Baderoms musikk. Hvordan skru enkelt av og på.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Baderoms musikk. Hvordan skru enkelt av og på.

Vi skal pusse opp badet og i den anledning tenkte jeg å sette inn en tandberg troll i skapet for å drive to høyttalere i taket. Som kilde tenkte jeg å kjøpe en squeezebox.

Det jeg lurer på er hvordan jeg skal få slått av og på musikken på en enkel måte for å slippe at det alltid kommer musikk fra badet.

Å knote med en squeezeboxkontroller med våte fingre er kanskje ikke det lureste.

Så langt har jeg tenkt på to alternativer.
    - Koble forsterkeren til en bryter på veggen.
    - Koble høyttalerne til en bryter på veggen.

Hvor sunt er det for forsterkeren å bli slått av og på hele tiden? (Jeg går ote på do. )

Hvis jeg går for det siste alternativet, tar forsterken skade av å stå på og spille uten høyttalere koblet til?

Hvis noen har andre lure løsninger så er det bare å komme med de!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monter en bevegelsessensor på badet som slår på forsterkeren, og bruk ett tidsrele for å slå den av. gjør ingenting at en forsterker blir slått av eller på Bare pass på at instalasjonen din er i henhold til boka.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville heller satt brudd på signalet inn til forsterker istedet for forsterker/HT.
    Dette forutsetter jo at forsterker får luft nok til å kunne stå på hele tiden.

Om lyset står på om dagen og skrus av på natten, så er det mulig å koble en stikk via samme bryter og så koble forsterker til den stikk. Men det må da en elektrikker ta seg av.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kommentert dette med fukt i trådstarters tråd om takhøyttaler.

Dette er noen man også bør ta i betraktning med forsterker. Selv har jeg plassert all elektronikk på soverommet, med høyttalerkabel og ledning for fjernkontroll i rør gjennom veggen.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt radio som går på med lysbryteren på badet siden 80 tallet

Loven & co er glimrende for humøret om morgenen når man står i dusjen

Så tipset fra meg er en bærbar som man ikke må slå på hver gang med god lyd. Min nåværende har holdt i 15 år og ikke tatt noen skade av fuktigheten, enkelt nok er det bare å plugge den i stikk som er i lysarmaturen over speilet.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spock: En radio koblet til brytern er bra og sikkert den beste og enkleste løsningen, men den er jo ganske døll. :P

Jeg tror ikke fukt vil være noe problem og heller ikke varme da forsterkeren blir stående inne i et skap og det er en tandberg troll og den blir ikke spesielt varm.

Å plassere noe utenfor badet er heller ikke aktuelt da dette er en leilighet med betong i alle vegger.

Jeg tror kanskje å koble forsterkeren til en stikkontakt med bryter er den enkleste løsningen når man først skal gjøre det så komplisert.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •