Forbruker.no: Hollywood rett på nett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Forbruker.no: Hollywood rett på nett

Det er i første rekke snakk om en nedlastningstjeneste på de nederlandske websidene til Free Record Shop, hvor man fra 4. april har gjort tilgjengelig 100 titler fra katalogen til Warner Bros. Home Entertainment Group for direkte nedlastning.

Har man først betalt for en nedlastning, kan filmen spilles av et ubegrenset antall ganger. Filmene vil være kopibeskyttet av Microsoft's Windows Digital Rights Management (DRM) programvare.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Personlig har jeg stor tro på slike løsninger! Kombineres en nedlastingstjeneste sammen med en set-top-box av typen harddisk opptager eller lignende tror jeg det vil slå meget godt an. Det er en idê jeg godt kunne satt mine penger på Når slike nedlastningstjenester begynner å tilby HD-film, skulle det ikke forundre meg om det tar innersvingen på Blu-ray/HD-DVD.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Helt enig, LL. Spesielt med inntoget av HD tror jeg virkelig direkte nedlastning vil kunne bli utrolig stort. Jeg tror videre det er en veldig lur taktikk fra filmselskapenes side å velge en medstrøms vs. motstrøms strategi i denne utviklingen... Erfaringen fra MP3 viser at det ikke nytter å stagge utviklingen!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Forbruker.no
    Bitraten er på beskjedne 2.4Mbps. Det betyr at bildekvaliteten neppe er spesielt velegnet til de store skjermstørrelsene, men holder lenge om man skal se film på en bærbar multimediaspiller (PMP).
    Synd de legger seg så lavt hva bitraten angår. De de tilbyr er da desverre overhodet ikke egnet til storskjerm, men heller myntet på de som ser film på PC-skjermen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Helt enig, LL. Spesielt med inntoget av HD tror jeg virkelig direkte nedlastning vil kunne bli utrolig stort.
    Men hvor store filer er det snakk om her? Vet ikke om det er MPEG2 eller MPEG4 man bruker, men det vil vel være snakk om ganske store datamengder? Selv med 1024/512 kbit/s bredbånd vil det jo ta lang tid å laste ned en hel film.

Edit: Så båndbredden nå, burde jo ha lest artikkelen først

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    2,4 Mbps som de har tenkt å levere under denne tjenesten er jo helt uaktuelt å betale penger for da, må opp i 20-30 før det blir virkelig bra, men klarer oss med 8-12 hvis vi aksepterer DVD-kvalitet. Uansett er det ikke mange av dagens linjer som takler disse båndbreddene, så frem til ADSL2+ blir bredere tilgjengelig (NextGenTel levererer jo 20 Mbit for 500 kroner/mnd nå da), blir det nok ikke tilgjengelig filmer i tilstrekkelig høy kvalitet... Men det kommer!

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, båndbredde vil være et stort problem i Norge. Her i Bergen er nettet sørgelig avleggs. For min del er det ikke mulig å få kjappere nett enn ca. 4mbit... ADSL2 vil heller ikke fungere kunne NGT fortelle. På dette feltet ligger Norge milevis bak våre naboland. Lyse-nett er et hederlig unntak, men finnes kun enkelte steder. Personlig tror jeg at vi Norge må vente på høyhastighets trådløst nett før vi virkelig kan få glede av slike overnevnte tjenester...

For øyeblikket er slike tjenster i startfasen, men vi vil nok se en rivende utvikling på dette området. Tenk bare på hvor mye som spares på distribusjon! Personlig har jeg ikke noen tro på Mediasenter PC'er - det er rett og slett for mye tull med PC og for mange inkompetente brukere. Nettbasert filmdistribusjon vil ikke ta av før en putter funksjonene inn i en brukervennlig boks. Dette vil også gjøre det vanskeligere for pirater, noe bransjen elsker.

Gradvis vil vi nok også se en økning i videokvalitet....

Newcomer matsa_bergen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter og venter på at NextTV skal bli aktivert her, da skal det visstnok være 16Mbit båndbredde dedikert til TV overføring, som iflg enkel matte skal være mer enn nok til overføring av bilder i DVD kvalitet.

Mener å ha lest at Blue ray har en overføringshastighet på 25Mbit, som visstnok skal være nok for 1080p, riktignok i komprimert tilstand, så det skal vel ikke enorme mengder til for å kunne overføre 720p over kabel?

Var snakk om at så snart Mpeg4 ble tatt i bruk for tv-overføring, så ville NextTV være i stand til å formidle HDTV sendinger, regner med at dette er i 720p da, siden ADSL2+ foreløpig har en maks båndbredde på ca 20Mbit, og dette fordeles på nett, telefon og tv..

Forøvrig så tror jeg komprimeringsteknologier er vel så viktig som linjehastigheter for at ppv og andre film per nett løsninger skal bli en suksess blant "vanlige" folk...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er en typisk størrelse for en 2 timers spillefilm i HD kvalitet?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvilke lydspor vil man få på disse nedlastbare filmene? Vil det følge med både DTS- og DD-spor på de filmene som har det?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...det vil jo være en betingelse for bruk i en hjemmekino selvsagt, men i første omgang skal du ikke se bort fra at det kun leveres med et komprimert stereosignal.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tar nok en stund før vi kan få høykvalitets HD med HD-lyd servert rett i veggen gjennom internet..... (det er jo det som må til for å kunne konkurere direkte med BlueRay/HD-DVD).

Ikke bare må bredbåndshastigheten foreta et kraftig hopp fra dagens elendige standard.. (ja den er elendig, sammenlignet med vårt "fattige" naboland). Det satses på fiber i fremtiden, men det er ikke plugget i huset til ola nordmann i morgen for å si det sånn... Men når det kommer, snakker vi om fast 1000mbit etter hvert der også TV kan komme inn....

For å ikke snakke om den serverparken som må stå i andre enden for å klare å streame ut sånne data-mengder til alle.... Det snakkes faktisk om ganske mye mer data enn dagens filmer som ligger online i trist kvalitet.

Og om så alt dette er klart, og man endelig finner en stor amerikansk tjenesteleverandør som starter noe slikt, så er linjen over til statene ikke så raskt som ønskelig, og vi har en ny flaskehals, og må vente til noen starter med dette i nord-europa.

I tillegg snakker vi også om et ønsket behov fra forbrukere om HD-streaming. De aller fleste ser jo seg fornøyd med DVD-kvalitet, og ingen gidder å starte med dette hvis de ikke tjener gode penger på det.

Javel så er jeg litt negativ, men jeg tror ikke på kommersiell HD-for-alle over internett på en god del år....

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarlandre
    Hva er en typisk størrelse for en 2 timers spillefilm i HD kvalitet?
    selvfølgelig veldig avhengig av formatet (mpeg2 vs. h264/vc-1), men en 1080i film i mpeg 2 havner vel gjerne rundt 15-20 gb.
    men den som har sett LOTR ROTK i 720p h264 format vet at det sparker rompe, og den filmen (over 3 timer) klokker inn på snaut 9gb!
    hvis hollywood bestemmer seg for det så kan de tilby en sånn nedlastingstjeneste uten problemer. det er jo massevis av binære usenetservere idag som kan levere ubegrenset nedlasting for en hundrelapp pr. måned, og det med 4-500 kb/s hastighet.
    så hvorfor skulle ikke en stor leverandør med masse penger kunne tilby nedlasting av 10gb for en hundrelapp da?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •