Valg av automatiseringssystem til mitt hus

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Post Valg av automatiseringssystem til mitt hus

Jeg har nå brukt flere titalls timer på dette forumet samt andre sider (Elko, Hager KNX, XComfort, Elkomatic) for å finne ut hvilket styrings system (standard) jeg skal gå for i mitt hus. Jeg føler jeg leser og leser, men ikke kommer noen vei når det gjelder å gjøre et valg av standard og system. Derfor lager jeg denne tråden for å definere mitt behov og forhåpentligvis få hjelp til å velge det systemet som best dekker mine ønsker.

Må si jeg har blitt veldig inspirert av denne videon: YouTube - Virtual Crib Magic Box , helt utrolig hva man kan få til. Nå er ikke jeg like god til å progge og mekke som han i videon, men jeg har programmert en god del opp gjennom årene. I bunn og grunn ønsker jeg et system som han i videon har, men ønsker å bruke nyere (og mer pålitelig) teknologi enn X10. Dermed er vel Z-Wave og KNX det nærmeste, eller?

Noen av mine krav:
    - Utvidbarhet. Ekstra elementer (dimmere, sensorer osv.) skal lett kunne legges til systemet, ettersom jeg ikke har råd til å kjøpe alt på en gang.
    - Mulighet til å lage forskjellige scenarior (f.eks. film - alt lys i stua slukkes. tv, lyd skrus på og media pc aktiveres). Forstår jeg riktig at Elko Wireless osv. ikke lar deg kombinere styring av lys og media?
    - Mulighet til å programmere enkelte brytere rundt om i huset så de utfører spesifikke scenario.
    - Scenario aktiveres vha. Logitech eller Philips Pronto kontroller. Ekstra bonus om man også kan bruke mobiltelefon (med Iphone eller Android program) til å aktivere forskjellige scenario.
    - Mulighet til å styre ALT vha. laptop.
    - Musikk fra media PC skal kunne spilles i valgte rom. Eksempel: . Muligheten til å spille forskjellig musikk i hvert rom (om det ønskes) er vel veldig vanskelig å gjennomføre?

Skjønner at jeg må ha en form for sentral enhet som styrer alt. Videre må jeg ha en nokså kraftig (media) PC som er koblet til denne sentrale enheten og internett. Trådløs signaler sendt fra f.eks. mikrofoner mottas av denne PC som behandler informasjonen og sender riktige styresignaler til den sentrale enheten. (se første video)

Er godt spørsmål er vel om dette lar seg gjennomføre innenfor mitt budsjett. Og om jeg i det hele tatt klarer å programmere alt dette selv. Finnes det mye dokumentasjon (sdk, plugins, moduler) om slik type programmering? Uansett, hvilke alternativer har jeg når det gjelder valg av system/standard/leverandør?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du kan noe programmering ville jeg sett på Arduino, det kortet kan kobles sammen med andre kort etter hva du vil gjøre(såkalte shields). Da kan du ha et kort med shield til temperaturovervåking og lysstyring. Tilkobling skjer enten via usb(som er hovedgrensesnittet) eller via shields som støtter andre standarder(trådløst, kablet osv.). Hadde jeg bygget nytt hus ville jeg lagt opp kablet nettverk til alle kort med PoE

Disse kortene er relativt billige(10$-30$ + shields) slik at jeg ser for meg et kort til hvert rom, uten at det blir i nærheten så dyrt som andre systemer. Sensorer/styringer kan da lett legges til. Har sett mp3 shields men ikke funnet noe for video enda, men det ser ut som at nye fjernsyn har nettverkstøtte og derfor slipper en å betale dyrt for video distribusjon når det kan gjøres på en sentral server og streames over nettverket i huset. Alle kortene må kobles opp til en server som behandler signaler, dette betyr at alt lett kan styres via en nettside. Dette systemet krever endel kunnskap om programmering men er relativt billig om en får det til.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er inne i akkurat samme prosess og har brukt en del timer for å finne frem til mulige løsninger. Jeg var faktisk 1 mm unna å opprette min egne lille drodletråd om prosjektet i går kveld.

I tillegg til at det skal være skalerbart, slik at man kan bygge ut med ett rom om gangen, så har jeg et krav om at det skal kunne kontrolleres med Iphone/iPod Touch i tillegg til fjernkontroll og veggbrytere. Dette henger sammen med at jeg også vil kontrollere stereoen med iPod, bl.a. for å styre Spiotify som ligger på en server.

Men noe av svaret her ligger i en dedikert automatiseringsserver. Jeg har kikket på X10, men når du sier det er ustabilt så ble jeg litt usikker. X10 er jo tross alt en åpen standard, og serverprogramvare, programmer og ipod-styring finnes som åpen programvare. Modulene er ganske billige, men det er jo en standard som har fått noen år på baken.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En forholdsvis billig programvare som styrer det meste finnes på Home Automation Systems - HomeSeer

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av And0z
    Om du kan noe programmering ville jeg sett på Arduino[...]
    Har lest litt om Arduino nå. Man har sikkert mange muligheter med dette, men jeg er ute etter et mer "komplett" system hvor komponenter kan kjøpes inn ferdige (og vel-fungerende). Da kan jeg sette meg ned å progge hvordan disse komponentene skal fungere sammen. Det vil si, jeg er ute etter å programmere events og scenarior først og fremst.

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg har kikket på X10.[...]
    Du er ute etter det samme som meg! Det finnes et stort utvalg av spennende moduler i X10, men liker ikke helt at de blir styrt via strømnettet. Syns også at responstiden er treg ved bruk av X10. Er også skeptisk til alle trådbaserte systemer. F.eks. Merten sitt KNX system (virker veldig bra) krever omfattende arbeid for å trekke ledninger osv. og jeg føler det ikke er like skalerbart som et system hvor alt av styresignaler blir sendt trådløst. Håpet er derfor å finne et system som er 100% trådløst. Z-wave er både trådbasert og trådløst, og toveis, etter hva jeg har skjønt? Det er jo "bedre" enn X10...

Sitat Opprinnelig postet av jqvam
    En forholdsvis billig programvare som styrer det meste finnes på Home Automation Systems - HomeSeer
    Ja, dette programmet virker genialt. Liker at man kan installere plugins slik at man kan bruke flere forskjellige systemer (X10, Z-wave osv.). Støtter programmet KNX?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Camv
    Du er ute etter det samme som meg! Det finnes et stort utvalg av spennende moduler i X10, men liker ikke helt at de blir styrt via strømnettet. Syns også at responstiden er treg ved bruk av X10. Er også skeptisk til alle trådbaserte systemer. F.eks. Merten sitt KNX system (virker veldig bra) krever omfattende arbeid for å trekke ledninger osv. og jeg føler det ikke er like skalerbart som et system hvor alt av styresignaler blir sendt trådløst. Håpet er derfor å finne et system som er 100% trådløst. Z-wave er både trådbasert og trådløst, og toveis, etter hva jeg har skjønt? Det er jo "bedre" enn X10...
    Men er det ustabilt og tregt? Har du testet det? Personlig ville jeg anta at trådbaserte systemer er mer stabile enn trådløse. Jeg har Waveman systemet som Clas Ohlson forhandler i kinoen. Det er hvertfall ustabilt :evil:

Tror jeg kommer til å gå for en dedikert automatiseringsserver. Siden jeg ikke kan fordra alt mekket som må til i Linux, så foretrekker jeg Windows, foretrekker pek&klikk fremfor kommandolinjer, shell osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Men er det ustabilt og tregt? Har du testet det? Personlig ville jeg anta at trådbaserte systemer er mer stabile enn trådløse. Jeg har Waveman systemet som Clas Ohlson forhandler i kinoen. Det er hvertfall ustabilt :evil:

Tror jeg kommer til å gå for en dedikert automatiseringsserver. Siden jeg ikke kan fordra alt mekket som må til i Linux, så foretrekker jeg Windows, foretrekker pek&klikk fremfor kommandolinjer, shell osv.
    Nei, jeg har ikke testet X10 selv, så mine påstander om at det er litt ustabilt og tregt er kun etter hva jeg har lest på dette forumet. Er enig med deg at trådbaserte systemer bør være mer stabile enn trådløse, det er logisk. Men er det ikke veldig mye enklere å koble til moduler og "leke rundt" dersom det er mulig å sende styresignaler trådløst? Alle moduler må ha strøm, så sånn sett er det ikke noe negativt å sende signaler gjennom strømnettet slik X10 gjør. Men f.eks det ene Hager KNX systemet krever egne styreledninger, dette blir jo plutselig veldig mye dyrere, da må man legge disse ledningene overalt i hele huset, sammen med det elektriske.

Jeg tenkte (om det er mulig) å bruke en Windows basert HTPC til å styre automatisering og alt av media. På den måten kan jeg f.eks. styre musikk, film og lys i alle rom med en og samme fjernkontroll. Kan hende at det jeg krever ikke lar seg gjøre, eller blir altfor dyrt...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, ulempen med å bruke HTPC til styring er at den da må stå på konstant hvis man har tenkt å styre resten av huset. Jeg liker tanken om å ha en dedikert maskin som kan stå bortgjemt til en slik oppgave, sånn at man ikke tar opp ressurser fra HTPC til en type serveroppgave. HTPC har jeg ikke så den biten er ikke så viktig. Akkurat nå hvertfall.

Men skalerbarhet er viktig for min del hvertfall, ser for meg å kunne bygge ut ett rom om gangen, begynne med kinoen, stua etc. Og så bør det kunne styres fra "vanlige" veggbrytere, dedikert fjernkontroll eller multikontroll/iPod/iPhone etc. Har kommet over denne siden: X10 Commander - iPhone/iPod Touch X10 Controller

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sensio + Philips Pronto

Har dere sjekket ut Sensio?
    Det kan styres både mot X-Comfort og KNX, det samme kan du forsåvidt med Philips Pronto også.

Jeg skal prøve ut både Sensio og Pronto hjemme, da jeg er i ferd med og starte opp firma innen byggautomasjon.

Har tidligere erfaring fra X-Comfort og Eib annlegg og noe PLC.

Med Sensio så tror jeg du har vanvittige muligheter :-D Skal på kurs når jeg kommer hjem fra offshore.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, Sensio ser dyrt ut... og det ser også ut til å være basert på mer proffe løsninger?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sensio ser lekkert ut ja, og det kan fint integreres opp mot X Comfort. Men ser ikke akkurat ut som noe "gjør-det-selv" system?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok ikke at Sensio er så veldig dyrt, ei heller så veldig avansert virker det som. Vertfall ikke den delen som skal integreres mot X-Comfort/KNX.

Det blir nok noe mer avansert når man skal totalintegrere mot AV. Men det er jo bare morsomt.

Gleder meg til å få kurs og prøve Sensio selv, kommer til å skrive litt info om hvordan jeg opplever det her ute.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sensio ser lekkert ut ja, og det kan fint integreres opp mot X Comfort. Men ser ikke akkurat ut som noe "gjør-det-selv" system?
    Enig. Når jeg ikke finner en "Download here" eller Nettbutikk-knapp så er det plutselig ikke så interessant for min del hvertfall. Det lukter litt konsulenttimer... Men for de som er ute etter en nøkkelferdig løsning så ser det jo brillefint ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å lage sine egne programmer som styrer et Sensio oppsett?
    Funker spotify på Sensio?
    Kan man bruke Logitech Harmony eller Philips pronto kontroller til å styre ett sensio anlegg?

Etter hva jeg har lest på forumet og rundt omkring på web er svaret nei på alle disse spørsmålene. Det er grunnen til at jeg helst ønsker meg en DIY løsning...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Funker spotify på Sensio?
    Kan man bruke Logitech Harmony eller Philips pronto kontroller til å styre ett sensio anlegg?

Siden man kan koble til pc, så vil det nok alltid være en mulighet å overføre lyd på. Så inndirekte ja. (Vet ikke om det er en direkte mulighet)

Når det kommer til bruk av fjernkontroll så så det ganske mørkt ut på siden deres. Men man kan bruke mobiler (iphone f.eks) til å styre, så en liten mulighet til remote kontrollering er nå tilstede.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Når det kommer til bruk av fjernkontroll så så det ganske mørkt ut på siden deres. Men man kan bruke mobiler (iphone f.eks) til å styre, så en liten mulighet til remote kontrollering er nå tilstede.
    Ja, ser man kan bruke en Sensio app til styring ved bruk av iPhone (og iTouch), men dette blir en ekstra kontroll. Det vil si at jeg trenger en fjernkontroll til å styre lys, en fjernkontroll (f.eks. iPhone) til å styre lyd, og sansynligvis enda en fjernkontroll til å styre hjemmekino anlegget. Hvor lekkert hadde det ikke vært å kunne styre alt dette fra en (av flere mulige: Logitech Harmoney, PC og iPhone) fjernkontroller? Drømmen er å kunne lage et program til PC som styrer alt av lys, lyd og bilde, samt et program som gjør det samme fra iPhone og Logitech/Philips fjernkontroll. Da har man alltid full kontroll ved å bruke den nærmeste "fjernkontrollen" som er tilgjengelig; iPhone'n dersom jeg f.eks. nettopp har kommet inn i huset, PC'en dersom jeg sitter og surfer i stua. Eller enkel "vanlig" manuell rom-lysstyring dersom jeg er på kjøkkenet uten mobil, pc og fjernkontroll. Har merket hvor kjipt det er å ha en fjernkontroll til lys, en til tv, en til forsterker, en til blu-ray spiller, man må jo alltid lete etter en av dem

Godt mulig at det jeg ønsker er overkill (eller blir altfor dyrt), og at det kanskje ikke er så stress å ha en fjernkontroll til lys, en til lyd, og en annen til hjemmekino; men en drøm er en drøm

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo mulig og styre "alt" med Sensio, med f.eks Iphone, eller som flash på annen telefon.
    I tilegg så kan du jo ha en touchskjerm.
    Sensio sine kontrollere har toveis komunikasjon både på IR og RS 232.

Touchskjermen blir da drevet av en PC, så vil tro mulighetene her er store for også f.eks få inn enkle internett tjenester.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smart 2 leder Bus system. EIB

Hei

EIB bus er kansje noe for deg. viss du har erfaring med feltbus system som profibus eller foundation fieldbus, så er dette lignende bare for hus og kontor instalasjoner.

Berker, Gira, Jung, Merten, ABB og Siemens, produserer mye utstyr til dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av StigHarald
    Hei

EIB bus er kansje noe for deg. viss du har erfaring med feltbus system som profibus eller foundation fieldbus, så er dette lignende bare for hus og kontor instalasjoner.

Berker, Gira, Jung, Merten, ABB og Siemens, produserer mye utstyr til dette.
    Ja, jeg tror EIB/KNX er midt i blinken.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •