Crestron i bolig

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Crestron i bolig

Heisann!!

Sitter å kikker en del fortsatt på forskjellige styringssystemer til boligen jeg driver med.

Selve lysstyringen og varmestyringen kommer til å være X-comfort.
    Men har planer om et overordnet system som styrer hele sullamitten fra lys til audio og video.

Og har vel derfor kommet frem til at jeg kommer til å gå for crestron, koster riktignok noe, men kan bygges etter som man har penger til det, samtidig som de har utstyr får lyd i alle rom og video i alle rom.

Luktet på Russound som et lyd i alle rom alternativ, men ble litt glad i crestron da man har kun et system som komuniserer med hverandre.

Noen som har erfaring og synspunkter på valget av et slikt anlegg til en enebolig? kom gjerne med tilbakemelding om priserfaringer på dette, om noen av dere har det.

-Kristian-

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke komme med priserfaring, men billig er det ikke.....
    Ikke har jeg erfaring fra enebolig heller, men brukte Crestron rig daglig da jeg var i førstegangstjenesten, da for å styre 4 separate oppsett med tv, videospiller, reciever osv, samt lysstyring. Om prisen ikke blir for høy for deg tror jeg ikke du blir misfornøyd med Crestron for å si det slik

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm, ingen som har noe å dele når det gjelder sine erfaringer eller meninger om Crestron?

Utstyret koster riktignok noen kroner, men mulighete man har veier opp får kostnadene, Så denne boligen kommer uansett til å utstyres med noe i den duren.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vel, jeg har tatt grunnkurset i Crestron, og har latt meg imponere... Er på ingen måte et system for "hvermansen", så regn med enten å legge ned en hel del timer i å lære deg systemet eller legg av godt med kroner til programmering...

Når det gjelder pris er jo det største problemet remotene og prisene på disse i "ekte" Crestron. Du får jo imidlertid snart tak i den nye "Prodigy"-serien til Crestron her til lands, og den virker svært lovende både på pris og ytelse. Et par mangler har den dog, bl.a. mangler en del systemet knyttet til lysstyring, f.eks. DMX512 (men systemet du skal bruke benytter kanskje RS232??), men det kommer visstnok etterhvert i form av en ekstern modul.

...jeg ville nok derfor fulgt litt med i månedene fremover da jeg tror Prodigy-serien kan bli veldig aktuell. Vurderer denne serien selv også til eget husprosjekt, og vil begynne å legge ut om dette så snart jeg får litt mer tid!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar Lygren..

Ang programeringen så skal jeg ha det 4dagers kurset iløpet av våren gjennom jobben.
    Litt derfor jeg også kommer til å ha Crestron i boligen, lettere å bli en reser på dette da man kan sitte med sitt eget anlegg å knote.

Jeg skal bruke Moeller X-comfort til selve lystyringen opp i mot kommuniaksjonsgrensesnittet dem, å da kan man så vidt jeg har skjlnt styre dette via crestron enten over RS232 eller IP.

Har sett litt på dette prodigy anlegget, men forsto det mest som at dette var liksom mest for å styre "kinoen", og ikke få videodistribusjon og lyddistribusjon i hele huset?? samt kunne ta seg av huset lysstyring?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Crestron Prodigy

Heisann!

Har en god del erfaring med Crestron programering og har dette som primæroppgave i jobben.
    Har selv et prodigy anlegg hjemme og kan bekrefte at dette kan styre det en ønsker.
    Først vil jeg si at Prodigy er et system som er beregnet på hjemmemarkedet. Det har tilstrekkelig med IR og RS232 porter for den vanlige brukeren.

Jeg bruker en port for å snakke med RS232 grensesnittet til Xcomfort. Dette gir meg mulighet til å styre det jeg ønsker av lys, varme, persienner, vind og regnsensorer og ellers produkter fra Xcomfort serien.
    I tillegg bruker jeg den andre RS232 porten på å styre hjemmekino reciveren, slik at jeg har lyd og bilde distribusjon akkurat hvor jeg måtte ønske.
    Kjører noen IR porter til styring av TV og div.

Har i tillegg til den medfølgende fjernkontrollen koblet iPod touch til anlegget, slik at jeg kan styre alt gjennom denne. Partytriks 8)

Etter min mening er Crestron Prodigy det perfekte overordnede system for hjemmemarkede.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har også fått en skikkelig presentasjon av Prodigy nylig - absolutt et fantastisk system med stadig flere moduler tilknyttet. Det jeg skrev om DMX512 stemmer heller ikke da dette uansett styres via RS232.

I tillegg får Prodigy-systemet her i Europa, i motsetning til USA, dimmemoduler samt en rekke brytere for lys, og er dermed den komplette løsning for styring av hele heimen...

Prodigy har også fordelen av både å komme med en basic "wizard" samt muligheten for å kalibreres rett fra Crestrons proprietære proff-software.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prodigyen fått utstyr i norge nå også slik at man kan få audiodistibusjon i heimen også??
    eller kan jeg klare å få et Russoundanlegg f.eks til å komunisere med prodigy via f.eks RS232

hvis det er 2 av dette på den, så har jeg jo en til russounden og en til xcomforten....

De trådløse bryteren vil vel også da kunne brukes til å styre lyset blandt anna?
    f.eks på badet, så får man lysstyring og audiostyring på samme panelet?

har sikkert flere spm om dette også vil jeg tro, så slenger dem ut ettersom jeg kommer på dem...

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må vel snart være tid for å begrave RS232 for godt?

Det er vel litt mer fremtidsrettet med WiFi i alle "elektriske" komponenter og en iPad/iPhone/iPod eller flere i huset som "fjernkontroller"?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det må vel snart være tid for å begrave RS232 for godt?

Det er vel litt mer fremtidsrettet med WiFi i alle "elektriske" komponenter og en iPad/iPhone/iPod eller flere i huset som "fjernkontroller"?

RS232 funker iallefall i 95% av tilfellene det blir brukt, men klart det er nok påp tide å fått oppdatert den noe...
    Når det gjelder WiFi så er ikke jeg noe stor fan av trådløskomunikasjon mellom komponenter som skal komunisere.
    Høres kansje litt rart ut dette, med tanke på at huset er full x-comfort. Hehe, men så har jeg kabla til alt anna ellers, så foretrekker trådkommunikasjon mellom komponenter utover det x-comforten tar for seg, altså andre ting enn lys og varme.

Ipad er et must, da denne nå også kan brukes til x-comforten

Men igjen, meget nyskjerrig på denne Prodigyen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cossyboy
    Har prodigyen fått utstyr i norge nå også slik at man kan få audiodistibusjon i heimen også??
    eller kan jeg klare å få et Russoundanlegg f.eks til å komunisere med prodigy via f.eks RS232

hvis det er 2 av dette på den, så har jeg jo en til russounden og en til xcomforten....

De trådløse bryteren vil vel også da kunne brukes til å styre lyset blandt anna?
    f.eks på badet, så får man lysstyring og audiostyring på samme panelet?

har sikkert flere spm om dette også vil jeg tro, så slenger dem ut ettersom jeg kommer på dem...

Prodigy har noe utstyr for audiodistribusjon, sjekk link.
    Prodigy® - Products - Simple & Affordable Home Control Systems [Crestron Electronics, Inc.]
    Personlig ønsker jeg fortsatt å bruke en tredjepartsforsterker med mulighet for RS232 styring. Ved å programere opp et grensesnitt har en mulighet for full tilbakemelding til iPad/iPod med volum, kilde i bruk og ellers det en måtte ønske.

Ja Prodigy har 2 stk RS232 porter.

Integrasjon av Xcomfort er det bare fantasien som setter begrensninger for. Du kan for eksempel bruke en enkel vippebryter på badet, hvor et kjapt trykk på bryteren slår av/på lyset, mens ved å holde inne bryteren skrur volum opp/ned. Eventuelt en dobbel vippebryter med lys av/på + dimming opp/ned, og skip sang frem/tilbake + volum opp/ned
    Som jeg sier dette er kun fantasien som begrenser...

Dersom du har flere spørsmål er det bare å ta kontakt

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Crestron
    Personlig ønsker jeg fortsatt å bruke en tredjepartsforsterker med mulighet for RS232 styring. Ved å programere opp et grensesnitt har en mulighet for full tilbakemelding til iPad/iPod med volum, kilde i bruk og ellers det en måtte ønske.
    Så da vil du med andre ord si det lønner seg å gå f.eks et russound system for lyden til de forskjellige rommene, som kjøkken, terasse, bad, vaskerom, garasje (etterhvert)?
    Om ikke du da har noe anna forslag på det området der?? planen er iallefall å kunne hente frem lyd fra ipod, radio og en evt musikkserver på dette, å velge det hvor man evt måtte ønske....

Integrasjon av Xcomfort er det bare fantasien som setter begrensninger for.
    Dette var vel som da antatt ja, hehe, blir nok mange timer programering når jeg kommer så langt at alt dette skal funke sammen, men men, det blir artig.

Det eneste problemet jeg ser med denne Prodigyen er at det må da være reint for lite IR utganger for min del...hehe
    Settes opp slik at jeg skal ha en tv på kjøkken, en på soverom, en på stue, etterhvert også i det som kommer til å bli kinorom på garasjen, samt også muligheten ute på terassen på sommerstid. Om ikke alt dette kommer med en gang så skal det iallefall være muligheter for det.
    Kilder på tv bør jo være en PC, tuner, og BD-spiller. og da med inkl hjemmekinoreciver og slikt i tillegg til alt anna så kan da ikke 5IR innganger holde?? hehe. mulig det er en løsning jeg ikke er klar over...

På forhond takk for hjelpen Crestron. Evt svar og andre kontaktmuligheter kan mailes over på kristianno@bbnett.no

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cossyboy
    Så da vil du med andre ord si det lønner seg å gå f.eks et russound system for lyden til de forskjellige rommene, som kjøkken, terasse, bad, vaskerom, garasje (etterhvert)?
    Russound er ikke et dårlig alternativ, Crestron har til og med noen ferdige moduler dersom det er noen av disse du har tenkt på
    Integrated Partner Modules - Russound [Crestron Electronics, Inc.]

Det eneste problemet jeg ser med denne Prodigyen er at det må da være reint for lite IR utganger for min del...hehe
    Dersom du skal styre utstyr i flere rom kan det fort bli trangt om plassen på denne. Kjenner ikke til om det finnes noe utstyr i Prodigy serien tilsvarende dette
    Product: MPC-M10 [Crestron Electronics, Inc.]
    Denne er perfekt for et "rom nr.2". Men er usikker på kompatibliteten på denne mot Prodigy serien.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Russound er ikke et dårlig alternativ, Crestron har til og med noen ferdige moduler dersom det er noen av disse du har tenkt på
    Integrated Partner Modules - Russound [Crestron Electronics, Inc.]

Dersom du skal styre utstyr i flere rom kan det fort bli trangt om plassen på denne. Kjenner ikke til om det finnes noe utstyr i Prodigy serien tilsvarende dette
    Product: MPC-M10 [Crestron Electronics, Inc.]
    Denne er perfekt for et "rom nr.2". Men er usikker på kompatibliteten på denne mot Prodigy serien.

Vurderer Russound sin nye C-series, C3
    Men lurer litt på om det kanskje blir en noe større controller enn den prodigyen, så jeg får litt mere fleksibilitet og utbygging, syntes egentlig ikke det var så ille pris på det jeg fikk av VideoFilm As

Og så lenge det det er mulig å bruke x-comfortbryterene til å styre musikk og litt sånt på de romma det ikke skal være Ipod touch/Ipad, så lurer jeg på om det blir noe sånt jeg går for.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •