Bygger nytt hus - Et smarthus - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min lab

Da er jeg noen hakk videre. Har fått til såkalt PXE boot fra Core server til Linuxmce. Dette betyr at enheten(e) som skal stå i stuene booter over nettverket. Fordeler med dette er at man slipper å installere operativsystemet lokalt, og ikke minst ting som at om kone eller barn skulle tulle ting til lokalt så er det bare å boote opp igjen.

Jeg har fått til styring av de ulike enhetene med min Samsung Galaxy Tab, bilder kommer, samt til bruk fra en sentral touchskjerm/pc.

Har trekt kabler som skal brukes til IR signaler, dette betyr at jeg slipper å ha mange enheter liggende på stuebordet, men snarerer styrer alt fra LinuxMce media Directoren.

Enda lang vei igjen å gå, men ett skritt videre.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kvelland

Lys
    Det benyttes LED spotter kun lang en trapp for å belyse trinn, ellers vanlige spotter da jeg syns LED spottene har for lite spredning på lyset, vertfall de jeg har sett.
    Da tror jeg ikke du har orientert det godt nok i markedet. Det finnes forskjellige spredningsvinkler på LED som på halogen. Standard spredingsvinkel er vanligvis 38 grader på halogen og det er også det vanligste på LED. Unntatt er noen Philips pærer som jeg har sett kjører mest på 25 grader.
    Forskjellen er først og fremst at med halogen så blir det en "kant" i lyskjeglen pga reflektoren, mens det med LED ikke gjør det siden disse har linse foran LEDen.
    Lysmengden er allikevel godt sammenlikbar.
    Pæra jeg tenker på her er kanskje først og fremst denne: Shine 4x1w GU10

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Grimstad
    Da tror jeg ikke du har orientert det godt nok i markedet. Det finnes forskjellige spredningsvinkler på LED som på halogen. Standard spredingsvinkel er vanligvis 38 grader på halogen og det er også det vanligste på LED. Unntatt er noen Philips pærer som jeg har sett kjører mest på 25 grader.
    Forskjellen er først og fremst at med halogen så blir det en "kant" i lyskjeglen pga reflektoren, mens det med LED ikke gjør det siden disse har linse foran LEDen.
    Lysmengden er allikevel godt sammenlikbar.
    Pæra jeg tenker på her er kanskje først og fremst denne: Shine 4x1w GU10
    Takk for kommentar, nei du har helt rett. Man blir ofte et "produkt" av hva elektrikker eller andre fagfolk man har rundt seg måtte mene. Men er det sånn at det bare er pæren som er annerledes, man må vell ha en spot som er beregnet på LED?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kommentar, nei du har helt rett. Man blir ofte et "produkt" av hva elektrikker eller andre fagfolk man har rundt seg måtte mene. Men er det sånn at det bare er pæren som er annerledes, man må vell ha en spot som er beregnet på LED?
    LED pærer går som oftest rett inn i vanlige halogenarmaturer. Unntaket er når festet for pæra er i sokkelen og når LED pæra da er lenger enn vanlige halogenpærer. (Mange av SG sine armaturer er slik) Når festet for pæra er i fronten så betyr det jo ikke noe om selve pæra er litt lenger. Og de fleste armaturer er slik.

Men hvis LED pæra har akkurat samme størrelse som halogenpærer så vil den jo kunne bruke alle typer armaturer. Den pæra jeg refererte til er slik. Da er det bare å bytte til LED uten å måtte tilpasse noe annet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LED pærer går som oftest rett inn i vanlige halogenarmaturer. Unntaket er når festet for pæra er i sokkelen og når LED pæra da er lenger enn vanlige halogenpærer. (Mange av SG sine armaturer er slik) Når festet for pæra er i fronten så betyr det jo ikke noe om selve pæra er litt lenger. Og de fleste armaturer er slik.

Men hvis LED pæra har akkurat samme størrelse som halogenpærer så vil den jo kunne bruke alle typer armaturer. Den pæra jeg refererte til er slik. Da er det bare å bytte til LED uten å måtte tilpasse noe annet.
    Ok, takk for oppklaring. Dette er jo verdt å sjekk ut. Helt tilfeldigvis hørte jeg noen pratet om at de hadde kjøpt LED pærer fra dealextreme for under 50 lappen på jobben her.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for oppklaring. Dette er jo verdt å sjekk ut. Helt tilfeldigvis hørte jeg noen pratet om at de hadde kjøpt LED pærer fra dealextreme for under 50 lappen på jobben her.
    Jo pærer herfra er rimelig. Men husk at det står ingenting om hva slags LED disse har, ei heller hva slags fargegjengivelses indeks de har.

Hvis det da er benyttet Epistar eller SMD LED (noe jeg antar) så vil lyset fra disse gjengi farger dårlig og ikke være noe en ønsker innendørs. Utendørs kan de derimot fungere bra.

Jeg ser også at de fleste har en farge på 3500K og oppover. Dette er fra hvitt til blåhvitt lys.

Det som fungerer bra innendørs er pærer med høy fargegjengivelses index (fra Ra 80-95) Dette er det igrunnen kun Cree eller Nichia LED som har. Eller avleggere fra disse.
    Lysfargen bør være 2700-2900K

Hvis du skal bestille herfra vil jeg anbefale deg å bestille noen prøveeksemplarer først.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fremgang: I min lab så har jeg nå fått til følgende:

2 media directors "plassert" til ulike rom
    1 Logitech Squeezebox "plassert" i et rom
    1 Core plassert på Teknisk rom
    Alle enhetene kobler seg til forsterker(e) i teknisk rom og videre ut fra teknisk rom med høytaler kabler til innfelte høytalere i vegg/tak i de ulike rommene.

På denne måten kan alt plasseres i teknisk rom utenom de MD'ene som jeg vil ha koblet til tv også.

Legger med en liten skisse.

Sorte linjer er nettverk, Røde er phono kabler og orange er høytaler kabler

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo pærer herfra er rimelig. Men husk at det står ingenting om hva slags LED disse har, ei heller hva slags fargegjengivelses indeks de har.

Hvis det da er benyttet Epistar eller SMD LED (noe jeg antar) så vil lyset fra disse gjengi farger dårlig og ikke være noe en ønsker innendørs. Utendørs kan de derimot fungere bra.

Jeg ser også at de fleste har en farge på 3500K og oppover. Dette er fra hvitt til blåhvitt lys.

Det som fungerer bra innendørs er pærer med høy fargegjengivelses index (fra Ra 80-95) Dette er det igrunnen kun Cree eller Nichia LED som har. Eller avleggere fra disse.
    Lysfargen bør være 2700-2900K

Hvis du skal bestille herfra vil jeg anbefale deg å bestille noen prøveeksemplarer først.
    Godt poeng. Jeg skal gjøre litt mer research på det. En på jobben hadde bestilt et lite utvalg også, så da går det ann å få litt erfaring derfra.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg holder på å bestille en del KNX utstyr, på noen av enhetene står det 1-gang, mens andre har 2-gang. Det akkurat like høye ut-

Men er det dette som betyr om de er til dobbel aparatboks eller enkelt?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Status

da er det på tide med en liten status..

Jeg har koblet opp og programmert alt av lys med KNX, det ble på en måte førstepri siden vi har flyttet inn. Har fått til det aller meste jeg ønsket meg på dette området. Jobber fortsatt med styring fra mobil telefon, openremote.org er på forsøksstadiet her.

Når det gjelder bilde så har jeg foreløbig satt opp en Mythbuntu boks på teknisk rom hvor jeg har koblet inn kabel fra canal digital. Her har jeg fått bilde og jobber nå med å distribuere bildet utover huset ved å strekke cat6 kabel til utvalgte rom.

på Lydsiden så har jeg kjøpt inn en sb(Squeezeboks) boom som står på kjøkkenet, en receiver som er koblet til stereoannlegget i stuen. Samt at jeg på Mythbuntu serveren som står på teknisk rom også har installert squeezeboksserver hvor jeg har indeksert MP3 samlingen min, samt spotify plugin. Her styrer jeg muskkk fra både sb controller og app til android. Dette fungere strøkent.

Neste steg jeg nå arbeider med er å installere høytalere i taket, her har jeg bestilt høytalere fra monoprice.com. Veldig spent på kvaliteten på dette. Jeg har også hatt en annen tråd gående hvor jeg har diskutert litt rundt forsterker: http://avforum.no/forum/receivere-fo...ml#post1705555

Jeg har egentlig landet på at jeg kjøper inn flere effektforsterkere å plasser disse i teknisk rom sammen med sb receivere..

Jeg kommer tilbake med mer og noen bilder etterhvert.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres utrolig kult ut. Og det er stabilt? Altså dønn stabilt, ikke noe som hikker, noe som må restartes osv?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Dette høres utrolig kult ut. Og det er stabilt? Altså dønn stabilt, ikke noe som hikker, noe som må restartes osv?
    Nei, ting er stabilt. Jeg ser at linuxboksen som kjører Mythtv backend fungerer bedre med en restart i ny og ne. Så jeg har like greit lagt til en fast restart av den hver natt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny status

For dere som følger litt med her:

Jeg har nå bodd i huset i snart 1 år. KNX oppsettet fungerer utmerket, jeg har styring på lys og vannbåren varme. Nå om dagen er jeg i gang med å bygge alarma/røyk varslere samt en enhet jeg tester ut som heter Loxone miniserver. Dette er en ferdig server til å installere i skap som både har digital innganger og utganger, samt KNX bus interface.

Mer info om dette kommer.

Hvis noen er interessert så selger jeg noe KNX utstyr.

1. KNX ip ruter. Dette er enheten som ETS kan snakke med for å laste opp til BUS systemet. Eller som du kan programmere mot.
    IP Router - Schneider Electric

2. KNX digitale innganger
    Schneider Electric

Litt usikker på hva dette er verdt. Men kom med bud

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig morro å høre at du er fornøyd
    KNX er kjent for å være så stabilt som du beskriver her, men det koster også deretter.

Har du kommet i mål med mythbuntu og streame tv over cat6?
    Hvor mange lokasjoner kan du streame til samtidig?
    Hva slags cam kjører du?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Integrasjon

Jeg har arbeidet mye med det å integrere ulike deler av huset med hverandre. Dette gjelder særlig blandingen svakstrøm/sterkstrøm.

Et eksempel: Jeg har en PIR i et rom(Bevegelsesdetektor). Dette kan være en BUSS tilkoblet PIR, altså koblet til KNX anlegget. Da primært for min del brukt til å tenne lys ved tilstedeværelse. Denne PIR'en er det veldig fristende å benytte til alarmanlegget. Jeg har testet mye rundt dette, og det fungerer.

Altså:

PIR(KNX) -> Loxone(legger inn et rele) -> Inngang Alarmsentralen -> Trigger alarm.

Dette vil ikke et forsikringsselskap godkjenne. Og som jeg har forstått det er dette ingen god praksis.

Så derfor er både KNX anlegget og Alarm anlegget bygd som 2 helt ulike systemer, men med mye integrasjon. Det blir da loxone enheten som står i mellom som et integrasjonsledd.

Noen eksempler:

- Alarmen er aktivert, altså man er bortreist
    - Man går inn i gangen og trigger magnetkontakt på døren eller en PIR
    - Dette setter igang en nedtelleing i sentralen/panelet
    - Denne nedtellingen lukker et rele i sentralen som da igjen trigger en port på loxone enheten. Denne sender ut en gruppe adresse på KNX bussen som tenner lyset i gangen.

Brannalarmen går, alt lys tennes.

IKKE FERDIG: Huset settes i "nattmodus", altså skallsikring på. En gruppeadresse setter lysene i huset slik jeg vil ha det.

Det kommer mer informasjon rundt alarmanlegget og en del kule ting jeg har gjort med blandt annet innfelt panel i veggen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuZleBiFf
    Veldig morro å høre at du er fornøyd
    KNX er kjent for å være så stabilt som du beskriver her, men det koster også deretter.

Har du kommet i mål med mythbuntu og streame tv over cat6?
    Hvor mange lokasjoner kan du streame til samtidig?
    Hva slags cam kjører du?
    Når det gjelder Mythbuntu så har ting egentlig stoppet litt opp. Den store pådriveren til dette var et nytt smartTV fra Samsung som gjorde det virkelig enkelt å bare definere serveren som en dnla server og streame derfra. Da med innebygd CAM i tv'et så er det ingen bokser. Dette likte kona så godt at jeg må vente litt med å innføre noe nytt der.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva arbeides det med nå

Jeg har ikke hatt veldig mye tid til å komme meg videre, men har tatt et tak nå i helgen.

Blandt annet så har jeg fått på plass denne
    Bygger nytt hus - Et smarthus-alarmpanel-jpg

Dette er et alarm panel fra ADI som er felt inn i veggen. Denne er tilknyttet alarmsentralen som står på teknisk rom.

I går fikk jeg til en artig integrasjon mellom alarm systemet og KNX anlegget. Jeg har lagt til de ulike familiemedlene, når minsten på 10 kommer hjem så vil anlegget sende en KNX gruppe adresse som er hans. Slår på de lysene han vil ha også videre. Samt at så fort man trykker på panelet så går lyset i gangen på.

Videre skal jeg utforske noe spennede, når alarmen går skal jeg forsøke å sende et signal til alle squeezeboks spillerene om at de skal slå på en eller annen intens sang.. sammen med blinkende lys

Jeg har også fått på plass noen flere soner med høytalere, squeezebokser og forsterkere. Forsterekere har jeg bestilt fra Amazon, Amazon.com: Pyle - Mini 2x75W Stereo Power Amplifier - PCA3: Electronics

Dette er selvfølgelig langt ifra noen high-end forsterker, men den gjør virkelig jobben sin.

Eksempel på innfelt høytaler på den ene badet: Bygger nytt hus - Et smarthus-2013-01-26-19-23-19-jpg

Store jobben i dag har vært å trekke om masse kabel. Jeg har bare lagt 4 leder rundt til KNX bussen. For å støtte mine planer om røykvarslere og PIR ulike steder trenger jeg mange fler ledere. Selvfølgelig var det flere steder jeg ikke kom mellom, så her må jeg bruke fantasien.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det ikke en kombinasjonskabel med KNX-bus og andre ledere i samme kappe, slik at du slipper unna med å trekke en kabel?

DrE

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •