Routere - tilgjengelighet og erfaringsutveksling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Routere - tilgjengelighet og erfaringsutveksling

Jeg leter etter en ny router og ønsker å lese/diskutere valg av routere samt oppsett av disse for AVhjem.

Bakgrunn:
    Routeren jeg har nå er den medfølgende routeren som ble gitt av min bredbåndsleverandør (nextgentel) (Speedtouch 585 v6). Vi opplever ofte at vi ikke kommer inn på internett via trådløst selv om internettkoblingen er oppe og vi kommer oss på nett via tråd. I tillegg er dette en g-standard router, og ethernet er begrenset til 100Mbit. Jeg har hittil løst dette ved å ha en gigabit switch utenpå routeren. I tillegg syns vi at routeren er notorisk ustabil, spesielt når det kommer nye pc'er inn i det trådløse nettverket. Altså føler vi at vi nå har vokst fra routeren i vårt lille hjem.

Derfor er jeg på utkikk etter en ny router. Nedenfor er det listet opp routere i prisklassen under 2k, men vi kan selvfølgelig lage ulike kategorier slik at tråden blir nyttig for andre.

Prioritering

1. Stabilitet - det hjelper ikke med all verdens funksjonalitet hvis den er ustabil
    2. Ytelse N-standard obligatorisk for trådløst, LAN gigabit

Egen kategori: Dual band - 2.4 Ghz og 5 Ghz, for de som ønsker et bånd til ytelse og et til alt annet som kobles mot trådløst.

Utfordringen er at tester gjerne går gjennom funksjonalitet og ytelse, mens stabilitet glatt uteblir, sannsynligvis fordi en ikke har tid til å bruke boksen non-stop i ukesvis/månedsvis.

Kandidater Dual Band:

DLink DIR-825 Xtreme N Dual Band Gigabit Router

Dlink DIR-855 Xtreme N Duo Media Router

Mye omtalt rundt omkring på grunn av ytelse.

Linksys Dual-Band Wireless-N Gigabit Router WRT320N

- Ikke alle som er fornøyd med software på Linksys, men det kan lastes ned open source alternativer slik som
    DD-WRT

Linksys Wireless DUAL-N Band WRT610N

Apple Airport Extreme

NETGEAR RangeMax Dual Band Wireless-N

Prisområde for alle ovenfor er mellom 700 - 1700kroner, der linksys 320n er den rimeligste.

Single band:

D-Link DIR-655 Extreme

Under construction.

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg erfaringer med de du refererer til, og er på ingen måte noe ekspert på data.

Men både jeg og min far har D-Link router i 600-700 kroners klassen. Husker ikke hva modell betegnelsen på den er.
    Vil ikke anbefale de billigste modellene da de henger/detter ut mye. SAmme skjer med begge. Har prøvd med driver oppdateringer osv, men det hjelper ikke.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjørt DLink DIR-855 nå i godt over et år og uten å ha restartet den mer enn under oppsettet. Virker veldig stabil, men jeg synes brukergrensesnittet er til tider middelmådig og til en viss grad uoversiktlig. Har tidligere kjørt på 3Com, Linksys og andre modeller av DLink. Utenom 3Com har det alltid vært "noe" ustabilitet på disse andre routerene. Ytelsesmessig er den grei på 2.4Ghz, likt med allt annet jeg har kjørt. 5GHz bruker jeg på en surfePC ellers går det meste på 2.4. Har forøvrig en Lyse fiberlinje inn i huset.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Apple sin Airport Extreme? Den har det du ønsker av funksjonalitet. Har hatt den sammen med Get sitt kabelmodem noen måneder og har fungert stabilt over tid. Jeg bruker den med PC og PS3. I tillegg har den funksjoner som trådløst gjestenett (tilgang til bare internett evt. delte ressurser) og usb-tilkobling for printer og disker (max 512gb fat32). Når det gjelder rekkevidden for trådløst nett er det meget bra i mine øyne. Har senderstyrken på 50% og har full dekning i hele huset. Prismessig er den dyrere enn andre rutere, men man får et design som gjør at man kan ha den fremme og ikke i et skap ;-)

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er på ingen måte noe dataekspert, så da jeg skulle bytte router for et par måneder siden fikk jeg anbefalt denne av en IT-arbeidene kompis.

Komplett.no - D-Link DIR-655, Extreme N Wireless

Har vært helt stabil hos meg i alle fall, og så ser den jo helt ok ut.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei LarsGr,

Lagde egen kategori for single band, routere.

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Hallo.
    Jeg har en slik en WNDR3300 - RangeMax Dual Band Wireless-N Router
    Fungerer bra her hos meg, men jeg bruker nesten ikke det trådløse.

Edit: så ikke at du hadde linka til en nyere versjon.

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, der ser du hvor mye jeg vet.. 8)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er fortsatt litt i villrede, men lurer på om D-Link DIR-825 stikker seg litt ut. Ikke blant de dyreste, men har de fleste funksjoner og finesser som sin storebror. I følge det jeg har lest er det ingen klar favoritt blant dual band, og flere steder leser jeg om dårlig software her og der. Synes det blant annet er litt drøyt om man må legge i 3.parts software for å få et produkt som man ønsker (Linksys).

Apple er jo også en kandidat, men den har bare 3 LAN-porter uten at det er noe stort problem (foruten at jeg da sannsynligvis må fortsette å benytte en switch utenpå (pc-server-telefon-printer). En boks mindre er ikke å forakte.

S

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale Linksys, bruker selv Linksys wrt 54g med DD-Wrt firmware, denne har vært 100% stabil (brukes på 15Mb internet, der torrent går konstant).
    Å legge inn dd-wrt er ikke verre enn å oppdatere firmware fra produsent.
    Har tidligere hatt routere fra D-link & asus, spesielt D-link ruteren var sykt ustabil under stor last.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •