Lysdimming, av/på med Harmony - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 53
    Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Testet å ta strømmen på den gamle dimmeren som ikke er self learning. Den går ikke på etter strømbrudd, uansett om lyset var på eller av i forkant. Denne er kun styrt via rf. Testet den nyeste dimmeten som er self learning og. Samme med den, er den på så er den av etter sikringen er tatt og strømmen er satt på igjen. Samme om lyset var på eller av i forkant.
    Alle verdens vanlige dimmere og brytere endrer ikke stilling om strømmen går, så der er alle lys på som var på før strømbruddet og.

Uansett så kan den kontrolleren settes opp til å skru av/på etter klokka. Så hver natt kl 05:00 skrur den av alt lys, så har jeg glemt å skru av lyset eller vi er på ferie og ett av lysene går på så er det bare frem til 05:00 det vil vare.

Jeg skjønner ikke hvorfor erfaringen er så forskjellig. Hva sier nexa da, skal de gå på eller av etter strømbrudd?

Edit, ok var inne og leste på ØyvindK sinebyggesider, og han har ikke samme modellene jeg bruker. Hans dimmer er meningen en skal ha en mekanisk bryter i forkant som en kan skru lyset av og på med. Mitt opplegg er ikke slik da dette er endret og jeg har en mekanisk bryet som virker slik jeg ønsker. Virker som han var uheldig og kjøpte en dimmer som ikke passet hans bruk.

Kjell

Jeg hadde egentlig tenkt å gå for X10, men siden du har så god erfaring med Nexa blir det det hos meg også. Jeg har bestandig hatt lyst til å kunne sette direkte dimmingsnivå, men har trodd det kun var mulig med dyrt utstyr.

Før jeg bestiller håper jeg du kan svare på noen siste spørsmål:

1. Har du light manager Pro eller Mini? Vet du om det er noen forskjell på de om man kun skal styre Nexa?
    2. Har du kun LWMR-210 dimmere, og har du koblet bryter til de, eller klipt/teipet ledningen hvor bryter kan monteres?
    3. Vet du om de trådløse bryterne fra Nexa passer i f.eks Elko-rammer? I tillfelle ikke , vet du hvilke rammer de passer i?

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At jeg har kjempeerfaring vil jeg ikke påstå. Men den erfaringen jeg har med nexa er udelt positiv. Spesielt de nye self learning greiene de har kommet med . Proffserien på 868 mhz tiln exa skal kunne dimme led lys og sies det. Med den kontrolleren så kan en styre både "proff" nexa og den vanlige serien samt fs20 dingser.

1. Pro. Forskjellen husker jeg ikke. Det står på jbmedia.de sine sider.
    2. Jeg bruker en 210 dimmer og kommer muligens til å sette opp til å bruke en til. Den som er på plass er det koblet en bryter til på de to ledningene som kan brukes til dette. Dette fungerer ypperlig, og når jeg skrur av eller på lyset så dimmes det opp til sist brukt lysstyrke. Ikke pang rett av eller på.
    3. Det vet jeg ikke. Jeg har bare festet de jeg bruker på veggen ved siden av de vanlige bryterne. Har to slike på kjøkkenet.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sendte en mail til Nexa.se med diverse spørsmål. Jeg poster spørsmål og svar her, i håp om at det kan hjelpe fremtidige Nexa-kunder.
    Oyvindk har nok hatt max uflaks når han bestillte dimmere, iom at han anskaffet den eneste som slår på lyset automatisk etter strømbrudd.

1. Stemmer det at ECMR-250 slår på lyset etter strømbrudd? Ja, den slår på efter strömavbrott.

2.Er LWMR-210 også slik at den slår PÅ lyset etter strømbrudd? Nej dom slår inte på efter strömavbrott.

3.Jeg må også vite om HDR-105 automatisk slår på lyset etter strømbrudd eller ikke, og om den har "self learn" funksjon? Nej, inte self learning funktion, den slår heller ej på efter strömavbrott.

4.Send meg gjerne en oversikt over hvilke dimmere som holder seg avslått etter strømbrudd. Samtliga utom ECMR-250.

5.Passer bryter LWST-605 i veggrammer fra f.eks Elko? Hvis ikke, hvilke veggrammer kan brukes? LWST-605 har tyvärr inget standard mått, vi har däremot en helt annan serie av produkter som går under namnet Nexa Professional, där du har brytare som är anpassade för ELKO ramar.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette forklarer jo hvorfor ingen av mine dimmere eller brytere skrur seg på etter strømbrudd, da jeg har ikke noen ECMR-250. Er nok best å bruke ECMR-250 i serie med en standard veggbryter. Oyvindk har virkelig hatt uflaks ja.

K

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg bare nødt til å spørre siden det virker som det er bra med kunnskap rundt Harmony / Nexa i denne tråden.

Og jeg går rett på sak: Hvordan får jeg konfigurert Nexa lysstyring i Harmony One? Dette er ikke noe problem, problemet kommer først etter "Anpassa knapparna" Jeg velger komponent men når jeg skal velge kommando er feltet blankt. Jeg får jo ikke overført kommando siden.... ja, jeg trenger vel strengt tatt ikke si at jeg ikke har en ir fjernkontroll til Nexa greiene mine:-?

Akkurat overføringen til selve bryterne har jeg tenkt å løse med en ir extender så det er ikke noe bekymring, enda...

Så, hvordan får dere Nexa og andre RF komponeneter som ligger i Logitech sin database til å faktisk utføre kommandoer og ikke bare være der til irritasjon? :twisted:

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel i 2 tia i natt løste det seg.

Jeg brukte et gammelt sett jeg hadde liggende for trådløs overføring av AV som sender IR på 433,92. Sendte RF signalet fra orginalfjernkontrollen gjennom mottakeren som gjorde om signalet til IR og inn i One. Så satte jeg opp det som settes opp skulle i programmet og etter å ha oppdatert One med de nye komponentene kunne jeg bruke alle funksjoner også på lysene, vel nesten alle...

Av en eller annen merkelig grunn kan jeg skru av PBR-2300 men ikke på.

På LWMR-210 satte jeg opp Av, På, Dim 20%, 50% og 80%. Av, 20 og 80 fungerte umiddelbart uten problemer mens På og 50 ikke virket. Etter en ny oppdatering av One fungerer alle kommandoer men På og 50% først etter at jeg har trykket på en av de andre??

Jaja, får fikle litt mer i helga

Det eneste store irritasjonsmomentet nå er lerretet. Det er et Multibrackets og det ligger i databasen, jeg får overført RF signalene til IR, jeg har sjekke innstillingen mange ganger med feilsøkingsverktøyet og får beskjed om at jeg bruker det beste kodesettet hver gang men duken reagerer ikke på signal. Skal prøve å omgå det ved å legge det inn som lysstyring i stede siden jeg vet det kjører på samme frekvens som Nexa og det nå fungerer.

Når det er på plass (jeg sier når jeg og ikke hvis ) blir det vel noen timer med tweaking for å få aktivitetene til å sitte som de skal men foreløbig er jeg 75% fornøyd med kjøpet

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke ut som det er noe liv i denne tråden men jeg kan nå uansett legge inn mine erfaringer her siden tråden jo absolutt er relevant til det jeg styrer med for øyeblikket, og noen kunne jo trenge denne informasjonen en gang så...

Nå fungerer lerret og PBR-2300 som de skal også
    Jeg la rett og slett inn lerretet som PBR-2300 og etter litt prøving og feiling kom jeg frem til at Bright og Dim fungerte så nå er de hhv ned og opp. Det er en delay på 2 minutter fra du har kjørt lerretet enten opp eller ned for å kunne justere høyden på det som jeg ikke har klart å komme utenom. Det betyr egentlig ingenting i praktisk bruk siden en film som regel varer mer enn i 2 minutter men det gjør at den ikke tar i mot nytt signal før etter 2 minutter.

Hvis noen med Harmony One skulle lese dette har jeg et par spørsmål:

Går det an å skifte ikon på en enhet? Jeg har jo nå 3 lyspærer (LWMR -210 hovedlys, PBR-2300 lys og PBR-2300 lerret) og kunne tenkt meg å skiftet den ene til noe annet sånn at jeg kan identifisere lerrete.

Går det an å legge inn flere funksjoner på knappene i en aktivitet, som en aktivitet i aktiviteten? Jeg tenker da på hovedlys av ved play, hovedlyslys på ved stopp, hovedlyslys dim til x% + bi-lys på ved pause osv?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært supert å få lys av/på ved play/pause, men dette er noe jeg ikke har fått til (enda).

K

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Det hadde vært supert å få lys av/på ved play/pause, men dette er noe jeg ikke har fått til (enda).

K
    Vel, nå funker det også

La inn en Sekvens i Egendefiner Knapper, så under avspilling av musikk nå så vil knappen E pause musikken og skru på lyset mens knappen + vil starte musikken og dimme lyset til 50%. La også inn de samme knappene som ekstraknapper på skjermen i tilfelle jeg skulle glemme hvilke knapper som gjør hva

Lysstyringen ligger nå inne på 0 (av), 1 (på), 2 (20%), 5 (50%) og 8 (80%) i alle aktiviteter så det skal være lett å huske

Under avspilling av film la jeg også inn knappene på skjermen siden jeg der har 2 typer pause, en kort hvor det kun er pausing av filmen og lyset dimmet til 80% og en lang hvor projektoren skrur seg av og lyset går helt på. Dermed må jeg også ha 2 forskjellige starter siden prosjektoren har bare en av / på knapp.

Da er det stort sett bare endring av ikon som står igjen før jeg er der jeg skal være. 8)

Fornøydhetsgraden med Harmony One har nå økt til 92% :-D

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er supert at tråden lever videre, jeg får iallefall bruk for denne infoen når jeg skal koble opp alt. HÅPET er å komme i mål iløpet av juni, men det er bare 3 uker igjen.....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Clas Ohlson har styrket seg innen denne type produkter og har nå bl.a. Nexa

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Varmestyring med light manager pro

Hei. Er det noen som har erfaring med å styre temperaturen/varmen hjemme med Light manager pro?

Jeg har hatt LM pro i en uke nå. Bruker den sammens med logitech harmony one og NEXA dimmere\brytere. Fungerer helt supert til lysstyring ivertfall!

Jeg bruker lightswitch appen på mobilen til å styre lys og motorvarmer til bilen.
    Det hadde vært veldig greit å kunne bryule denne appen til å styre temperaturen hjemme, feks: man har vært på ferie å vil ha et varmt hus når man kommer hjem.

Noen erfaringer med dette??

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling

Ellers som sagt et par poster opp, det går fint an å gjøre en IR-fjernkontroll om til RF. Jeg har brukt "Around the house remote extender" som den kalles. Det er et billig og genialt produkt. Jeg bygget om en XTZ forsterker med elendig IR-fjernkontroll til RF-fjernkontroll med denne.

DrE
    Er det slik at man med denne da kan bruke eksempelvis Harmony Touch rett på Nexaene? Ser RF er på 433Mhz og Nexa er på 434Mhz. Betyr det at de ikke vil fungere sammen (mtp ulik frekvens?)

Tenker litt på en Light-Manager Pro/Mini, men de er dessverre utsolgt på ubestemt tid virker det som.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zentoo
    Er det slik at man med denne da kan bruke eksempelvis Harmony Touch rett på Nexaene? Ser RF er på 433Mhz og Nexa er på 434Mhz. Betyr det at de ikke vil fungere sammen (mtp ulik frekvens?)

Tenker litt på en Light-Manager Pro/Mini, men de er dessverre utsolgt på ubestemt tid virker det som.
    Light-Manager Pro/Mini fungerer fint med NEXA home og proff serien 800 (ett eller annet) Mhz. En kan blande og mikse som en vil.

Etablerer sceanrioer som lagres på Light-Manager Pro/Mini og en aktiverer disse scenarioene med IR signal fra en harmony el.

jeg kjører harmony RF til en RF/IR omformer som står inni ett skap med Light-Manager Pro/Mini boksen og denne aktiverer NEXA dingsene jeg har innfelt i veggbokser og som plug-in moduler.

Kjell

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zentoo

Selv om de hadde hatt samme frekvens så hadde det ikke automatisk vært slik at det hadde fungert, men ja du har rett. Det funker ikke med harmony direkte mot 433mhz versjonen. Det er ikke dermed sagt at det er umulig å styre 433mhz saker med en harmony fjernkontroll hvis du har noen få ting du vil styre. Det kan gjøres ved å gå via IR.

Du må ofre en nexa fjernkontroll og kjøpe f.eks et vellemann ir-rele-kit og finne frem loddebolten. Det er ikke vanskelig, men tar et par timer. Lodd rele-utgangene direkte på hovedkortet på den originale fjernkontrollen slik at når releet lukker, så blir det det samme som når du trykker ned en knapp på den aktuelle fjernkontrollen. Sånn sett kan du styre det aller meste med en harmony dersom du har en original fjernkontroll å ofre. F.eks en gasspeis som også opererer på noe rundt 430mhz.
    Eller f.eks et lerret med RF-styring. Markiser, garasjeport osv osv.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var en interesant tråd! Jeg ble overivrig og satte meg ned for å skulle programmere min Harmony 1100 fjernkontroll til å styre lyssystemet mitt fra Nexa men skuffelsen ble stor:???: Jeg har TMT-502 fj.kontroll og EYCR-2300 mottakere (av/på) Når jeg skulle legge inn dette i Harmony programmet fikk jeg melding: "This device uses a signal type that cannot be controlled using the remote"

Kan dette løses på noe vis? Jeg har også IR-extenderen til harmony

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Larssen
    Dette var en interesant tråd! Jeg ble overivrig og satte meg ned for å skulle programmere min Harmony 1100 fjernkontroll til å styre lyssystemet mitt fra Nexa men skuffelsen ble stor:???: Jeg har TMT-502 fj.kontroll og EYCR-2300 mottakere (av/på) Når jeg skulle legge inn dette i Harmony programmet fikk jeg melding: "This device uses a signal type that cannot be controlled using the remote"

Kan dette løses på noe vis? Jeg har også IR-extenderen til harmony
    Ja, det kan løses ved å bruke en "ir-rf" converter, eller enklest og billigst, en "a/v" sender/mottaker for å sende "a/v/ir" signal til et annet rom via "rf".
    Ir-extenderen til Harmony hjelper ikke da den er låst til sin egen mottager og dermed kun bruker "rf" delen til å forlenge "ir" signalet eller flytte mottager inn i et skap, bak en vegg el. Harmonye blir "ir-rf-ir", men det du vil er jo å stoppe ved "ir-rf"
    Enhver "a/v" sender / mottager som sender "rf" med 433mhz kan brukes til dette. Mottager brukes kun da du skal programere fjernkontrollen, sender må stå sånn at "ir" signalene kommer frem

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ei stund siden denne topic'en var igang men jeg trenger litt hjelp her.

Har en 900 som jeg gjerne skulle styrt en gasspeis med.
    Idag styrer jeg den med en medfølgene fjernkontroll som opererer med rf 433,93mhz.
    kan denne light manager pro boksen styre denne via harmony 900?

Og denne LMP boksen kan vel settes i ett skap og styres via ir diodene som alle andre komponenter?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kane7, eller noen andre som kan svare:

Jeg har nettopp installert en Nexa CMR-101 som er en fastmontert dimmer. Jeg har både Harmony One og Harmony Ultimate Hub som jeg ønsker å styre dimmeren til et absolutt nivå. Skjønner at jeg må kjøpe en IR->RF sender da Harmonyen ikke kjører på 433,93 mhz. Men hvordan får dere programmert inn absolutte dimmernivå på Harmony-kontrolleren?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, kupper tråden litt med en link til en annonse jeg har lagt ut med en Light manager pro+ og en Wifi bridge tilsalgs på torget http://avforum.no/avmarket-product-details.php?AdId=893

Dette vil blant annet fungere til det du etterspør ynor, men er kanskje litt overkill. Vet desverre ikke om det finnes noen enklere løsning.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •