Musikkens magiske G-punkt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Musikkens magiske G-punkt

Har du kanskje vært der før? Uten å helt vite hvorfor? Eller hvordan?

La oss fokusere på MUSIKK - i 2 kanaler :-D

For å optimalisere lytteopplevelsen er det noen grunnleggende prinsipper - som å tenke trekantforholdet mellom DEG SELV i lytteposisjon OG høyre høytaler OG venstre høytaler.

Jeg har laget en liten undersøkelse, som kan være til nyttig hjelp for oss alle.

NB! VIKTIG - du kan sette kryss på flere punkter

La oss begynne med det første først:

Fase 1
    Sitter du i midten? Har du koblet riktig?
    Flere testskiver har noen viktige spor som hjelper deg å finne midten:
    - Left Speaker - KUN venstre høytaler
    - Right Speaker - KUN høyre høytaler
    - In Phase - stemmen skal være "DØNN" i midten
    - Out of Phase - stemmen skal være "overalt" i lydbildet

Fase 2
    QSound Labs forklarer neste trinn på en veldig grei måte:
    "About QSound Demos
    In order to get the full benefit of QSound in these demos, it is important to understand a few simple concepts about stereo playback. QSound is essentially a stereo listening experience. Therefore, any factors which affect proper stereo will also affect proper QSound. To ensure your stereo is configured for optimum stereo playback, here are some easy checks to make on your system.

Speaker Placement - often referred to as speaker geometry, is crucial to stereo playback. Try to position your speakers on the same plane, either side of the monitor. Try to avoid differences in height and depth between speakers. This will enable your speakers to form a good stereo image space.

Listening Position - is also very important. For best results when listening to any stereo material, you should be centered between the speakers at a distance equal to or greater than the distance between the speakers.

Speaker Connections - Making sure that your speakers and amplifier are connected with the correct polarity (sometimes referred to as 'in phase') will ensure you hear proper stereo. The positive, or "+", connectors on the amplifier should be wired to the positive, or "+", connectors on your speakers. Also, make sure the left input of your amplifier is connected to the left speaker. If your speakers have a balance control, make sure it is in the center position.

Now you're ready to get the most from your computer audio. Happy listening, and enjoy the demos!"

Fase 3
    Nå er det på tide å spille lyd som kan hjelpe deg på en lett måte å høre forskjell når du vrir høytalerne for MYE innover. Da vil 3D-opplevelsen i musikken falle sammen - og samles i midten........:cry:

På denne linken finner du noen hjelpemidler for å optimalisere lydopplevelsen:
    QSound 3D Audio Demos

.
    QSound 3D Audio Demos

Take a few moments to enjoy these incredible 3D audio demos, where you'll hear the stunning difference between regular stereo and QSound 3D stereo! To experience the full impact of these QSound demos, we recommend using regular stereo speakers rather than headphones.

Jet Taking Off

In this demo, you'll hear the tower communicating to the pilot of a jumbo jet as he prepares to take-off right over your head! You'll hear this demo both in regular stereo and then in QSound 3D Stereo!
    [Windows Media]

Train Crossing

Stand beside the train tracks as the guard gates come down and a speeding diesel engine passes in front of you. You'll hear this demo both in regular stereo and then in QSound 3D Stereo!
    [Windows Media]

Rock Star

In this audio demo, you'll hear our rock star play a song, while the mix switches between boring regular stereo and QSound 3D stereo. Take a listen!
    [Windows Media]

London Tour

Take a 3D audio tour around London! It's so immersive, you may think that you're really there!
    [MP3]

Fase 4
    Tenk på at lydopplevelsen kan utvikles fra en "alt-i-midten-lapskaus" til et

3Dimensjonalt rom
    1. Demoen London Tour på linken over - flyene kommer inn for landing fra bakre venstre OG bakre høyre side - passerer over/forbi deg - mot front.......
    Musikk helt ut på sidene - strekk ut armene og pek på "lyden" - desto lenger bakover - desto større opplevelse

2. høyt/lavt ute på sidene - hvor er bikkja til Waters? - eller hvor starter Beatles å spille på demoen London Tour i linken over - og hvor stopper de???

3. dypere innover/utover - mellom høytalerne - definisjon av høyde på vokal og instrumenter

Lykke til i jakten på GO'LYDEN !!! :-D

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne ser jeg frem til å prøve når jeg kommer hjem.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott guide Flageborg! Heldigvis har jo du og RoKo vært her så jeg slipper å flytte på noe som helst for å få Q-sound

Edit:
    Det jeg tenkte litt på er å teste ut hva vinkling gjør med lyden. For sikkerhetsskyld har jeg markert den opprinnelig plasseringen som du og RoKo fikset, så jeg alltid kan gå tilbake til noe jeg vet fungerer
    Musikkens magiske G-punkt-vinkling001-jpg
    Strekene på teipen er identisk på begge høyttalere slik at jeg kan flytte de likt med millimeterpresisjon. Den runde/skrå utformingen på 1027 gjør de litt vanskelig å måle opp i forbindelse med plassering...

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra guide! Stemte på de punktene jeg allerede har utført. Dvs. alt utenom vinkling utover. Må si utfra det du, Flageborg, har skrevet i div. tråder så har jeg nesten funnet "the ultimate placement" av HT`ene mine. De demoene du linket til fortalte meg at noe riktig har jeg gjort. Samt at nøyaktighet er viktig når det gjelder plassering av HT`re. Flyttet ikke mye på frontene men det utgjorde det lille ekstra, ikke tvil om det.
    Takk for enkel, grei og verdifull guide til G-punktet

By the way, er det noen andre steder en kan få henta mere demoer, eller har du tips til låter/plater som du har som ref. ved plassering og tuning av musikk i 2 kanaler så har det vært kjekt å vite.

Thanx a lot!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svært så matnyttig guide!
    Har foreløpig bare fått testet på PC-høyttalerne her (Klipsch Promedia 4.1), og opplevde et atskillig bredere lydbilde etter å ha vinklet høyttalerne mer utover!?
    Måtte jo uvilkårlig se til venstre, når godstoget passerte!
    Mer av dette slaget, takk! :-D
    Tidligere pekte høyttalerne direkte mot nesetippen min, men ikke nå lenger!

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott guide dette Flageborg og heldigvis så stemmer den perfekt med mine erfaringer og ting man tidligere har lest seg til gjennom et langt liv.

Vinkelrett Front HT har jeg benyttet i årevis og dette gir helt klart den beste 3D effekten hos meg (kjører da helt ren to kanals stereo).

Jeg vet ikke hvor mange ganger "bikja til waters" har vært avspilt sent (kanskje litt for sent og ikke alltid i helt sober tilstand, men det er da tweeking starter for meg..)

Et område du ikke skriver så mye om her er avstand til bakvegg. Mange kliner HT alfor langt inntil bakvegg for å oppnå noen dB bedre bass og av plasshensyn. Men dette går igjen utover 3D eller holografien. Det blir mere bass, men mye utydelig "lydbilde", les grøtete...

For de fleste oppsett er vel ca. 1 meter fra bakvegg målt til front på HT en grei "regel", muligens litt mindre. FL - FR og Sweetspot bør være en likebent trekant som du skriver. Og for all del, få av klærne på HT. Jeg har til gode å kunne høre HT med front trekk på som er "usynelig". Mine E926 er ingen unntak, de spiller "bredere" uten klær på

/L

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott guide ;-)

Har allerede gjort alt det der, og kan skrive under på at en slik gjennomgang gjør underverker med lydbilde, og dynamikk i et hvilket som helst oppsett.
    Er fortiden travelt opptatt med å pakke og flytte, og har som nevnt i en annen tråd kjøpt hus med MASSE boltreplass!

RoKo og Flageborg: Mye har skjedd på hifi siden her hos meg siden dere var her sist...... Og enda mer vil skje ila. våren

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvor mange ganger "bikja til waters" har vært avspilt sent (kanskje litt for sent og ikke alltid i helt sober tilstand, men det er da tweeking starter for meg..)
    Sitter å finjusterer nye høytalere nå. Bruker selv "Bikkja i waters", men vanndråpen som faller i låt nr. 6, eller dama som prater i nr. 12 synes jeg er enda bedre referanse for korrekt oppsett. Etter å ha finmålt, vinklet HT i alle bauger og kanter så drypper endelig vanndråpene godt ute på venstre side. Herlig!

Edit: fin guide!

mvh
    Tom Erik

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    265
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann.
    Jeg kunne tenke meg å teste disse opplevelsene på anlegget, men må da brenne de i wav format slik at cd-spilleren kan lese de. Hvordan kan det eventuelt gjøres - jeg får ikke lasta ned klippene sånn uten videre i hvert fall...?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av weva
    Heisann.
    Jeg kunne tenke meg å teste disse opplevelsene på anlegget, men må da brenne de i wav format slik at cd-spilleren kan lese de. Hvordan kan det eventuelt gjøres - jeg får ikke lasta ned klippene sånn uten videre i hvert fall...?
    Jeg brente til vanlig musikk-cd ved hjelp av et program som heter Sonic RecordNow og valgte at jeg ville lage en audio-cd for bruk i cd-spiller. Hvis du har et brenne-program, så kan du sikkert velge det i det også. Programmet konverterte filene selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    265
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Jeg brente til vanlig musikk-cd ved hjelp av et program som heter Sonic RecordNow og valgte at jeg ville lage en audio-cd for bruk i cd-spiller. Hvis du har et brenne-program, så kan du sikkert velge det i det også. Programmet konverterte filene selv.
    Det er greit nok, men jeg får ikke lasta ned filene - bare spilt de av...!

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av weva
    Det er greit nok, men jeg får ikke lasta ned filene - bare spilt de av...!
    Sendt deg en PM!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pm?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Privat Melding. Se oppe til høyre i skjermildet der står det:

"Velkommen, spørrelars"
    "Kontrollpanel"
    "Private meldinger (X uleste)"

Klikk på den linken og du får tilgang til inboksen din.

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen fortelle meg hva jeg må gjøre for å få lastet ned disse sporene slik att jeg får laget en sikkerhetskopi og testet ut dette.

Takker for hjelpen..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smurfen
    Kan noen fortelle meg hva jeg må gjøre for å få lastet ned disse sporene slik att jeg får laget en sikkerhetskopi og testet ut dette.
    Bruk høyre Klikk -> Properties i Windows Media vinduet. Nederst får du linken som du kan laste ned via en vanlig browser eller et annet program (NetTransport for eks.). Så enkelt er det :-D

Linkene du spurte om er:
    http://www.qsound.com/demos/demo-jet-full.wmv
    http://www.qsound.com/demos/demo-train-full.wmv
    http://www.qsound.com/demos/demo-rockstar-qsound.wma
    http://www.qsound.com/demos/demo-tou...don-qsound.mp3

Et par andre ting du kan laste ned fra QSound:
    http://www.qsound.com/demos/demo-iqfx3.asx
    http://www.qsound.com/demos/demo_qmax.wma

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde aldri hatt romkorreksjon før jeg kjøpte H/K AVR 645, jeg ble helt satt ut av hvor stor forskjell den gjorde!
    Uten korreksjon så låter det vanvittig dårlig! skulle nesten tro dette var meningen fra H/K sin side at ubehandlet signal skal låte så dårlig, slik at man blir ekstra imponert over EzSet'n deres.. Noen andre med lignende erfaringer?

Edit: faktisk så hadde jeg en yamaha receiver med romkorreksjon, men der var det på langt nær ikke så store forskjeller før og etter

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg testet også dette på mine pc høyttalere akkurat nå (Logitech X-230), og jeg måtte også vinkle høyttalerne mine helt ut for å få denne feelingen. Men var gøyalt. Skal bli gøy å se om jeg har plassert HT riktig i morgen ;-)

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jaja trengte ikke røre noen instillinger eller noe som helst greit å få bekrefta at høytalerene er skikkelig stillt inn jeg må si jeg ble ganske imponert over de demoene ja spesielt den london tour greia sitter du riktig og har høytalerene stillt skikkelig inn så får du nesten surround effekt bare av det

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei du hva i allverden?? Ble nesten skremt av surroundeffekten, trodde ikke dette var mulig :-D :-D

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •