Lysdimming, av/på med Harmony

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 53
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lysdimming, av/på med Harmony

Jeg hadde behov for å få min IR-baserte Logitech Harmony universalfjernkontroll til å styre litt flere ting enn bare hjemmekinoen. Bl.a. ønsket jeg mulighet for å kunne styre lamper og gasspeis. Siden jeg har sett spørsmål fra flere rundt den type behov gjengir jeg sammenkok av mine erfaringer og valg:

Fjernkontroll
    Logitech Harmony 900 , ca 1.995,- på lefdal.no f.eks. Denne fjernkontrollen har bare IR og kan ikke alene styre radiobaserte enheter som dimmere etc.

IR-RF konvertering med Logitech Harmony
    Et "konverterings-produkt" som er støttet i Harmony databasen er jbmedias Light-Manager Pro. Pris €140 i produsentens webshop (en rimeligere Light-Manager Mini finnes også). Light-Manager støtter fjernstyrbare dimmere/brytere fra Intertechno (aka Nexa) og Conrad (modell FS20).

Fjernstyrbare dimmere & brytere (rimelige)
    FS20 dimmere fra Conrad Electronic kan settes til absolutt %-nivå (ikke bare opp & ned fra utgangspunkt). Conrad har nå også åpnet i Sverige . Jeg har gode erfaringer med FS20 produktene.

Alternativer finnes fra Intertechno og Nexa (Skandinavisk merkenavn på Intertechno produktene), se f.eks. IT-300 Wireless Adapter Dimmer i sett med ITS-150 fjernkontroll, ca 280,- og CMR-1000 Av-på bryter. Noe av dette kan finnes på Bauhaus & Siba, men interessant utvalg har jeg bare funnet på nett, f.eks. Globy AS. Intertechno/Nexa dimmerne kan bare justeres opp/ned, ikke settes til absolutt nivå (Obs: unntatt de nyeste, "self-learning", se nedenfor). Jeg har litt mer variabel erfaring med disse dimmerne enn med FS20, bryterne har ellers fungert utmerket.

Annet
    Det finnes rimeligere alternativer for IR-RF konvertering som også skal kunne brukes, se f.eks. her , her og her . Jeg har ikke erfaring med noen av disse.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De nye Intertechno/Nexa-produktene (de som er "self-learning") *kan* settes til absolutt nivå, f.eks fra JBMedia sin light-manager.

Newcomer vidareje sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janeri
    Jeg hadde behov for å få min IR-baserte Logitech Harmony universalfjernkontroll til å styre litt flere ting enn bare hjemmekinoen. Bl.a. ønsket jeg mulighet for å kunne styre lamper og gasspeis. Siden jeg har sett spørsmål fra flere rundt den type behov gjengir jeg sammenkok av mine erfaringer og valg:

Fjernkontroll
    Logitech Harmony 900 , ca 1.995,- på lefdal.no f.eks. Denne fjernkontrollen har bare IR og kan ikke alene styre radiobaserte enheter som dimmere etc.

IR-RF konvertering med Logitech Harmony
    Et "konverterings-produkt" som er støttet i Harmony databasen er jbmedias Light-Manager Pro. Pris €140 i produsentens webshop (en rimeligere Light-Manager Mini finnes også). Light-Manager støtter fjernstyrbare dimmere/brytere fra Intertechno (aka Nexa) og Conrad (modell FS20).

Fjernstyrbare dimmere & brytere (rimelige)
    FS20 dimmere fra Conrad Electronic kan settes til absolutt %-nivå (ikke bare opp & ned fra utgangspunkt). Conrad har nå også åpnet i Sverige . Jeg har gode erfaringer med FS20 produktene.

Alternativer finnes fra Intertechno og Nexa (Skandinavisk merkenavn på Intertechno produktene), se f.eks. IT-300 Wireless Adapter Dimmer i sett med ITS-150 fjernkontroll, ca 280,- og
    CMR-1000 Av-på bryter. Noe av dette kan finnes på Bauhaus & Siba, men interessant utvalg har jeg bare funnet på nett, f.eks. Globy AS. Intertechno/Nexa produktene dimmerne kan bare justeres opp/ned, ikke settes til absolutt nivå. Jeg har litt mer variabel erfaring med disse dimmerne enn med FS20, bryterne har ellers fungert utmerket.

Annet
    Det finnes rimeligere alternativer for IR-RF konvertering som også skal kunne brukes, se f.eks. her , her og her . Jeg har ikke erfaring med noen av disse.
    Er det noe jeg ikke har fått med meg her? Jeg trodde hovedforskjellen mellom harmony one og 900 var at den første er IR og den andre er RF?

Vidar

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Sted
    Skedsmokorset
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    janeri: All cred til deg for meget bra info. Følger med i spenning

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra oppsummering.

Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    De nye Intertechno/Nexa-produktene (de som er "self-learning") *kan* settes til absolutt nivå, f.eks fra JBMedia sin light-manager.
    Du brukte jo disse i kinoen og oppsummert litt her.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldinger folkens!

oyvindk: jeg har oppdatert meldingen min med dette. Jeg har bare av/på brytere av "self-learning" type, så dette hadde jeg ikke fått med meg - takk!

vidareje: 900 har en slags "RF-link". Nyttig hvis du har komponentene dine inne i skap f.eks. slik at IR ikke kan nå dem. Men det kan (dessverre) ikke brukes til direkte kontroll av andre RF enheter

Newcomer Vaden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Light Manager Pro tar signalene fra Harmony fjernkontrollen.. gjer dem om til RF og sender det videre til dimmeren...

Eg har leita litt innpå desse linkene du ga.. men finner ingen dimmere!

Kan du gi ein direkte link til FS20 dimmeren?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vaden
    Kan du gi ein direkte link til FS20 dimmeren?
    Klart det :-) Bare søk på FS20 hos Conrad, så havner du f.eks. her

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stjeler denne tråden litt jeg :S ( si i fra vist problemer, så sletter jeg den )
    Har en Logitec Harmony One, er det noen muligheter får og kunne bruke denne til og styre lys dimmere og brytere fra Wawemann via RF på noen slags måte??

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei nobas,

det burde ikke være noe problem å bruke "mine" alternativer først i tråden her med Harmony One. Det er ingenting i mitt oppsett som er spesifikt for modell 900. Den viktigste forskjellen på de to Harmony-modellene er vel RF-linken nevnt tidligere, den har ikke jeg tatt i bruk enda.

Sorry - så først nå at du skrev "Waveman" - kan ikke huske å ha sett noe alternativer som dekker det med Harmony enda.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var saker og noe som kan være aktuelt for meg.

Men den light manageren, må den være tilkoblet en PC hele tiden som må stå på? Er elendig i tysk
    Eller programmerer en light manager boksen og den fungerer som en sentral for FS20 duppedittene en har installert?

Mvh
    Kjelli

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Men den light manageren, må den være tilkoblet en PC hele tiden som må stå på? Eller programmerer en light manager boksen og den fungerer som en sentral for FS20 duppedittene en har installert?
    Light Manager fungerer fint uten PC etter programmering. Så lenge den får strøm er den glad

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janeri
    Light Manager fungerer fint uten PC etter programmering. Så lenge den får strøm er den glad
    Da er denne bestillt. Igjen må jeg takke for dette tipset. Fungerer dette som det skal så blir lys-styringen i kinoen forferdelig enkel å sette opp og jeg får en kjemepebra fleksibillitet som jeg kan endre på hvis behovene skulle endre seg. Ett dedikert system er nok muligens bedre, men en har ikke den fleksibilliteten som dette systemet gir samt ett dedikert system er nok mye dyrere og. Gleder meg til å teste dette.

Kjelli

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan legge til at jeg har hatt hell med å bruke et RF batteri i min Logitech Harmony 525, altså en "tradisjonell" IR-basert fjernkontroll.

RF Batteriet erstatter er vanlig batteri, og "snapper opp" kodene som sendes ut som IR, og sender dem også via RF. Du får tak i slike batterier her:
    Macab EXT-30 Fjernstyr enheter uansett hvor de befinner seg

Forøvrig vil jeg henvise interesserte til å lese denne tråden for videre inspirasjon:
    Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? - Forum - Hardware.no

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder på å teste dette nede i kinoen som er under bygging.

Nexa sin dimmer LWMR-210 Inbyggnadsmottagare fungerer utmerket. Kan settes til absolutt nivå og har ikke fusket til nå. Dimmeren ligger inni veggen og den eksisterende veggbryteren virker som en vanlig bryter som skrur lyset av/på som alltid. Har lagt inn kodene på Harmonyen og trykker bare 1-2-3-4-5 ettersom hvilket modus jeg ønsker å kjøre lysene etter.

Kontrolleren likte ikke å ligge på en blank flate, mistenker IR refleksene krøllet til forståelsen av IR signalene fra harmonyen til kontrolleren. Intet problem å fikse.

Denne tråden burde vært sticky da dette er ett fantasktisk bra alternativ til dyre løsninger som folk kjøpe bare for å styre noen lamper i ett enkelt rom.

Neste blir å se etter persiennemotorer som kan styre maskeringen på lerretet der jeg bare trykker på harmonyen for 16/9 eller 2:35. Ser denne kontrolleren støtter slike motorer og men jeg skulle vist ha fulgt bedre med i tysktimen Startseite*- Lott GmbH - Entwicklung, Herstellung und Vertrieb von Antriebtechnik und Elektrotechnik

Kjelli

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder på å teste dette nede i kinoen som er under bygging.

Nexa sin dimmer LWMR-210 Inbyggnadsmottagare fungerer utmerket. Kan settes til absolutt nivå og har ikke fusket til nå. Dimmeren ligger inni veggen og den eksisterende veggbryteren virker som en vanlig bryter som skrur lyset av/på som alltid. Har lagt inn kodene på Harmonyen og trykker bare 1-2-3-4-5 ettersom hvilket modus jeg ønsker å kjøre lysene etter.

Kontrolleren likte ikke å ligge på en blank flate, mistenker IR refleksene krøllet til forståelsen av IR signalene fra harmonyen til kontrolleren. Intet problem å fikse.

Denne tråden burde vært sticky da dette er ett fantasktisk bra alternativ til dyre løsninger som folk kjøpe bare for å styre noen lamper i ett enkelt rom.

Neste blir å se etter persiennemotorer som kan styre maskeringen på lerretet der jeg bare trykker på harmonyen for 16/9 eller 2:35. Ser denne kontrolleren støtter slike motorer og men jeg skulle vist ha fulgt bedre med i tysktimen Startseite*- Lott GmbH - Entwicklung, Herstellung und Vertrieb von Antriebtechnik und Elektrotechnik

Kjelli

Kan du prøve å ta sikringen til lyskursene, for å se om Nexa sine dimmere fortsatt er slik at de går på full-on etter strømbrudd? Nexa ser ut som en god løsning iom. at de kan settes til prosentvis nivå, men jeg tør ikke ha de i hus om de kan slå lyset på full guffe om man er på ferie og strømmen går.....

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv lest dette. Har nesten 10 år gammle brytere og nexa dimmere samt den nye innfelte dimmeren. Ingen går på etter strømbrudd, verken de nye eller de gamle. I garasjen er alle lys styrt av nexa og der er strømmen tatt 10 ganger minst. Aldri sett at lyset står på etterpå der heller.

Kan være jeg har vært heldige med modellen jeg har kjøpt.

Kjell

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv lest dette. Har nesten 10 år gammle brytere og nexa dimmere samt den nye innfelte dimmeren. Ingen går på etter strømbrudd, verken de nye eller de gamle. I garasjen er alle lys styrt av nexa og der er strømmen tatt 10 ganger minst. Aldri sett at lyset står på etterpå der heller.

Kan være jeg har vært heldige med modellen jeg har kjøpt.

Kjell
    For å unngå misforståelser; du har prøvd å ta sikringen uten å slå av lyset med bryter e.l først? Har du mekanisk bryter koblet på alle dimmerne, eller har du noen dimmere som kun styres via RF?

Det er så snodig at du og ØyvindK har så forskjellige erfaringer med Nexa-dimmerne...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet å ta strømmen på den gamle dimmeren som ikke er self learning. Den går ikke på etter strømbrudd, uansett om lyset var på eller av i forkant. Denne er kun styrt via rf. Testet den nyeste dimmeten som er self learning og. Samme med den, er den på så er den av etter sikringen er tatt og strømmen er satt på igjen. Samme om lyset var på eller av i forkant.
    Alle verdens vanlige dimmere og brytere endrer ikke stilling om strømmen går, så der er alle lys på som var på før strømbruddet og.

Uansett så kan den kontrolleren settes opp til å skru av/på etter klokka. Så hver natt kl 05:00 skrur den av alt lys, så har jeg glemt å skru av lyset eller vi er på ferie og ett av lysene går på så er det bare frem til 05:00 det vil vare.

Jeg skjønner ikke hvorfor erfaringen er så forskjellig. Hva sier nexa da, skal de gå på eller av etter strømbrudd?

Edit, ok var inne og leste på ØyvindK sinebyggesider, og han har ikke samme modellene jeg bruker. Hans dimmer er meningen en skal ha en mekanisk bryter i forkant som en kan skru lyset av og på med. Mitt opplegg er ikke slik da dette er endret og jeg har en mekanisk bryet som virker slik jeg ønsker. Virker som han var uheldig og kjøpte en dimmer som ikke passet hans bruk.

Kjell

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det mye interessant informasjon! Jeg har den gamle Harmony 895 med Z-wave støtte. Synes det er veldig veldig veldig synd at de droppet denne chippen i de nyere modellene. Det finnes en god del snadder på Z-wave fronten (mest 110V dog, men også en god del 220V).

Tronika har en del dimmere og slikt for Z-Wave.

Dette kan være et tips for de som fortsatt sitter med denne fjernkontrollen.

Ellers som sagt et par poster opp, det går fint an å gjøre en IR-fjernkontroll om til RF. Jeg har brukt "Around the house remote extender" som den kalles. Det er et billig og genialt produkt. Jeg bygget om en XTZ forsterker med elendig IR-fjernkontroll til RF-fjernkontroll med denne.

DrE

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •