Lysstyring i nybygg. (KNX)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lysstyring i nybygg. (KNX)

Hei.

Jeg er en elektriker som har lyst til å utforske dupedittenes verden og har dermed tittet rundt på forskjellige systemer de siste dagene, og har kommet fram til at jeg vil ha KNX i huset mitt. Dette på grunn av at det er meget utbyggingsvennlig. Men siden jeg er egentlig helt grønn på dette området så er det er et par ting jeg må spørre om. Har ikke helt klart å forstått hvilke deler jeg trenger for min installasjon. Det er snakk om 28 lyspunkt inne der 20 er av typen LED spot, 2 er utelys av typen sparepære og tre benkarmaturer (dimbare) og en armatur for belysning av veggskap med glassdører i kjøkkeninnredningen. De to resterende blir vanlig sparepære armatur. Det skal være 7 dimme-soner, fordelt på 8 dimmere. Det blir totalt 7 bryterfunksjoner.

Så, det jeg lurer på da er komponentene i skapet. Hvilke komponenter og hvor mange av dem er det jeg behøver til et slikt anlegg - og da såklart hvor mye plass i skapet det vil kreve? Jeg har jo kikket igjennom abb sin produktkatalog men blir ikke så mye klokere på det. Kan disse komponentene plasseres i sikringsskap, eller vil dette medføre problemer pga. støy?

Har funnet mye info her på forumet og ellers på nett, men det er jo til å gå seg vill i om en ikke har noen som kan veilede litt til tider.

Håper noen kan svare meg. <:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trenger mere info.

Tror jeg ville gått for KNX-Dali dimmer, men trenger mere info på lys forkoblinger.
    Led- type? 230v eller trafo?
    Benkarmatur forkobling?

Om mulig bruk tridonic one4all trafoer ( eller lignende) via dali dimmer på KNX bussen.