Uhøytidelig projektor "mini-shootout"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Uhøytidelig projektor "mini-shootout"

Ja, da har vi kommet hjem fra Electroworld 2006, og inntrykkene fra helgen er i ferd med å senke seg.

På messen fikk vi demonstrert projectiondesign Action! Modell Three og Mitsubishi HC5000, begge 1080p-projektorer. Kildemateriale var ”Aeon Flux” servert av en Toshiba HD-DVD. Vi så også Epsons TW700, uten samme kildemateriale.

Etter messen hadde vi laget en avtale om vår egen lille projektor ”shoot-out”, bestående av følgende kandidater:

Sharp XV-Z3000

BenQ 8720

Sony VW50 ”Pearl”

Den uhøytidelige seansen fant sted hjemme hos Kenti og følgende personer var til stede: AK, g-h, kenti, Arendal, Anfield, Gorm og den ellers så ikke bildegale Snickers-Is.

I og med at vi brukte god til å studere hva Mitsubishi HC5000 og Model Three leverte av bildekvalitet på messen med HD-DVD og ”Aeon Flux”, brukte vi den samme filmen (riktignok på DVD) for å teste de samme scenene på alle projektorene. I tillegg brukte vi filmene Hellboy og Peter Gabriels ”Growing Up”. Jeg hadde også tatt med min Toshiba HD-A1, og filmene ”Swordfish” og ”Last Samurai” fikk vi også demonstrert. Alle projektorene ble D65-kallibrert av Gorm før testing.

Mine personlige inntrykk (de andre kan sikkert fylle på litt etter hvert):
    BenQ 8720 er testens største projektor. Sony VW50 virker nettere, og er langt smalere. Den har inngangene på siden, og kan således plasseres helt inntil bakvegg. Den desidert minste projektoren er Sharp XV-Z3000, men at størrelsen ikke alltid har noe å si på bildekvalitet kommer vi nærmere tilbake til.

Sharp XV-Z3000 er veldig ”short-throw”, og gir et 100” bilde på 3-3,5 meter. Den imponerer med et utrolig sortnivå og kontrast, og det finnes masse detaljer i det sorte. Den har testens høyeste viftevolum, men nå er konkurrentene blant de stilleste på markedet. Skarpheten er også bra, men ulempen er at den da kan gi bittelitt mer synlig MPEG-støy enn eksempelvis 8720. 8720 har også et godt sortnivå, men mangler litt detaljer i det sorte sammenlignet med XV-Z3000. Fargene er også noe mer mettet på Sharpen.

8720 er utrolig fleksibel og har nesten ubegrenset med muligheter for den avanserte projektorbruker. Motorisert zoom og lens shift er digg. Det samme er det svært lave støynivået. Den er stor, og Kenti har gjort helt rett i å hyllemontere dette beistet på bakveggen. En trenger et solid takfeste til denne, og det oppleves tryggest å ha den på en hylle. Kentis eksemplar var feilfritt, og leverte en utrolig jevn gråskala uten innslag av rødt eller grønt. Bildet er støyfritt og rolig, og sammenlignet med XV-Z3000 kan det av og til oppleves som litt ”analogt”. Regnbuer er et ikketema for en relativt regnbuesensitiv bruker som meg selv, og begge fargehjulshastighetene var 5x.

Sony VW50 var logisk nok den aller beste. Den imponerte stort, og sortnivået var i referanseklassen. Lens shift med en utrolig fleksibilitet. SXRD-teknologien gir jo ingen SDE, og optikken på VW50 gav et krystallklart og skarpt bilde. Enormt med detaljer i det sorte, og fargene har jeg sjelden sett bedre. Slik sett har Sony lykkes godt med sin nye pære, selv om den kanskje ikke er fullt så nøytral som storebrors Xenonpære. Den innebygde scaleren i VW50 gjorde en fullt ut godkjent jobb med 1080i-materiale fra Toshiba HD-A1. Dybden i landskapsbildene på Last Samurai var enormt bra på VW50.

Det råeste av alt var å se Crystalio II i aksjon. Her snakker vi uendelig justerings- og brukermuligheter, og må være den ”våte drøm” for en bildegal hjemmekinoentusiast. Her er det brukeren som setter begrensingene og ikke produktet. CSII løftet VW50 opp enda et hakk, og jeg har problemer med å se aktuelle utfordrere i denne prisklassen. Totalt sett gav dette oss en bildeopplevelse ut av ”en annen verden”, og det ble sent på natt før OFF-knappen ble brukt på denne.

Siden vi også så HC5000 på messen kan jeg også kjapt gi mine personlige inntrykk av denne. Denne 1080-oppløste LCD-projektoren er en svært aktuell kandidat for mange der ute. Bildekvaliteten er svært god, og for å si det med en gang: SDE er et ikke-tema på denne. Da skal du stå ekstremt nærme. Fargene er også veldig gode, og den er jo omtrent støyfri. ”Aeon Flux” og ”Bikini Destinations” gav et kanonbilde, og hudtoner virket veldig bra. Vi så veldig nøye ;-) Skarpheten er veldig bra, og den innebygde scaleren gjorde en veldig bra jobb på 1080i-materiale. Den gir også et bra sortnivå, men ulempen med teknologien gjør at det blir litt lite detaljer i det sorte. I kapittel 7 i Aeon Flux sitter Charlize Theron i et mørkt rom der hodet hennes filmes mot en sort bakvegg. På HC5000 forsvinner hodet litt i ett med veggen, og detaljene i håret (blankheten) forsvinner noe sammenlignet med de andre. Forventningene jeg hadde til denne ble 90% oppfylt, men det ble også dessverre de små negative elementene. Til prisen er den allikevel en svært seriøs aktør, og de har hatt LCD-projektor tidligere og ønsker en 1080-oppgradering kan trygt kjøpe denne og få en enorm forbedring i bildekvalitet. Dynamikken i bildet er det dessverre fremdeles et lite hopp opp til på DLP og SXRD.

Oppsummering:

En ufattelig lærerik, givende og morsom seanse. Svært moro å få undersøkt såpass mange gode projektorer på nært hold på en og samme helg. 8720 visste vi var en god projektor og skuffet oss ikke. Den leverte et godt bilde, men må i mine øyne se seg slått av Sharp XV-Z3000. Det er tydelig at det har skjedd ting i DLP-leiren de siste to årene. Skarpheten, dynamikk, absolutt sortnivå og detaljene i det sorte var imponerende bra fra denne lille krabaten, og selv om det var noe mer støy i bildet her vil jeg holde XV-Z3000 som ”vinner”. Det vil si av DLPene. For ”Pearl” ble selvfølgelig den soleklare vinneren. Et ufattelig lekkert bilde fra en utrolig lekker projektor. Når prisen har falt enda et stykke er det ikke utenkelig at det kommer en slik i hus. Det kommer nok 99 % sikkert en på plass i en Arendals-kino uansett, så jeg skal nok få koset meg med denne… ;-)

Min rangering på ren bildekvalitet, uavhengig av pris:

1. Sony VW50 kr 37.990,-
    2. SharpVision XV-Z3000 kr 17.990,-
    3. BenQ 8720 kr. 16.500,-

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Fikk vel ikke noe særlig mindre lyst på VW50 etter å ha lest dette da...... BenQ'ens noe lavere detaljnivå i mørke scener sammenlignet med XV-Z3000 kan nok også justeres noe ved å sette gammaen opp... Vet ikke hvor mye dere tuklet med gammainstillingene under kalibreringen jeg...?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvor mye dere tuklet med gammainstillingene under kalibreringen jeg...?
    Jeg tror de resterende personene (inkludert Gorm) skulle tweake dette på 8720 etter at jeg, Snickers og g-h var gått... Burde være noe info å hente her.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i mye av det som skrives her, Anfield, men kanskje ikke 100% enig i at XV-Z3000 kan utnevnes som vinner i dette heatet. Og det er ikke fordi jeg nå har 8720 selv 8720 slår jo Sharpen på alle parametere foruten kasteavstand når man ser bort fra bilde, men det legger jeg selvfølgelig ikke vekt på i og med at det er bildekvalitet som var i fokus på denne shoot-outen.

Det er riktig at gammainnstillingene på Z3000 gjorde at det ble litt mer detaljer i det sorte, men det førte også til et litt blassere bilde og dermed ikke fullt så bra sortnivå som 8720 hadde. Gammainnsitillingene ble også prøvd endret på 8720 på slutten, og det førte til det samme som på Z3000, nettopp mer detaljer i det sorte men litt blassere bilde. Hva man velger her er tydeligvis smak og behag, og jeg endte opp med å velge den gammainnstillingen som ga et bedre sortnivå. Så ekstremt mye mer detaljer var det ikke at jeg vil gi slipp på det utrolig bra sortnivået man faktisk kan få. Bildet opplevdes også en anelse skarpere på 8720 kontra Z3000 mener jeg, men det er ikke mye det er snakk om.

Når det gjelder støy i bildet var det helt klart mest fremtredende på Sharpen, noe som også er et resultat av gammainnstillingene og noe som er ulempen med akkurat dette. Som Gorm sa, så skyldes dette at mpeg-artefaktene blir tydeligere pga detaljene i det sorte. Så en pris må en betale. Konklusjonen på visa var vel at man ikke kan få både i pose og sekk med tanke på detaljer i det sorte og best sortnivå.

En ting er hvertfall sikkert, og det er at en nok ikke gjør noen form for bomkjøp uansett hvilken man kjøper av disse. Selv hadde jeg selvsagt valg Pearl, men synes den er litt dyr

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Da ble det en VW50 på meg (bestilte meg en i dag)... Vurderte også sterkt HC5000, er jo en del rimeligere, men nå måtte jeg bare teste VW50en, tapet av VW100 ble for sterkt...

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis, lygren. Du har definitivt gjort et bra valg!

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

For en kveld dere må ha hatt!!! Misunnelig

Da eksisterer det ingen tvil om at det blir en Pearl på meg også (like over nyttår). Var litt nysgjerrig på HC5000, men ikke nå lenger.

Enkelte på Avsforum har klaget på et noe soft bilde på Pearl. Det hørtes ikke slik ut etter å ha lest dette.

Og, at scaleren i Pearl fungerte bra på 1080i fra HDDVD, men hvordan var den på 576i fra DVD? Det blir fortsatt en god del DVD-avspilling...

Igjen; en fantastisk morsom test å lese!
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og, at scaleren i Pearl fungerte bra på 1080i fra HDDVD, men hvordan var den på 576i fra DVD? Det blir fortsatt en god del DVD-avspilling...
    Den var meget bra, men naturligvis ikke like bra som da vi testet med CII

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda flere gode nyheter

Høres ut som den er trygg å kjøpe usett
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Det er riktig at gammainnstillingene på Z3000 gjorde at det ble litt mer detaljer i det sorte, men det førte også til et litt blassere bilde og dermed ikke fullt så bra sortnivå som 8720 hadde. Gammainnsitillingene ble også prøvd endret på 8720 på slutten, og det førte til det samme som på Z3000, nettopp mer detaljer i det sorte men litt blassere bilde. Hva man velger her er tydeligvis smak og behag, og jeg endte opp med å velge den gammainnstillingen som ga et bedre sortnivå. Så ekstremt mye mer detaljer var det ikke at jeg vil gi slipp på det utrolig bra sortnivået man faktisk kan få. Bildet opplevdes også en anelse skarpere på 8720 kontra Z3000 mener jeg, men det er ikke mye det er snakk om.
    Her er jeg helt uenig med deg, Kenti. Det absolutte sortnivået var i mine øyne best på Z3000. Når det gjelder farger hadde 8720 de "blasseste" som du sier av alle tre. Grønnfargen i trebåten til Peter Gabriel var grønn på Pearl og Z3000, mens den var mye blassere og nesten brungrå på 8720. Det var mer ro i bildet på 8720, men som det sies her var det endel mer detaljer i det sorte. Det bildet som avslørte MPEG-støyen var i panoreringen i den helt sorte bakgrunnen på "Growing Up". Denne scenen er tortur for de fleste PJer, og her kom det også frem støy fra alle projektorer, men mest fra Z3000. Under de sorte testscenene fra Aeon Flux var det liten opplevd støy fra Z3000, men langt flere detaljer i det sorte enn 8720.

Hver og en må velge den gammainnstillingen som gir det beste bildet for sin egen smak. Men 8720 tar ikke Z3000 på absolutt sortnivå, det er min påstand, uansett gammainnstilling.

PS! Jeg kjøper projektor først og fremst på grunn av bildekvaliteten, så så lenge den passer perfekt i min kino er jeg i ettertid glad jeg sitter med Z3000 og ikke 8720.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Da ble det en VW50 på meg (bestilte meg en i dag)... Vurderte også sterkt HC5000, er jo en del rimeligere, men nå måtte jeg bare teste VW50en, tapet av VW100 ble for sterkt...
    Grattulerer så masse. Mye bildekvalitet for pengene, og du kommer garantert ikke til å savne Rubyen....

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Her er jeg helt uenig med deg, Kenti. Det absolutte sortnivået var i mine øyne best på Z3000. Når det gjelder farger hadde 8720 de "blasseste" som du sier av alle tre. Grønnfargen i trebåten til Peter Gabriel var grønn på Pearl og Z3000, mens den var mye blassere og nesten brungrå på 8720. Det var mer ro i bildet på 8720, men som det sies her var det endel mer detaljer i det sorte. Det bildet som avslørte MPEG-støyen var i panoreringen i den helt sorte bakgrunnen på "Growing Up". Denne scenen er tortur for de fleste PJer, og her kom det også frem støy fra alle projektorer, men mest fra Z3000. Under de sorte testscenene fra Aeon Flux var det liten opplevd støy fra Z3000, men langt flere detaljer i det sorte enn 8720.

Hver og en må velge den gammainnstillingen som gir det beste bildet for sin egen smak. Men 8720 tar ikke Z3000 på absolutt sortnivå, det er min påstand, uansett gammainnstilling.

PS! Jeg kjøper projektor først og fremst på grunn av bildekvaliteten, så så lenge den passer perfekt i min kino er jeg i ettertid glad jeg sitter med Z3000 og ikke 8720.
    Vel, da er vi enige om å være uenige. Når har jeg sagt at 8720 hadde de blasseste fargene av disse tre? Jeg skrev at bildet generelt ble litt blassere, i likhet som på Z3000, på 8720 når man justerte opp gamma. Jeg er som jeg tidligere har skrevet enig i at det var litt mer detaljer i det sorte med de gammainnstillingene som var gjeldende på Z3000 på shoot-outen, men står fortsatt på at absolutt sort var dårligere på Z3000. Jeg hører du si at "Growing up" er tortur for de fleste projektorer, og det tror jeg på. På denne slet virkelig Z3000 slik den var innstilt. Støy var også veldig tydelig rett etter at hun går ned trappen på Aeon Flux, så det er ikke bare på Peter Gabriel-platen

Edit: Når det er sagt er det ikke umulig du oppnår bedre sortnivå i din egen kino med Z3000, men jeg må basere mine meninger på hvordan det så ut her hos meg. Og jeg sier heller ikke at sortnivået var dårlig på Z3000, for det var meget bra. Vil bare understreke at jeg synes det var hakket bedre på 8720.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er vi som du sier; enige om å være uenige. Kanskje de andre fyller på med sine opplevelser?

PS! Når vi vender frem og tilbake med hvem som er "best" av Z3000 og 8720, så blir det kanskje flisespikkeri for "mannen i gata". Begge to er svært gode projektorer, og dersom 8720 ikke passer i rommet kan en trygt kjøpe en Sharp XV-Z3000. Det er vel hovedpoenget her. Uansett hadde begge to et lite stykke opp til Pearl.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det er små marginer det her er snakk om, så det er ikke vits å dra diskusjonen så veldig mye lenger på akkurat dette. Begge projektorene er veldig gode i mine øyne, og jeg er helt enig i at Z3000 er et like trygt kjøp som 8720 mtp. bildekvalitet.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det var svært lite forskjell på disse 2 og begge kunne "tveakes" sånn at de gav tilnærmet samme bilde ved å endre gammakurvene.

Felles for alle projectorene, også VW50 er at man kan få langt mere detaljer i de mørkeste pariene på bekostning av absolutt sortnivå.

Jeg føler at forskjellen mellom dem går mere på smak og behag enn selve ytelsen. Ut av eska er de juster till forskellig, med mest detaljer på Benq og dypere sort på Sharp. Min personlige preferanse heller mot Sharp sine valg. Når det gjelder fargene så synes jeg at de var vel så gode på Benq som på Sharpen, relativt varme men bikker ikke over.

Sony'en var riktignok overlegen på alle parametre både på farger og sortnivå samt prosessering.

Dessverre testet vi ikke HD inn på de to 720 projectorene via CII men vi har testet det mye på Sharp'en uten C2 ( tidligere ) og det ser meget bra ut.

Jeg tror at de aller fleste ville blitt fornøyd med begge to, men er litt bekymret for at en del roter seg bort i de svært avanserte justeringsmulighetene som finnes på 8720.

Rett ut av eska er nok Z3000 lettest å få ett bra bilde på.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg tror nok vi er ganske enige når alt kommer til alt. Kalibreringen av Z3000 fikk jeg desverre ikke med siden jeg og g-h var å hentet pizza som sagt, så det stemmer helt sikkert at Z3000 kan gi et bedre bilde rett ut av esken. Men man har jo Gorm, så da er det ikke noe problem Forsåvidt helt enig med deg at det kan være lett for mange å rote seg bort når man justerer Benqen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva skiller dem i pris ?

Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Ja, jeg tror nok vi er ganske enige når alt kommer til alt. Kalibreringen av Z3000 fikk jeg desverre ikke med siden jeg og g-h var å hentet pizza som sagt, så det stemmer helt sikkert at Z3000 kan gi et bedre bilde rett ut av esken. Men man har jo Gorm, så da er det ikke noe problem Forsåvidt helt enig med deg at det kan være lett for mange å rote seg bort når man justerer Benqen.
    Men hvor mye koster Sharp'en vs BenQ 8720 ? Vi vet jo at vi kan få BenQ til 17999,- og dersom disse to er såpass jevne så teller jo prisen en del. For ikke snakke om størrelse for de som vil montere i taket. Men var viftestøy betydelig mer hørbar på Sharp'en ?

mvh. Tommy , Stavanger

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvor mye koster Sharp'en vs BenQ 8720 ? Vi vet jo at vi kan få BenQ til 17999,- og dersom disse to er såpass jevne så teller jo prisen en del. For ikke snakke om størrelse for de som vil montere i taket. Men var viftestøy betydelig mer hørbar på Sharp'en ?
    Det koster det samme. Viftestøy er betydelig høyere på XV-Z3000.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •