Reportasje: På lytterunde i Oslo. Del 2.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Reportasje: På lytterunde i Oslo. Del 2.

Det hele begynte med en telefon til Geir Tømmervik på Oslo Hifi Center, der jeg forklarte om mine bekymringer om den noe "friske" diskanten i Audiovector Mi3 Avantgarde. Dette var ikke så stort problem, og fikk beskjed om at forsterkervalg og matching var eneste løsning. Krell skulle settes opp, og jeg var velkommen til demo. Som sagt som gjort. (litt skryt til Oslo Hifi Senter for en utrolig god kundeservice og hyggelige medarbeidere som tar seg god tid med hver kunde)

2. vurdering av Audiovector Mi3 Avantgarde

Med Krell KAV 300 forsterker var ikke diskanten så fremtredene som med Densen, men den tok fortsatt en liten tanke overhånd noen ganger. Lyden var like dynamisk som sist, men det virket som Densen var en bedre match på mange andre områder. Men herregud det spillte bra, og helt klart en lyd jeg kunne levd med.... det er bare at jeg kunne ønske en ikke så "vanskelig" diskant. En ting er hifi, men i et hjemmekino-oppsett kan det være enda mer slitsomt med diskanter man ikke har 100% kontroll over. Mulig jeg overdramatiserer problemet litt, men inntil jeg giftes inn i Thon-familien, så er dette en så stor investering for meg at jeg ønsker å vurdere noen andre alternativ akkurat nå.

Martin Logan Summit var nestemann ut....

De hadde ikke Clarity inne, ei heller den nye modellen som skal ta over for Aeon, så jeg fikk høre litt på den laaangt dyrere Summit (100k) for å få et inntrykk av elektrostat. La meg bare gjøre en ting klinkende klart med en gang, noe mer luftig høyttaler kan jeg umulig tenke meg at det kan lages. Det var nesten som artisten sto i rommet og klar til å kile meg på kinnet mens han sang. Dette var unikt, morsomt, og ulikt noe annet jeg har hørt...

Teknologien setter en naturlig begrensing på noen områder som f.eks volum og dynamikk, men luftigheten og tilstedeværelsen var av et slikt nivå at det spillte nesten ikke noe rolle lenger. Passer denne for alle? Definitift ikke. For all musikk? Nei, ei heller dårlige inspillinger. Helt klart en litt sær høyttaler, og ikke minst et svært begrenset sweetspot. Reiste jeg meg eller beveget meg et stykke til siden, forsvant utrolig mye lyd. Dette gjør den litt vanskelig i et hjemmekino-oppsett der man ofte har flere personer som sitter utenfor sweetspot, og i tillegg ønsker litt volum og en god mengde dynamikk. Når det er sagt, så vil jeg bare si at hvis det er noen stinnrike menn som trenger en gifteklar gutt på 25år til dattera si, og er villig til å spytte i et rent stereo-oppsett i bryllupsgave, så står disse høyest på lista mi, og jeg kan kontaktes på PM umiddelbart....
    [SIDESKIFT]

AudIo Physic Scorpio

Disse fattet min interesse etter at en mann, mens jeg var der, kjøpte de etter 10 minutter og en eneste sang som demo, og med det utgangspunkt at han skulle ha komplett anlegg til 20k. Både han og kameraten gikk med et stort smil ut derfra, så noe må jo de ha gjort riktig. 9 måneders betalingsutsettelse er visst forøvrig populært på slike ting.....

Disse er så nye at det kun var en prototyp som stod i butikken. Geir fortalte at jeg nå lekte med de store gutta og klinte til med Kelis, en slags r`n`b låt, skrudde deretter opp volumet så høyt at jeg var sikker på at dette kom til å gå riktig galt. Men neida, jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke har hørt en høyttaler som låter så kontrollert og krystallklar ved de volumene, med en nesten perfekt gjengivelse av hver eneste lille lyd. Det kom en ansatt fra resepsjonen og lurte på hva vi spilte på, for det hørtes så rått ut bak glassveggen. Bassen var superstram, og mellomtone "to die for". Diskanten er mer tilgivende en f.eks. Heil elemtentet til Avantgarde, og selvølgelig ikke like frisk. Men i mine ører var dette langt mer behagelig, og så var det noe med det å høre på musikkene og ikke detaljene. En helt sikkert langt lettere høyttaler å få til å spille bra, men krever dog sin forsterker for å få full kontroll, og bør nok ikke stå i ett veldig lite rom. I dette tilfellet ble en Krell KAV 400 (30-35k) brukt. Dette var så morsomt at en ny lytteøkt med den noe mindre Tempo 5 ble svært så interesant. Kanskje den kan låte "nesten" like bra med riktig forsterker? Det skal også legges til at de ikke var spilt inn og de fant etterpå ut at de stod og vaklet da "føttene" ikke var justert. For 40 000,- får du en stor høyttaler med 7 elementer, en finnish som skriker high-end, og en lydkvalitet det er notorisk vanskelig å ikke like.

Ble anbefalt Vienna Acoustics Mozart Grand så turen bar til Stereofil....

En litt rimligere høyttaler til 20 000,- og en ganske beskjeden sak størrelsemessig. Et tiltalende minimalistisk design, men ikke noe mer. Jeg fikk presentert en stor variasjon sanger, men fikk meg ikke helt til å like denne. Selv om det var en liten høyttaler, går den veldig dypt, og bassen/nedre mellomtonen tok litt overhånd. Det et virket som diskanten hadde litt vanskligheter i en liten del av diskantområdet, noe som gjorde at stemte sss-er (de som Ari B. smatter på) ble litt fremtredene på artister som jeg ikke kan huske har dette problemet. Ikke var den spesielt detaljert heller. Forsterkeren var iflg. selger en utrolig nøytral sak til 115k, og stemmer det burde de ikke stå på den. For å nevne noe positivt, var lyden veldig stor. Rammstein hørtes utrolig bra ut, og aldeles ikke slitsomt, med et gnistrende gitarspill og en levende stemme. Om ikke en så veldig korrekt høyttaler, så var den morsom og kanskje med rett forsterker kan den komme til rett. Vurderte storebror til 10k mer, Baby Grand, men disse var kun utvidet med flere elementer for mer bass, så jeg sa takk for meg og trasket videre.

Så var dagen omme, og jeg dro hjem med en masse inntrykk og nye erfaringer å fordøye.. Er jeg kommet noe nærmere målet mitt? Tja, det er bare det at nå begynner jeg å komme opp i summer som sprenger budsjettet til de grader (noen som kjenner seg igjen?)... Budsjett-sprekk er jo ikke noe uvanlig for tida, men jeg klarer allikevel ikke la tankene "trenger jeg virkelig så bra?" passere forbi... En kamerat sa følgende, sitat "Jeg tror faktisk ikke de har funnet opp medisiner til folk som kjøper høyttalere til 40 000,- " Nå skal det i all rettferdighet sies at han ikke hørte på Audio Physic Scorpio....

Problemet er at nå begynner jeg å skjønne hvor bra det kan låte, og det er på måte litt skummelt.

Lytterunden går videre, og neste gang skal jeg prøve å få hørt på blant annet Dali Helicon 400 og JM lab Be 1027...

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen eit konge innlegg Håkon. Du må få med deg Usher og. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jasså, så det er du som lurte litt på Audiovectorene mine

Virka som en god lytterunde. Er det noe på Oslo Hi-Fi Center jeg IKKE har hørt, så er det noe galt. Hehe, har vært der en del ganger, kjenner vel alle som jobber der nå. Kan vel også si meg enig med noe av det du sier om de forskjellige høyttalerene. Og at det er god service er det INGEN tvil om, har ikke sett på maken til snille folk! For veldig god service, kontakt Kristian folkens

Bare så du er oppmerksom på det. Audiovector Avantgarde syntes jeg ikke låter spesielt godt på Oslo Hi-Fi Center. Bassen er veldig tam, og det kan være som du sier, veldig "frisk" diskant. Men dette kan også ha litt med forsterkeren å gjøre. Likte ikke komboen Densen\AVA sjøl. Så jeg oppfordrer deg til å prøve McIntosh på disse. DET er en knallkombo!

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Electra
    Igjen eit konge innlegg Håkon. Du må få med deg Usher og. ;-)
    Støtter det forslaget der :grin: Usher seiler nå inn i min liste over ting man må ha før man........ ( dag) ;-)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Veldig morsomme og interessante reportasjer HåkonN, er det greit at jeg flytter de til forsiden?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, støtter det jeg også Man kan ikke unngå den beste høyttaleren som er å få tak i vet du...

...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Veldig morsomme og interessante reportasjer HåkonN, er det greit at jeg flytter de til forsiden?
    Selvfølgelig, bare hyggelig det...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Gleder meg for øvrig til å lese om neste runde... Vurderer selv JM Lab / Focal Electra 1027 BE... De bør jo låte en hel del bedre enn disse øvrige gitt en pris på 47k veil.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hørt de nevnte Viennaene selv, men du må være klar over en ting (regner med dere lyttet i det brune rommet med ASR Emitter): Du vil ikke få den merkelige klangbalansen hjemme. Det rommet er ikke så veldig godt, så om de høyttalerne tiltalte deg så test dem hjemme. Heller ikke ute i butikken vil du kunne få et godt inntrykk av dem.

Du bør også sjekke ut det andre forslaget mitt. Jeg blir mer og mer sikker på at det er din type lyd. De er oppløste og varme i klangen, og spiller anstendig høyt (og dypt) til tross for sine relativt små elementer.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte du ikke på noe av Sonus Faber når du var innom Stereofil? Jeg hørte på både Vienna Acoustics og SF og jeg likte SF Grand Piano Domus veldig godt. :-P Men tid er jo også en faktor her...:? får ikke tid til alt desverre!
    Ellers veldig bra med sånne reportasjer - veldig bra å få inntrykk fra andre som tar runden! :grin:

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers-is:

De stod ute i butikken, men der stod også veldig mye høyttalere som kanskje forstyrrer endel. Det hjelper meg egentlig ikke så mye at de kanskje låter bedre hjemme.... Forsterkeren var forøvrig en voldsom stor sak, med sotet glass og noen blå lysdioder.

Men takk for forslaget på de andre høyttalerne, jeg skal teste de før jeg gir meg.

homecinema: Sonus Faber ja... Nei det er som du sier, det er denne tida... Etter 6-7timer drar jeg heller hjem, enn å høre på noe når jeg er sliten.. Sonus Faber er mye anbefalt her, likeså Usher... Så jeg har vel litt turer tilgode er jeg "redd" for....

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den rette høyttaleren for deg skal få deg til å trekke et lettelsens sukk etter 6-7 timers bytur. Den skal få skuldrene dine til å synke ned, pulsen din til å synke og den indre roen til å sette deg så fullstendig på plass at du bare blir sittende og glise.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Den rette høyttaleren for deg skal få deg til å trekke et lettelsens sukk etter 6-7 timers bytur. Den skal få skuldrene dine til å synke ned, pulsen din til å synke og den indre roen til å sette deg så fullstendig på plass at du bare blir sittende og glise.
    Det var her Sonus Faber slo til hos meg...:grin:

Newcomer gnokleby sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes du også burde ta turen til Norsk Audio Teknikk for å høre på Dynaudio Focus/Contour/Special 25. Den nye Focus serien har fått gode omtaler blant annet i Stereophile (Mai 06). Special 25 er en høyttaler med sjel....(og en svært god diskant)

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leser med litt forbauselse at det påstås at Martin Logan ikke egner seg til hjemmekino pga sweet spot, manglende dynamikk og slikt. Vel... Jeg bruker ML Ascent foran (store) og Clarity bak, og det fungerer glimrende. Jeg merket i begynnelsen forandringer i lydbildet selv ved 'ørsmå' bevegelser på hodet, men jeg tror det er en vanesak, for idag er det inntrykket helt borte, og i hjemmekinomodus er det heller ikke noe problem, hverken for de utenfor sweet spot eller midt i. -Og ingen mangler på dynamikk heller. Lykke til med valget ditt. :-)

Active gut_man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Sånn har jeg det stort sett hver gang jeg har vært på runden :-) Gudsjelov...De eneste gangene jeg har følt den ubehagelige (men ganske så herlige) følelsen av trang til oppgradering har vært på besøk i Mr. Tømmervik's aller helligste med demo av Burmester gulvstående høyttalere, er d B8 ett eller annet de heter) Har også latt meg lede ut i fristelse av JBL Array 14"....Godt det er langt mellom fristelsene, jeg har lovet fruen nytt kjøkken før ytterligere inversteringer :-)

Active norcane sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Helicon 400 vs 1027 focal

Fikk du prøvd ut disse og hvis ja hvodan var disse oppmot hverandre?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •