Bygger nytt hus - Et smarthus

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygger nytt hus - Et smarthus

Jeg ser det er mange som har liknende tråder, men mange av dem begynner å bli litt gamle så jeg bestemte meg for å starte min egen.

Jeg er godt i gang med byggingen av hus, dette vil bli på ca 350 kvm brutto, da innkludert en utleieenhet på ca 85 kvm og et kontor i annen etasje av garasje på ca 30 kvm. I tillegg har jeg laget en "undergang" mellom kjeller i hus og kjeller i garasje og på denne måten laget meg muligheten til å skikkelig "gutterom" i fremtiden.

Så over til smarthus delen. Foreløbig så heller valget mitt mot Schneider sitt "connect" system. Dette er tidligere Merken sitt og bygger på z-ware. Jeg har vurdert både systemet fra Carlo Gavazi(kablet bus), Moeller xComfort og tildels KNX.

Lys
    Huset kommer til å ha lysstyring. Siden jeg benytter z-wave så slipper jeg å ha eget tavleskap med masse releer. Vi vurderer et lite skap for plassering av små reelè som trengs. det blir ca 80 spotter i huset, pluss en del fler i leilighet senere. Det benyttes LED spotter kun lang en trapp for å belyse trinn, ellers vanlige spotter da jeg syns LED spottene har for lite spredning på lyset, vertfall de jeg har sett.
    Elektriker skal etter planen ikke installere mange brytere, dette bygger jeg selv ut senere ved å plassere trådløse brytere ulike steder det passer.

Varme
    Vi er så heldig å ha distribuert gass til vår bolig. Dette gjør at vi benytter vannbåren varme i hele kjeller, 1. etasje og bad i annen etasje. I tillegg monteres en slags "omformer" som gjør at det blåser varmluft ut fra vannvarmen i annen etasje. Planen er å styre termostater i mange av rommene og la dette gå sammen med resten av styringssystemet.

I tillegg er det også en gasspeis som styres av en fjernkontroll, hadde vært artig om denne også kunne bli slått på automatisk når man kom hjem på en kald vinterkveld.

Sikkerhet
    Vannlekkasje, røykvarlser, bevegelsessensorer, CO måler om jeg får tak i dette til z-wave(siden vi har gass til matlaging og gasspeis).

Media
    Jeg planlegger å benytte LinuxMCE om styring. Her blir det da en "core" plassert i datarom hvor det også blir stående et NAS. Videre så kables det CAT5 kabel til alle rom hvor det er behov eller kanskje kommer et behov for en media front. Planlegger også å ha en liten POE switch til for eksempel kamera overvåkning i fremtiden. Jeg kommer til å lage et eget VLAN til trafikk mellom media frontene og Core server, et eget med tilhørende AP til leilighet, et VLAN til kontor og et eget nett til vanlig surfing. Dette deler jeg med en 48ports HP svitsj. Planlegger også et patchepanel slik at jeg enkelt kan endre på hvem port i huset som skal ha hva.

Jeg har et ønske om å felle inn høytalere i taket på en del rom, blandt annet kjøkkenet, musikk til disse bør komme fra en media front i rommet. Har egentlig ikke et ønske om å benytte squeeze boks eller noe annen sær løsning. Bedre å basere meg på linuxMCE.

Det er sikkert masse jeg ikke har tenkte på enda, og jeg tar veldig gjerne imot ideer, kanskje særlig til hva jeg gjør med forsterker til høytalere i taket?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Schneider connect

Jeg har vell bestemt meg for å velge Schenider Connect som standard for min installasjon. Dette systemet bygger på z-wave som er en standard jeg har veldig tro på for fremtiden.

Dette er gamle Merken Connect.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres veldig spennende ut! Håper du legger ut litt bilder og erfaringer ettersom prosjektets gang går.

Har du tenkt på noen backup-løsning av noe slag?
    Linux har mulighet til å kjøre cluster, som betyr at hvis den ene tar kvelden så skal den andre ta over uten at det merkes for "bruker".
    UPS regner jeg med at du har planer om? En sikker shutdown hvis strømmen går.. Evt en som er så stor at systemet kan gå en liten stund!?

Skal du bruke NAS'n som hoved-laring? Isåfall burde du tenkte på backup av denne.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal du med Co2 måler når du har gasspeis?! Co2 måleren/alarmen vil vel ikke duge der?! Den slår vel bare ut på rap og fis?!

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjell på CO og CO2.

Fra wiki

"Karbonmonoksid i luft er først og fremst et resultat av ufullstendig forbrenning av karbon og karbonholdige stoffer, som organisk materiale, ved, bensin, diesel og parafin. Ufullstendig forbrenning kan for eksempel skje ved mangelfull tilførsel av oksygen ved en brann, slik at det dannes CO istedenfor CO2. Vedovner med lite trekk og som kan slippe forbrenningsgassen med CO ut i rommet kan være livsfarlige."

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil også påpeke kablingen iform av Cat5..

Enkelt og grett: Dropp planen.

Legg inn Cat6 når du er i gang. 10x hastigheten, rustet mye bedre for framtiden enn Cat5, og generelt en standard i disse dager.

Så slipper du å måtte trekke om alt av kabel når du engang trenger litt bedre hastighet.

Prisforskjellen er også relativt ubetydelig.

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kvelland
    Jeg har vell bestemt meg for å velge Schenider Connect som standard for min installasjon. Dette systemet bygger på z-wave som er en standard jeg har veldig tro på for fremtiden.

Dette er gamle Merken Connect.
    Skjedd noe mer her?
    Jeg planlegger også å benytte meg av LinuxMCE. Har du lyst til å utdype litt mer om hvorfor du valgte Schenider Connect?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Backup

Sitat Opprinnelig postet av RuZleBiFf
    Høres veldig spennende ut! Håper du legger ut litt bilder og erfaringer ettersom prosjektets gang går.

Har du tenkt på noen backup-løsning av noe slag?
    Linux har mulighet til å kjøre cluster, som betyr at hvis den ene tar kvelden så skal den andre ta over uten at det merkes for "bruker".
    UPS regner jeg med at du har planer om? En sikker shutdown hvis strømmen går.. Evt en som er så stor at systemet kan gå en liten stund!?

Skal du bruke NAS'n som hoved-laring? Isåfall burde du tenkte på backup av denne.
    Jeg har et NAS som alt skal lagres på. Dette med backup er en sak jeg må jobbe mer med. Men det er klart, backup av filmer og sånt er jo ikke akkurat veldig viktig. Litt usikker på hva slags muligheter LinuxMCE har med tanke på backup av config osv. Dette ser jeg jo blir helt kritisk.

Har planer om å sette opp Core server med Raid i det minste. Mulig jeg etterhvert bør se på en cluster/LB løsning her.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Schenider Connect

Sitat Opprinnelig postet av Session
    Skjedd noe mer her?
    Jeg planlegger også å benytte meg av LinuxMCE. Har du lyst til å utdype litt mer om hvorfor du valgte Schenider Connect?
    Enkelt og greit så handler det vell mest om pris. Jeg har egentlig mest lyst på et KNX system, men syntes prisen er for høy. Så er det jo fordlere med å ikke ha en bus da, her er det jo enkelt å bare legge til nye enheter siden det er trådløst.

En annen grunn er at det bygger på z-wave som er en standard jeg enkelt kan forholde meg til, mens andre mer lukkede systemer krever at du velger produkter fra leverandøren.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

cat6

Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Vil også påpeke kablingen iform av Cat5..

Enkelt og grett: Dropp planen.

Legg inn Cat6 når du er i gang. 10x hastigheten, rustet mye bedre for framtiden enn Cat5, og generelt en standard i disse dager.

Så slipper du å måtte trekke om alt av kabel når du engang trenger litt bedre hastighet.

Prisforskjellen er også relativt ubetydelig.
    Takk for innspill. Jeg har allerede bestemt meg for å endre planer til å benytte CAT6, som du sier, prisen er ubetydelig i dette regnestykket likevell. Det er vell ikke så mange switcher som har støtte for 10GB enda da. Men når det kommer mer av det så er jeg vertfall klar

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for innlegg så langt

Har hatt en periode med mer fysisk arbeid på huset enn dette som så klart er den mer artige delen. Nå skal jeg igang med å kable og planlegge dette mer.

jeg ser at LinuxMCE kommer til å ta mye tid på å få bra. Har litt bekymringer for at dette skal fungere så sømløst som jeg ønsker meg.

Beklager derfor sene svar..

Tar imot flere innspill med åpne armer

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder!!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Bilder!!
    Det kommer. Foreløbig er huset satt opp, det er tett og elektrikker har begynt å legge rør.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gulvvarme

Jeg skal ha gulvvarme levert fra uponor.

Disse benytter jo egne trådløse termostater. Vet noen om det er mulig å benytte z-wavet til dette?

Jeg har funnet termostater til radiatorer fra Danfoss, men disse kan vell ikke benyttes regner jeg med.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Knx

Har likevell bestemt meg for å gå for KNX til dette prosjektet. Etter "massivt" press på forum.linuxmce.org

Legger også til at dette forumet har fått mye urettferdig kritikk, jeg opplever menneskene der som veldig hjelpsomme. Så får dere som skal bygge noe kult rundt LinuxMce, registrer dere der og få hjelp.

Det kommer mye mer her.. Kom hjerne med innspill.

Det er foresten valgt Schnieder sitt KNX system

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En update

I helgen har vi lagt BUS kabel. Det ble litt surr med elektrikker siden jeg ombestemte meg i siste liten for at jeg ville har KNX istedetfor z-wave. Så derfor var det bare å ta i et tak.

Som BUS kabel brukte jeg en fireledet tp kabel, denne går utover hele huset, innom alle steder hvor det skal være bryter, føler eller annen enhet som trengs å kobles til BUS.

Videre har jeg lagt 16mm rør til punkter i tak hvor det kommer høytaler etterhvert.

Der jeg skal ha nettverk eller andre ting har jeg lagt 20mm rør sånn at jeg kan trekke fra teknisk rom etterhvert. Planlegger å bruke "wall-plates" og "keystones" fra monoprice.

Mer kommer

Bygger nytt hus - Et smarthus-img_5040-jpg

Bygger nytt hus - Et smarthus-img_5046-jpg

Bygger nytt hus - Et smarthus-img_5050-jpg

Edit, jeg har gjort om størrelsen på bildene dine. De har nå alle en bredde på 1000. BEF, Moderator

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

LinuxMCE

Har nå satt opp en lab med LinuxMCE komponenter. Foreløbig har jeg:

En HP Pavilion 9052 som skal stå som Core
    En Asrock 330 som 1. Media Director
    Seluxit z-wave ( Skal bruke KNX, men ikke fått noe utstyr enda)
    Logitech Squeezebox
    Netgear ReadyNAS 4tb til media
    Samsung Galaxy tab som skal bli en orbitter
    AP for trådløst

Har fått nettverk til å fungere med Core som ruter. Holder på å installere squeezebox for lydstyring.

I helgen har jeg lagt kabler til skjulte høytalere, planen er å trekke høytaler kabler fra tak/vegger ned i teknisk rom og styre musikk med enten squeezebox eller annen løsning derfra, og da selvfølgelig via en forsterker.

Dette håper jeg å kunne gjøre fra LinuxMCE i tillegg til Logitech sin egen kontroll

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut. Jeg er medlem på linuxmce forumet og har fulgt med i tråden din hvor du ble overbevist om KNX. Jeg skal selv bruke KNX når jeg kjøper oppussings prosjekt i løpet av få måneder.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Session
    Ser bra ut. Jeg er medlem på linuxmce forumet og har fulgt med i tråden din hvor du ble overbevist om KNX. Jeg skal selv bruke KNX når jeg kjøper oppussings prosjekt i løpet av få måneder.
    Hei. Så bra, du må holde oss oppdatert.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0