja men tilkoblingen til tven skjer gjennom extenderen som er koblet til cat 6 skjermet og hdmi til tv`en på veggen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raymagnu
    Du slipper ny kabling for å få til noe sånt. Alt du er bekymret for her, hvertfall det meste er vanlige utfordringer, og gjennomtenkt. Uansett hvilken du går for. De selger ferdige Crestron oppsett på Avshop.no til 11-12000 kr, greit hvis du vil legge på 20-30 000 eller mer i framtiden. Hvis ikke ender du opp med en dyr Harmony kontroll.
    Ønsker du et pent kontroll system til best mulig pris tror jeg iRule som jeg bruker er veien å gå. Inkludert iPad kan du sikte på en pris fra 5-10000. Setter ved en link.
    http://avforum.no/forum/av-gadgets/1...ipod-ipad.html
    Det er DIY, men absolutt håndterbart for nesten hvem som helst. Programeringen er for det meste drag and drop og resten får du hjelp til av nettsamfunnet. Eneste jeg kan se blir en utfordring er TVn. Hva slags TV skal du ha/har du?

Ja men når du sier 11-12 0000 da er dette kun for kontroll systemet? også kommer extender matriser osv i tillegg?
    Forstår det slik at IRule er bare en app som kan styre en hvilken som helst komponent på wifi nettet og fram til en omformer?

Ja det oppsettet de selger på avshop ser jo greit ut, da tenker du på denne pakken: AVshop Crestron Prodigy Smarthus systemoppsett / AVshop.no

Ja tv`en har jeg ikke kjøpt enda, men ser på den nye samsung tv`en. Det jeg også ser her er jo at det går an å streame musik,bilder og VIDEO via ethernet. Er det da nødvendig med denne AV distrubusjonen der jeg skal ha denne tven? blir vel kanskje ikke samme kvalitet på denne overføring med tanke på ukomprimert 1080p og 3d..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja men når du sier 11-12 0000 da er dette kun for kontroll systemet? også kommer extender matriser osv i tillegg?
    Forstår det slik at IRule er bare en app som kan styre en hvilken som helst komponent på wifi nettet og fram til en omformer?

Ja det oppsettet de selger på avshop ser jo greit ut, da tenker du på denne pakken: AVshop Crestron Prodigy Smarthus systemoppsett / AVshop.no

Ja tv`en har jeg ikke kjøpt enda, men ser på den nye samsung tv`en. Det jeg også ser her er jo at det går an å streame musik,bilder og VIDEO via ethernet. Er det da nødvendig med denne AV distrubusjonen der jeg skal ha denne tven? blir vel kanskje ikke samme kvalitet på denne overføring med tanke på ukomprimert 1080p og 3d..
    Den prisen er kun styringen hvis du ser på Crestron ja, og i min mening er denne pakken som selges på Avshop forferdelig overpriset i forhold til hva du faktisk får, men det er min mening. Du kan få til det samme som tilbys der, minus utbyggingsmulighetene. Et seriøst Crestron anlegg er mange ganger dyrere.

Jeg brukte ganske lang tid for å finne en slik type "proff" fj.styring, Crestron, Girder/Nettremote, Nevo, Pronto mm., og endte til slutt på iRule av 3 grunner, iPod/iPad, pris og fokus på DIY. Har ikke angret. Det er som du nevner en app, som alle programmer på et slikt apparat. Sjekk ut min hjemmekino så kan du se hvordan jeg gjorde det sist.

Sjekk litt rundt og se hva som finnes av muligheter, det er mulig Harmony blir en god nok løsning for deg, selv om det ikke var det for meg.

Samsung er gode TVr på alt bortsett fra styring, så går du for noe innenfor styring med iPad må du være klar over at du blir avhengig av en form for IR sender, enten direkte på TV eller i fri sikt til TVn i rommet. Den kan styres over nettverket, men kun via Samsungs egen app, og ikke via tredjeparts.

Samsung har streaming muligheter, men er kresen på filformater og er vel ganske begrenset, men det kan nok være du kan bli fornøyd med det som er der. For meg lar jeg annet utstyr som er designet for det gjøre jobben og bruker tv som bildeframviser.

Husk oppi alt sammen at det er du som skal bli fornøyd, til en pris du er fornøyd med.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samsung er gode TVr på alt bortsett fra styring, så går du for noe innenfor styring med iPad må du være klar over at du blir avhengig av en form for IR sender, enten direkte på TV eller i fri sikt til TVn i rommet. Den kan styres over nettverket, men kun via Samsungs egen app, og ikke via tredjeparts.
    Helt korrekt. Og velger du skjermer med "touch-knapper" i rammen så er det et sant helsikke å feste en ir-emitter på rammen, uten å få problemer med nevnte touch-funksjon. (Ir mottageren sitter bak slike knapper på i alle fall èn samsung skjerm jeg har vært borti)
    Proff-skjermene til Samsung er en helt annet ting, men regner ikke med det er disse som skal brukes.

Husk oppi alt sammen at det er du som skal bli fornøyd, til en pris du er fornøyd med.
    Nettopp!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg trenger bare en oversikt over hva jeg trenger. for å finne en ca pris. 5000,- fra eller til gjør ikke noe. Men hva trenger jeg for et slik oppsett.
    Bor i haugesund så det er ingen crestron innstallatører her så vidt jeg vet:S

Slik jeg forstår det nå, DET JEG MÅ HA:
    En IPAD, med irule.
    - En controller, enten crestron prosessorer, Itach?, eller en annen form for dette.
    Ipaden kommuniserer via WIFI til controlleren som står i teknisk rom, denne styrer da videre komponentene i det tekniske romme, enten ved IR prober, rs232, ethernet for de som har det?
    - Jeg ser for meg at HDMI over IP kan være gode greier med tanke på distribusjondelen.. Dette systeme krever jo og en nettverkswitch. Men denne kobles sikker enkelt å greit til "controlleren som styres via IPAD over WIFI.

Forstår jeg det rett eller er jeg helt på bærtur?
    Må jeg til med noe programering da? Irule bør vel være OK å forholde seg til.
    Ja å styre tven med fri sikt bryr jeg meg ikke om. Bare jeg kan styre alle andre komponenter i tekn.rom.

Bare si meg hva jeg trenger av komponenter så jeg kan sammenligne litt priser og få en oversikt som jeg kan bli fornøyd med.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg trenger bare en oversikt over hva jeg trenger. for å finne en ca pris. 5000,- fra eller til gjør ikke noe. Men hva trenger jeg for et slik oppsett.

En IPAD, med irule.
    - En controller, enten crestron prosessorer, Itach?, eller en annen form for dette.
    Ipaden kommuniserer via WIFI til controlleren som står i teknisk rom, denne styrer da videre komponentene i det tekniske romme, enten ved IR prober, rs232, ethernet for de som har det?
    - Jeg ser for meg at HDMI over IP kan være gode greier med tanke på distribusjondelen.. Dette systeme krever jo og en nettverkswitch. Men denne kobles sikker enkelt å greit til "controlleren som styres via IPAD over WIFI.

Ja å styre tven med fri sikt bryr jeg meg ikke om. Bare jeg kan styre alle andre komponenter i tekn.rom.

Bare si meg hva jeg trenger av komponenter så jeg kan sammenligne litt priser og få en oversikt som jeg kan bli fornøyd med.

Husk også å ta med i prisen at du må ringe til installatøren hver gang du bytter ut utstyr...

En ting til - skal du ha et litt proft oppsett, synes jeg det er et must med 2-veis kommunikasjon. Dette funker gjennom RS-232 eller ip. Skal du gjemme bort komponentene, er det en kjempefordel å kunne se status og innstillinger. Det er utrolig stilig at du f.eks. får opp en logo av en BD-disk når denne settes i, og info om lydspor, undertekst, inngang på forsterker, etc etc. Men det kommer litt an på komponentene du har. Jeg kjøpte bevisst inn komponenter med RS-232 i kinoen siden jeg hadde planer om nettop dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En IPAD, med irule.

Nei, du er ikke helt på bærtur. For iRule m/iPad trenger du følgende; minimum en iTach IR, og denne er fin da den har både blaster og lære funksjon innebygd, samt kan kommunisere med 8 fj.kontroller samtidig. Fåes i kablet, trådløs og med strøm over ethernet. Pris fra USA til Norge: rett under 1000 lappen pr. Stk. Samme pris for 1 rs232, og kan fåes med 3 relee styringer.
    Alternativt får du GC100 som har både IR og rs232 i samme box, men kan bare ha 1 oppkoblet fj.kontroll av gangen, og blaster og læring er extra utstyr. Pris fra USA til Norge: ca 1000 og 2000 for de aktuelle meodellene. iPad 2 16gb wifi koster 3890kr så da er regnestykket enkelt. For ditt oppsett ville jeg brukt minimum 1 iTach IR i teknisk rom og 1 ved gjemt vekk i rommet med hver TV. Evt om du kan strekke blaster eller probekabel fra det tekniskerommet til i nærheten av TVn. (avstand er en viktig faktor her)
    Lisensen for iRule er 50$ og er basert på "gjør det selv", og er mer enn håndterbart. Du skal ikke være redd for ikke å få hjelp i hvertfall. Og fordelen med Global Cache sine produkter er at de funker mot Girder/Netremote, Crestron og AMX og mange fler, så du låser deg ikke fast om du skulle være missfornøyd med iRule.

iPad:3890kr
    ITach:~1000kr pr stk
    Evt.
    GC100: ~1-2000kr pr stk.
    Lisens: ~300kr

IRule støtter ikke 2veis kommunikasjon pr. dags dato, men dette er enten i beta testing eller ligger til godkjenning hos Apple. Mulig det blir en høyere lisens på dette når det slippes.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •