Bygging av teknisk rom (HDMI distribusjon cat 6)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Bygging av teknisk rom (HDMI distribusjon cat 6)

Hei. Vi holder på å bygge oss nytt rekkehus, og jeg planlegger å bygge et teknisk rom i 1. etg.

Jeg har per idag følgende utstyr (HDMI) som jeg ønsker å benytte, og vil også ha mulighet til å legge til noe nytt utstyr:

- DVD
    - PS3
    - TV-tuner Canal Digital #1
    - TV-Tuner Canal Digital #2
    - TV-Tuner Viasat
    - Datamaskin (inkl. server)

Jeg har sett rundt på diverse tråder allerede men ikke funnet noen konkrete svar. (Den ene tråden som gikk på dette skled veldig ut på ventilasjon på et punkt )

Jeg ønsker å benytte en HDMI til cat 6 matrise switch da jeg planlegger å legge cat 6 uttak i de aller fleste rom i huset. Jeg skal ha signalkilder til følgende rom:

- Kinorom
    - Stue
    - Soverom 1
    - Soverom 2
    - Soverom 3
    - Kjøkken?

Jeg har da sett på Gefen sin 8x cat 6 extender for HDMI: Gefen Inc. - 8x CAT6 Extender for HDMI (Pre-Order)

I tillegg har jeg også sett på denne løsningen fra PORTTA'S HDMI på ebay som er VESENTLIG billigere:
    HDMI 4x4 Matrix Switch & Splitter by cat5e cat6 cable - eBay (item 260646163573 end time Aug-15-10 02:22:14 PDT)

Det jeg lurer på er:

1. Gefen sin extender er skissert med en opsjonell 8x8 HDMI matrix i tillegg til oppgitt produkt. Hva er poenget med denne matrixen? Er det slik at uten denne opsjonelle 8x8 HDMI matrixen så er det eneste denne gjør å omgjøre input på kilde 1 til output kilde 1 over cat 6, altså ikke mulighet å switche mellom displayene?

2. Gefen selger også en crosspoint matrix, og en "vanlig" matrix. Forskjellen mellom disse er "bare", slik jeg ser det, at crosspoint muliggjør HDCP over flere outputs samtidig, mens den vanlige varianten bare muliggjør dette over 1 output-kilde av gangen? Eller er det flere forskjeller?

3. Den billige boksen fra eBay ser ut som å fungere sombåde en matrix og cat 5/6 extender samtidig? Finnes det noen 8x8 av denne varianten også til en billigere penge enn hva Gefen tilbyr?

4. Det kan være et alternativ å gå for en 4x4 matrix cat 6 også, og da begrense output til 2 soverom + stue og kinorom. Vil det da være mulig å koble en tradisjonell HDMI 4x1 switch til en av inngangene på 4x4 matrixen slik at jeg kan alikevel få 6-8 signalkilder (dog med en del mindre fleksibilitet mtp hva jeg kan se på samtidig)

5. Er det noen som kan anbefale meg alternative produkter evt som kan løse problemet?

Legger også ved tekniske tegninger som jeg har mottatt, og har skissert inn noe detaljer der. (Har ikke redigert elektiske punkter fra standard foreløpig)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Bra med flere som søker distribusjonsnirvana :-D. Det er veldig kult å kunne spille 360 og bruke HTPC uten noen bokser under TVen.

Jeg kjøpte den Portta 4x4 over CAT5+6-svitsjen over fra eBay tidligere i år. Den kom på ca 3500, ferdig levert (i gavepapir).

Den ble levert med svitsj + 4 stk CAT6 til HDMI mottakere m/strømadapter og fjernkontroll + 4 IR-blastere for å styre kildene. Mottakerboksene har IR-repeater.

Jeg kan bekrefte at den fungerer godt, dog ikke helt uten besvær. Det som er bra er at når det først fungerer, så er det stabilt. Ikke noe dropout eller støy og svitsjing fungerer stabilt og tar ca 3-4 sekunder. Andre skjermer blir ikke forstyrret når jeg svitsjer, noe som andre løsninger sliter med. Jeg mener at HTPCen rapporterer om at HDCP fungerer, selv om jeg kjører samme kilde mot 2 skjermer.

Ett par små minus er det dog. Dersom en velger å bruke HDMI-kabel på en av skjermene, så kan man ikke bruke IR-repeateren i mottakerboksen. IR-repeateren er også litt lite følsom, men den er grei nok.

Det som jeg sleit noe med var å få god nok CAT6 link for et strøkent bilde i 1080/50p. Det jeg fant ut var at å gå via patche-panel og veggbokser degraderer signalet så mye at det kommer støy i bildet. Jeg endte opp med å legge direktestrekk og da fungerte det perfekt.

Jeg tror dette også gjelder de dyrere løsningene også etter det jeg leser på avsforum.com. HDMI krever en god del mere båndbredde en f.eks gigabit ethernet.

Så jeg kan trygt anbefale denne svitsjen, gitt at du er forberedt på litt småplunder og er en tålmodig sjel. HDMI over CATx er ikke for hvermansen.

Når det gjelder den dyrere Gefen-svitsjen, så ville jeg ikke gått for den med mindre penger ikke er av betydning. Jeg har snoket litt i supportforumene til Gefen og disse svitsjene er ikke problemfrie, til tross for den høye prisen.

Nå kommer det jo etterhvert en del alternativer til baluner for å distribuere HD-video. Du har kanskje lest om HDBaseT, som visst nok er designet for matrise-svitsjing fra grunnen av. Sannsynligvis er denne teknologien mere robust, og vil fungere over bare én CATx-kabel i steden for to.

I tillegg har man løsningene fra JustAddPower som komprimerer HDMI-strømmen ned til en datastrøm som lar seg sende over standard IP-nettverk. Mottakerene her kan også skalere bildet ned om en av skjermene bare er HD-ready. Svitsjinen her er dog litt knotete og fungerer ved at hver "kanal" broadcaster data på hvert sitt VLAN. For å bytte kanal, så bytter bare mottakeren VLAN ID.

Men jeg vet ikke hvor tilgjengelig dette er i markedet ennå.

Du får bare spørre om du trenger å vite mer om mine erfaringer

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det må jo bil kanon dette her tenker jeg når jeg får anlegget opp å gå. Er en stund til jeg er ferdig da. Vi flytter ikke inn før ca 1 års tid vi.

Jeg vurderer nå å gå for en 8x8 HDMI matrix på teknisk rom for så å bruke 8x HDMI to cat 5E/CAT6 fra Portta:

Ser at han tilbyr løsning med både 1 CAT6-kabel:
    HDMI 2 single Cat5e/Cat6 extender 1080P FULLHD 50M - eBay (item 260648210675 end time Aug-18-10 20:36:49 PDT)
    og 2 CAT6 kabler:
    HDMI TO CAT 5E 6 LAN CABLE EXTENDER 50M 120M Projector - eBay (item 250673070303 end time Aug-25-10 20:50:44 PDT)

Usikker på hvilken av disse jeg evt skal velge. Noen som har erfaring med disse? Disse i kombinasjon med en en 8x8 matrix vil vel gi veldig bra fleksibilitet.

Du sier at IR-repeater er litt lite følsom? Plagsomt dårlig? Jeg holder for øvrig akkurat på med å programmere iRule som fjernkontroll på iPad/iPhone. Solgte min iPronto i helgen til fordel for dette systemet. Virker lovende, men tidkrevende å sette opp. Dette gjør at jeg vil styre hele anlegget over wifi, med en kraftig IR-blaster evt jack-input hvor det støttes, slik at jeg håper det ikke blir et problem.

Hva ligger du i at den er noe ustabil og fungerer ikke helt uten besvær? Hvordan opplever du bortfall av signaler? Hvor ofte?

HDBaseT ser jo veldig bra ut. Ikke hørt om dette før. Vet du noe om når dette kommer på trappene?

Slik det ser ut nå, så kommer jeg til å prøve å legge opp til 3 CAT6 kabler til hvert rom tenker jeg, med 2 for TV og en for nettverk.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ablokhus
    Ja, det må jo bil kanon dette her tenker jeg når jeg får anlegget opp å gå. Er en stund til jeg er ferdig da. Vi flytter ikke inn før ca 1 års tid vi.
    Kan hende at de første HDBaseT-løsningene har kommet da, så jeg ville kanskje ikke investert riktig ennå.

Jeg vurderer nå å gå for en 8x8 HDMI matrix på teknisk rom for så å bruke 8x HDMI to cat 5E/CAT6 fra Portta:
    Det fungerer nok bra det, 8x8 er jo massivt! Ulempen er at du ikke får fjernstyring av svitsjen direkte fra mottakeren. Men hvis du likevel skal kjøre en WIFI-basert IR-kontroll, så er vel ikke dette noe problem. Og HDMI-svitsjen har vel diskrete IR-koder for hver inn-ut kombinasjon.

Usikker på hvilken av disse jeg evt skal velge. Noen som har erfaring med disse? Disse i kombinasjon med en en 8x8 matrix vil vel gi veldig bra fleksibilitet.
    Tror begge fungerer greit, Litt usikker på om 1x CAT6 er nok til å sende 1080p over lange avstander, de fleste løsninger trenger 2.

Du sier at IR-repeater er litt lite følsom? Plagsomt dårlig? Jeg holder for øvrig akkurat på med å programmere iRule som fjernkontroll på iPad/iPhone. Solgte min iPronto i helgen til fordel for dette systemet. Virker lovende, men tidkrevende å sette opp. Dette gjør at jeg vil styre hele anlegget over wifi, med en kraftig IR-blaster evt jack-input hvor det støttes, slik at jeg håper det ikke blir et problem.
    IR-sensoren på mottakerboksene til Portta-svitsjen krever fri sikt og at en peker fjernkontrollen noen lunde rett på. Ikke så bra som om signalkilden står i samme rom mao.

Det iRule-systemet ser jo spennende ut, og det vil jo eliminere de fleste problemer knyttet til IR, siden blasteren kan plasseres tett på racket hvor du har signal-kildene.

Hva ligger du i at den er noe ustabil og fungerer ikke helt uten besvær? Hvordan opplever du bortfall av signaler? Hvor ofte?
    Jeg opplevde bortfall en periode, men fant ut det ikke var pga CAT6 linken, men pga en dårlig HDMI-kabel mellom kilde og svitsj. Nå er den 100% stabil.

I tillegg var det også som nevnt problemer når CAT6-linken gikk via patche-panel og veggboks.

Slik det ser ut nå, så kommer jeg til å prøve å legge opp til 3 CAT6 kabler til hvert rom tenker jeg, med 2 for TV og en for nettverk.
    Det er nok smart, uansett hva du velger for løsning. Men pass på at du legger direktestrekk.

Kom forresten over en podcast om dette temaet: AVForums.com Home - AVForums Podcast sjekk den fra 5.aug.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janh
    Kan hende at de første HDBaseT-løsningene har kommet da, så jeg ville kanskje ikke investert riktig ennå.
    Tenkte på det samme selv. Men, fordelen er jo at HDBase-T også bruker Cat6 kabling, så det er heldigvis ingen grunn til å vente med å kable opp huset.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei ablokhus

Slik du beskriver behovet ditt vil jeg definitivt anbefale denne
    Product: DM-MD8X8 - 8x8 DigitalMedia™ Switcher [Crestron Electronics, Inc.]

Her har du all fleksibiliteten du trenger, og med innstikkskort du kan bytte dersom behovet endrer seg.
    Denne kan bruke 2stk cat6 kabler og takler 1080p og Dolby 7.1.
    Men det er klart at dette produktet er i en litt annen prisklasse enn enkelte andre produkter. Men en får hva en betaler for...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Crestron
    Hei ablokhus

Slik du beskriver behovet ditt vil jeg definitivt anbefale denne
    Product: DM-MD8X8 - 8x8 DigitalMedia™ Switcher [Crestron Electronics, Inc.]

Her har du all fleksibiliteten du trenger, og med innstikkskort du kan bytte dersom behovet endrer seg.
    Denne kan bruke 2stk cat6 kabler og takler 1080p og Dolby 7.1.
    Men det er klart at dette produktet er i en litt annen prisklasse enn enkelte andre produkter. Men en får hva en betaler for...
    Det ser ut som denne bare har 4 HDMI inputs og 4 Cat 6 outputs? Kan man utvide med tilleggskort i selve modulen eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne kan bygges ut til å håndtere de inputs og outputs du trenger (opp til 8x8 så klart . Typisk for ditt bruk vil være noe sånt:

Inputs:
    Så mange DMC-HD-DSP for hdmi enheter som som står i nærheten av DM-MD8x8 som du trenger og/eller så mange DMC-CAT-DSP koblet med cat-kabel til DM-TMX-100 som står i andre rom som du trenger.

Outputs:
    En eller to DMCO-20 eller DMCO-22 (alt etter hvor mange skjermer du skal koble til) som er koblet med cat-kabel til en DM-RMC-100

Ta en kikk på Models & Accessories tabben på DM-MD8x8 produktsiden for alle muligheter.

Edit:
    Bare så det er helt klart.
    -DMC-HD-DSP, DMC-CAT-DSP og DMCO-20 er innstikkort til DM-MD8x8.
    -DM-TMX-100 er en hdmi til cat boks
    -DM-RMC-100 er en cat til hdmi boks

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett litt på pris for DM-MD8x8 og med moduler ser dette ut til å bli en SVÆRT DYR løsning. Fant brukte tilleggsmoduler på ebay til over 1000 $ pr kort. Maks budsjett for oppsettet (matrix switch inkl mottakere) håper jeg på å kunne finne til ca 4000-5000 USD totalt sett maks. Ser ut som vi her snakker nærmere 10000 USD.

Har sett litt på løsninger som Atlona AT-PROHD88M-SR - 8x8:2 HDMI Matrix Switch with CAT5/6*::*Matrix Switchers*::*Switchers*::*HDWise.com ::*HDMI, DVI, Component, Audio Video Cables, Switchers, Amplifiers, Converters, Line doublers, Splitters, Extenders, Boosters, Repeaters, Conn og tilsvarende. Dette skal vel kunne fungere og alt i en boks? Noen som har erfaringen med slike? Med Gefen, så er man avhengig av 2 bokser, en HDMI 8x8 matrix og en for cat5/6 extender. Her får man jo alt i en boks

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •