Antennekabel sitter fast i veggen/røret....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Antennekabel sitter fast i veggen/røret....

Skulle til å dra inn antennekabelen fra kjelleren og opp til stua nå, men det endte med at kabelen satte seg bom fast gjennom alle kriker og kroker som snekkeren/elektrikeren har laga til (det gikk mange meter før jeg fikk gjennom "ledekabelen"). Enden på visa ble at jeg dro til, og hele greia sleit, så nå sitter antennekabelen fast i røret... Herlig... Noen som har gode tips til hvordan få ut kabelen igjen? Regner med at det ikke er plass nok til å dra gjennom enda en kabel selv om jeg er aldri så generøs med Zaloen...

Newcomer clundbe sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Regner med at du brukte en trekkefjær i forkant av trekkingen? Trekk ut kabelen og prøv på nytt. Stor fordel å være to som gjør dette hvis det har blitt noen 90 grader vinkler på røret. En som trekker mens den andre "mater" på i andre enden. Dette pleier å være alfa- omega under trekking i rør. Bruk silikon spray som smøring eller lignende. Zalo har tendens til å tørke før kabelen er i gjennom, som gjør kabelen bare seig...

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøp Polywater og sprut det inni røret. selges hos bl.a Onninen. Polywater skader ikkje kabel eller røret, slik som andre stoffer kan gjøre

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukte trekkefjær ja, og vi var to stk. Problemet kom da kablen ikke lot seg rikke verken frem eller tilbake. Til slutt gikk det som det måtte gå og trekkefjæra løsna fra kabelen. Da måtte jeg jo prøve å få ut kabelen igjen, men den satt bom fast, og sleit inne i røret. Så nå får jeg ikke tak på noen av endene, og kabelen er igjen inne i røret... Noen gode tips?

Newcomer clundbe sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk beinet til å dra kabelen ut igjen. Mye mere kraft i beinet veit du. Som nevnt over er Polywater ett glimrende smøremiddel. Ofte kalt aperunk på fagspråket8)
    Hvis dette er nytteløst må nok kabelen bankes åpent...Forstår ikke helt dette med at begge endene ligger igjen i røret. Er røret blokkert av en kabelstump nå?

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tompengpung
    Brukte trekkefjær ja, og vi var to stk. Problemet kom da kablen ikke lot seg rikke verken frem eller tilbake. Til slutt gikk det som det måtte gå og trekkefjæra løsna fra kabelen. Da måtte jeg jo prøve å få ut kabelen igjen, men den satt bom fast, og sleit inne i røret. Så nå får jeg ikke tak på noen av endene, og kabelen er igjen inne i røret... Noen gode tips?
    Rett meg hvis eg tar feil, men sleit du kabelen inni røret? Mistenker at du kan ha fått ein spiker gjennom k-røret ditt når veggen har blitt platelagt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer, kabelstumpen ligger igjen inne i røret :evil:

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den eneste løsningen for deg er å legge antennekabelen åpent opp, om du ikke har noen ekstra rør å ta av...

Det som har skjedd kan ikke fikses, du har nå en rør med en kabel sittende fast inni som du ikke får tak i...

Om du kommer til røra noen steder så er det såklart mulig, om den går i en knevegg, et tak eller gulv som ikke er kledd igjen...

Skal man legge rør til antenne / nettverk så bruker man jo prefix, eller trekker inn før det kles igjen...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Newcomer Aravna sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bom fast....

Kjenner du en elektriker e.l. kan du jo få lånt en kabeltester og søke deg frem til feilstedet og prøve med en magnet for å finne eventuell skrue/spiker og vurdere om det er vits å få den ut den veien. Har prøvd den metoden et par ganger og fungerer fint. Stå på....

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aravna
    Kjenner du en elektriker e.l. kan du jo få lånt en kabeltester og søke deg frem til feilstedet og prøve med en magnet for å finne eventuell skrue/spiker og vurdere om det er vits å få den ut den veien. Har prøvd den metoden et par ganger og fungerer fint. Stå på....
    Kabeltester har lite for seg siden kabelen er inne i veggen og kan ikkje nåes.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Silicone Glider på spraytboks er tingen for trekking, er nok det eneste som hjelper i når man skal trekke kabler i rør. Håper du får løsnet denne kabelen med tiden, er veggene lukket nå og for alltid eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gammel tråd dette her, men coax er satan å trekke noen ganger siden den er litt seig. Har trekt om endel anlegg fra coax til cat5, og det sitter ofte helt forjævelig fast. Ved nytrekking, så bruk masse smøring i form av polywater event. silikonspray. Hjelper heller ikke hvis den som har lagt røret ikke har vært nøye nok.... :roll:

Hvis du vet ca hvor røret går, så hadde jeg heller laget et hull i vegg/tak enn å spikra åpent...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •