Reportasje: Hifi stället, desserten etter Arken-messa

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Reportasje: Hifi stället, desserten etter Arken-messa

Arken-messa i Göteborg er visstnok Sveriges største. Med sine myriader av utstillere, merker og horder av mennesker som hifi-Norge bare kan drømme om i messesammenheng, så er det en eksplosjon av inntrykk, men også en slitsom og hektisk opplevelse.

Etter dette skulle man kanskje tro at det var unødvendig med mer, men ryktene sa at på "Hifi stället", en butikk i Göteborg sentrum, fantes opplevelser utenom det vanlige. Vi satte derfor av en drøy time til en lydmessig dessert før snuten ble vendt hjem mot Norge.
    -hifistallet_01-jpg
    Etter litt orientering gjennom byen fant vi greit frem til butikken. Fra utsiden en relativt anonym butikk med lettleste skilter i sort og hvitt. I døråpningen møtes vi av Jørgen Gustavsen fra DaCapo HiFi i Moss sammen med Lars, som er innehaveren av "Hifi stället". Begge ønsker oss velkommen og smiler fra øre til øre. Spenningen stiger.

Vel innenfor er det så mye snadderutstyr at man nesten mister pusten. Merkeutvalget er enormt, og man har lyst til å prøve alt... Men innenfor de lune veggene er det to oppsett det spilles på i dag. Vi er innom noe enormt ruvende i sort, tungt metall og lysende fronter i blått på vei innover i lokalet, men det får vente til slutten av artikkelen. Innerst i lokalet finner vi et eget lytterom i dus belysning og Jørgen smiler bredt og forteller oss at dette er det siste fra Usher.
    -usher_b10_02-jpg
    To flotte, store Usher BE-10. Som om dette ikke var nok, så er det hele drevet av komplett elektronikk fra Nagra. De velkjente rørblokkene er drevet av en forforsterker og en flunkende ny CD-spiller.
    -nagra_04-jpg
    Hifi-stället er innredet med mørkbeisede tømmervegger og teglsteinsmur. Her og der er det gamle musketter og sabler på veggene. Møblene man sitter i er myke og tilsynelatende velbrukte og man synker behagelig ned i lytteposisjon. Jørgen snurrer varierende demoplater i velkjent stil, og det er en detaljering og et lydbilde med dybde og varme, men også snert og detaljering. Usher har med BE-10 og den nye toppserien innført Beryllium mellomtone i tillegg til diskanten, og selv om det uten forgjengeren er vanskelig å bedømme forskjeller, så er det ihvertfall ikke gjort noe galt her. Det er lett å nyte og gløden fra Nagra er balsam for sjelen like god som noen peiskrok. Men ingen peis kan spille slik... Rommet er nok riktignok en liten utfordring i bassen, men det låter bedre enn noe messeoppsett, og det er lett å slappe av her.
    -nagra_03-jpg
    Men så er det noe på utsiden som trekker oss ut av Usher-rommet igjen. Et monumentalt oppsett. Det er noe lysere her, men likevel en lun varme i rommet. Og allerede før man har tur for besøk i optimal lytteposisjon er det klart at dette låter så nær virkeligheten som man ønsker det. Jeg mener ikke at det låter som virkeligheten, for det låter nesten bedre, slik man skulle ønske at virkeligheten var. Det som nærmest skaper denne nye verdenen blir kalt McIntosh Dream System. Enorme linjekilder fra gulv til tak. Vi talte ikke diskantene, men de i to rekkene med 2-toms mellomtoner er det 64 stykker per høyttaler, en kolonne på hver side av diskantkolonnen. I tillegg er det 6 tolvtommere i høyden bak de slanke søylene av diskanter og mellomtoner.
    -mcintosh_05-jpg
    Det er altså en komplett sideveis symmetri per høyttaler som skaper en presis posisjonering av lydbildet. Men først og fremst er det uanstrengt og lekent. Det låter som et svært symfoniorkester... bare uten de dårlige ekkotendensene man finner i konsertsalens rimeligere seter. Men ord kan egentlig ikke beskrive dette i noen særlig grad. Det var bare deilig, og tankene forlater autmatisk analytisk modus og går over i ren nytelse. Når man ikke sitter i godstolen, så tar man seg selv i å vugge rytmisk mens foten går. Man klarer ikke å la være å leve seg inn i dette, og å være til stede.
    -mcintosh_06-jpg
    Elektronikken er ikke mindre imponerende enn høyttalerne. Her er det valgfritt mellom preamper med rør eller transistorer. Det råeste er imidlertid monoblokkene på 2x2kW, der hver av dem har intet mindre enn to separate strømforsyninger i egne, gedigne kasser.
    -mcintosh_07-jpg
    Dette er jo bare en drøm som dessverre går over alt for fort, for dette kunne være anlegget som fikk meg til å hoppe av utstyrskarusellen en gang for alle. Da Lars med alvorlig svensk mine forteller meg at dette er høyttalere som koster jevnt en svensk million kroner, og at det sammen med elektronikken er oppe i 2.5 millioner, så innser jeg at uten seriøse lottogevinster så vil det forbli en drøm.

På vei ut passerer jeg nok en gang hyllemetere med elektronikk og gulvmetere med høyttalere og får summet meg til å ta noen tilfeldige bilder. Likevel sitter tanken i bakhodet: McIntosh Dream System kan faktisk være et av de råeste oppsettene jeg noensinne vil få høre... Og en ting er sikkert: Det er ikke siste gang jeg besøker Hifi stället.

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Steike
    Der var det mye snadder...... Garantert en heftig opplevelse!
    Flott beskrevet, og fine bilder!

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der inne er det en del modeller jeg drømmer om å i det hele tatt få tatt på i virkeligheten. Veldig mye SNADDER. God reportasje, fine bilder. Takk:-D

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nagra, McIntosh...rør og atter rør.... Jesus Christ...

phu.... takk for flott reportasje, men nå måtte jeg bare å gå å hente meg en iskald øl for å få pulsen ned til normalt nivå. Dette var heftig..

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Næh... det er bare Roffe som kødder. Han stakk en tur innom meg etter messa!

Huff - dette var heftige saker. Og så godt å ha en kald vinterdag da gitt!
    Imidlertid også tilsvarende leit å ha en varm sommerdag... ops:

Vi merker oss butikken og tar selvsagt en lynvisitt neste gang vi er i Göteborg!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Vi merker oss butikken og tar selvsagt en lynvisitt neste gang vi er i Göteborg!
    Lynvisitt?.....LYNVISITT? I den butikken hadde jeg gladelig flyttet inn.... :-D

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott reportasje det her, det der så utrolig morsomt ut. Lurer på hvordan de høres ut i forhold til toppene til Avantgarde som er de råeste høytalerene jeg har hørt til dags dato.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel... Jeg har ikke hørt nevnte Avantgarde (ihvertfall ikke på svært lenge), og det må understrekes at Lyric og Hifi stället har helt ulike butikklokaler som nok påvirker lyden i høy grad.

I denne klassen er det vanskelig å peke på allmengyldige negative egenskaper. Her er det etter min mening kun snakk om preferanser. Det er sikkert slik at noen synes noe annet er bedre enn dette McIntosh-oppsettet eller de nye Usher-høyttalerne drevet av Nagra. Men det blir uansett preferanser på det personlige planet. Man snakker ikke lenger om negative og positive sider, men om egenskaper innenfor en tilnærmet perfekt lydgjengivelse. I denne verdenen av det ypperste man kan få for penger, så blir det mer snakk om hva man forelsker seg mest i.

Å bedømme forskjellene i forhold til andre oppsett blir da et utslag av personlig smak, og på bakgrunn av det kan jeg godt skjønne at magasiner som dedikerer brorparten av spalteplassen til drømmeprodukter velger å operere helt uten karakterer og rangeringer. Slik rangering blir intetsigende utenfor de personlige preferanserammene.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avantgarde og disse McIntoshene låter ikke så totalt ulikt egentlig. Den største forskjellen er at med Avantgarde (tenker da på Meta Primo) gjør alt med langt mer finesse, men i tillegg enda mer dynamisk tann. I følge Kim på Lyric var heller ikke forsterkeren som var koblet opp på MetaPrimoene da jeg hørte dem 100% optimal til disse høyttalerne klangmessig.

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okay spennende å høre. Jeg hørte ihvertfal toppene på en vinylspiller til 250k med arm og øverig elektronikk til ca 500-600k, det var på en High-End messe her i Hong Kong jeg hørte oppsettet. Det var etter min mening så neme du kan komme et instrument uten å spille det selv. Helt rått, kansje det er derfor du mente at det spilte likt for alt spiller så ekte. Rett og slett Hi-Fi på sitt ypperse.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De låter vel ikke egentlig helt likt. Jeg har hørt Solo, Uno, Duo og Meta Primo, og de låter alle veldig bra, men har også en fellesnevner som blir mer fremtredende jo mindre høyttalerne er. De kunne med fordel hatt hornlading ned til under 100Hz. På dette punktet synes jeg faktisk Mc-ene hadde et ørlite fortrinn, men som sagt ble det litt over grensen mot det ujevne. Skal jeg tillate meg å være kritisk synes jeg Mc-ene manglet noe varme samtidig som de allikevel opplevdes som svært homogene. Det skal da nevnes at dette står i forhold til en veldig høy pris, og at det ikke er snakk om en utpreget kaldtlydende høyttaler. Det er på akkurat dette med å glemme at man hører på en høyttalere Avantgarde trekker det lille strået foran Mc-ene. Til gjengjeld oppleves kanskje Mc-ene som en anelse mer brutale. Men mye av dette er parametre som vil være ganske kraftig romavhengige, spesiellt på Mc-ene som jo er nesten normalspredende høyttalere. Disse ville nok oppføre seg ganske annerledes i et relativt dempet rom.

Active mardil sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :shock: Drømme, drømme, drømme, drømme, drømme, drømme, drømme, drømme........Hva var det vi snakket om igjen? Åja,...Drømme, drømme, drømme, drømme.
    Til og med Pc'en gikk i stå

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja. Her snakker vi om en stor drøm for hele gjengen fra AVForum tipper jeg...Makan til elektronikk har jeg ikke sett på lenge...

Har egentlig svnesken anlegg i butikken som noen av oss her på AVforum kan få råd til uten å vinne i lotto....?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Majesty
    Har egentlig svensken anlegg i butikken som noen av oss her på AVforum kan få råd til uten å vinne i lotto....?
    Jada, men det er ikke så mange standard elektrokjedemerker å spore, for å si det slik. Butikken er faktisk ikke så stor, men det er utrolig hva som befinner seg av snadder der inne.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Majesty
    Har egentlig svnesken anlegg i butikken som noen av oss her på AVforum kan få råd til uten å vinne i lotto....?
    De har sikkert noe i tilbudskurven for tweaks og kabelrester som burde gå for en gjennomsnittelig norsk månedslønn....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •