Det er en "drepende" sommervarme denne torsdagen når jeg ruller nedover E-18 fra Oslo - mot Sørlandet. Snart må det legges inn en aldri så liten "hvil". Som vanlig er kofferten lastet med skiver - både CD og DVD. Og som de fleste har merket seg så lar jeg sjelden en anledning til å oppleve noe "nytt" - gå hus forbi.

Avkjøringen til Horten nærmer seg raskt, og beslutningen blir tatt i brøkdelen av minutter. Det er flere interessante steder å besøke langs veien fra Oslo, men i dag ble Drammen lagt på "vent" og da er for meg neste anledning - nettopp Horten.
Jeg har stadig fått invitasjoner på email til lyttekveld, men på vanlige ukedager blir avstanden vel lang. Jeg har truffet noen særdeles hyggelige karer på Hortenmessa de siste årene - fra Audioaktøren.

Der jeg "cruiser" bortover gamleveien mot Horten sentrum, forbi nydelige strandlinjer og badeplasser..................det skal bli godt å slippe den steikende sola for en stund. Butikken er ikke lett å finne, men en telefon og guiding - sving av gamleveien der det er skiltet til Karl Johansvern, hundre meter ned i den slake bakken holder Audioaktøren til, med inngang på hjørnet.

For en herlig temperert forretning, med skikkelige godstoler - plassert foran et utrolig lekkert oppsett av audiofile godbiter. Luften er sval og belysningen er dunkel, solen har passert zenith og butikkvinduene er nå på skyggesiden. Det er herlig å la øynene hvile uanstrengt på de lekre rørforsterkerne fra SYNTHESIS og Triangel Celius/Usher høytalere. En skikkelig lekkerbisken er utvilsomt CD-spilleren fra Ancient Audio - i granittutførelse. Den matcher kjøkkenbenken hjemme med sitt Star Galaxy mønster.

Det er herlig med en butikk som har et oppsett klart til opplevelse, fra en dertil absolutt komfortabel stol som allerede er plassert i SweetSpot :grin:

Alt er liksom bare klart for øyblikkelig nytelse. Det er bare å finne fram egne skiver - med kjente låter og lyder. På spilleren starter jeg med en av mine største favoritter og lydbildet fremstår utrolig definert. Høytalerne er plassert ca. 150cm ut fra bakveggen, og musikerne okkuperer hele dybden på scenen. Noen av sporene har også et massivt attack - så selv om volumet er lagt på 80 er det helt utrolig hva som kan oppleves med 25 rørWatt. CD-spilleren fra Ancient Audio har egen pre- og er derfor koblet direkte i RØR-systemet fra SYNTHESIS. Flere forskjellige artister får prøve seg i dette oppsettet, og tiden løper............skal rekke hjem før "sjefen" begynner å etterlyse meg.

En liten økt til......kan vel ikke skade? I naborommet er det enda kjøligere og en 3-seter man kan boltre seg i. Her skal jeg få hvilepuls med lyden fra noen 300B rør - effekten er ÅTTE - 8 - Watt.........Noen lavere?

Som vanlig går "hjemmebrent'n" med et utvalgt sortiment av kvalifiserte lydspor fra egen samling på TopLoader'n fra Ancient Audio CD-spilleren, som i dette rommet er den mest eksklusive varianten - separate DAC'er. Høytalerne er små.............du vil bare ikke tro at det er muli' -

Hva er det med TIDEN? Hvorfor kan ikke klokka stå stille når audiofile opplevelser skal nytes i sin helhet? Ennå en arbeidsdag er over og Terje skal hjem! Vi er litt på overtid av sommertiden også..........;-)

Da rakk jeg ikke alt denne gangen heller...............men med et slikt vertskap er det bare å stikke innom............på neste tur - helt klart. Det største systemet i butikken gjenstår, men med bildene kan jeg alltids dempe noen abstinenser nå i sommervarmen.

En butikk som jeg vil beskrive som "eksotisk" på utstyrs-siden, og her kan du kjøre ditt eget tempo - bruk minst 2 timer........eller en hel dag. Behagelig temperatur, hjelpsom og erfaren betjening - og en Kaffemaskin som er klar til å supplere ditt inntak av godlyd. Selv om de avvikler sommerferie kan du faktisk ringe og avtale din helt personlige demo!

Det helt spesielle med entusiaster - er at de tar seg tid - til å oppsøke steder med god lyd og/eller bilde !

Du finner mer om Audioaktøren i Horten her: www.audioakt.no
Veibeskrivelse finner du her: http://kart.gulesider.no/?id=c_Z0019YY3