Innbyggingshøyttaler i tak.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innbyggingshøyttaler i tak.

Hei!

Jeg er en rykende fersk forumbruker, men en ivrig leser. Driver å bygger hus, så jeg har et spørsmål jeg håper noen kan svare meg på.

På badet (og forsåvidt i andre rom) i 2 etg har jeg tenkt å felle inn høyttalere, gjerne med bra kvalitet. Det blir lektet ned med 2", plastikk over og takplate under. Trenger derfor en høyttaler som får plass i dette rommet.

Er det noen som har noen tips?

Mvh

Rune.

Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runeselseth
    Hei!

Jeg er en rykende fersk forumbruker, men en ivrig leser. Driver å bygger hus, så jeg har et spørsmål jeg håper noen kan svare meg på.

På badet (og forsåvidt i andre rom) i 2 etg har jeg tenkt å felle inn høyttalere, gjerne med bra kvalitet. Det blir lektet ned med 2", plastikk over og takplate under. Trenger derfor en høyttaler som får plass i dette rommet.

Mvh

Rune.
    Hva blir den totale dybden du har å gå på i taket, da? 2" nedlekting + tykkelse på takplate? (evt om du klarer å skyve plasten litt inn) Mange innfellingshøyttalere har en dybde på 9-10 cm. Om du ikke klarer det helt, kan man jo evt lage en rund ramme og legge imellom, slik at inwall-høyttaleren stikker litt ned fra taket. Dette blir selvfølgelig ikke pent om man må spe på med for mange cm.

En av de beste in-wall seriene jeg har prøvd kommer fra B&W. De har mange års erfaring innenfor dette segmentet, og har nettopp lansert en rekke herligheter til montering i tak. De fleste bygger vel dog 9,5cm.

NB: De merkene jeg har prøvd ut (innenfor denne sjangeren) er vel i hovedsak B&W, Dali, Cambridge Audio, QED og Bose. Så jeg har ikke et total-bilde av alt som finnes på markedet. Men av disse vil jeg fremstille b&W som den ledende.

Mvh HiFi-Nevøen

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Det er 48mm + 12mm = 60 mm som blir den totale høyden, pluss at man kan tyne plasetn noen cm, spesielt hvis man er i senter mellom lekt og takstoler. Sånn sett kan 9-10 cm være nok. Har idag B&W høyttalere på bad, men de bygger vel rundt 12-14 cm hvis jeg ikke tar feil.

Har du noen link til de aktuelle høyttalerne?

Rune

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nettopp installert PSB CW180s og er meget fornøyd med både lyd og utseende.
    De er store, så CW160 holder sikkert for de fleste.
    Begge modellene bygger 95 mm inn i taket. Jeg tror du må søke på 3-4" bass for å få plass på 6 cm.

CustomSound

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monter opp fuktsikre spottkasser. jeg bygger etter de nye byggeforskriftene og har lektet ned me 30 mm. så borer du bare hull til høytalerene etterpå!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DVDripper
    Monter opp fuktsikre spottkasser. jeg bygger etter de nye byggeforskriftene og har lektet ned me 30 mm. så borer du bare hull til høytalerene etterpå!
    Hei!

Ja, det kan være en tanke. Da spiller det liten rolle på hvor høy høyttaleren. Takker for svar! :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kef har noen fine som ikke bygger så mye- Enkelte av de har en dybde på bare 48mm.

Ci50, Ci160, Custom Insatt, Innfelling,Skreddersøm

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Sitat Opprinnelig postet av runeselseth
    Hei!

Mvh

Rune.

Jeg har samme utfordring så jeg er frekk nok til å slenge inn en kommentar her. Hvilke høyttalere valgte du, ble du fornøyd? Hvordan styrer du musikken til de kablede høyttalerene? Multirom receiver eller annen løsning?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •