Reportasje: På lytterunde i Oslo. Del 1.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Reportasje: På lytterunde i Oslo. Del 1.

Audiovector Mi3 Signature og Avantgarde
    B&W 805S og 804S
    Audio Physic Tempo 5

Vil påpeke at ikke alle er A/B testet i samme rom med samme elektronikk, men jeg prøvde på best mulig måte å gi de like forutsetninger. Mine resultater trenger derfor ikke samsvare med andres oppfatninger, men jeg tror kanskje det gis et inntrykk av den generelle lydsignaturen til høyttaleren.

Var i utgansgspunktet veldig innstillt på at 800-serien til B&W var perfekt for meg, noe som skulle vise seg å ikke være så enkelt valg som tidligere antatt...

Først tok jeg en telefon til Oslo Hifi Center, og endte opp med en 1,5 time lang samtale med Geir om forskjellige alternativ. Hyggelig og lærerik samtale med en mann med lang fartstid i bransjen, dog jeg hadde i bakhodet at jeg snakket med en selger. Han skrøyt mye av Audio Physic, og jeg ble svært nysjerrig på hva de kunne by på, spesielt etter en tidligere hyggelig opplevelse med den nå utgåtte Tempo 3. Dagen etterpå tuslet jeg inn der og fikk da anbefalt Audiovector av en annen selger han rekviderte meg til, et alternativ jeg tidligere hadde utelukket etter en heller laber lytteseanse hos Hifi-senter kjeden.

Først ut var Audio Physic Tempo 5 til 28 000,-

Det første som slo meg var at lydbildet var utolig behagelig, og det er tydelig at dette er en høyttaler som er lett å få til å låte bra, i sterk motsetning til den tidligere Tempo 3 som er utrolig storforlangen på elektronikk pga den ærlige ringradiatoren (ikke tilfeldig at denne tidligere stod i high-end rommet til OHC). Det virket som den hadde en peak i bassområdet som gjorde den litt "boomete". Ikke veldig merkbart, men på noen låter var det tydlig der. Diskanten var silkemyk og veldig tilgivende, men jeg tror den sterkeste siden til denne høyttaleren er mellomtonen. Savnet litt tilstedeværelse i lydbildet, og jeg følte at den manglet litt dynamikk. Finishen er upåklagelig, og den ser ut som et håndlaget møbel. Jeg skjønner meget godt hvorfor dens behagelige lydbilde tiltaler folk, og den passer utmerket til litt roligere musikk, men jeg er på jakt etter en allround høyttaler, og jeg er litt redd for at den kan bli litt "kjedelig" i mitt oppsett der film/musikk/spill/mp3 går om hverandre. Mulig at de våkner skikkelig til liv med noe High-end elektronikk, men det har altså ikke jeg enda.

Audiovector mi3 Signatur ble anbefalt til samme pris.

Må si at denne overrasket meg litt i forhold til tidligere erfaringer. Mulig fordi den nå stod på en litt frisk Densen forsterker. Veldig dynamisk, og på mange måter mye av de samme kvalitetene i diskantområdet som Tempo 5. Litt luftigere lydbilde, og en høyere tilstedeværelse. Ikke riktig myk og behagelig som Tempo 5, men det er vel kanskje prisen man må betale for en mer morsom høyttaler. Det var vanskelig å få noe godt inntrykk av bass i det lytterommet, da det tydlig ikke var helt opptimalt, men Tempo 5 var tydlig strammere i bassen og mer kontrollert, både på god og vondt. Personelig likte jeg Audiovector sin bedre. Alt i alt virket dette som en meget god allround høyttaler som heller ikke er meget storforlangen på utstyr, men nok kanskje trives best sammen med noe litt "friskt" elektronikk. Finishen er veldig bra, men langt fra det beste jeg har sett. I bunn og grunn en påpyntet kasse, men det så unektelig fresht ut med front/bakbaffelen og de voldsomme terminalene.

Så var det duket for toppmodellen i denne serien til Audiovector... mi3 Avantgarde.

Toppmodellen, med ny bånddiskant, forbedret delefilter og annen mellomtone. Til 10 000 mer enn Signatur bør det låte bedre. Og for en luftighet og dynamikk! Mikrodetaljer kom frem på en nesten uhyggelig måte, og det hele preges av en vanvittig dynamikk. Signatur låt nesten litt rotete i forhold. Gleden forsvant derimot litt etter litt lytting.... det hele begynte å bli litt slitsomt.... diskanten er nesten for ivrig, og jeg skjønte fort at dette er en utrolig kresen høyttaler. Dårlige innspillinger eller elektronikk her blir pinlig avslørt, og iflg. selger kan dette være en høyttaler som krever seriøs oppfølging for å låte bra. Ingenting galt i det, men jeg lurte litt på hvordan det skulle låt i mitt udempede rom, når diskanten var så pågående i det fulldempede rommet. Vi satte på en litt "mykere" CD med soul/rnb og dette var mitt i blinken. Den ellers pågående diskanten, trakk nå frem detaljer som ellers var helt borte, og det hele var en ren fornøyelse fra ende til annen. Musikk som ellers kan bli litt kjedelig, var nå blitt utrolig morsomt. Dette er tydlig langt i fra en allround høyttaler, som låter "stort sett bra", men en ekte high end høyttaler som med rett elektronikk og forutsetninger, sammen med gode inspillinger kan ta lytteopplevelsen til helt nye høyder. Igjen kan den være like skuffende ved feil bruk, og jeg er overbevist at med denne kan man "drite seg lodrett over og ut" hvis man ikke behandler denne med respekt. Kan hjemmekino være feil bruk tro? Der lydkvaliteten stort sett er langt fra high-end, og spesielt action-scener kan breges av mye diskant.... Audiovector lager heller ingen god løsning for bakhøyttaler.

Ville også høre på Martin Logan Clarity, men fikk høre at elektrostat var en lite egnet ht til hjemmekino, men igjen en ekstremt rå (egoistisk) ht på stereo. Alt i alt gikk jeg derfra med litt blandede følelser.... Jeg mistet lysten på både Signatur og Tempo 5 etter å ha hørt hva bånddiskanten til Avantgarde kunne gjøre med lyden, men igjen er jeg redd for at den kan bli slitsom med sin aggresivitet.

Tok en telefon til Hifi-klubben for å høre om de hadde B&W 805s/804s inne, og kunne deretter ta tur til Grensen for å beskue disse. Ikke noe vondt om selgerne til hifi-klubben, men det virker som de jeg har snakket med på Oslo Hifi center er endel mer erfarne og kunnskapsrike. Det ble i allefall lite snakk annet enn konklusjonen at alt de hadde var egentlig bra... :?

B&W 804s er en utrolig nøytral høyttaler, som egentlig ikke gjør noe særlig feil. Den spiller pent og rydding, ingen egentlige særegenheter i det hele tatt, bortsett fra at bassen er litt vel fremtredene og ikke spesielt superstram. Rommet var nok mye av årsaken til dette, men dette kjenner jeg litt igjen fra tidligere lytteerfaringer med B&W også.

Den er lett å like, og spiller greit på nesten alt. Ikke like luftig som Avantgarde, og langt fra like dynamisk... ei heller like flink til å få frem microdetaljer, men igjen gjør den nesten ingenting feil. Ingenting er slitsomt, og man er i allefall garantert at man ikke blir grepet av noe lytte-tretthet. På Oslo Hifi Center hadde de tatt inn 804S i innbytte for en kunde, og deres konklusjon var iflg. selger at det var en god høyttaler, men ble litt kjedelig. Den hadde dog våknet litt til liv med en Krell forsterker. Hva som gjør B&W sin 800-serie så populær vet jeg ikke, men det er et veldig safe valg for de som ønsker behagelig god lyd uten å være ekstrem på noen måter. Mellomtonen er utrolig bra hos B&W, og kanskje en tanke varm. Diskanten er litt tilbaketrukken sammenlignet med Audiovector, på godt og vondt. På litt høyere volum og litt "funky" musikk ble det straks litt mer morsomt, og nesten uansett hvor høyt jeg skrur opp klarer jeg ikke å få den til å bli slitsom. Skjønner godt hvorfor 800-serien blir brukt som monitorer i div. platestudioer rundt om kring, men jeg skjønner også folk som vil ha noe litt mer agressiv høyttaler. Vil ikke si den er kjedelig, men på noen typer musikk blir den nesten for korrekt. Noe fasit-svar på hva som er korrekt, finnes vel ikke annet en sin egen oppfatning og ønske.

B&W 805S var vel dagens store overraskelse...

Til en pris på 20 000,- og til å være en stativ-høyttaler spilte den nesten like bra som 804S, og klarte utrolige mengder bass (med god hjelp fra rommet). Skrudde opp volumet, og den hadde ingen problemer med å holde følge uten å låte anstrengt. Lyd-signaturen er veldig lik 804S, bare i litt mer beskjeden grad. De spiller ikke dypere enn ca. 50hz, men det hørtes langt dypere ut, i allefall i det rommet. Orginalstativene trekkes prisen såpass opp, så det spørs om kanskje 804s er et bedre kjøp om man har penger og plass.

Hvor står jeg nå?
    På stedet hvil... Avantgarde og 804S er mine soleklare kandidater nå. Men det er 2 vidt forskjellige høyttalere, der Audiovectoren er ekstrem på sine ting, er B&W tilsvarende nøytral og riktig på sine ting. Avantgarden gjorde meg på en måte litt skremt, igjen gjorde 804S meg egentling ingenting. Mulig 804S kan bli perfekt med annen elektronikk og litt "tuning", igjen kan det samme skje med Avantgarde.

Neste uke skal jeg ta turen å høre på Dali Helicon 400, samt den nye serien til JM Lab med den berømte diskanten. Kanskje noen av de er mellomtingen jeg leter etter?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempebra! Jeg fikk lyst til å være med :-D

Vi deler mange oppfatninger, men det er sååå synd du ikke fikk oppleve Clarity. Den klarer ikke hamle opp med lydtrykkene fra en dynamisk høyttaler, men den fungerer uansett skikkelig bra i hjemmekino, om en ikke skal spille på 110 dB når en ser på film. I ren stereo mener jeg den spiller på høyde med mye dyrere høyttalere.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Akto. Skal du først handle ht i den prisklassen, bør du ha hørt Martin Logan før du bestemmer deg. Ikke sikkert du liker det, men da har du hvertfall hørt den.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg kan forstå av din lydsmak og ditt budsjett skal du også ta en kikk på disse:

...og disse:

De finner du hos Norsk Lyd og Bilde, Fredensborgveien. http://www.norsklydogbilde.no

Også bør du samtidig ikke misse disse:

...og heller ikke disse:

Som du finner hos Stereofil i Grensen. www.stereofil.no

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig bra skrevet, HåkonN. Kjenner meg absolutt igjen i mange av dine betraktninger, med både fordeler og ulemper. Audiovector er et merke jeg kjenner svært godt, og du er rimelig godt avstemt med mine meninger på dem sammenlignet med de andre testkanditatene dine.

Matching er utrolig viktig, og ikke minst diverse lydkvalitet i lytterommene rundt forbi. Vil sterkt anbefale deg å få noen testet i eget lytterom før du gjør en endelig beslutning, har opplevd store forskjeller på hvordan utstyret låter i butikken vs hjemme.

Lykke til videre....

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott reportasje det der ja:-)
    Hadde vært noe med noen litt mindre kjente merker. Bare for å se om våre "favoritter" er så bra?
    En test som hadde vært litt interessant: ser Dynavoice har gitt ut sen serie som til forveksling lik Dali sin, forruten ringradiatoren. Er kvalitetsforskjellen tilsvarende stor som prisforskjellen?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt akkurat denne modellen, men stativhøyttalerne deres er jo bra, har du vurdert Sonus Faber Grand Piano Domus? Ser jo flotte ut og hvis de spiller like bra? Stereofil har de og hvis du først skal innom.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Har ikke hørt akkurat denne modellen, men stativhøyttalerne deres er jo bra, har du vurdert Sonus Faber Grand Piano Domus? Ser jo flotte ut og hvis de spiller like bra? Stereofil har de og hvis du først skal innom.
    Enig med cybervision. Sonus Faber har et utrolig behagelig lydbilde, og en finish ikke mange kan konkurere mot. Skal du likevel stikke innom Stereofil, bør du sette av tid til disse......
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bare henge meg på her! Grand Piano Domus ranterte jeg øverst etter en runde med lytting og jeg falt helt for den. Lyd og finish helt i toppklasse. :grin: De Vienna Acoustics modellene som er nevnt lenger opp kommer heller ikke langt bak. Meget bra de også!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med at audiovector ikke lager bra løsninger for bakhøytalere i surroundoppsett?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hvor står jeg nå?
    På stedet hvil... Avantgarde og 804S er mine soleklare kandidater nå. Men det er 2 vidt forskjellige høyttalere, der Audiovectoren er ekstrem på sine ting, er B&W tilsvarende nøytral og riktig på sine ting. Avantgarden gjorde meg på en måte litt skremt, igjen gjorde 804S meg egentling ingenting. Mulig 804S kan bli perfekt med annen elektronikk og litt "tuning", igjen kan det samme skje med Avantgarde.
    Flott oppsummering av lytteopplevelsene! Flere sånne!

A little somethin` somethin` på avtorget her-->
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...at=12&mypage=4

DrE

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Kjempebra! Jeg fikk lyst til å være med :-D

Vi deler mange oppfatninger, men det er sååå synd du ikke fikk oppleve Clarity. Den klarer ikke hamle opp med lydtrykkene fra en dynamisk høyttaler, men den fungerer uansett skikkelig bra i hjemmekino, om en ikke skal spille på 110 dB når en ser på film. I ren stereo mener jeg den spiller på høyde med mye dyrere høyttalere.
    ML Clarity virker som en veldig spennende og frisk høyttaler, men det finnes da vel ikke noe matchende center og bakhøyttalere? I allefall iflg selger var dens største ulempe dens svært begrensede sweetspot, og med sofaen full av venner kunne det bli en laber hjemmekino opplevelse for de som satt utenfor sweetspot. I tillegg måtte mann ha en skikkelig forsterker som klarte å gå laaaavt ned i impedans, men dette vet jo du alt om.

Kan godt være jeg gir de en ny sjangs... Kanskje til mandag?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Etter hva jeg kan forstå av din lydsmak og ditt budsjett skal du også ta en kikk på disse:

...........
    Takk for forslag, ser ut som jeg kanskje blir litt flere lytterunder enn først antatt.. men det er jo bare morsomt det...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Harman
    Hva mener du med at audiovector ikke lager bra løsninger for bakhøytalere i surroundoppsett?
    Ingen til mi3 serien.... kjøper man fronthøyttalere til nesten 40 000,- vil man gjerne ha noe med lik lyd bak som foran. Tenker da på dipole, evn. noe med veggfester. Avantgard stativ-versjonen er jo et alternativ til over 20 000,- men i tillegg til høy pris blir de litt upraktiske i min stue. B&W er flinke til dette og har flere alternativer som matcher lydmessig.

Newcomer toref sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interessant å høre om dine erfaringer! Godt skrevet var det også. Jeg fikk ikke riktig tak i hvilken elektronikk du fikk høre B&W804S med? Jeg har jo landet på disse, og håper at nøytraliteten skal gjøre det noenlunde overkommelig å finne forsterker og signalkilde som passer.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    ...kjøper man fronthøyttalere til nesten 40 000,-...
    Sjekk linken min litt tidligere til bruktforumet... 28k for ubrukt avantgarde. Så frigjør du monetas til å finne en dipol-løsning bak med tilsvarende signatur.;-)

DrE

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Flott reportasje det der ja:-)
    Hadde vært noe med noen litt mindre kjente merker. Bare for å se om våre "favoritter" er så bra?
    En test som hadde vært litt interessant: ser Dynavoice har gitt ut sen serie som til forveksling lik Dali sin, forruten ringradiatoren. Er kvalitetsforskjellen tilsvarende stor som prisforskjellen?
    Hyggelig at noen likte referatet mitt... lyd er jo selfølgelig veldig subjektivt, men siden flere deler samme oppfatning jeg har så har jeg i allefall hørt noe riktig.. Disse testene må jo tas som de er, det yter jo ikke alle merkene lik rettferdighet når de ikke står i samme rom med samme elektronikk.

Sitat Opprinnelig postet av cybervision
    Hører flere anbefaler Sonus Faber, så jeg skal ta meg en tur innom Stereofil.

Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Flott oppsummering av lytteopplevelsene! Flere sånne! A little somethin` somethin` på avtorget her-->
    Flere sånne kommer. Dersom de ikke er solgt, kan de være et alternativ ja..

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toref
    Veldig interessant å høre om dine erfaringer! Godt skrevet var det også. Jeg fikk ikke riktig tak i hvilken elektronikk du fikk høre B&W804S med? Jeg har jo landet på disse, og håper at nøytraliteten skal gjøre det noenlunde overkommelig å finne forsterker og signalkilde som passer.
    Dette burde kanskje fremgå, men det har gått meg hus forbi. B&W ble lyttet på med en Nad M3 (den nye serien), og en Thule DVD-spiller. Det virket en tanke varmt, og jeg tror 804S kan våkne litt mer med en litt friskere/lysere kombinasjon.

Newcomer toref sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mesteparten av min test med 804S gikk på Classé CAP2100 pluss DCD-2000AE og jeg opplevde dette som veldig friskt og kontrollert. Jeg testet også med Nad M3 og Thule IA350B. Verken M3-en eller IA350B-en gav den samme oppløste lyden. M3-en var ganske kontant men hørtes litt kornete ut, mens IA350B-en var glatt men manglet presisjon nedover. Det får meg til å frykte at investeringen i 804S kommer til å koste endel mer i elektronikk enn jeg hadde tenkt.. men samtidig viser det kanskje også hvilket potensial som venter på å bli tappet. Litt skummelt kanskje, men jeg kunne tenkt meg å høre 804S med noe skikkelig gromt utstyr en gang.. :-)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toref
    Det får meg til å frykte at investeringen i 804S kommer til å koste endel mer i elektronikk enn jeg hadde tenkt.. men samtidig viser det kanskje også hvilket potensial som venter på å bli tappet. Litt skummelt kanskje, men jeg kunne tenkt meg å høre 804S med noe skikkelig gromt utstyr en gang.. :-)
    Det var den samme erfaringen OHC påstod de hadde hatt... De måtte opp på en heftig Krell forsterker før 804S kom seg ut av den litt "nøytrale" lyden. Nå var dette et utsagn fra en butikk som selger alt annet enn B&W, men det kan jo stemme. Geir på OHC kjenner direktøren for B&W personlig, også sjefen for B&W skandinavia, så han burde ha en viss formening om hva han prater om. Krell er også en populær match med B&W 800-serien på mange andre forum.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •