Komplett hjemme nettverk med NAS server

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Komplett hjemme nettverk med NAS server

Jeg er i sluttfasen av og bygge et nytt hus,
    Da har jeg begynnt og tenke på nettverk og en hjemme server.
    Vi har trekt Cat5 med 2 uttak i stua, 2 uttak i loft stua også har jeg trekt 2 fiber kabler ut til garasjen. alle er samlet til teknisk rom, der det er blitt satt opp et lite dataskap.

Dette er ikke noe jeg ønsker og bruke en formue på men ønsker et godt nettverk i hele huset både kablet og tråløst. Jeg ønsker også og ha et felles server hvor jeg kan dele musikk, film og bilder. ønsker og ha noe som er lett og bruke og lett og sette opp. jeg er ingen data ekspert så alt må være enkelt :-?

Jeg har da sett for meg og bruke en NAS server da dette er en rimlig og god løsning.

Jeg har fått ett forslag fra komplett.no, men ønsker flere tilbakemeldinger på denne løsningen eventuelt alternativer ..

NAS: Netgear ReadyNAS Duo RND2000
    Harddisk: Western Digitial Caviar® Green 2TB
    Switch: NETGEAR ProSafe Smart Switch 16P gigabit.
    Fiber overgang: NETGEAR 1000BASE-SX

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor fiber? Hvis du har en gammel pc liggende kan du jo legge inn FreeNAS eller lignende.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si det kommer litt an på hva du skal bruke den til og hvor mye du tenker å lagre på den. Plass til max 2 harddisker kan jo gå fullt hvis man skal legge en del HD-film på den. Eller er det 1 til data og 1 til duplisering? Det hjelper jo litt at det er hot-swap, da kan man jo sette inn større disker etter hvert.

Jeg kan støtte FreeNAS-forslaget til Soundfre@k, jeg har en sånn stående og den fungerer perfekt til slikt bruk. Man kan også legge inn Squeezecenter, men ellers er det få muligheter til å legge inn tilleggsprogrammer, f.eks. torrentklient.

Jeg har også en Windows HomeServer som har en del flere muligheter. Plug&Pray osv men den krever nok litt mer av maskinvaren, men man kommer nok langt med 3-4000 + OS. Men flust med funksjonalitet, f.eks. automatisert backup av PCene i hjemmenettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Windows home server hvefall enkel sette opp. Mye større mulighet for bygge ut en nas.

HK: ASUS M4A785D-M PRO 785G AM2+ M-ATX - Spesifikasjoner
    CASE: ANTEC MIDTOWER THREE HUNDRED ATX BLACK - Et suverent chassi tross portable mål - Spesifikasjoner
    RAM: CORSAIR 2GB DDR3 XMS3 PC10600 1333MHZ CL9 (2X1GB) - Spesifikasjoner
    CPU: AMD ATHLON II X2 240E 2.8GHZ 2MB SOCKET AM3 BOX - Spesifikasjoner
    PSU: CORSAIR VX 450W ATX12V 2.2 / EPS12V - Spesifikasjoner
    Hdd: kjøp det du liker
    ca 3k uten OS. Med mulighet for 5 hdd i starten.

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan laste ned den nye beta versionen av WHS Code Name "Vail".

Denne er basert på Windows Server 2008 og er 64 bit. Har en kjørende nå på mitt test system. Meget imponert så langt!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan bli mye styr... Jeg ville ikke hatt et produksjonssystem basert på Vail. Når den blir lansert må man sannsynligvis avinnstallere og masse styr.

/S

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen for at jeg tenker NAS er jo at det er enkelt, bare sette inn noen HDD også er man i gang.. ønsker ikke og bruke masse tid på montering og installering..
    Jeg ser for meg at jeg setter inn 2x2 TB disker, er ikke sikker på om jeg skal kjøre den ene i backup eller om jeg skal bruke begge 2 slik at jeg får 4tb med plass..

jeg har i dag 1tb på eksterne hdd og det holder mer enn nok, så tror at 2 tb vil holde lenge.. men klart behovet kan endre seg..

FreeNAS har jeg aldri hørt om men det er kanskje ett program for hjemme servere eller?
    Ser at man får en veldig rimlig hjemme server om man bygger selv, men er fortsatt dobbel pris iforhold til en NAS, så er ikke sikker på om det er verdt forskjellen for meg? da den kun skal brukes til og vidreformidle film, mp3 og bilder rundt om i huset.. men jeg er veldig usikker da jeg ikke har noe greie på dette... :???:

stian

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    Jeg er i sluttfasen av og bygge et nytt hus,
    Da har jeg begynnt og tenke på nettverk og en hjemme server.
    Vi har trekt Cat5 med 2 uttak i stua,
    Cat5 er vel ikke godt nok for gigabit nett?
    Jeg mener bestemt du bør ha Cat5e eller aller helst Cat6.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    YouTube - Step by Step How to Make a FreeNAS Box

Her ser du hvordan du kan sette opp FreeNAS, men jeg ville nok hatt et annet oppsett enn de der, men se eksempelet.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Laudio
    Gigabit nett funker fint på cat5. Kjører gigabit med RJ-45 som jeg har satt på selv i ene enden, og cat3 kontakt i andre. Har ikke foretatt noen målinger da, men tilkoblingen som opprettes blir automatisk gigabit nettverk hvertfall.

Men ja, forskriftene sier Cat5E eller Cat6.

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok ikke kablene skal være noe problem.. vis det viser seg at det er det så kan jeg jo bare trekke om røra..

men over til NAS, vis jeg ønsker og bruke den løsningen.. hva syntes dere om enheten? Netgear ReadyNAS Duo RND2000 Eller er det noen andre alternativer som er bedre.. ønsker igjen og pressisere at jeg ønsker og ha noe som er lett og sette opp. og ikke alt for stor slik at det passer i dataskapet..

en annen ting jeg kunne trenge veiledning på er selve nettverket..
    Hvordan er det switch`n? NETGEAR ProSafe Smart Switch 16P gigabit.

Ønsker jo også et tråløst nettverk, bør jeg da kjøpe selv en ruter til dette eller kan jeg bruke den jeg får med nettlevrandøren? jeg bruker idag Nextgentel og tror jeg kommer til og fortsette med og bruke de..

stian

Newcomer toppe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både NAS-løsningen og switchen du har plukket ut er bra produkter. Spesielt switchen er meget bra... mulig den støyer noe, men det må du nesten sjekke nærmere isåfall.
    Som andre har påpekt så vil en HomeServer løsning være langt smidigere og ikke minst raskere, men da med ulempene ved innstallering osv...

En mulighet vil isåfall være å kjøpe en ferdig homeserver fra f.eks HP e.l. som er noenlunde plug'n play.

Og skal vi være helt nøkterne så trenger du ikke en switch til 1500.-++ hjemme. En Gigabit switch til 5-800.- vil holde lenge til å streame all form for HD-matriale du skyver på den... dog som regel bare med 8 porter... skal du ha flere klienter i huset enn det så skjønner jeg hvorfor du går for en 16-porter...

Lykke til

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen erfaring med noen av de produktene. Men hva om du ønsker å legge til en 3. disk? Det går ikke på den NAS'en, hvis du vet at du ikke trenger mer enn to disker, så er det jo sikkert greit.

Det jeg kjenner til er Nextgentel, og har du router fra dem må du bruke router-funksjonen til boksen, hvis du ikke vil fikle rundt (som jeg gjorde). Fra dem får du ingen support og boksen er som en ribbet rev for funksjonalitet, men trenger du ikke mer så er det nok greit. Jeg byttet fordi den trådløse delen var notorisk ustabil, samt at jeg ville unngå å ha en switch utenpå for å få gigabit linje. I tillegg kunne jeg få N-standarden på trådløs (økt hastighet).

Jeg spurte faktisk hvorfor de ikke leverte router med N og gigabit, og da svarte de at de ikke hadde så høye internetthastigheter at det var behov for høyere hastighet. Jeg svarte da selvfølgelig at det er ikke alt som lastes ned fra nettet.

Uansett, det er litt mer tungvint å bytte router og få full funksjonalitet i den nye routeren uten å mekke litt. Men det går...

/S

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har den NAS`n koblet til nettverket mitt. Bruker den som lagring for det meste, ink. Dreamboxen min. Ikke noe problem å se filmer, bilder og musikk trådløst via PS3 i kinoen. Ser poenget med at den kun tar 2 disker, men så er det også den rimeligste løsningen jeg har funnet. Blir det fullt hos meg så kjøper jeg meg bare en til Har ikke erfaring fra andre løsninger, men kan absolutt anbefale denne!

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toppe
    Både NAS-løsningen og switchen du har plukket ut er bra produkter. Spesielt switchen er meget bra... mulig den støyer noe, men det må du nesten sjekke nærmere isåfall.
    Som andre har påpekt så vil en HomeServer løsning være langt smidigere og ikke minst raskere, men da med ulempene ved innstallering osv...

En mulighet vil isåfall være å kjøpe en ferdig homeserver fra f.eks HP e.l. som er noenlunde plug'n play.

Og skal vi være helt nøkterne så trenger du ikke en switch til 1500.-++ hjemme. En Gigabit switch til 5-800.- vil holde lenge til å streame all form for HD-matriale du skyver på den... dog som regel bare med 8 porter... skal du ha flere klienter i huset enn det så skjønner jeg hvorfor du går for en 16-porter...

Lykke til
    Grunnen for at jeg har valgt den switch`n er at jeg trenger en som har SFP mulighet da det er fiber inn til garasjen. jeg trenger egentlig ikke en 16ports switch, men har ikke sett andre med minimum 6 porter og SFP.

Jeg må pressisere at dette har jeg veldig lite greie på, men det er vell ingen tråløs sender i den switchen? er det noen som veit om en switch med minimum 6 porter, SPF og tråløs internett ruter?

stian

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøpe Media converter for fiber. sparer hvfall litt penger

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Laudio

Stemmer det. Må være CAT 6 for å ha gigabit nettverk...
    CAT 5e kan fungere på korte strekk (rundt 1m).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dwdbard

jeg har i dag 1tb på eksterne hdd og det holder mer enn nok, så tror at 2 tb vil holde lenge.. men klart behovet kan endre seg..
    Har selv en Windows Home Server. Veldig enkelt å sette opp.
    Om du skal bruke den til å samle HD film og TV serier på blir 2GB veldig fort for lite om du skal ha noen form for speiling. Nå er 2Gb disker så billig at du bør investere i minst 2 av disse til å begynne med.
    Til WHS kan det også være lurt med en liten rask disk til operativsystem...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thogstad
    Stemmer det. Må være CAT 6 for å ha gigabit nettverk...
    CAT 5e kan fungere på korte strekk (rundt 1m).
    Cat5e funker fint med 1Gbit. Har dropcabel på 15m funker også fint med 1Gbit, hvor jeg har hatt 99% av Gbit

CAt 6 kan faktisk bruke 10Gbit på runt 50m

Men kvaliteten på switch og netverkskort har noe si og.

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg snakket med svigerfar som er svakstrøms montør og har gjort alt slik i huset mitt, og det var vist Cat6 som var lagt opp... så da er det uansett ikke noe problem..

er det noen som har noen alternativer til switch?

stian

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •