Kjøp av XComfort enheter fra Polen - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 132
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Lange svar er bra. Takk for hurtig svar forresten.

Jeg har vanbåren varme i hele huset. Så alle solenoidene blir stående samlet i teknisk rom. Jeg har ingen termostat ovener eller elektriske kabler.

Jeg har lest en del på moeller sine sider og regner ikke med programeringen og det datatekniske skal være noe problem. Men det er andre ting som kommer mindre tydelig fram.

Feks, hva er det jeg programerer med RS232 grensesnittet, trenger jeg ikke en hjerne til systemet om jeg vil ha forskjellige senarioer?
    Hos sensio så er den ipod delen du nevner selve hjernen i systemet om jeg forstår det rett.
    Hvilket ir utstyr trengte du for å legge inn firmwaren med?
    Noe spesielt eller er kan man feks. bare bruke en laptopp med ir sender på for å programere med? I tillegg til programmet da selvsagt.

En kamerat av meg la opp xcomfort i hele huset ved nybygg. Men han var ikke fornøyd og fikk omprogramert hjernen som hos han er den gamle typen home manager til sensio. Som han forøvrig var mye mer fornøyd med.
    Problemet mitt med sensio er at jeg ønsker å kunne gjøre det selv. For å gjøre det levlig prismessig. Men sensio skal ha 15000 for kurset sitt inklusive programeringsverktøyet vell å merke. Men de kurser kun selvstendig næringsdrivende. Mens xcomfort har som du sier programmene tilgjengelig på sine sider.
    Men om det ipod grensesnittet er ett løst modul som kan kobles mot xcomfort sitt system nå når de har begynt å sammarbeide så er absolutt villig til å bruke 15k på å kunne styre hele huset fra en plass.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med forbehold om at jeg ikke er hverken ekspert eller elektriker!
    Hvis du har en IPAD kan du kjøpe SENSIO APPen på APP store så får du en veldig god ide om hvordan du kan bruke det og hvilke opsjoner som finnes. Synes det ser rimelig elegant ut!!!!
    Programmeringen du gjør via RS232 grensesnittet og MRF programmet får du en ide om ved å prøve de interaktive læringsprogrammene til moeller og ved å installere MRF programmet samt lese veiledningen. La oss si at du har 4 soner(aktuatorer) med lys i stua og ønsker at alle sonene styres av en dimmer, slik at ved ett kort trykk opp på bryteren stilles 2 av sonene på 50% mens de 2 andre skal stå på 20% f.eks. En annen bryter kan kontrollere de samme sonene slik at det er motsatt eller at alle starter på 40%.
    jeg har f.eks lagt opp en dimmebryter som gir meg leselys i sofakroken mens resten av stua er på ca 30% lys. Alt dette gjøres på en enkel måte i MRF programmet.
    Ved utgangsdøren har jeg en enkel bryter som skrur av alt lys i hele huset slik at når jeg går så er alt av. Ehm, denne er veldig kjekk for fruen...... Alle bryterne fungerer sammen og uavhengig av hverandre. Mulighetene er kun begrenset av fantasien og kompleksiteten i huset du ønsker.
    Eneste ulempen jeg ser er at du må bruke dimmere/brytere/fjernkontroller fra Møller som sender RF signaler. All programmeringen du gjør i MRF lastes opp
    til alle aktuatorene via MRF og siden "husker" de hvordan de skal oppføre seg.

Jeg tror at det SENSIO gjør er at denne programmeringen gjøres i Xsensio eller hva det heter, og boksen i sikringsskapet tar seg av overføringen av signaler fra IPAD\SENSIO appen og gjør det om til signaler som XCOMFORT aktuatorene forstår via RF. Hvordan dette teknisk gjøres har jeg ikke peiling på.
    IR utstyret er kun for oppdatering av firmware til Room Manager og da er det nok med en laptop med IR port. RM har egen port, så det er bare for å overføre oppdateringen via IR modem via en egen meny i RM.....
    Som tidligere sagt, RM kan overhodet ikke sammenliknes med SENSIO sin interface. Den er mere som en første generasjon IPOD, ikke touch, men den med hjul.... Ikke slick og ikke spesielt intuitiv så langt jeg har kunnet oppdage.

Ok, pause. Håper ikke jeg kjeder noen eller er for enkel og detaljert...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Focus
    Ok, pause. Håper ikke jeg kjeder noen eller er for enkel og detaljert...
    Dette er gull!!!
    Takk

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg og hjulpen. Om man ikke trenger en sentral hjerne for å legge inn forskjellige senarioer så vet jeg egentlig det jeg trenger å vite.
    Ser det er mulig å snappe til seg litt nyttig innformasjon i runew`s tråd og.
    Men ett lite siste spm. Kan man legge inn nattsenkning uten noen form for sentral og?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg tror, hvis du skal leke med temperaturen, at du må ha en RM som minimum. Der kan alt dette styres, i tillegg til simulering av at du er hjemme. Forskjellig lys som skrus på til forskjellig tid etc.....
    Hvis ikke finnes det nattsenking på selve termostatene, men da må du bort og skru på de.
    Ikke helt sikker på dette, skal prøve det til helgen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HKO
    Kan man legge inn nattsenkning uten noen form for sentral og?
    Jeg har ikke funnet noe entydig svar, men det kan hende "Fjernkontroll 12 kanaler med display" kan hjelpe deg. Den har innebygged timer som kan styre 3 forskjellige "lys, persienner etc".
    Jeg vil tro den også kan styre scenario, og temperatur kommer vel inn under scenario?

Om dette går må du først programmere scenario ved hjelp av kommunikasjonsgrensesnittet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Ja, det skal jeg sjekke. Jeg har en slik også! Tror kanskje du har rett, at det var via fjernissen jeg fikk lagt inn tidsstyring på lyset, og det stemmer at jeg fant tre timere. Da må jeg bare se hvilke menyer som kommer opp når jeg kobler fjernkontrollen til varmeovnene/gulvene via termostatene. Åiece of cake som de sier!
    Håper å få sett litt mere på RM'n også. I hvert fall forstå hvordan jæ....n best brukes og hvilke begrensninger den har.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om dette går må du først programmere scenario ved hjelp av kommunikasjonsgrensesnittet.

Nei, der tror jeg du tar feil. Programmeringen foregår via RS232 interface, og MRF. Jeg skal også koble til den andre jæ....n, CKOZ 00/03, og se hva som skjer da! Har en slik også.....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei, der tror jeg du tar feil. Programmeringen foregår via RS232 interface, og MRF. Jeg skal også koble til den andre jæ....n, CKOZ 00/03, og se hva som skjer da! Har en slik også.....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, der tror jeg du tar feil. Programmeringen foregår via RS232 interface, og MRF.
    Det har du nok rett i, jeg skrev feil.

Jeg fikk mail fra Polen på fredag. Han hadde fått inn varene mine og skulle sende samme dag og sende meg sporingsnummer. Fikk ikke noe sporingsnummer, man satser på at det kommer i morgen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det er litt usikkerhet ang. Sensio i denne tråden.
    Prøver meg derfor på en liten oppklaring...
    For å styre lys og varme via tidstyring i xComfort trenger du en eller annen form for styringsenhet. Dette kan være en room manager en home manager eller det kan være en Sensiokontroller. Av disse er uten tvil Sensiokontrolleren den mest elegante. Det er den du trenger for å kunne styre systemet fra iPhone eller iPad.
    Sensio har to typer programmeringsverktøy, Sensio xSetup og Sensio Studio. Sensio xSetup er det enkleste programmeringsverktøyet. Det er gratis og følger med når man kjøper en kontroller. I det kan man programmere opp fullverdig lys- varme- og persiennestyring. I tillegg kan man få opp både kamera, værmelding og litt annet snacks.
    Hvis man ønsker å styre TV eller andre avanserte funksjoner, må man bruke programmeringsverktøyet Sensio Studio. Det koster penger, og det kreves at man gjennomfører kurs for å få lov til å kjøpe det.
    Sensio har noen instruksjonsvideoer på sine nettsider som beskriver både hvordan sensio-kontrolleren kobles opp og hvordan man bruker programmeringsverktøyet Sensio xSetup. Disse videoene kan man finne på følgende side:

Sensio AS instruksjonsvideoer

Man kan også logge seg inn på en demoprofil fra innlogginsvinduet øverst på siden. bruk;
    brukernavn: demo
    passord: demo

Her kan man se et eksempel på et typisk brukergrensesnitt som er programmert opp i Sensio xSetup.

Håper dette var litt oppklarende.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var veldig oppklarende.
    Siden det virker som om du har greie på det. Kan sensio kontrolleren importere innstillingene som allerede ligger på xcomfort produktene?
    Og vet du prisen på den sensio kontrolleren.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du kan importere innstillingene, eller i allefall oppsettet (hvilke xComfortenheter du har i systemet ditt) inn i Sensio xSetup, som er programmeringsverktøyet for å sette opp et Sensiosystem. Dette ser du veldig godt i instruksjonsvideoen som viser hvordan å programmere i Sensio xSetup 2:

Sensio_xSetup2

Kontrolleren har en veiledende kundepris på rundt 16 000 kr + mva, men hvis du har gode elektriker eller grossistkontakter, kan du få tak i den billigere enn det 8) .

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av G4RM
    Har nå bestilt RS232 og fjernkontroll med display.
    Totalsum ca 2900. Med toll og tollgebyr blir totalen ca 3800.

Elhandel tar 4869 + 2392 for det samme, så jeg får holde ut ventetiden.
    Føles litt skummelt å sende 3' til Polen, men det går nok greit
    Pakke ankom postkontoret 12.5, så en mnd leveringstid
    Har ikke hentet enda,så kan bare håpe at leveransen er ok.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av G4RM
    Har ikke hentet enda,så kan bare håpe at leveransen er ok.
    ARG!
    Det følger ikke med kabel mellom RS 232 og PC i RS232 grensesnittet. Jeg som skulle kose meg med å kjøre gjennom opplæringsprogrammet med eget utstyr.
    Kan jeg kjøpe en hvilken som helst kabel med 232-USB (han) plugg og USB og koble til?
    F.eks. denne: USB 2.0 til RS232 Adapter (9-polt) ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Clas ohlson har full pakke med USB og RS til ca 250 kr. Funker 100%.

Gled deg til å programmere aktuatorer og fjernkontroll. Sykt morrrro!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Igangsetting MRF programmeringsverktøy med RS 232 og USB adapter kabel

Hei
    Clas ohlson har full pakke med USB og RS til ca 250 kr. Funker 100%.
    Gled deg til å programmere aktuatorer og fjernkontroll. Sykt morrrro!
    Jepp, det ble RS232-USB adapter fra C.O på meg i dag
    Det funger supert med denne kabelen, jeg opplevde ingen av problemene som har vært nevnt av andre tidligere.

Jeg gjordet det på følgende måte:
    La inn MRF programmet (Moeller Radio Frekvens) som brukes til programmeringen.
    Koblet til USB-RS232 kabelen (ikke med RS232 boksen tilkoblet). Installerte drivere til adapteret.
    Lastet ned drivere fra xComfort for USB tilbkobling fra denne siden:
    Driver for USB-RS232 adapter CRSZ-00/03, oppdatert også for Win ...

Koblet RS 232 boksen til Adapterkabelen
    Startet MRF. - OBS! Da kom det en feilmelding som sa at RS232 ikke hadde ledig COM port. Da står det også hvilken COM port man skal legge inn Alternativer i MRF programmet. ¨
    Legg inn riktig port under Rediger | Valgmuligheter.
    Tut og kjør

Det tok litt tid å programmere, men nå er første "versjon" på plass, og det ble bra.

En ting jeg ikke fikk til:
    Jeg har brytere med 4 switcher pr bryter. Jeg ønsker å lage 2-3 scenario på bryteren, som alle skal styre 3 aktuatorer hver (Fullt lys, normalt lys, TV titting). Dette klarte jeg ikke å få til, jeg fikk kun koblet hver aktuator til en av switchene. Noen som har tips her?
    Jeg har også en Fjernkontroll med LCD display, mulig den kan løse dette bedre?

Newcomer Cinemarillion sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dere som har bestilt fra Polen betalt polsk tax?

C

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cinemarillion
    Har dere som har bestilt fra Polen betalt polsk tax?

C
    Jeg betalte de prisene som står på hjemmesiden deres. Om det er med eller uten polsk mva aner jeg ikke...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Ja, jeg betalte tax, men jeg sendte det til Sverige så jeg fikk ikke noe mere tax eller moms.

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •