Cat5-/cat5e-/cat6-"tilbehør" i praksis

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cat5-/cat5e-/cat6-"tilbehør" i praksis

Da jeg holder på med installering av nettverk i hele huset etterhvert som det blir pusset opp har jeg kjøpt litt forskjellige keystone RJ45-moduler fra eBay for bruk i veggkontakter.

De jeg har fått har hatt forskjellig merking (cat5(e)/cat6), men varierer endel i "byggekvalitet". De jeg synes ser og virker best ut er noen fra Belkin som er merket med cat5 (uten e), mens de som er merket med cat6 virker litt mer jalla ut.

Er det noen fysisk forskjell på slikt enkelt utstyr når det gjelder hastighet på nettverket, eller er det ofte kun godkjenningen/merkingen som er forskjellig, der det er typisk at det er dyrere å godkjenne cat6-utstyr, men alt er i prinsippet helt likt.

En annen sak er jo at det kun er et bittelite kretskort på en cm, vil en så kort avstand kunne gjøre noe skade i det hele tatt?

Samme opplegget gjelder forøvrig patchepanel, det finnes både for cat5e og cat6, men er det virkelig noen forskjell på disse?

Jeg ønsker ikke å legge opp nettverk med flaskehalser, men vil heller ikke bruke en formue på utstyr som er merket med cat6 hvis det kun er et klistremerke som er forskjellig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Cat 5 er en standard som støtter 100 megabit
    Cate 5E støtter 1000 megabit
    Cat 6 støtter 1000 megabit

Bruker du cat5 utstyr har du i praksis skapt flaskehalser. Bruk enten 5E eller Cat6.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •