Filserver basert på mini-itx

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Filserver basert på mini-itx

Skal bygge filserver

Det er to alternativer.

Velge et atombasert system Gigabyte GA-D510UD, Intel® Atom™ D510

I tillegg må jeg ha ram.

Velge et system der jeg kan bruke deler jeg har, altså basert på socket-775 og gå for dette hovedkortet.ZOTAC G43-ITX WIFI, G43, Socket-775 Har da cpu og ram fra før av. (core2duo E6400)

Alt skal pakkes inn i dette kabinettet CHENBRO MINI-ITX HOT-SWAP 180W SVART

I tillegg vil der stå fire disker av typen Samsung Ecogreen

Så hva skal jeg velge av disse to systemene? Står helt fast her da jeg rett og slett ikke er nok oppdatert på datakomponenter for tiden.

Jeg trenger ikke overdrevet kraft på filserveren. Skal kun brukes til å stå for nedlastinger via torrent + utpakking, skal være musikkserver for en squeezebox duet og den skal være filmserver for en stuepc og ftp-server. Der vil ikke være mange brukere tilkoblet samtidig dersom det skulle ha noe å si.

Psu i kabinettet er på 180w, så alternativet jeg velger må være strømgjerrig, både for at psu skal klare å drive hele systemet, og fordi strøm koster penger :-D

Fint om noen har noen innspill her så jeg kan få kjøpt inn delene som trengs.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har skrevet ned noen forslag her

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du kom med et bra og utfyllende svar i den andre tråden, så setter pris på det:-)

For min del så blir det ikke aktuelt med ett større kabinett enn det jeg alt har sett for meg. Jeg har alt en filserver som har gått stabilt i snart to år, og denne ønsket jeg å bytte ut med en liten NAS. Det viste seg å ikke være så enkelt da en NAS ikke er i nærheten av å tilby samme funksjonalitet som en dedikert filserver.

Filserveren jeg har bruker cpu som jeg alt har nevnt, og derfor var det et alternativ å ta denne med seg til videre bruk i nye serveren. Jeg har 6x500 GB gående i raid 5, noe som da gir meg 2.5 TB med lagringsplass. Jeg har på disse to årene ikke økt med mer enn ca 200 gb i plass fra jeg første gang overførte alt av filer. Dette fordi tv-serier og filmer blir byttet ut etterhvert som de er sett, med mindre de er flere hakk bedre enn andre filmer innen samme kattegori:-)

Så at jeg nå går over til 1.5 TB disker og fire av disse tror jeg skal holde i massevis. I tillegg har jeg backup til ekstern disk en gang i uken av de viktigste ting som bilder, dokumenter og musikken.

Eneste jeg lurer på er om jeg skal gå for Atom eller core2duo. Prisen blir den samme på begge disse systemene, sånn ca.

På atom må ram og hovedkort/cpu kjøpes inn.

På core2duo må hovedkort kjøpes inn.

Core2duo er raskere, mens atom blir mer stillegående og trekker mindre strøm. Sånn i grove trekk er vel dette de store forskjellene.

Jeg heller litt mot core2duo oppsettet, rett og slett fordi jeg da vil kunne drive med ripping av blueray til mkv osv direkte på filserveren, og slipper da å ha en annen pc gående i tillegg for å ta seg av denne delen.

Så med mindre der er noen STORE fordeler/ulemper med ett av systemene så ender jeg på core2duo:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten. Kabinettet du linker til i den andre tråden er kanskje ikke så dumt det heller. Må se litt mer på det før jeg bestemmer meg for kabinett. I tillegg er det jo 1000 kr billigere enn det jeg alt har bestemt meg for

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville gått for AMD bruke lav energi cpu. Komplett.no - Sapphire IPC-AM3DD785G, Socket-AM3

Veldig få av Atom HK har flere en 2 sata porter, Socket 775 er død fra intel. Om cpu/hk går må kjøpe begge deler. Men AMD kommer med flere cpu til samma socket løpet av neste år.

AMD får støtte ECC minne, mot Intel må bruke Xeon cpu.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er de to alternativene i første posten som er de aktuelle. Atom er billig med hovekort og cpu osv i ett. core2duo trenger jeg kun hovedkort til, fortsatt billig.

Gå over til amd blir straks dyrere da jeg må ha hovedkort, cpu og ram. Er nok sikkert en bra løsning, men ikke til mitt budsjett

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel like griet bruke intel cpu ja

Koster vel ikke mye mere amd så atom herfall

HP's Small & Medium Business Online Store

liten tøff sak jeg oppdaget i dag

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer litt å gå for dette hovedkortet istedet. Det har støtte for Raid-5, noe som kan komme godt med.

INTEL BLKDQ45EK 1333FSB DDR2 800 AUD+LAN RAID SATA MINI-ITX / MULTICOM

Men hvordan er ytelsen på et slikt raid? Har tidligere hatt win-xp med software raid der, noe som var ekstremt tregt, men ellers gjorde det nytten.

Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble det noe mini-itx server?