Reportasje: Elektrofil 2006

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Reportasje: Elektrofil 2006

Elektronikkmessa Elektrofil ble igjen avholdt i Oslo Spectrum. Tenkte jeg skulle legge ut noen ord og bilder for de av dere som ikke hadde muligheten å stikke innom denne helgen. Menigmann slapp inn lørdag og søndag 1. og 2. april. Etter å ha stått i kø...! noen lange minutter slapp man da til slutt inn og fikk se Experts meny for de bilde- og gadgethungrige.
    Selv om det kanskje ikke var det helt store så var det da noe interessant å se. Sånn generelt var det flatskjermene som dominerte messa, men innimellom var det også andre ting av interesse.
    Norah Jones spilt på iPod med ekstra høyttalere er vel det som kan karakteriseres som kjekt å ha... fin kjøkkeninnretning
    Selv om ikke Media Center Edition har tatt helt av hadde Fujitsu-Siemens en Scaleo pc utstilt.
    HP hadde også stand med diverse skrivere utstilt. Samt surfebrett...
    Xbox360 med PGR3 er jo alltid moro og det var mulig å prøve seg på messa. I tillegg var det også et gamingrom hvor man kunne tilbringe dagen om man ville det...
    Samsung var representert med forskjellig utstyr, her en fotoskriver av portabel størrelse.
    Utallige skjermer var utstilt hos Samsung. En 40" LCD, 5000:1 i kontrast til 23.000,-

Samsung hadde også en 46" LCD med 1366x768 oppløsning til 26.000,-
    Samsung 42" plasma, ny modell som slippes i juni eller deromkring med antatt pris på 24.000,-
    Samsung var visst redde for Blu-Ray spilleren for den var godt innkapslet i glassbur... BDP-1000 har 1920x1080 oppløsning (selvfølgelig) og slippes rundt september måned. Pris: ca 12 lapper... Samsung hadde også HD-DVD på plass uten at de gjorde noe stort ut av det. DVD-HD860 kommer på forsommeren og legger seg i budsjettskiktet når det gjelder pris.
    Selv om det var bilde som var framtredende på messa fantes det også litt lyd. Kef stilte med noen høyttalere i budsjettklassen.
    Messetilbud: Kef IQ9WN til 10k
    Hitachi var også med på messa hvor de stilte ut TV'er og PJ'er. 42" plasma med 1024x1024 oppløsning til rundt 19.000 kroner.
    Hva med en 55 plasma, 1366x768, ALIS panel og 2xHDMI innganger... bare 50.000 blanke kroner så er den i stua di!!!
    TX200var også her og trenger vel ingen videre presentasjon...!
    Samsung hadde forøvrig kledd en hel vegg med flatskjermer...
    Sony stod for en av de kuleste TV'ene med denne saken som hadde høyttalerne plassert foran skjermen når den var slått av. Slå den på og høyttalerpanelet skled ned og bak der åpenbaret det seg en skjerm... kult TAV-L1 heter den og er 32", LCD og koster den nette sum av 49.000 sølvdaler...
    Sony hadde en Bravia TV som slippes om ca. 2 uker. Den har et nytt panel som bruker en ny teknologi kalt PVA... uten at representanten kunne si noe særlig mer om det...:? Kontrasten var i alle fall det han framhevet; 1300:1 dynamisk. Denne heter da KDL-46S. Kommer også i 26", 32" og 40".
    Sony viste også et HD videokamera.
    Grundig stilte også med x antall skjermer, bl.a. denne 50 tommeren Planavision til rundt 40.000,-
    Philips er jo selvsagt med når det kommer til TV'er. Deres serie Cineos med Ambilight etc. var med. Her 42PF9631D med ny oppløsning 1024x1080 for å få med alle linjene i HD materiale. DVB-T tuner er også innebygd, dog bare for MPEG2, Ambilight 2 og Pixel Plus 2. Prisen for denne var ikke verre enn at mange kan akseptere den: ca. 26.000.
    Nytt design på menysystemet var en av nyhetene her, samt en ny og brukervennlig måte å stille inn skjermen på: et sett bilder er lagt inn som man bruker for å sette opp TV'en slik at den passer ditt rom og lysforhold: bildet var delt i venstre og høyre side og man valgte da den siden som gav best bilde i din stue. Etter at alle bildene var gjennomgått regnet TV'en ut hva som var de beste innstillingene i forhold til om høyre eller venstre side var valgt på de forskjellige testbildene. Meget bra for de som ikke er helt inne i kalibreringsverdenens mange innstillinger.
    Til slutt var LG på messa og viste bl.a. en50 tommer. 50PY2R har en oppløsning på 1366x768, koster ca. 45.000,- og er allerede på markedet.

Vel, dette var det jeg kom over etter en snartur innom årets Elektrofil messe i Spectrum. Det var selvfølgelig mer å se på, men ettersom jeg jobbet overtid denne dagen så var det begrenset hva jeg rakk på den tiden jeg var der. For dere som ikke var innom er det da i alle fall litt å titte på!

Hasta La Vista!
    Håvard

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Knallbra, homecinema, morsomt med bilder og inntrykk!

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Sony hadde en Bravia TV som slippes om ca. 2 uker. Den har et nytt panel som bruker en ny teknologi kalt PVA... uten at representanten kunne si noe særlig mer om det...:?
    Det er Samsung som lager disse panelene til Sony. Samsung bruker både forklaringen "Patterned-ITO Vertical Alignment" og "Plus Viewing Angle" på forkortelsen. Nytt av året er S-PVA med S for Super, uten at selve produktet er endret. Det er altså noe ala "Pro-vitamin B5" i shampoo som ikke er annet enn et registrert varemerke og ikke en reell ingrediens.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra innlegg.

Høres ut som det var litt for tidlig på året; de virkelige godbitene kommmer vel til sommeren/høsten.

Dårlig med 1920x1080 TVer der? Pioneeren var vel utstillt, eller? Noen inntrykk av den, i så fall?

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var innom på lørdag, da fikk jeg endelig se den omtalte 80 " plasmaskjermen og pioneer sin hd spiller. Kan ikke si annet en att jeg gleder meg til disse m.f kommer i salg. Tok også noen bilder men finner ikke kabelen til kamera.

Ellers syntes jeg det var for mange barnevogner/mennesesker og annet rask der til att dette ble den helt store opplevelsen. Men jeg fikk da handlet en ny dvd hardisk opptager fra pioneer og er fornøyd med det.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin artikkel homecinema.

At det var mye flatskjermer på messen var vel ingen bombe Hvordan hadde de som demonstrerte lyd-produkter ordnet seg?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel å dra det litt langt å si at de hadde ordnet seg i det hele tatt... men det er jo håpløst å kjøre demo på lydprodukter i det miljøet der... masse bråk og støy overalt. Det var fint lite som ble spilt på så det stod der mest til pynt...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel å dra det litt langt å si at de hadde ordnet seg i det hele tatt... men det er jo håpløst å kjøre demo på lydprodukter i det miljøet der... masse bråk og støy overalt. Det var fint lite som ble spilt på så det stod der mest til pynt...
    Det var det jeg trodde. Det var mao. ingen "tette" stander med tak?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope! :?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det var det jeg trodde. Det var mao. ingen "tette" stander med tak?
    Tror ikke du skjønner hvor liten plass hver utstiller hadde. Panasonic hadde for eksempel 24 kvadratmeter til å vise alle sine produkter. Neste utstilling kommer nok på Lillestrøm.

Newcomer Cyrus the virus sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Gadget messe

Flott innlegg dette håvard.. Fin hjemmekino du har forresten... :grin:

Godt å høre at du er fornøyd med Denon 2910`n din...

Min kino.. http://avforum.no/minhjemmekino/show...%20the%20virus

Mvh

CTV

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Det er Samsung som lager disse panelene til Sony. Samsung bruker både forklaringen "Patterned-ITO Vertical Alignment" og "Plus Viewing Angle" på forkortelsen. Nytt av året er S-PVA med S for Super, uten at selve produktet er endret. Det er altså noe ala "Pro-vitamin B5" i shampoo som ikke er annet enn et registrert varemerke og ikke en reell ingrediens.
    Er det helt riktig å si at Samsung lager de for Sony? Sony er jo medeier i fabrikken, så hvem som lager for hvem er vel bare et definisjonsspørsmål?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Er det helt riktig å si at Samsung lager de for Sony? Sony er jo medeier i fabrikken, så hvem som lager for hvem er vel bare et definisjonsspørsmål?
    Med 51% eierandel bestemmer Samsung, men det er helt riktig at Sony er medeier.

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Med 51% eierandel bestemmer Samsung, men det er helt riktig at Sony er medeier.
    Appropos medeigere..
    var det ikkje i ein av siste dvd og hjemmekino der det sto at dei skjønte hvorfor denon og marantz var så like. dei hadde tross alt samme eigere..i

Philips eige Marantz alle vet det..
    eg trodde Hitatchi eiggde Denon..
    Men da må jo Philips eige Denon og skal dei ha samme eigere...
    eller eige philips , Hitachi som igjen eiger Denon...

noen som kan forklare???

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du skjønner hvor liten plass hver utstiller hadde. Panasonic hadde for eksempel 24 kvadratmeter til å vise alle sine produkter. Neste utstilling kommer nok på Lillestrøm.
    Det var ikke rart nei.. På Cebit hadde de vel ca 200 kvadrat kan jeg tenke meg . (Noe bedre det)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smurfen
    Ellers syntes jeg det var for mange barnevogner/mennesesker og annet rask der til att dette ble den helt store opplevelsen.
    Hva hadde du regnet med? Dette var jo som å gå innom en hvilken som helst Expert butikk på en vanlig lørdag. Pleier å møte en del folk der. Og ja, jeg hadde med barnevogn..

Men, håper som det har blitt nevnt ovenfor her, at messa flytter til Lillestrøm neste gang. Blir for trangt i Spektrum.

Av lyd, så var det så vidt jeg fikk med meg bare Kef som hadde stand, men de måtte spiller så høyt for å overdøve all støyen rundt at elementene nesten vrengte seg. Og interconnect hadde dyre Monster kabler..

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aeon
    Og interconnect hadde dyre Monster kabler..
    Med messerabatt

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Det stemmer, dette var ingen messe for de hi-fi interesserte. Pioneer hadde allikevel stilt opp toppmodellene sine, de nye som koster en 60-70k eller hva det er. Imponerende utseendemessig, men det kom ikke en tone fra dem så lenge jeg var i nærheten

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra omtale homecinema. :grin:

Var det selv på lørdag før åpning.
    Nesten krigstilstander i køene gitt.Så noen peisoder hvor
    vaktene hadde sin fulle hyre med å roe flokkene både ute
    og inne.Hovedsakelig "køsnikere".
    Lurer på hva en familie skal med en 4-5 støvsugere ?

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det mest interessante for egen del var den nye Pioneer plasma'n på 50" og full HD. De kjørte en demoloop fra en Blu-Ray spiller (dessverre merket 2007). Masse detaljer, selvsagt. Og for noen farger! Noen som vet om det nye HD-standarden bringer med seg et større fargespekter? Det så nesten slik ut...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •