Bildereportasje: IFA 2006

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Bildereportasje: IFA 2006

IFA har gått fra å avholdes annen hvert år til å nå avholdes hvert eneste år. Det merket man også på årets utstilling, der flere store aktører som Panasonic og Sony ikke var til stede. Viktige produkter som Sonys VW50/100 for oss projektorentusiaster og ikke minst PlayStation3 var ikke eller dårlig presentert. PlayStation3 hadde de riktignok en liten demo på i BluRay-rommet, men ikke noe å skrive hjem om...

Samsung hadde som de to foregående gangene messens største hall, proppet med spennende nyheter på LCD-TV og plasmafronten. Det satses også på lydanlegg, der de viste en spennende og lekker etterfølger av bestselgeren HT-1200, og selv om det ikke låter vanvittig bra gir designutrykket og "totalpakka" en god løsning for stuen, så får en heller koble opp en skikkelig løsning i hjemmekino-hulen et annet sted i huset!

Av nyheter fra Samsung kan jeg nevne at LED-TVen, den nye 9-serien, ble vist, og det var ikke rent lite imponerende. Sortnivået er som vanlig umulig å vurdere i disse lyse lokalene, men fargene og generell bildekvalitet var helt i spitzeclassen etter hva jeg kunne se. TVen kommer i løpet av en måneds tid og vil ligge på rundt 35.000 i utsalg for 40 tommer, som vil være eneste tilgjengelige størrelse i første omgang.

Samsung hadde selvsagt også et godt utvalg av 1080p-skjermer, og der er den nye F71-serien med vanlig bakbelysning den mest interessante. Verdt å nevne er det at TVen vil havne på rundt 30.000 for 46 tommer og ikke minst at den har støtte for 1080p-signaler rett inn - perfekt for PlayStation3 og BluRay med andre ord!

Samsung viste også BluRay-produktene, der den første spilleren, BD-P1000 vil være tilgjengelig allerede en gang i November hvis alt går etter planen og ligge på rundt 10-12.000. Spørsmålet er selvsagt hvor god PlayStation3 viser seg å være på BluRay-avspilling samt ikke minst hvordan den utarter seg støymessig, men det er jo klart at oss AV-frelste ikke kan ha "bare" en spillmaskin som kilde, selv om det nok selv for mange av oss blir spennende å se hvor mye PlayStation3 faktisk leverer av ytelse. For alt vi vet har Sony virkelig slått på stortromma, rent kraftmessig skulle det jo ikke mangle noe på PlayStation3, så det blir mer snakk om kvaliteten på prosesseringen. Spennende er det i alle tilfelle!

Videre gikk turen til HD-DVD campus, det Toshiba kjørte en rekke demoer på ulike typer TVer. Tror kanskje TVene er litt begrensende for å utvise hvilken kvalitet HD-DVD faktisk kan levere, og lyset i rommet gjorde bildet fra projektoren de benyttet vanskelig å vurdere.

En liten titt ble det også på HD-DVD drevet til XBOX 360, en fin liten boks som kobles til. Hadde ikke vært for støyen fra denne spillmaskinen ville jo sikkert mange kunne benyttet en slik i stua, men det nytter jo ikke slik den bråker. Det har visstnok også kommet HDMI-mulighet til XBOX 360 nå, blir tilgjengelig med det første, og det er jo uansett en god nyhet da!

Hitachi viste frem sin nye stolthet, TX300, i pianolakkert sort... Lekker sak, og bildene var gode, men valg av lerret var nok ikke helt optimalt. De benyttet et DNP SuperNova, som nok har litt for dårlig visningsvinkel for et slikt oppsett der folk gjerne observerer bildene fra ikke-optimale vinkler. Sparkling har jo også lerretet en del av... Uansett så jeg ingen VB, men det var jo heller ikke noe større problem på den foregående modellen, og sortnivået var ikke mulig å vurdere i et såpass opplyst lokale.

Videre gikk turen til en av de produsentene jeg hadde sett mest frem til å avgi min visitt i går, nemlig Mitsubishi. Selve standen var utrolig imponerende, tydelig at Mitsubishi mener alvor på bildesiden nå! HC1100 og 3100 så jeg ikke så lenge på, så greit ut, men kunne jo ikke kaste bort tiden på sliktnoe når HC5000 står og venter i rommet ved siden av! Demoen ble kjørt på et veldig veldig stort lerret, tror han sa at bredden var på 4 meter. 2.35:1 maskert fra det også, så her har gutta fulgt med på hva som gjelder om dagen! Riktignok ikke en anamorfisk linse, det burde de jo kanskje hatt for å kjøre løpet fullt ut, men absolutt veldig godkjent demonstrasjonsmiljø! LCD er med dette langt fra hva det har vært, det er bare å legge alle gamle motforestillingen på hylla, for her snakker vi kvalitet! Med 1920x1080 piksler er heller ikke den lave fyllingsgraden er like stort tema. Fra første rad og helt lyse scener kunne jeg imidlertid se litt struktur, men vi satt jo kun en 4-5 meter unna et lerret på 4 meters bredde, så det er egentlig ikke så merkelig. På en normal bredde av f.eks. 230 cm og sitteavstand på en 4-5 meter tror jeg nærmest screendoor er en ikke-sak på denne projektoren, men det vil videre erfaring vise. Dynamikken, sortnivået (og denne hadde ikke engang irisen aktivert!), fargene og panoreringskvalitet var svært imponerende. Det faktum at de benytter en skikkelig bildeprosessor (Reon-VX) gjør nok også sitt til at panoreringskvaliteten er på plass... Jeg ser ikke bort fra at denne projektoren kan bli en virkelig favoritt i mid-end segmentet, og det til tross for nye tilsvarende produkter fra Panasonic, Hitachi og Sanyo, ettersom prosessering og byggekvalitet på HC5000 ser ut til å være svært svært gjennomtenkt og ikke minst kostbart. Ettersom de øvrige nevnte ofte tenderer å legge seg noe under i pris vil de samtidig miste muligheten for å tilby en bildeprosessering på Reon-VX-nivå, men tiden vil selvsagt vise om de allikevel klarer å hoste opp en løsning som kan komme opp mot denne saken. Jeg tror uansett at en investering i 1080p og HC5000 ikke vil være noen feilslått avgjørelse denne høsten - så LØP OG KJØP!

Sanyo PLV-Z5 var også til stede, så eksakt ut som Z4, litt på samme lest som TX300, ikke de helt store forbedringene fra foregående modell...

Denon viste sine nye modeller på DVD-fronten, men det forundrer meg kanskje at prisbildet er såpass høyt på et format som om kort tid går av med døden for de fleste AV-frelste...

KEF må jeg si hadde mye spennende å fremvise, og jeg som har liten plass har begynt å se meg ut et veggmonterbart oppsett (model 7 tror jeg det het), som faktisk låt imponerende tross størrelsen. Dette settet leveres med satelliter som ikke er på blikkboks-nivå, og klarte derfor å levere langt mer lyd i mellomregisteret enn hva som er vanlig for slike kompakte høyttalersystemer.

JBL kjørte demo på sin Synthesis-serie, som koster fra 400.000 og opp for full pakke. Jeg orket aldri å vente til neste runde, men det hadde nok uten tvil vært en spesiell opplevelse... Den som bare hadde vunnet i lotto...

1080p fra DLP-leiren må en selvsagt heller ikke glemme! Jeg fikk en kort demo av Sim2s nye D80 til rundt 10.000 Euro. Dette er en 1080p DLP med BrilliantColor-systemet, og dermed var forventningene store! Representanten fra DLP mente av fillraten skulle ligge på 95%, og det er i så fall enda en prosent eller to mer enn SXRD. Uansett var pikselstrukturen helt usynlig, på samme måte som SXRD. Materialet som ble kjørt var ikke egnet for en tilstrekkelig god vurdering fra undertegnedes side, men jammen meg må jeg si at dette var bra greier! Regnbuer som som flere har rapportert nærmest et ikke tema, selv mine tåpelige riste-på-hodet ved høykontrast-objekter resulterte i helt minimalt med denne type artifakter. Dynamikken og ikke minst skarpheten er jo helt vanvittig fra DLP i utgangspunktet, og når en får denne oppløsningen blir det jo ikke noe mindre imponerende. Fargemessig så det veldig bra ut, men som nevnt var kildematerialet de viste ikke godt nok for å kunne vurdere dette skikkelig. Prismessig mener jeg allikevel at DLP vil slite hvis de blir liggende over SXRD, for jeg mener nok fremdeles at ikke nødvendigvis produktet er noe særlig bedre (men kanskje heller ikke noe spesielt dårligere). Bedret skarphet og konvergens i bytte mot bittelitt regnbuer (og da snakker vi helt minimalt) og kanskje noe mindre fyldige farger (baserer meg da på utsagn fra vår superekspert på området som faktisk har AB-sammenlignet SXRD og DLP, Gorm) går litt opp i opp, og prisbildet bør derfor ikke differere så alt for mye etter mitt syn. En fordel hos DLP som imidlertid ikke skal undervurderes er størrelsen, var ikke store saken denne Sim2en!

Men nå; over til bildene!

Bildereportasje: IFA 2006-1-jpg
    Samsung har som vanlig en svært sterk tilstedeværelse...

Bildereportasje: IFA 2006-2-jpg
    Samsung LCD-TVer

Bildereportasje: IFA 2006-3-jpg
    Flere Samsung LCD-TVEr

Bildereportasje: IFA 2006-4-jpg
    Lekkert design, rett og slett!

Bildereportasje: IFA 2006-5-jpg
    LCD-TV med full HD 1080p fra Samsung

Bildereportasje: IFA 2006-6-jpg
    Samsungs 1080p plasma og LCD-TV lineup

Bildereportasje: IFA 2006-44-jpg
    Samsung kommer med "slim-fit" DLP-TVer, men dessverre har de besluttet å ikke selge disse i Norge...

Bildereportasje: IFA 2006-47-jpg
    Samsungs nye greie er visst 100Hz på sine LCD-TVer... Tydelig mindre hakking og mer stabile bilder, kanskje en anelse med digital look, litt alla Philips... Heldigvis kan funksjonen slås av for de som ikke måtte like den!

Bildereportasje: IFA 2006-49-jpg
    Q7 plasma-serien til Samsung, rett og slett lekkert, og nå var neimen ikke bildekvaliteten så gæren heller...

Bildereportasje: IFA 2006-50-jpg
    Samsungs nye toppserie av plasma-TVer med bl.a. dreibart bordstativ

Bildereportasje: IFA 2006-52-jpg
    LED-LCD, nå er snart 40 toms versjonen klar for salg til rundt 35.000

Bildereportasje: IFA 2006-53-jpg
    Designet på LED-LCDen, for ikke snakke om hele Samsungs lineup er svært innbydende

Bildereportasje: IFA 2006-54-jpg
    Et bittelite ankepunkt for den nye LED-teknologien er tykkelsen på TVen, som er på plasma++ nivå...

Bildereportasje: IFA 2006-55-jpg
    BluRay BluRay

Bildereportasje: IFA 2006-58-jpg
    Ny erstatter til bestselgeren, HT1200 - spiller greit og ser svært lekker ut!

Bildereportasje: IFA 2006-59-jpg
    Full HD demo fra Samsung - detta var lekkert!

Bildereportasje: IFA 2006-8-jpg
    Toshibas HD-DVD

Bildereportasje: IFA 2006-9-jpg
    Spesifikasjoner på Toshibas HD-DVD

Bildereportasje: IFA 2006-10-jpg
    HD-DVD modulen til XBOX 360

Bildereportasje: IFA 2006-12-jpg
    Hitachi PJ-TX300 - lekker i sort pianofinish!

Bildereportasje: IFA 2006-13-jpg
    Hitachi TX300 #2

Bildereportasje: IFA 2006-14-jpg
    Hitachi TX300 #3

Bildereportasje: IFA 2006-15-jpg
    DNP SuperNova lerret med gain på 20, er nok ikke veldig egnet til normal hjemmekinobruk...

Bildereportasje: IFA 2006-18-jpg
    Lekre universalremoter blir det stadig større utbud av...

Bildereportasje: IFA 2006-88-jpg
    Mitsubishi hadde virkelig slått på stortromma i år!

Bildereportasje: IFA 2006-19-jpg
    Specs Mitsubishi HC3100

Bildereportasje: IFA 2006-20-jpg
    Mitsubishi HC5000 - er den egentlig så stygg som alle vil ha den til da?

Bildereportasje: IFA 2006-26-jpg
    HC5000 #2

Bildereportasje: IFA 2006-22-jpg
    Tja, bilder av screenshots forteller ikke så mye om kvaliteten, men jeg skal love dere at HC5000 var en spennende projektor...

Bildereportasje: IFA 2006-27-jpg
    Litt info om HC5000s HQV-chip

Bildereportasje: IFA 2006-28-jpg
    Mer info om HQV chippen

Bildereportasje: IFA 2006-30-jpg
    Specs HC5000

Bildereportasje: IFA 2006-31-jpg
    Enda et bilde av HC5000...

Bildereportasje: IFA 2006-32-jpg
    Deler av innmaten på en HC5000

Bildereportasje: IFA 2006-35-jpg
    PlayStation3, er vel lov å si at en gleder seg litt...?

Bildereportasje: IFA 2006-38-jpg
    PS3 - synes den er lekker jeg!

Bildereportasje: IFA 2006-37-jpg
    PS3 #2

Bildereportasje: IFA 2006-39-jpg
    Sanyo PLV-Z5 - ingen større designendringer, men ytelsen kan selvsagt være forbedret uten at jeg fikk noe godt inntrykk av det i opplyst lokale...

Bildereportasje: IFA 2006-62-jpg
    Pioneers BluRay, dukker visstnok ikke opp før til mai neste år her på bjerget (import, ja takk)...??

Bildereportasje: IFA 2006-61-jpg
    Noen specs på Pioneers BluRay

Bildereportasje: IFA 2006-63-jpg
    Pioneer leverer fremdeles glimrende bildekvalitet, her fra sin 1080p TV og tilhørende BluRay-spiller

Bildereportasje: IFA 2006-64-jpg
    Denon 3930, ligner jo på sin foregående modell, men HQV-prosessering vil nok løfte bildekvaliteten på et helt nytt nivå...

Bildereportasje: IFA 2006-65-jpg
    Denon 2930

Bildereportasje: IFA 2006-67-jpg
    Innmaten på 2930en

Bildereportasje: IFA 2006-69-jpg
    Yamaha DVD-S2700

Bildereportasje: IFA 2006-70-jpg
    TV-møbel fra Yamaha med innbygget høyttaler! Lekker og funksjonell spør du meg!

Bildereportasje: IFA 2006-71-jpg
    Monster-KEFer!

Bildereportasje: IFA 2006-72-jpg
    Mye lekkert fra KEF

Bildereportasje: IFA 2006-74-jpg
    Mer KEF...

Bildereportasje: IFA 2006-76-jpg
    ...og enda mer KEF...

Bildereportasje: IFA 2006-78-jpg
    Enda mer KEF

Bildereportasje: IFA 2006-80-jpg
    KEF satellitthøyttalere - overraskende mye lyd, selv i mellomregisteret!

Bildereportasje: IFA 2006-82-jpg
    Nei takk...

Bildereportasje: IFA 2006-87-jpg
    Ja takk...

Bildereportasje: IFA 2006-83-jpg
    LG er også på 1080p-kjøret...

Bildereportasje: IFA 2006-84-jpg
    JBL Synthesis - den som hadde hatt en million...

Bildereportasje: IFA 2006-85-jpg
    Her er halve Synthesis-stæsjet, vi snakker POWER!

Bildereportasje: IFA 2006-91-jpg
    Full HD-inngangen hos DLP

Bildereportasje: IFA 2006-89-jpg
    1080p DLP fra Sim2 - liten og lekker...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takker for en flott stemningsrapport Lygren. :-)
    Undrer meg litt over demoen av SIM der de bruker keystone for å korrigere trapes i bildet?
    Forøvrig er fillraten på 1080 DLP langt lavere enn du har fått oppgitt på messen, noe som også er godt synlig når en ser den side om side med SXRD. Det er selvsagt ikke noe "big issue", siden den er høy nok i normale hjemmekinosettinger. Skarpheten er bedre på DLP, noe som er helt naturlig på en projektor uten konvergensproblemer (3 paneler, kontra singlechip DLP).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott rapport og gode bilder, takk så mye! Misunnelig på besøket:-D

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra rapport Lygren! :-D
    Interessant å se det nye som kommer og ikke minst høre noen førsteinntrykk om produktene.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så veldig bra ut.. liker bare samsung bedre og bedre..! Skulle gjerne vært i berlin selv nå, men det er liksom ikke bare for meg å dra fra studier og jobb!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke lest selve artikkelen, men bildene kunne du godt ha gjort et utvalg blant, redigert dem og lagt dem inn i teksten.

For å si det mildt, men rett frem; her var det mange dårlige og meningsløse bilder!

Sorry Lygren - skaff deg bedre kamera! ;-)

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stusset også på dårlige bilder. Lav shutter kombinert med lav iso blir det som regel ikke noe hurra-meg-rundt kvalitet av. Men bevares, vi fikk en smakebit av det som skjedde, og info.

Rart at ps3 ikke hadde større stand syns jeg, tross alt bare 2mnd og 13dager igjen =)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må da være de samme elementene som sitter i BEL. Etter å ha studert hva som finnes på markedet her en del år må jeg si jeg føler meg rimelig sikker.

Hvilken produsent er dette?

Bildereportasje: IFA 2006-82-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, helt enig mht bilder, jeg er ingen fotograf... Burde fått ordnet meg et skikkelig kamera til denne type bilder, bruker et elending Ixus 40 kamera, og når det i tillegg er veldig knapt med tid blir det litt uskarpt til tider...

Høyttalerne var bare noe jeg så i forbifarten, fikk ikke med meg produsenten, Snickers...

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samsung kjører på med både LED og motion compensation i sin nye 40" LCD-TV. Dessverre greide de å glemme å dytte inn 1920x1080-panelet...

LCD kan bli veldig bra etterhvert!

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic var faktisk tilstede, hadde en knakende fin presekonferanse med besøk av bla Trolli fra Panasonic/Toyota F1-teamet og presentasjon av verdens største kommersielle plasma, BR-spilleren og ny LCD-teknologi. Men under selve messa var utstillingen deres kun åpen for forhandlerbesøkende og spesielt inviterte.

Tror det er tabbe å holde IFA vært år slik det ser ut nå. Det var mindre trøkk denne gangen og bortsett fra mye fokus på BR og HD DVD så var det tynnere enn vanlig, med flere tomme haller og masse kinesere der man tidligere har funnet mer kjente merker. Som om ikke det var nok var været også vesentlig dårligere denne gangen, med regn hver eneste dag og ikke spesielt sommerlige temperaturer. Men A-ha konserten i sommerhagen var bare knall!

Det mest interessante i år var vel standen med hjemmemekkede PC-kabinetter...

Jeg har masse bilder (og de ser stort sett bedre ut enn dine), jeg kan maile de til deg så kan du legge dem ut. Send meg en mail på espen-b@online.no så skal du få en ladning...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Espen, du har mail...

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IFA 2005 vs 2006:

Besøkstall ned fra 246 000 til 225 000.

Antall utstillere ned fra 1202 til 1049.

Men de hevder uansett at det var en suksess og det blir IFA også neste år:

The IFA 2007 will take place from 31 August to 5 September 2007.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •