HiFi-messen i Horten, høsten 2006

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HiFi-messen i Horten, høsten 2006

Årets hifi-messe i Horten hadde flere utstillere, bedre, dyrere og flere vellykkede oppsett og større oppslutning enn noen gang tidligere. Det var mye som låt bra, men som alltid noen som ikke var like heldige - uten at jeg skal spekulere noe videre i årsakene til det. Under følger noen av mine betraktninger og en fyldig bildeserie.

Personlig likte jeg best rommet til AV-forum gutta roko, akto, flageborg og dag "svs" johnsen. Her var det stort sett tett med folk, og årsaken til det var rett og slett at her kunne man oppleve noe som skilte seg ut i fra resten av rommene. Opplevelsen fikk en ekstra dimensjon med den "noe" modifiserte sofaen til flageborg, men musikkopplevelsen totalt sett var også på topp, mye takket var romkorreksjonen i en denon 2807. Her fikk en del andre svindyre high-end anlegg passet på skrevet, da dette "billiganlegget" valset over andre oppsett til både 20 og 30 ganger prisen. Det var jeg ikke alene om å kommentere..

Forøvrig imponerte som alltid rommet til Midgard Audio ved Snickers-is, både visuelt og lydmessig. Er det et ord som beskriver opplevelsen her fremfor alt så er det dynamikk og presisjon. Det ble vist to ord. Også her var de fleste enige om at dette var imponerende saker. Et lite minus i margen her var at vi ikke fikk oppleve noen av produktnyhetene som etter sigende skal være på trappene om ikke så altfor lenge.

Ellers var det artig å konstatere at Bang&Olufsen også var på plass, selvom de måtte bite i seg mange fordomsfulle kommentarer. Det var imidlertid flere konservative sjeler det gikk opp et lys for etter demo her med 5000 ICEpower watt, spredningslinser og helautomatisk romkorreksjon. Absolutt ikke verst, synes jeg.

Rommet til DaCapo Hifi hadde de enorme og splitter nye Usher BE20 med beryllium mellomtone og diskant som hovedattraksjon - og hvilke høyttalere. Messas desidert mest imponerede høyttalerkonstruksjoner. Dette er møbelkunst på høyt nivå. Lyden, derimot, var det ingen ting å bli imponert over. I dette rommet. På dette utstyret. Synes jeg.

Electrocompaniet hadde også satset til de grader, og hadde lagt beslag på et digert lounge-område for seg selv. Her ble det kjørt hjemmekinodemoer, holdt foredrag og vist frem alt fra sortimentet til EC. Muligens var det bare Hi-Fi-huset som hadde større plass, med en hel hall i første etasje fullt med det JmLab.

I motsetning til flere andre her, synes jeg at OHFC kom veldig godt ut av det med Martin Logan Summit i det digre rommet de hadde til disposisjon. Om det var Nordost Valhalla Extreme Reference-kabler som gjorde susen velger jeg å forholde meg heller skeptisk til. Men over til poenget, der jeg satt hadde ihvertfall jeg en storartet opplevelse med Nils Lofgren formidlet via Summit. Forøvrig veit jeg ikke hvem som gav mest lyd fra seg, om det var Summit eller Geir Tømmervik, for han hørte du klart og tydelig inn til naborommet hos Snickers. Saken var den, at disse to spilte annnhvert time for å ikke ødelegge lydopplevelsen, men man kunne saktens trengt en volumkontroll på mister Tømmervik i tillegg til anlegget.

Vedlagt følger et knippe bilder for å illustrere mesteparten av det jeg fikk med meg. Bildene er kraftig komprimert.

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, nå har jeg endelig våknet opp etter 9 timers kjøring og 6 timers intens lytting. Jeg syns også messen var en stor suksè, og skal definitivt dra til neste år også. Til og med madammen følte hun så litt mere av hva det er vi styrer så med, og hvorfor. Hehe.

Men jeg har også lyst til å skrive en liten artikkel, og legge ut bildene jeg tok, hvordan får jeg laga sånn miniatyr bilder? Og sånn?

Jeg syns det var mye som imponerte, men det som imponerte mest var ikke det dyreste i allefall, og da jeg var oppe på loftet hos dsc eller noe sånt, falt jeg nesten av stolen etterå først komme inn å se noen vakre beist, på en gedigen rørforsterker, og så merke at lyden ikke var veldig pen, nei den skar faktisk litt i ørene mine, selv om lyden var på et lavt nivå, og så gikk jeg opp for å se pris lapp, 450 000.. Da håppet jeg lang. Hehe. Men men

Alt i alt en fantastisk opplevelse.

Active AVsmurfen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mente at det var Alex jeg så løp fra rom til rom med kameraet rundt halsen ja... Flotte bilder Alex.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye mulig det var meg ja.. har vel hilst på deg før, men tror ikke jeg gjorde det i horten? Uansett, blei mye fort og gæli med skyhøy iso i håpløse lysforhold - måtte jo få tid til å høre litt også Men i Usher-rommet tok jeg litt flere bilder, jeg synes virkelig de kreasjonene der fortjener å bli foreviget fra alle vinkler

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Alex!

Takk for alle bildene. Så får vi som ikke kunne komme, se hva som ble stilt ut.

Hvordan spilte hornhøyttalerne nederst i bildesamlingen?

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange spennende bilder Alex

Hadde det vært en ide å lime samme denne tråden med den andre bildetråden fra hortenmessa? De er jo relativt like. Moderator.....?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diy-hornene spilte fantastisk utpå søndagen. De hadde visstnok tweaket en del på dem i løpet av helgen, og blant annet forsøkt med en røramp for å få mellomtonen på plass, men jeg forstod det slik at med litt filtertweak så falt tingene på plass.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0