Forgange kinosystemer: Sensurround

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
  1. #1
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Forgange kinosystemer: Sensurround

    Jeg har i blant litt skrivekløe og tenkte jeg skulle skrive noen artikler fra kinohistorien. Håper å kunne skrive fler, men jeg begynner med den mest interessante (helt subjektivt selvsagt) ut fra et AV-synspunkt. Denne artikkelen beskriver en av kinohistoriens mest spektakulære lydsystemer, hvertfall var det spektakulært den gang det ble presentert. Her til lands kunne det oppleves på Sentrum kino under filmen Earthquake fra 1974. Dette er kun en kort presentasjon av et system som nok de færreste av leserne her har opplevd, og det finnes selvsagt masse informasjon. Jeg har forkortet og forenklet i beste mening, så google i vei hvis du ønsker mer info og om gjerne med tilbakemeldinger, supplering eller rettelser.



    Hva var Sensurround?
    Systemet ble utviklet av W. O. Watson og Richard Stumpf ved Universal Studios for å konkurrere med fjernsynet. Meningen var å gi kinobesøkende følelsen av å være til stede i handlingen, man skulle "sense" det som skjedde på den hvite duken. Faktisk ble systemet mer eller mindre utviklet til katastrofefilmen Eartquake som kom i 1974. Deretter kom Midway i -76, Rollercoaster i -77 og i Saga of a Star World i 1978 hvor dette systemet ble brukt. Underveis kom systemet i Mod-II- og Mod-III-versjoner for å forbedre kontrollen og styringen av lydeffekter foran og bak i salen, samt mulighet til å kunne produsere dyp bass uten den spesielle signalgeneratoren.

    Systemet skulle være noenlunde mobilt, for det var ikke meningen at det skulle installeres fast i kinoen, men kun brukes ved spesielle visninger som premiærer. Dessuten måtte det kunne skreddersys til den enkelte kinosalen. Sensurround bestod av enorme subwoofere som var plassert foran og bak i kinosalen, heftige forsterkere og, ikke minst signalgeneratoren som produserte de lave frekvensene. Designmålet var lydtrykk ned til 15 Hz!

    Subbene
    Den som kan litt om høyttalerkonstruksjoner vet at det trengs enorme kasser og elementer for å oppnå lydtrykk ned til 15 Hz i en stor kinosal. Derfor tenkte man i retning horn. Men også horn blir fort enorme ved slike frekvenser dersom man ikke tar noen snarveier. Siden hornene kunne settes i hjørnene kunne man utnytte vegger, gulv og tak som deler av hornets kurve. Dessuten skulle man jo ikke reprodusere lange autentiske toner, så man trengte ikke bekymre seg for flat frekvensgang. Allikevel ble kassene svære og man måtte som regel demontere en del seter for å få plass.


    Richard Stupf og W.O. Watson viser frem et par av subbene.

    For den som måtte ønske å reprodusere systemet følger her tegninger av kassene. Hornene ble utviklet av Cerwin Vega som faktisk opplevde en viss kommersiell vekst etter dette prosjektet. De utviklet 3 forskjellige horn basert på 18" element. Grunnen til å ha forskjellige typer var at systemet måtte kunne tilpasses mange forskjellige saler.


    Hornene ble matet av 1,600 watts BGW 750-forsterkere! BGW | About BGW

    Bulder og brak!

    Selve hjertet i systemet var signalgeneratoren som genererte den lave buldringen som måtte til for å etterligne et ekte jorskjelv. På den tiden fantes ikke LFE-kanaler eller teknikk som gjorde at man kunne ta opp og lagre lyd med tilstrekkelig lave frekvenser. Den lavfrekvente rumlingen ble i stedet generert av en "pseudorandom noise generator" som etterlignet bølgeformen til ekte jordskjelv. Energien var konsentrert i området 17-120 Hz.

    Kretsskisse av signalgeneratoren [klikk for større bilde]


    Sensurround kontrollboks (grå boks) i et kontrollrom

    Denne signalgeneratoren ble matet med to kontrolltoner på 25 og 35 Hz som ble mikset med hovedlydsporet, men de ble filtrert bort før lyden ble sendt til hovedhøyttalerne. På 70mm 6-kanals film var kontrollsignalet lagret på et dedikert lydspor med 100 Hz. Kontrollsignalet hadde flere funksjoner. Den trigget og kontrollerte volumet av rumleeffekten, hvordan rumlingen skulle mikses med resten av lydsporet, og man kunne sende selve lydsporet til subwooferne uten rumleeffekt.


    Bare fryd og gammen?
    Selvsagt ble systemet en suksess. I begynnelse ble det leid ut på ukebasis for 500$ til kinoeiere som ønsket det. Etter hvert begynte Universal å selge komplette systemer, og sågar byggesett slik at kinoeiere kunne kjøpe deler til subbene og bygge selv for å redusere prisen. Da filmen Midway hadde premiære var systemet installert i omtrent 300 kinoer rundt i USA. Dette foregikk imidlertid ikke alltid helt uten problemer, siden kinoeiere over tid hadde byttet utstyr og implementert ikkestandardiserte løsninger. Utfordringene sto på rekke: maskinrom med mange støykilder, dårlig jording, integrerte forsterkere etc. medførte ofte utilsiktet og ukontrollert rumling. Teknikerne måtte i mange tilfeller være svært kreative for å få systemet til å fungere skikkelig.

    Resultater
    Resultatet av 1000-vis av watt, enorme horn og lavfrekvent rumling var mange. Flere kinobygninger fikk strukturelle skader. Ved Mann's Chinese Theatre i Hollywood måtte man strekke nett over kinosetene for at publikum ikke skulle få murbiter fra taket i hodet. Det var problemer med å vise andre filmer i tilstøtende saler; Gudfaren II hadde dessverre premiere samtidig med Earthquake, og i Tyskland var Sensurround-filmer bare tillatt vist i kinoer med kun en sal. Da Eartquake skulle vises i Chicago bestemte bygningsmyndighetene at systemet måtte skrus av eller demoneters pga. bekymring for bygningsmassen. En kinoeier i Luxemburg mente det var for lite subber og bestile dobbelt opp. Dette endte med at et nabohotell evakuerte bygningen fordi de trodde det var et ekte jorskjelv. I tillegg; maskinister som slet med hodepine, publikum som rapporterte om brukne ribbein og neseblødninger, alle gullfiskene i en dyrebutikk lokalisert i samme bygning som kinoen døde...

    I 1974 mottok Waldon O. Watson, Richard J. Stumpf, Robert J. Leonard og Universal City Studios Sound Department en spesiell Scientific and Engineering Academy Award for "the development and engineering of the Sensurround System for motion picture presentation".

    Filmen Earthquake mottok Oscar for Beste lyd.


    Kilder:
    in70mm.com - The 70mm Newsletter - The Cool Page
    Sensurround - Wikipedia, the free encyclopedia
    Alle bilder er linket til originalkilde

  2. #2
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Artig lesning. Har hørt om det, men dette var detaljert uten å bli for teknisk.

  3. #3
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Litt historie er alltid morsom lesning

  4. #4
    Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kom gjerne med fler slike artige/spesielle innretninger og historier.
    Er greit å kunne sin audiohistorie
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

    Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

  5. #5
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Herlig artikkel tols1!

    Og for noen herlige sub'er a gett! Likte spesielt den morsomme "utadvendte" sub'en som brukte veggene som forlengelse av hornet:

    Forgange kinosystemer: Sensurround-sub-jpg

    Sånn skulle man hatt hjemme...

  6. #6
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Fantastisk, vi gleder oss til fortsettelsen!

  7. #7
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Morsom lesning og et veldig fint bidrag

  8. #8
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takker for det folkens. Det som hadde vært morsomt var om noen som faktisk har opplevd dette kunne skrevet noen ord.

  9. #9
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja dette må du fortsette med!!!!

  10. #10
    Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Morsom lesning.
    jeg har je ved flere anledninger hørt CV "skryte" om de strukturelle skadene de laget i denne filmen.
    Venter på fortsettelsen.

  11. #11
    Active Gelbear sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Flott artikkel, aldri hørt noe om dette før nå...morsomt!

  12. #12
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Den observante leser vil nok se at bildet av Sensurround kontrollboksen må være av nyere dato, sjekk f.eks. Fluke-instrumentet. Bildet er tatt under et stunt som skjedde i 2006 da noen ildsjeler ønsket å vekke til live utgåtte kinosystemer. Dette passet godt med en annen anledning, nemlig minnemarkering av jordskjelvene og brannene i San Fransisco i 1906.

    Resurrecting Sensurround

  13. #13
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Suupert tiltak, tols1!
    Jeg er jo såpass oppi åra at jeg faktisk har opplevd "Senssurround", på Colloseum Kino.
    Husker dessverre ikke hvilken film vi så, (lurer på om det var "Midway"?), men husker godt rumlinga ja!

  14. #14
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sensurround ja - det var greier det.
    Jeg husker da filmen Earthquake ble satt opp i Bergen. Vi var en gjeng som så den dagen etter premieren. Så vidt jeg husker var det satt opp svære subwoofere både foran, bak og noen på sidene. Etter dagens standard var nok ikke subwooferne særlig integrert i resten av lydbildet. Det var ingen gradvis overgang fra hovedhøytalere til subwoofer. Det virket som at poenget var å riste mest mulig.

    Når jordskjelvet begynte i filmen var det først en svak rumling fra hovedhøytalerne som gradvis økte i volum, og på et visst lydnivå så slo subwooferne inn rått og brutalt. Omtrent som en overdrevet turbomatet bil. Hele kinosalen ristet, stolradene hoppet og det slo i mellomgulvet. Det var faktisk ganske skremmende fordi det var så fysisk påtrengende.
    Så vidt jeg husker så var det et jordskjelv litt tidlig i filmen hvor subwooferne ble brukt. Ikke så mange sekundene, men nok til å skremme publikum. Og så satt man der og ventet på hovedskjelvet og på at ristingen skulle begynne igjen med en blanding av forventning og frykt. Det var egentlig ganske godt laget... Det var et par i kompisgjengen som ble dårlig og måtte gå ut... Jeg har hørt rykter om at kinoen senere måtte dempe lydnivået litt på grunn av klager fra publikum.

    Nå gikk det slik at jeg bodde i San Fransisco da et jordskjelv på 7.1 traff i oktober 1989. Den ristingen jeg da opplevde var slett ikke så ulik det de fikk til på kinoen i Bergen 15 år tidligere. Den største forskjellen var nok at det virkelige skjelvet hadde i tillegg en del langsomme bølgebevegelser omtrent som om du satt i båt på havet. Da vi kom oss ut av huset og ned på gaten kunne vi se veien bukte seg langsomt opp og ned med vel en meter bølgehøyde. Dette varte et kvarters tid før det gav seg.
    Jeg er forsåvidt glad for at ingen har prøvd å gjenskape den effekten i kinosalen også, eller så kunne vel kinoen ha endt opp slik: 8)


  15. #15
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg opplevde jordskjelv i L-A i 1991, det dro opp til 6.1 på Richters skala. Ganske voldelig opplevelse...

    Var ikke de "jordskjelv-maskinene" forgjengerne til Cervin-Vega's L36PE der PE står for "Portable earthquake"?

    Uansett, ville vært artig å sett "Earthquake" med det opprinnelige utstyret.

  16. #16
    Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Førstkommende torsdag vises filmen Earthquake på Cinemateket i Oslo. De har fløyet over en tysker til å rigge opp sensurroundanlegget. Fortsatt ledige billetter for den nysgjerrige

  17. #17
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    :-D
    Utrolig artig tilbakeblikk !

    Synd jeg ikke rekker den visningen på Cinemateket. Hadde vært gøy å oppleve litt "film-historie"
    Mvh Gorm

    ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

  18. #18
    Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    skulle gjerne skrevet innlegget ett annet sted men viste ikke hvor, postet derfor her og chit chat. Litt dumt da jeg tror det kan bli ganske artig hvis de tar den helt ut..

  19. #19
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Veldig artig lesning Synes noen burde tatt turen på Cinemateket og laget en aldri så liten bildedreportasje til oss som ikke har mulighet til å dra dit..

  20. #20
    Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser artikkelen er gammel men siden den er aktuell igjen.
    Det er mulig Earthquake ble vist på Sentrum kino med Sensurround, men det var Colosseum som var den virkelige Sensurround kinoen.

    De testet anlegget før Earthquake premieren for å se om kuppelen ville falle ned og etter ryktene å dømme så knuste flere vinduer i CC på andre siden av gaten. De fant da ut at de måtte dempe volumet litt.

    Høyttalerne var satt opp i en lang rekke foran lerretet og var like lang som hele bredden av lerretet på Colosseum og det var den gang 22 meter.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •