Reportasje: Pink Floyd - gjør det igjen !

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Reportasje: Pink Floyd - gjør det igjen !

Oslo - Valle Hovin - mandag 29. august 1994 kl. 20:00

står det på billetten min som henger på veggen i hjemmekinoen - for sikkerhets skyld plassert i glass og ramme. Det var en fantastisk august-kveld, litt varmt og lummert i luften, mennesker overalt - Valle Hovin var fyllt til randen med fan's i alle aldre. Skulder ved skulder skulle jeg få oppleve musikken fra min første skive med Pink Floyd - på vinyl - Dark side of the Moon fra 1974. Den står i samlingen ennå :grin:

Nesten 12 år senere skal dette fantastiske bandet oppleves på en ny måte. I en "kino" på HiFi-Klubben skal jeg få servert Pink Floyd på 1. rad :grin:

Forventningene er til å ta og føle på - en gruppe musikere som har produsert musikk med forgreninger langt inn i sjelen. Et for anledningen vanvittig lyd-system som skal formidle budskapet står klart til dyst. B&W og Classé er elektronikk på 1. klasse.

Som vanlig er det viktig å møte opp i god tid til en demo, for det er ikke mulig å reserve plasser. Det er en særdeles varm sommer-kveld og på veien møter jeg flere "sommer-turister". Hvem vil vel benke seg inne i et mørkt og varmt rom en slik sommeraften? - jo JEG må ha..bare må ha det - er entusiast - og det kommer flere sommerkvelder som kan nytes på bryggekanten i Grimstad, men ikke med Pink Floyd på denne måten.

Kinoen fylles opp de siste minuttene før kl. 19:00. Vinduene lukkes, elektriske rullegardiner sørger for totalt mørke, lyset dempes sakte og jeg synker godt ned i sofa'n - klar til nyte fra 1. rad. Volumet presses oppover, litt forsiktig til å begynne med. Snart må volumet økes litt til......og litt til.........nei, det ble for mye...........litt ned. Alle i kinoen deltar i den demokratiske prosessen for å finne et nytelses-volum vi alle kan leve med de neste 145 minuttene.

Etter et par låter er øret's forvarsmekanisme på plass - tilvenningsfasen for høyt volum er over og vi stopper Classé forsterkeren på volum 85.

Det er bare å la inntrykkene sige innover - slippe følelsene løs. Det er klart man kan løfte armene, juble, slippe glederusen ut - etterhvert som lyd-perlene serveres.

Det er et vanvittig "trøkk" fra scenen. Her får både kropp og sjel en innlevelse som man må 12 år tilbake i tid for å minnes noe lignende. B&W høytalerne leverer et anslag som tar pusten fra de fleste - en ny "højdare" er på gang......
    Mellom låtene prøver vi av vanlig høflighet å la "godstolen" gå på rundgang. Alle må få anledning til å ego-trippe en slik konsert.

Sinnsykt herlig opplevelse..........den 1. DVD'n er ferdig - pause
    Det er varmt i kinoen nå, "badstuovnen" - Classé - har fått kjørt seg skikkelig.
    Opp med vinduer - LUFT! Ahhhhhhhhhh - en svak sommer-bris feier gjennom rommet.
    I pausen serveres det kalde forfriskninger og annet naturlig snacks.
    Dette må være de mest Hi-Fi kokte pølsene jeg noen gang har fått servert - med et eget strømrensefilter er oppkoket av pølsevannet av ypperste klasse.

Pink Floyd DVD II snurres i gang, og nå kommer den delen jeg har mine "barndomsminner" fra. :grin: :grin: :grin: og for min del det som er Pink Floyd på sitt beste. Temperaturen i rommet stiger, og det er faktisk noen som kaster inn håndkleet underveis. De mest ihuga entusiastene har bestemt seg for å la varme være varme - dette skal nytes to the "better" end.

Når kor-damene serverer sine gull-struper med The Great Gig In The Sky
    fra Dark side of the Moon øker temperaturen drastisk på den mannlige delen av publikum som fortsatt er tilstede. For en symbiose mellom sjel og sinn med Pink Floyd i senter :grin: :grin: :grin:

Lydopplevelsen på denne skiva er enda noen skritt videre i positiv retning - for her får du opplevelser som ikke fremkommer på CD'n fra noen år tilbake.
    For et vanvittig driiiiiv og intensitet musikerne server !!! Bildekvaliteten nyter jeg også i fulle drag.

Og så er det slutt........nå som vi bare vil ha mer - mer - mer - mer - mer !!!

Vi som er igjen kan ikke la være å bli med publikum på hylekoret, klappingen og plystringen.

..............better than s..!? :grin:

Takk til Hi-Fi Klubben som gir oss entusiaster slike opplevelser. Dette vil ha mer av! Stå på!

Takk for i kveld og god natt.

PS! Må bare huske å sjekke forsendelsen fra www.play.com i morra..............

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut dette . Hva slags høyttalere ble benytta? modellene..

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Høres bra ut dette . Hva slags høyttalere ble benytta? modellene..
    Der hvor jeg var, i Tønsberg altså, ble det brukt Helicon 400, med matchende bak- og center-høyttalere. Bassen var selvfølgelig også på plass ! DUNN DUNN

Det ble brukt en DVD spiller (en fra Denon) som leverte lyd og bilde til "to steder" (det var nemlig 2 kinoer i tønsberg ), sammen med nyeste effekttrinn fra NAD; M15/25

Jeg dro sammen med et kompiser og vi fikk kongeplassen forran dette heavy anlegget, mens 2 andre voksne og 2 jenter(!) hørte på noe Dali Ikon høyttalere, litt vittig igrunn.

For å være ærlig har jeg aldri hørt noe pink floyd utenom hey teacher sangen og en til som var på slutten av disk II. Men, jeg ble positivt overrasket, det må jeg virkelig si! Lydnivået var kanksje litt høyt, bilde var heller ikke på topp.

I motsetning til trådstarter var det behaglig luftemperatur der vi satt, til tider litt kaldt, men det var fordi vi satt under airconditionen.

Uansett syns jeg det er veldig gøy at HFK lager slike sammenkomster, må si jeg storkoste meg da de hadde prosjektorkvelden også.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lil-H
    Der hvor jeg var, i Tønsberg altså, ble det brukt Helicon 400, med matchende bak- og center-høyttalere. Bassen var selvfølgelig også på plass ! DUNN DUNN

Det ble brukt en DVD spiller (en fra Denon) som leverte lyd og bilde til "to steder" (det var nemlig 2 kinoer i tønsberg ), sammen med nyeste effekttrinn fra NAD; M15/25

Jeg dro sammen med et kompiser og vi fikk kongeplassen forran dette heavy anlegget, mens 2 andre voksne og 2 jenter(!) hørte på noe Dali Ikon høyttalere, litt vittig igrunn.

For å være ærlig har jeg aldri hørt noe pink floyd utenom hey teacher sangen og en til som var på slutten av disk II. Men, jeg ble positivt overrasket, det må jeg virkelig si! Lydnivået var kanksje litt høyt, bilde var heller ikke på topp.

I motsetning til trådstarter var det behaglig luftemperatur der vi satt, til tider litt kaldt, men det var fordi vi satt under airconditionen.

Uansett syns jeg det er veldig gøy at HFK lager slike sammenkomster, må si jeg storkoste meg da de hadde prosjektorkvelden også.
    ¨

Jeg var en av de to som satt og hørte på billiganlegget, og det var ikke så veldig imponerende lyd. Men men, tenkte jeg, jeg får sikkert en sjanse hjemme en gang til å høre dette under bedre forhold. Uansett, det var en ufattelig bra opplevelse, og noen ganger glemte jeg nesten at det faktisk var film jeg satt og så på. Jeg var nær ved å begyne å klappe noen ganger.

Takk til Hifiklubben, dette var et flott arrangement!

IMM

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fy rakker`n Flagborg, du lurte meg et lite sekund med overskriften, og jeg trodde et sekund eller to at de skulle ha konsert igjen i høst. hehehehe, synd det ikke var tilfelle!

Ellers var det en flott beskrivelse du kom med. Det var ikke like bra lyd i Tønsberg, men bevares, det var stort allikevel. Gleder meg til å høre dette hjemme!

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av imm
    Fy rakker`n Flagborg, du lurte meg et lite sekund med overskriften, og jeg trodde et sekund eller to at de skulle ha konsert igjen i høst. hehehehe, synd det ikke var tilfelle!

Ellers var det en flott beskrivelse du kom med. Det var ikke like bra lyd i Tønsberg, men bevares, det var stort allikevel. Gleder meg til å høre dette hjemme!
    Ikke skjønne jeg hvorfor de spilte på Ikon serien, når de har masser av snacks som BW til 3-4 ganger prisen. Ville tro det skulle spilt bedre ass

Husker du hva slags PJ de brukte, jeg så hvertfall en masser av regnbuer
    Var du han men kort lugg og skjorte forresten?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lil-H
    Ikke skjønne jeg hvorfor de spilte på Ikon serien, når de har masser av snacks som BW til 3-4 ganger prisen. Ville tro det skulle spilt bedre ass

Husker du hva slags PJ de brukte, jeg så hvertfall en masser av regnbuer
    Var du han men kort lugg og skjorte forresten?

Jeg vet ikke hvilken modell projector de brukte, men over hos oss var det en Mitsubishi til en ganske høy pris, mens over hos dere var det en billigere modell, husker ikke hvilket merke. Jeg så de hadde et par B&W 803 stående der, og de skulle jeg ønske de hadde brukt, sammen med en kompetent sub.
    Den subben som sto hos oss var nok bare en 8 tommer eller noe sånt.
    Men uansett... det blir litt feil lydmessig å ha to anlegg stående i samme rom, 3 meter fra hverandre. Men de måtte vel ha det sånn med den plassen de har.

Jeg var han uten lugg i det hele tatt

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    meget synd at kona jobbet den kvelden men jeg satt å trøstet meg med minnet fra mandagens konsert i stavanger.. roger watters kan sine floyd saker enda han og selv om alderen tynger ...han er kansje ikke verdens beste vokalist men du verden for en konsert + masse flotte gitar soloer.flere som var der???????live er vel best enda..

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott beskrivelse Flageborg! Og jeg kan bekrefte inntrykket, da jeg selv var på Hi-Fi Klubben den varme sommerdagen i juni for å oppleve dvd-releaseparty med Pink Floyd på "state of the art" utstyr.

Jeg tenkte det måtte være Flageborg som jeg fikk æren av å sitte ved siden av da han tidlig uttalte at bassen må ikke bare høres, den må føles. Etter noen oppjustering på volum fikk også publikum føle bassen og trykket. Opplevelsen var utrolig engasjerende og det var vanskelig å ikke la seg rive med og juble i begeistring.

Takk til Hi-Fi Klubben som viser oss "vanlig dødlige" et vindu inn i, utstyrsmessig for meg, en uoppnåelig hi-fi verden.

Newcomer straatveit sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var også på roger waters på mandag Nydelig konsert. Va tøft med filmene de viste på storskjermen, og for noen soloer de gitaristene hadde!! Var også på HFK i Stavanger, som også var bra, men live er og blir best!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott beskrevet, Flageborg. Godt at du tar deg tid til å dele inntrykkene med oss som ikke kunne være der. Du skriver også bra her. At du er ekte entusiast og får med deg alt av slike arrangementer er bare imponerende.

Jeg hadde bryllupsdag den dagen, og "måtte" utføre andre plikter....:neutral: ;-)

Keep up the good work, Flageborg.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Hvilken DVD utgave var dette? Finner ingen utgaver med annet enn 2 kanals dårlig lyd.. :-( Er jeg blind, eller?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Hmm.. Hvilken DVD utgave var dette? Finner ingen utgaver med annet enn 2 kanals dårlig lyd.. :-( Er jeg blind, eller?
    Den vi hørte på var hvertfall i 5,1 DD
    http://play.com/Music/MusicDVD/4-/83...e/Product.html det står ingen info, men men

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av imm
    Jeg vet ikke hvilken modell projector de brukte, men over hos oss var det en Mitsubishi til en ganske høy pris, mens over hos dere var det en billigere modell, husker ikke hvilket merke. Jeg så de hadde et par B&W 803 stående der, og de skulle jeg ønske de hadde brukt, sammen med en kompetent sub.
    Den subben som sto hos oss var nok bare en 8 tommer eller noe sånt.
    Men uansett... det blir litt feil lydmessig å ha to anlegg stående i samme rom, 3 meter fra hverandre. Men de måtte vel ha det sånn med den plassen de har.

Jeg var han uten lugg i det hele tatt
    Den PJ'en vi brukte var hvertfall bare bajs, jeg så utrolig mye regnbuer
    Jah, hvorfor kunne de ikke brukt 803'ene, for meg virker det litt teit.
    Jeg var han med det "røde" håret (han som frøys og kom litt etter de andre..)

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Kommer snart:

http://www.platekompaniet.no/dvdprod...id=72434914369

Active macca sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Artig tråd!

Jeg fikk plassert unga og kom inn i HFK i Drammen hvor Ole Foss & Co (bl.a. HIFIL) hadde to rom klare til oss. Vet ikke hvor mange vi var, men 10-12 entusiaster var vi vel. Vi som satt i billigkroken(vel... var vel ikke akkurat Rema 1000) koste oss med god bass og greit bilde første halvdelen av konserten. De "glemte" faktisk de siste par låtene. I pausen var det innlagt gjettekonkurranse, og vinneren kunne ta med seg filmen hjem etterpå!!!
    Jeg vant jo selvsagt ikke:-(
    Til siste discen byttet vi rom og kom inn i et oppsett som var 4 x så dyrt. Lyden var bedre, men savnet litt mer trøkk i suben. Bildet var noe bedre, (nesten uten regnbuer) men jeg er overrasket over hvor kornete deler av filmen er. Gleder meg til å teste hjemme.
    Filmen bestiller jeg på cd-wow.fm til kr.160,- inkl porto. Til sammenlikning tar Posten 299,- for filmen...

Newcomer fred_stian sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oh my lord!!
    Dette hørtes jo ut som en drøm!!
    Men hvordan fikk dere vite om at hifi klubben skulle vise den egentlig? Utrolig synd jeg gikk glipp av det....

Hilsen en relativt stor men ung fan! (19 år hvis noen lurte... :-P)

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres moro ut.

Du er helt RÅ på å formidle stemningen og gleden.

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at dette skal bli en prisdiskusjon så sjekk denne...bruker en del tid på å levere, men har de klart beste prisene; 19.99 fraktfritt: http://www.bangcd.com/productDetail.aspx?prod_id=1338

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Bestilte nylig denne dvd`n fra play.com,å den
    har 2 forskjellige dd 5.1 lydspor.
    Lydkvaliteten er mm bra , men bildekvaliteten bærer preg av at dette er gamle opptak. (mye "snø" og dålig fokus), men bra nåkk til en veldig god opplevelse med knall musikk

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •