Lysstyring i nybygg. (KNX)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lysstyring i nybygg. (KNX)

Hei.

Jeg er en elektriker som har lyst til å utforske dupedittenes verden og har dermed tittet rundt på forskjellige systemer de siste dagene, og har kommet fram til at jeg vil ha KNX i huset mitt. Dette på grunn av at det er meget utbyggingsvennlig. Men siden jeg er egentlig helt grønn på dette området så er det er et par ting jeg må spørre om. Har ikke helt klart å forstått hvilke deler jeg trenger for min installasjon. Det er snakk om 28 lyspunkt inne der 20 er av typen LED spot, 2 er utelys av typen sparepære og tre benkarmaturer (dimbare) og en armatur for belysning av veggskap med glassdører i kjøkkeninnredningen. De to resterende blir vanlig sparepære armatur. Det skal være 7 dimme-soner, fordelt på 8 dimmere. Det blir totalt 7 bryterfunksjoner.

Så, det jeg lurer på da er komponentene i skapet. Hvilke komponenter og hvor mange av dem er det jeg behøver til et slikt anlegg - og da såklart hvor mye plass i skapet det vil kreve? Jeg har jo kikket igjennom abb sin produktkatalog men blir ikke så mye klokere på det. Kan disse komponentene plasseres i sikringsskap, eller vil dette medføre problemer pga. støy?

Har funnet mye info her på forumet og ellers på nett, men det er jo til å gå seg vill i om en ikke har noen som kan veilede litt til tider.

Håper noen kan svare meg. <:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trenger mere info.

Tror jeg ville gått for KNX-Dali dimmer, men trenger mere info på lys forkoblinger.
    Led- type? 230v eller trafo?
    Benkarmatur forkobling?

Om mulig bruk tridonic one4all trafoer ( eller lignende) via dali dimmer på KNX bussen.

En KNX-Dali dimmer i tavlen kan dimme opp til 64 forkoblinger.

230v +eib kabel 4 leder (2xKNX og 2x dali)til spotkassene.

OBS! utelys og 2p brudd.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av click1
    Tror jeg ville gått for KNX-Dali dimmer, men trenger mere info på lys forkoblinger.
    Led- type? 230v eller trafo?
    Benkarmatur forkobling?
    Alt blir 230V her. Så da trengs ingen trafoer.

230v +eib kabel 4 leder (2xKNX og 2x dali)til spotkassene.
    Ok, er det 230V +EIB kabel som skal trekkes til alle lyspunkt og brytere/dimmere/stikk som skal styres av systemet?

EDIT:
    Glemte å nevne at jeg skulle gjerne ha styrt varmovnene i huset også - kan dette gjøres med helt ordinære panelovner?. Nattsenking o.l. Det blir mest sannsynelig ingen varmepumpe i huset i og med at det er en midt-del av en 4-manns bolig, og det blir vanskelig å plassere uteenhet uten å skjemme ut huset pga. at den ser lite pen ut og den bråker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Meisel
    Alt blir 230V her. Så da trengs ingen trafoer.

Ok, er det 230V +EIB kabel som skal trekkes til alle lyspunkt og brytere/dimmere/stikk som skal styres av systemet?

EDIT:
    Glemte å nevne at jeg skulle gjerne ha styrt varmovnene i huset også - kan dette gjøres med helt ordinære panelovner?. Nattsenking o.l. Det blir mest sannsynelig ingen varmepumpe i huset i og med at det er en midt-del av en 4-manns bolig, og det blir vanskelig å plassere uteenhet uten å skjemme ut huset pga. at den ser lite pen ut og den bråker.

Du trenger bare styrt 230v til lys og varmeovner.

Eib kabel til/mellom alle brytere og termostater.

Dali passer dårlig til 230v belysning uten forkoblinger.

Binærutganger(Styrte brytere i tavle) eller dimmer til alle styrte laster(lys og varme).

Ordinære panelovner med bimetall (mekanisk)termostat er helt greie å styre, usikker på elektroniske termostater. Settes til høy temperatur, slik at de varmer når spenning slås på.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eib kabel til/mellom alle brytere og termostater.
    Så skal alle brytere/dimmere kobles i stjerne fra tavlen, eller kan de ligge i serie? For eksempel, hvis to dimmere skal styre lys i en gang (en dimmer i hver ende), skal disse kobles i serie? Og kan to dimmere eller to brytere som ikke styrer samme lys kobles i serie?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så skal alle brytere/dimmere kobles i stjerne fra tavlen, eller kan de ligge i serie? For eksempel, hvis to dimmere skal styre lys i en gang (en dimmer i hver ende), skal disse kobles i serie? Og kan to dimmere eller to brytere som ikke styrer samme lys kobles i serie?

All effekt (230v) kobles fra egne releutganger og dimmere ofte i sikringsskapet.

All betjening (brytere) kobles fra bryter til bryter.

VIKTIG: Ikke få ring på eib kabelen, at komponenter får signal fra to plasser.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener og huske at alle brytere kan ligge i serie med busskabel. Hver bryter får sin adresse som igjen knyttes til den utgangen som skal styres.

(ikke 100% sikker men mener det var sånn)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. 230 volten, skal hver sone trekkes i stjerne fra sikringsskap for å styre hver sone?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. 230 volten, skal hver sone trekkes i stjerne fra sikringsskap for å styre hver sone?
    Hvis dimmer og utganger står i sikringsskapet, blir det ofte trukket flere dimmer/styrte utganger i samme rør. (samme kurs)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •