Jeg skal bygge hus og i den anledning tenkte jeg at det var et must å ha et teknisk rom! Har satt av et teknisk rom i første etasje. Sett mange fine oppsett her inne på forumet og synes det er ganske karslig.

Så til alle dere flinke AV interesserte roper jeg etter hjelp.
Er det en som kommer med et bra forslag , gir jeg han 300 kroner for innsatsen og som et lite takk for tiden hans, men da skal det være full oversikt, med oppkobling, mediaenheter, type overføringer osv.

Jeg har et ønske. Å det er å ha KUN et TV i stuen på veggen, pluss en mediaboks koblet til tv`en. Høytalere må jeg selfølgelig ha rundt meg.

Jeg ønsker og ha forsterker, patchpanel,Router, server,altiboks, PS3 osv..
Jeg skal legge opp CAT 5/6 i hele huset slik at jeg har tilgang til kablet nettverk. Jeg skal samtidig ha trådløst.

Min utfordring i og med jeg er litt blå på dette emne er hvordan jeg skal koble opp dette anlegget og ha overnevnte fungerene.

Når jeg sitter i sofaen vil jeg kunne ha følgende valg:

- Spille av mest mulig video filer.
- Ha internett tilgang. F.eks bruke spotify på fest?
- Ha full tilgang til alle mine medier, som film,musikk og bilder. Som jeg overfører fra server i teknisk rom til "Boksen" under TV`en.
- Kanskje det er umulig å spille PS3 når serveren står i en 1 etg.
- jeg ønsker ikke å ha en PS i stua. menyene skal være enkle og navigere i.
Men jeg må vel ha et tastatur for å bruke internett og spotify osv.

Hvilken løsning skal jeg gå for her som dekker mine interesser. Hvordan skal jeg koble det opp, samt om det er teknisk mulig da teknisk rom og stue står i forskjellige etasjer.

Ser det er mange forskjellige løsninger med mediasentere osv. Men hva mener dere? Popcorn hour, Apple tv, boxee box? Ac ryan playon?

Hvordan skal jeg få bilde? må jeg strekke HDMI kabel fra forsterke i teknisk rom til stue? Eller er det mulig og overføre slik data via Nettverket? Cat 6?

Høytaler kabler må jeg vel strekke fra teknisk rom til stue men er vel ikke noe problem.

Tar imot alle slags forslag, eventuelt tegnigner av oppkobling osv.
Jeg ønsker det enklest mulig og håper det er løsninger der jeg slipper og sitte med forskjellige programmer osv.

Hvordan har dere det??