Ønsker å sette opp et teknisk rom med:
1-2 pc'er
Altibox
Mulighet for spillkonsol

Rommet hvor jeg setter teknisk utstyr blir enten vaskerommet eller på råloft.
Uansett blir jeg nødt til å kunne overføre bilde/lyd til tv'en i stua som er omtrentlig 10 meter fra både vaskerom og loft. Jeg ønsker mulighet til å utvide til enda en tv på soverom/barnerom senere.

Til nå har jeg vurdert utstyr fra Octava, og da henholdsvis en HDMI-matrix 4x2 og en HDMI -> Ethernet adapter evt denne HDMI -> Ethernet adapter. Har noen erfaringer med disse produktene? Det som er kjekt er at det følger med IR extender på disse så jeg slipper å tenke RF til fjernkontrollene.
Førstnevnte av ethernet adapterne har fordel av å ha toslink lydoverføring i tillegg til HDMI, men her kreves 2 ethernet kabler. Sistnevnte har fordel av å fordele signalet over kun 1 kabel men mangler toslink lyd.

Jeg har i dag en 40" Sony LCD samt en Samsung HT-X810 soundbar (som dessverre ikke har HDMI lydinngang.. bare phono og toslink). Dersom jeg skulle gå for sistnevnte av HDMI-Ethernet adapter vil jeg trenge en HDMI->HDMI+toslink, men det virker litt dumt å bruke så mye ekstra penger bare for å slippe å dra èn ekstra ethernet kabel!?

I tillegg til dette kunne jeg tenkt meg et rent musikkrom i stue nr2. Her har jeg tenkt aktive høyttalere som kan henges på veggen (gjerne noen flate). Jeg tenker aktive høyttalere for å slippe å dra høyttalerkabler rundt hele huset men jeg er vel uansett nødt til å dra noen form for kabel? Som fjernkontroll tenkte jeg å bruke Ipad/Ipod. Trenger litt innspill til denne delen: hvilke høyttalere (ikke dyrere enn 3000,-) hvilken kabling bør jeg gå for?

Alle tips mottas med stor takknemlighet.