Info: Hvordan bruke Paypal?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Info: Hvordan bruke Paypal?

Ettersom forumet nå har begynt å avertere t-skjorter og slikt til salgs syntes jeg det er på tide med en liten gjennomgang av hva Paypal er og hvordan man bruker det. Denne artikkelen vil ta utgangspunkt i utelukkende hva kjøperen trenger å hvite om betalingsformen og vil ikke inneholde noe relevant om selgerens bruksområder.

Først og fremst er det greit å vite hva Paypal er og hvor det kommer fra.
    Paypal er et betalingskonsept utviklet i samarbeid med ebay (www.ebay.com) for å gjøre auksjonshandel sikrere for både selgerne og kjøperne. Det har i den senere tiden også blitt utvidet til et internasjonalt betalingssystem for alle med en epostkonto i sitt navn.

Slik får du deg en paypalkonto;

Det er gratis å lage seg en paypalkonto og det tar omtrent tre minutter å ha den klar for betaling (avhengig av hvor rask du er å skrive).

For å lage seg en Paypalkonto går du til siden www.paypal.com .

Derfra gjør du som følger:
    Du trykker på linken; Sign up now.
    Så velger du "For Online Shoppers", dette fordi de andre kontoene koster penger, og du vil mest sannsynlig aldri få bruk de tjenestene som tilbys der.

NB!: Husk å skrive opp Norway som landet du bor i, ellers kan du risikere å få en mer eller mindre uhyggelig mail fra paypalfolka...
    Deretter er det standardregistreringen med navn, adresse osv.

Når du har gått gjennom dette har du selve paypalkontoen, men den kan ikke brukes enda, du må nemlig registrere et(eller flere) bankkort.
    Dette føres du videre til etter personregistreringen.

Da er det bare å plotte inn informasjonen om kortet ditt.
    Nå har du en konto som er klar for bruk, men du har allikevel ikke en fullverdig paypalkonto. Du er nemlig ikke verifisert. Dette er ikke en nødvendighet, men kan i mange tilfeller være en fordel. Det er nemlig en del selgere på ebay som ikke godtar utenlandske bud om en ikke er verifisert (faren for svindel).
    Du har også en grense på mengden penger du kan bruke, og selv om denne er ganske høg, 1000 dollar, så brukes pengene fort opp. (ebay har alt!)

Hvorfor 1000dollar? og hva skjer når denne grensen er nådd?

De ferreste av oss på forumet bruker ebay eller andre utenlandske netteausjonssider, og kommer mest sannsynlig ikke til å få bruk for en verifisert konto, men uansett:
    paypal har laget en grense på 1000 dollar på uverifiserte kontoer, dette er da for å hindre missbruk(kort som er stelt osv). Etter 1000 dollargrensen må du la paypal trekke et lite beløp (1,33dollar), dette kommer opp på kontoutskriften din i lag med et lite nummer. Dette nummeret kan du bruke til å verifisere kontoen din. Du har da vist at du har tilgang til nettbanken eller en eller annen form for kontoutskrift. Dermed viser du at du er opprinnelige eier eller den som har tilgang til all info om kontoen.

Etter at du har verifisert kontoen din kan du bruke tilnemnet ubegresede midler så lenge du har nok penger på kontoen din.

Lykke til!

Håper dette er av noe nytte.
    Mvh Erlend.

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Add funds..?

Når man skal overføre penger fra bankkonto til PayPal, hvilken kurs skal man regne og er det bare å føre over i NOK så ordner resten seg selv? Gebyrer fra noen part?

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal ikke være noen andre gebyrer en det banken din opererer med (vanlige nettbetalingsgebyrer), paypal tar ingenting for denne tjenesten.
    Om du vil ha nøyaktig beløp overført fra kontoen din til paypalkontoen må du bruke en av de mere nøye valuttakalkulatorene, men valuttaen skifter fort, så det sikreste er å regne en hundrelapp ekstra.

Om det er svært nøye at det er nøyaktig beløp som blir betalt er det bare å trekke det direkte fra kontoen, man trenger ikke å trekke penger over til paypalkontoen for å bruke dem.

Håper dette kjelper.

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Paypal

Og ved kjøp og salg er det selger som betaler for bruk av tjenesten,du betaler altså for penger som kommer til Paypal kontoen for tiden 3,4% + 0.35 euro.
    Det hender at selgere på Ebay,spesielt Tyskere prøver å få kjøper til å betale dette gebyret,men når de har godtatt Paypals avtale så har de ikke lov til dette,se under :

Payments (Sending, Receiving, and Withdrawals) Policy

--------------------------------------------------------------------------

IV
    No Surcharges. Under Visa, MasterCard, Discover and American Express regulations and the laws of several states, including California, merchants may not charge a fee to the buyer for accepting credit card payments (often called a "surcharge"). You agree that you will not impose a surcharge or any other fee for accepting PayPal as payment. This restriction does not prevent you from imposing a handling fee in connection with the sale of goods or services, as long as the handling fee does not operate as a surcharge (in other words, the handling fee for transactions paid through PayPal may not be higher than the handling fee for transactions paid through other payment methods).

Mvh

Espen

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter egen erfaring er det ikke alle som ønsker paypal fordi man må betale det gebyret. Men sender du en melding om at du ikke har noen annen måte å betale på og ønsker å betale det gebryet så går det somregel bra.

Har fungert i mine 2 tilfeller.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gebyr

Joda du har helt rett.

Jeg har hatt en paypal konto siden 1999 (Har også addresse i USA )
    Og når det gjelder penge overførseler så er det helt klart billiger å bruke Paypal kontra bank til bank overførseler selv med selgers gebyr og det er MYE raskere.

Mvh

Espen

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt PayPal rundt 10-15 ganger nå uten problemer. Men i allmenopplysningens navn linker jeg til http://paypalsucks.com/, ikke alle er like fornøyd med PayPal.

Så får det være opp til hver og en om man vil benytte seg av tjenesten.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg overførte 1000kr til paypal så måtte jeg sende dem 2mailer før pengene ble tilgjengelig. Dette tok 2uker ekstra.. Så alt med paypal er ikke rosenrødt for å si det slik.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hadde Verden vært rosenrød,så hadde jeg vært en

Nei selvfølgelig er det ikke det..

Men det gårvel begge veier,det er absolutt kjekk å kunne få tilbake penger for en vare du har betalt men ikke mottatt

Hvorfor overførte du 1000 spenn ?

Mvh

Espen

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle kjøpe 2stk batterier til min nå avdøde IBM T23. Kjøper ble litt forbanna ,men jeg ga han 10USD ekstra og da var alt greit. Samt en Linse for å gjøre om en 28" TV til en projektor.. Man kan få kjøpt mye morsomt på Ebay ja

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Penger inn

Får noen penger igjen fra en selger på ebay som blir overført til min Paypal konto. Hvordan får jeg ut disse pengene, for de blir vel ikke overført direkte til mitt Visa-kort?
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    Får noen penger igjen fra en selger på ebay som blir overført til min Paypal konto. Hvordan får jeg ut disse pengene, for de blir vel ikke overført direkte til mitt Visa-kort?

Går til withdraw og tar det derifra eller venter til du finner noe du vil kjøpe,ikke noe problem og bruke pengene på kontoen sammen med feks visa på ting som koster mere enn du har på kontoen.

Kursen er lav(ere) og du må betale litt for å få ut pengene,det lønner seg ikke på små beløp.

Mvh

Espen

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte bare sjekke,gratis for over 500 Nok 5.50 i avgift for 499 og under.
    Og kursen selvfølgelig.... 10 usd er 55.60 Nok akkurat nå.

Mvh

Espen

Newcomer Treespider sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Loffen : Norges Bank operer med 1USD = 6,3096 NOK (15. august)

Jeg har brukt Paypal i mange år, både til kjøp fra eBay og andre steder. Jeg har aldri 5 øre på min Paypal konto, alt trekkes direkte fra bankkortet med korrekt beløp. Jeg handlet fra Ornec, og de krevde et prosent-tillegg i prisen hvis jeg ville betale via Paypal. Dette er altså ulovlig, cowboy ?

Et lite råd er å aldri klikke på en link for å gå til Paypal's websider...det finns mange som driver "falske" svindel-sider. Når du er logget inn på din Paypal-konto, skal det alltid sees som en https:// adresse.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •