Reportasje: AVforum på Cebit 2006

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Reportasje: AVforum på Cebit 2006

Siden undertegnede nylig kom hjem fra Cebit 2006 messen i Tyskland, er det vel på tide å skrive litt om hva som ble vist der. Mye har nok allerede gått i glemmeboken og noe ble helt sikkert oversett, men det skal nok bli litt info likevel. Det var desverre litt stusselig på projektor-fronten, noe som var litt skuffende. Det var noe helt annet når det kom til flatskjermer. Jeg lyver sikkert ikke om jeg sier det ble vist 500 skjermer. Jeg fikk selvfølgelig ikke med meg alt, men tror jeg var innom de største selskapene.

Cebit er en av verdens mest viktige elektronikk/data messer, og blir hvert år besøkt av nærmere en million mennesker. I år var det over 6000 utstillere, noe som må sies å være ganske mye. På messen ble det vist alt fra mobiltelefoner og datakomponenter til legoroboter.

Når man planlegger tur til til Cebit eller liknende messer, bør man i forkant bestemme seg for hva man skal få med seg, for det er helt umulig å rekke over alt. Jeg var der to fulle dager, men det var desverre ikke nok. Neste år blir det nok 3 dager.

Hvem viste så hva på messen?

BenQ satser tydelig hardt fremover, og hadde en av de aller største standene. Her fant vi både projektorer, mobiltelefoner, flatskjermer mm. Desverre var det lite nytt her med unntak av en ny mobiltelefon med GPS innebygget. Av projektorer hadde BenQ valgt å vise 8720, som jo er meget bra, men ikke helt ny lenger. Totaltsett var jeg litt skuffet over hva vi fikk se her, spesielt siden det gikk rykter om at en ny 1080P projektor skulle vises.

Her ser vi en av flere vegger med skjermer BenQ hadde på sin stand.

Optoma var den utstilleren jeg på forhånd gledet meg mest til å se siden jeg hadde store forhåpninger om at H81 skulle bli vist her. Det ble den desverre ikke, og nok engang ble jeg litt skuffet. Optoma hadde valgt å vise henholdsvis EP910, Movie 10 og HD72i. De ble alle vist i opplyste messelokaler, så det var umulig å danne seg noe bilde om hvordan kvaliteten var. Ei heller var det mulig å komme til for å få pratet med Optoma representantene angående kommende projektorer.

Optoma HD72i.

Amoi er en produsent jeg har hørt svært lite om, men utifra størrelsen på standen deres er det ikke en liten produsent. Jeg fikk desverre ikke mulighet til å ta skjermene deres i nærmere øyesyn, så det får gjøres ved en annen anledning.

Amoi hadde mange skjermer på veggen.

Sanyo viste frem Z4 (ikke uventet) i et lite demorom. Dette var ett av de beste rommene på messen, og bildet var meget bra. I tillegg til dette viste de en interessant LCD bakprojeksjons skjerm med LED baklys. Ulempen med denne skjermen var da selvsagt dybden om man sammenligner med “vanlige” flatskjermer. Bildekvaliteten var det dog ingenting å si på.

Sanyos 55” LCD bakprojeksjons TV.

Toshiba hadde en fin kinosal hvor de viste diverse wmhd klipp på en MT700 projektor. Utenfor lagde de popcorn til de besøkende. Dette var selvfølgelig ett trekkplaster.

Et10 og Et20 er to ny projektorer med SCP, som står for “Super Close Projection”. Dette betyr at man kan få et bilde på 2m med en kasteavstand på ca 1.2m. Et20 har også integrert USB port og DVD spiller. Begge har 5.1 lyd, og er 480P DLP projektorer. Presentasjonsprojektoren i “SCP utførelse” heter Tx10.

Toshiba Et10.

Toshiba viste også mange nye presentasjonsprojektorer, deriblandt et par nye trådløse projektorer.

Desverre ble det bare vist Powerpoint bilder på disse, så man fikk ikke noe inntrykk om det ville være båndbredde-limitasjoner ved videovisning.

Toshiba TW 100 wireless.

Nec hadde ikke veldig mye å by på denne gang, men hadde om ikke annet et fint projektortårn.

Sony hadde heller ingenting å by på, men hadde “en fin hylle” med en knippe projektorer, hvor HS60 var eneste hjemmekinoprojektoren.

Epson viste hvordan man ved hjelp av mange projektorer kan få gjengitt ganske virkelighetstro vann-effekter.

Fiskene likte ikke å bli tråkket på.

Mange hadde nok håpet på at TW600 skulle bli vist live, men Epson hadde istedenfor valgt å vise multiprojektoren EMP-TWD1. Bildetkvaliteten var ikke allverden, men mye av det må nok tilskrives messelokalene.

EMP-TWD1

Sharp er ikke et merke vi kjenner så godt til i Norge fra før, noe som egentlig er merkelig med tanke på hvor mange spennende skjermer de har. De mest spennende denne gangen var tre 1080P LCD skjermer på henholdsvis 45”, 57” og 65”. 45” og 65” inneholdt også DVB-T tunere for enkelt å kunne tilkoples digitale bakkenett. Skjermene ble matet med 1080P signal, så det var lite å si på bildekvaliteten.

Sharp Aquos 57”.

Sharp Aquos 65”.

Samsung har etterhvert blitt store i hele Europa, og viste også det med flere kjempestore stander på årets Cebit messe.

Blu-ray avspillere blir mer og mer aktuelle i tiden som kommer, og dette er selvsagt noe Samsung vil være med på. Det ryktes at denne spilleren skal komme for salg allerede før sommeren, noe som er vesentlig tidligere enn både Sony og Panasonic.

Samsung Blu-ray spiller.

Som tidligere nevnt manglet det ikke flatskjermer på messen, ei heller fra Samsung. Her var det skjermer fra 20” og oppover. Alle de skjermene jeg så viste flotte bilder, selv om det hele må tas med en klype salt da materialet garantert er spesialtilpasset lyse messelokaler. (Det samme gjelder for andre produsenter også.)

Samsungs nye 57” LCD TV.

Verdens største LED LCD.

Mobiltelefoner med kamera er i vinden som aldri før, noe Samsung beviser med to nye kameratelefoner på henholdsvis 8Mp og 10Mp. Sistnevnte er verdens første med så høy oppløsning. Begge disse har mye høyere oppløsning enn de aller fleste av oss trenger.

Samsung 10Mp mobiltelefon.

Panasonic hadde en av messens desidert beste stander, hvor de hadde både projektorer, flatskjermer, kamera, mobiltelefoner mm. Dette va nok den standen som tiltrakk seg mest publikum, og det var nesten alltid kamp for å komme seg frem.

I det ene demorommet var det satt opp en plasmaskjerm sammen med Panasonics Blu-ray spiller. Materialet som ble avspillt var desverre ikke av beste kvalitet, noe som var litt synd. Det ble vist klipp fra flere filmer, deriblandt Narnia.

Her ser vi Panasonics Blu-ray spiller vist sammen med en Panasonic plasma.

Panasonic viste frem et utall av nye 1080P skjermer, og alle sammen så uforskammet gode ut når det ble vist motorsykler og blomster med litt for mye farger. Detaljerikdommen i bildene var enorm, og man måtte faktisk helt kloss i skjermen for å se alle detaljene.

Panasonic's 50” og 65” 1080P plasmaskjermer.

Hovedattraksjonen var ikke uventet verdens største plasma, en monster tv på hele 103”, en tommer mer enn verdens nest største, LG's 102”. Jeg ble positivt overrasket da jeg så denne skjermen, og hadde forventet mye mer støy enn det som var. I likhet med de fleste andre utstillerne var det manko på spesifikasjoner for de forskjellige skjermene. Ganske irriterende.

Verdens største plasmaskjerm.

Panasonic hadde også laget til et kinorom hvor de viste LCD projektoren PT-AE900. Desverre så det ikke ut til at de hadde lagt ned altfor mye arbeid i opsett og kalibrering. Projektoren led utvilsomt av for høy brightness-setting, noe som førte til ett litt blasst bilde.

LG er nok en produsent som satser meget hardt om dagen. De hadde en imponerende stand på Cebit, og jeg vil vel si at dette var messens beste stand, med både kinorom, et utall av skjermer, live shows etc.

Naturligvis viste også LG frem en ny Blu-ray spiller. Denne hadde en festlig bug som jeg ikke så før jeg kikket på bilder etterpå. Legg merke til at det mangler en “p” på displayet.

LG Blu-ray spiller.

Også en MPEG-4 HD STB ble vist sammen med en plasmaskjerm. Dette er en HD mottaker med innebygget DVD spiller.

LG HD STB.

Det var ikke manko på skjermer hos LG heller, og her ser vi ett roterende skjermtårn. På den samme roterende tallerkenen skjermene stod på, arrangerte LG også flere show. Av disse kan jeg nevne blandt annet “ballkunster” utført at tyske landslagsspillere.

Skjermtårn.

Flere skjermer.

LG viste også flere prototypeskjermer for første gang på Cebit. Skjermene så bra ut, men også her manglet spesifikasjoner.

LG prototypeskjerm.

I kinosalen var det den nye LG AN110 som stod for bildene. Projektoren fremviste meget gode bilder, og stod for de beste “projektor bildene” på messen.

LG AN110.

Når LG nå er slått av Panasonic på størrelse, bruker de andre beskrivelser...

LG 102" Plasma

Bilder fra diverse produsenter.

Den nye business toppmodellen til Sony Ericsson, P990.

P990 ved siden av min P900.

Nye Sony Ericsson M600. Dette er modellen under P990.

M600 i perlemor.

Bang & Olufsen lager også mobiltelefoner. Morsomt design.

B&O mobiltelefon.

Ett firma ved navn Contex viste en 3D printer med uante muligheter. Modellen på bildet er printet i ett stykke, og har 100% fungerende tannhjul. Imponerende.

En ferdig "printet konstruksjon".

Ønsker du en PC kasse av tre kan kanskje dette være til inspirasjon?

Antec conceptkasse.

Damer og biler hører også med.

Panasonic fikk lånt seg en F1 bil for anledningen.

Fjorårsbilen til Kimi Raikkonen.

Også BMW ville stille ut en F1 bil.

Lamborghini er alltid et populært skue.

Til tross for strengere regler hva “lettkledde damer på messer” angår, var det likevel noen å se, om ikke så lettkledde som i tidligere år.

Poserende damer.

Midland Racing's F1 bil trengte en “vakt dame”.

Oppsummering.

Nå når messen er over, er det lett å være etterpåklok. Jeg ser nå at det er flere ting jeg har gått glipp av, som burde vært sett. Som nevnt i innledningen er det heller ingen tvil om at 2 dager er for liten tid på en messe som denne. En ting til å tenke på er at de beste dagene å besøke Cebit på, er ukedagene. I helgedagene er det stappfullt med folk.

Alt sett under ett så har dette vært en svært morsom tur, som frister til gjentakelse neste år, men da med hotell litt nermere messeområdene.(Vi bodde i en fjellheim langt fra folk)

Helt på slutten vil jeg også få beklage fotokvaliteten, som på mangen bilder er ganske dårlig. Dette skyldes for liten kjennskap til kameraet som ble lånt for anledningen. Det andre jeg vil beklage er mangel på produkt-spesifikasjoner. Det ble rett og slett ikke tid til å snakke med de forskjellige produsentene. Dette skal gjøres bedre til neste år.

Da logger jeg ut for denne gang, og håper rapporten har vært interessant for de av dere som ikke var på Cebit 2006.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    meget fin jobb AK Synd de ikke viste noen spreke projektorer der denne gangen. slik var det på IFA også
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skikkelig fin og oversiktlig referat Ak. Var veldig artig å lese Sa LG noe om den nye BLU-ray spilleren deres som skal støtte bluray, hd-dvd og vanlig dvd? Vet de kommer med en slik spiller, men har ingen specs etc.....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hyggelige tilbakemelddinger
    Sa LG noe om den nye BLU-ray spilleren deres som skal støtte bluray, hd-dvd og vanlig dvd?
    Jeg fikk desverre ikke pratet med folkene hos LG om dette, så jeg vet omtrent like my som deg om dette

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott jobba, Ak. Reportasjen ga meg et godt innblikk av dine inntrykk av Cebit. Gjennomarbeidede innlegg her på forumet er alltid hyggelig lesing.

Tydeligvis en overvekt av videoprodukter. Var det noen audiorelaterte produkter vist i det hele tatt?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye fint på bildesiden der.

Jeg lurer litt: Ser du hadde med et par BlueRay-spillere. Fikk du noe inntrykk av hvordan det går med HD-arvtakerne til DVD (Blueray/HD-DVD)? Er dette noe produsentene har konsumferdige produkter av?

Newcomer Marv sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mangler en "L" også på den BlueRay-spilleren gitt, må være rulletekst eller noe

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    roffe, Toshiba har to modeller klare som blir sluppet i USA nå for HD-DVD. den første Blu-ray-spilleren kommer fra samsung og slippes i USA 23 mai.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo interessant, Jørn. Men USA har jo også hatt en mye større penetrering av HD-sendinger enn sidrumpa Europa. For meg kan det at USA får Blueray/HD-DVD nå bety at Europa får det i år, eller at det kan drøye enda 2-3 år. For å få penetrering i det europeiske markedet kreves to ting: Bra tilgjengelighet på CE-merkede Blueray/HD-DVD-spillere, samt et tilbud av filmer også i disse markedene. Ellers blir dette noe som kun er for de spesielt interesserte, slik laserdisc var.
    For meg er lyset i tunnellen at stadig flere velger å oppgradere til store, flate HD-ready skjermer, og større bilde vil nok gjøre at også menigmann blir mer kresen på oppløsningen etterhvert. Men vi er nok et stykke unna et folkekrav ennå.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt ot her kanskje, men de eneste som har sagt noe om lansering i Europa er BD.. Så mulig HD-DVD ser for seg kun statene?

Mvh

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er sikkert er at verdenslanseringen av PS3 senhøstes vil bringe en Blu-ray-spiller inn i flere millioner hjem i Europa og resten av Verden. Da regner jeg det som en selvfølge at filmindustrien kjenner sin besøkelsestid. Produsentene av spillere vil selvfølgelig ikke sitte på gjerdet å se på at Sony stikker av med hele Blu-ray-kaka alene. Derfor tror jeg vi får se Blu-ray-spillere i Europa i løpet av høsten.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med deg Jørn. Det er helt utenkelig at ikke de fleste produsentene har klar en BD spiller når PS3 blir lansert til høsten. Noen kommer forhåpentligvis også vesentlig tidligere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marv
    Mangler en "L" også på den BlueRay-spilleren gitt, må være rulletekst eller noe
    skulle akkurat til å skrive det.. Veeeldig viktig

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har dere nok rett i at det er rulletekst

En ting jeg ikke nevnte i rapporten er at Samsung viste HD CRT apparater. Jeg fikk ikke sett så mye på de, men registrerte at de så bra ut. Ulempen var at de fortsatt var ganske dype, selv om de er grunnere enn en tradisjonell CRT.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knallbra artikkel, moro å lese og se..

Intermediate gix sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Detblir jo spennende å se om Bluray spilleren i PS3 er så "god" at man kan klare seg med denne såpass lenge at prisen på BR spillerene kommer ned på det nivået en god dvdspiller ligger på i dag... Rundt 2-3000 kroner.

Andreas

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra AK og jeg mener at BenQ har eierinteresser i Amoi.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •