Hjelp til å sette opp ubuntu server

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til å sette opp ubuntu server

Jeg har sett sammen en server med intel i3 3.07GHz prosessor, 4GB ram, 320Gb systemdisk og to 1TB harddisker til lagring.
    I kveld prøver jeg å installere ubuntu server, og har laget en usb bootdisk som det står forklart på nettsidene. Alt starter greit, men etter at språk og tastatur er valgt så kommer det opp at den ikke finner cd rom. Noe som er logisk siden jeg ikke har cd rom... Hvordan kommer jeg meg forbi dette punktet?

Etter mye prøving og feiling i dag så har jeg no lagt inn vanlig ubuntu. Dette ser ut til å virke greit, så da er det merklig at jeg ikke får inn ubuntu server...

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    Jeg har sett sammen en server med intel i3 3.07GHz prosessor, 4GB ram, 320Gb systemdisk og to 1TB harddisker til lagring.
    I kveld prøver jeg å installere ubuntu server, og har laget en usb bootdisk som det står forklart på nettsidene. Alt starter greit, men etter at språk og tastatur er valgt så kommer det opp at den ikke finner cd rom. Noe som er logisk siden jeg ikke har cd rom... Hvordan kommer jeg meg forbi dette punktet?

Etter mye prøving og feiling i dag så har jeg no lagt inn vanlig ubuntu. Dette ser ut til å virke greit, så da er det merklig at jeg ikke får inn ubuntu server...
    Et tips kan være:
    Legge inn Ubuntu server på en maskin MED cdrom... så setter du bare over den disken med ubuntu til den maskina du vil den skal være på.

ubuntu tilegner seg ny hardware på en mesterligmåte. Måtte selv gjøre dette på min Acer EasyStore, siden den verken har skjermkort eller CDROM .

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    476
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan forsøke med følgende:

sudo apt-get remove ubuntu-desktop

Deretter sudo apt-get autoremove

Da skal du stå igjen med "ubuntu server"

Har du konfigurert en hel del bør du kanskje finne en annen løsning, du finner utrolig mye informasjon på nett.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Et tips kan være:
    Legge inn Ubuntu server på en maskin MED cdrom... så setter du bare over den disken med ubuntu til den maskina du vil den skal være på.

ubuntu tilegner seg ny hardware på en mesterligmåte. Måtte selv gjøre dette på min Acer EasyStore, siden den verken har skjermkort eller CDROM .
    Jeg prøvte dette og lagte meg en cd, men da kom det opp at det var feil på cden... Begynner å bli mektig lei!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har no installert ubuntu server 10.4, men etter installasjonen starter ikke maskinen. Siden med info om prosessor, minne og harddisker kommer opp (Der ein kan g[ inn p[ bootmenyen) men s[ kommer det svart skjerm men en blinkendes strek oppe i venstre hjorne.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    476
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hold høyre "shift" knapp inne ved boot.

Velg valg nr 2 "Recovery mode"

Velg start failsafeX

Da skal du komme inn med Vesa driver til skjermkortet. Så kan du søke etter oppdateringer, regner med det løser seg da.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krestjan
    Hold høyre "shift" knapp inne ved boot.

Velg valg nr 2 "Recovery mode"

Velg start failsafeX

Da skal du komme inn med Vesa driver til skjermkortet. Så kan du søke etter oppdateringer, regner med det løser seg da.
    Det skjer ingenting når jeg holder inne høgre shift..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No har jeg fått ubuntu 10.10 til å virke, men klarer ikke å få inn ubuntu server. Har jeg de samme mulighetene fordi om jeg ikke har server versjonen, eller må jeg prøve å få inn ubuntu server?

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    476
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg skrev et par poster over, fjern ubuntu-desktop med tilhørende pakker. Da sitter du i praksis igjen med ubuntu-server.

Ubuntu-desktop er "egentlig" ubuntu-server med gnome-desktop +++ som et "lag" oppå. Kronglete forklart fra min side, men håper du forstår.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krestjan
    Som jeg skrev et par poster over, fjern ubuntu-desktop med tilhørende pakker. Da sitter du i praksis igjen med ubuntu-server.

Ubuntu-desktop er "egentlig" ubuntu-server med gnome-desktop +++ som et "lag" oppå. Kronglete forklart fra min side, men håper du forstår.
    Dette kan jeg gjer uten å være redd for å ødlegge noe?
    Jeg vil ha en server med gui, hva gui anbefaler du da?

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    476
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er du jo i mål med det du har lagt inn. Fjern de programmene du ikke vl ha med software-center.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å tru at det er noe veldig galt med denne maskinen. Prøvte først å sette opp raid5 på ubuntu, men etter mye prøving og feiling så gav eg opp det. No har jeg skaffa meg et dvd-rom, og i dag har eg prøvt i tur og orden ubuntu server 10.10, windows home server 30 dager test og til slutt et forsøk på å legge inn igjen ubuntu 10.10. Alt dette sviktet...

Når ubuntu server er ferdiginstallert så viser maskinen hva hardware som er installert i maskinen, men når den skal starte å boote så blir skjermen svart og det blinker en linje oppe til venstre men ingenting meir skjer. Hjelper heller ikke å holde inne shift ved start.

Så legger jeg inn whs, men når den er ferdig, og booter fra disken så kommer den berømte blåskjermen til windows.

Så prøver jeg å legge inn ubuntu igjen, men når den skal starte så kommer det opp en lang liste med mye tekst som jeg ikke fikk med meg. Men jeg trur det sto noe med I-0 error eller noe sånt.

Hva er det som kan gjer dette? Begynner å bli veldig frustret.... Kjedlige 5000kr ut av vinduet slik det ser ut no..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heija

Er ikke noe datageni men har de siste dagene prøvd å lage meg ubuntu server.

Først intallerte jeg ubuntu 11.10 (ikke server) dette funket fint. Så fant jeg ut at jeg hadde feil. Lastet ned Ubuntu server 11.10 og installerte det.

etter en stund kom jeg til svarteskjermen hvor jeg skrev:
    sudo apt-get install ubuntu-desktop. Så setter den igang med installasjonen.
    Kom bare opp på den første ubuntu installasjonen og når jeg lastet ned program (samba) fikk jeg ikke tilgang til det.
    Fikk ikke tilgang til noen programmer, bare mapper.

Så reintallerte jeg windows 7, så lastet jeg ned ubuntu server 11.10 og installerte dette via usb. Kommet så langt at jeg tastet inn kommandoen:

sudo apt-get install ubuntu-desktop.

Da fikk jeg noe om at det ikke var funnet, det ordnet jeg ved å skrive;

sudo apt-get update og deretter sudo apt-get install ubuntu-desktop.
    Nå installerer den, men har tatt sinnsykt langt tid og på begynnelsen så jeg av en av linjene var merket med rød skrift hvor det sto fail. Fikk ikke med meg hva det som sto at det var feil på.

Og med jevne mellomrom under installasjon har det kommet opp en kommando hvor det står masse tall og couldn't find an input interrupt endpoint.

Nå har jeg kommet så langt at jeg har fått installert samba igjen. Men det skjer ingenting !! Får ikke åpnet det !!
    Noen tips ?

Vet det er litt longshot å skrive her siden det er lenge siden det ble postet noe her. Men verdt et forsøk :P

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ivertfall sei kva eg gjorde. Formaterte maskinen til slutt og la inn Win7...
    Fekk til å sette opp raid5 og forsåvidt det meste anna eg prøvte på, men blei drit lei av å måtte google, prøve og feile for kvar litle ting eg ville gjer. Så tilslutt droppa eg det, og angrer ikkje eit sekund.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo EnqeN

Ikke for å være nesevis, men jeg er redd for at du må lese litt mer om hvordan programmer og tjenester i linux fungerer.

Siden du har installert samba regner jeg med det er det du vil ha opp og gå, så da vil jeg anbefale deg å starte her:
    Howto setup Samba Server (File Server) With tdbsam Backend*|*Ubuntu Geek

Hvis du har noen linux-clienter i huset vil jeg anbefale deg å sette opp NFS.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heija,p

greia er det at jeg får ikke startet programmet idet hele tatt ?! Ingen peiling på det i det hele tatt :P

Ville ha ubuntu siden har hørt mye bra angående linux. Men vel og merke har det vært data interesserte som har sagt dette. Og jeg har ikke gjort noe særlig innen data på et par år. Holder meg til konsoll når det kommer til gaming og har kun brukt pcen til å se serier og surfe på nett.

Skal undersøke å lage hjemmenettverk med W7. Og heller satse på å lese meg opp etterhvert på linux. Tenkt å kjøpe Boxee, derfor jeg vil ha hjemmeserver. For da kan jeg streame alt igjennom den til tv :P

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er helt klart en god ide

Da vil jeg anbefale 2 ting:
    1: installer ubuntu 10.10 desktop. Ikke server. Når du er såpass "fersk" er det helt håpløst å skulle gjøre ALT via terminal.
    2: Installer FreeNAS. Dette installeres på (og kjøres fra) en USB-pinne på 1gb, og fungerer strålende til nettverksdisker.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •