Reportasje: Dali-foredrag av Lars Worre på HFK Grensen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Reportasje: Dali-foredrag av Lars Worre på HFK Grensen

Etter en noe forsinket oppstart pga ekstreme værforhold sparket Dali-direktøren igang foredraget foran de 20-30 oppmøtte tilhørerne. Det var et godt blandet publikum, her fantes alt fra ingeniører i elektroakustikk til mer normale hi-fi entusiaster på hobby-plan. Mister Worre avslørte fort seg selv som en hyggelig og pratsom skøyerfant, som holdt et interessant foredrag preget av stor entusiasme og ærlighet. I tillegg fremsto den karismatiske dansken som svært kompetent innenfor høyttalerkonstruksjon, akustikkrelaterte spørsmål og alt annet som har med Hi-Fi å gjøre.

Det ble tidvis spillt musikk for å illustrere egenskaper ved ikon-seriens høyttalere, tidvis for å ta en pause der folk kunne nyte vakre toner og fukte tørste ganer med litt lett servering sponset av Hi-Fi klubben. Anlegget det ble spillt på besto av et par Ikon 6, som ble drevet av en Thule DVD-spiller og integrert forsterker. Det låt meget bra, stort sett, selvom hele audiensen selvsagt ikke kunne befinne seg i sweetspot samtidig.

Selve foredraget dreide seg innledningsvis om Dali som høyttalerfabrikant, deres produksjonsmønster, og Dalis lydfilosofier og de egenskaper det medfører som de har implementert i alle sine høyttalere. I all hovedsak var dette imidlertid en grundig og detaljert introduksjon til Ikon-serien. Til illustrasjoner ble det brukt en stor LCD-skjerm som mister Worre kjørte en powerpoint-presentasjon på parallelt med foredraget.

Etter foredraget ble det tid til litt nærmere hifi-relaterte diskusjoner med dali-direktøren for de som måtte ønske det, eller en demonstrasjon av hva Ikon-serien kan få til i surround i Hi-Fi klubbens demorom i kjelleren. Her ble det blant annet spillt på Ikon 7 og Ikon Vokal 2, den største senterhøyttaleren i serien. Uten sub låt det ikke spesielt morsomt, og det ble vel ikke akkurat kveldens høydepunkt, for å si det på den måten. Ellers en lærerik og interessant seanse!

Forøvrig kan jeg nevne at direktøren selv for tiden har et stueanlegg bestående av Euphonia MS4, en integrert denon-forsterker og en Holfi CD-spiller. På grunn av "plassmangel" benytter han også dette oppsettet i samkvem med en "billig prosjektor og lerrett" til film, altså stereo med "phantom center", noe han synes fungerer alldeles utmerket. Det eneste han savnet var en skikkelig subwoofer til "de amerikanske høyoktanfilmer, der er kodet inn så store mengder dypbass i lydsporet".

Så det så

Newcomer redfox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikon serien er derfor ikke noe spesielt å satse på mener du ?

Ser etter noen all round høyttalere som er litt bedre på hjemmekino enn musikk og ikon serien virker perfekt for formålet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, ikon er absolutt noe å satse på, og det skal vel vanskelig gjøres å oppdrive noe bedre til prisen! Som jeg gav utrykk for låt ikon 6 svært bra, og disse har jo også høstet eksepsjonelt god kritikk i fagpressen. Det negative jeg gav utrykk for var kun i forbindelse med "kino-demoen" til HFK, som virket lite forberedt, og uten subwoofer og bakhøyttalere i samme serie fikk man liksom ikke noe storslagent inntrykk. Men dette er absolutt kompetente høyttalere både til film og musikk

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du si Ikon 7 er verdt de 3000 ekstra kronene?
    Eller bør man sattse på Ikon 6 og spare noen kroner?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zen
    Vil du si Ikon 7 er verdt de 3000 ekstra kronene?
    Eller bør man sattse på Ikon 6 og spare noen kroner?
    Sats på ikon 6 med mindre du har et enormt rom og ingen subwoofer. Ifølge Worre selv gjør ikon 6 seg best mellom 25-40 kvm. Ikon 7 over der.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må også huske at ikon 7 krever en mer voksen forsterker. Generelt krever disse høyttalerne kvalitetselektronikk for å yte sitt beste!

Newcomer redfox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempebra innlegg forresten!

Savner litt erfaringer om Ikon, så denne tråden falt rett på plass for å si det sånn

Newcomer Lapavoni sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sa han noe om finishen på ikon-serien? Den er jo litt billig for å si det mildt.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt å høre at de demonstrerte på Thule. Thule har en musikalsk varme som jeg også tipper passer Dali Ikon 6 helt perfekt.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,636
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jepp.
    De har nok funnet ut en match der.
    Da jeg var på HiFi-klubben for å høre på Ikon, så ble de rigget opp på Thule den gang også.

Zen: Var jeg deg ville jeg kjøpt Ikon 6 og brukt 4 tusen på f.eks XTZ 12"-suben.
    Du havner da 1000,- over Ikon 7, men får den korrekte lyden med god punsh i filmer også.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lapavoni
    Sa han noe om finishen på ikon-serien? Den er jo litt billig for å si det mildt.
    Om selve designet sa han at de hadde funnet en typisk skandinavisk design med rette linjer, noe som ofte er populært andre steder i verden. I tillegg fremhevet han at ikon 6 sannsynligvis er en av de slankeste høyttalerne i verden med 2x6,5", og at føttene som stikker ut på sidene er plassert slik for å hindre høyttaleren i å velte.

Når det gjelder selve finishen og kvaliteten på den fortalte han at de med ikon-serien hadde fokusert knallhardt på selve lydopplevelsen, og hva som sitter inni høyttaleren. Målet var å skape en best mulig hi-fi opplevelse til lavest mulig pris. Finish var dermed noe som havnet i annen rekke, og det er årsakene til at det er benyttet MDF-plater med "laminat" i treverk-utførelse istedenfor ekte trefiner. Det går ikke på bekostning av lyden, men det gir altså en billigere følelse og fremtoning - helt til man lukker øynene og bruker ørene isteden

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg synes det er ganske tydelig at Dali med Ikon-serien har lagt pengene i lyd istedenfor finish. Jeg var ihvertfall imponert over hva man får av lyd for kronene med Ikon 6.

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var der! Men kom også for sent pga. været... Meget interesant og lærerikt! Men stusset litt over måten han uttalet Dali på, heter det Dali med trykk på i'en? Altså Dalí ?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke godt å forstå seg på disse danskene og uttale..

Newcomer Lapavoni sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Om selve designet sa han at de hadde funnet en typisk skandinavisk design med rette linjer, noe som ofte er populært andre steder i verden. I tillegg fremhevet han at ikon 6 sannsynligvis er en av de slankeste høyttalerne i verden med 2x6,5", og at føttene som stikker ut på sidene er plassert slik for å hindre høyttaleren i å velte.

Når det gjelder selve finishen og kvaliteten på den fortalte han at de med ikon-serien hadde fokusert knallhardt på selve lydopplevelsen, og hva som sitter inni høyttaleren. Målet var å skape en best mulig hi-fi opplevelse til lavest mulig pris. Finish var dermed noe som havnet i annen rekke, og det er årsakene til at det er benyttet MDF-plater med "laminat" i treverk-utførelse istedenfor ekte trefiner. Det går ikke på bekostning av lyden, men det gir altså en billigere følelse og fremtoning - helt til man lukker øynene og bruker ørene isteden
    Jeg har hørt på høyttalerne og likte det jeg hørte. Dette er utrolig mye lyd for veldig lite penger. Jeg hadde faktisk kjøpt disse hadde det ikke vært for den billige innpakningen. Jeg så på demosettet at det allerede var litt rufsete i kantene. Med små barn i huset tenkte jeg at her kommer det fort til å bli riper og hakk slik at annenhåndsverdien kommer til å bli ekstremt lav.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Salvador Dalí

Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Ikke godt å forstå seg på disse danskene og uttale..
    Jeg regner med at navnet stammer fra Salvador Dalí? Wikipedia:http://no.wikipedia.org/wiki/Salvador_Dalí Isåfall er det jo riktig som han sa, og jeg har sagt det feil hele mitt liv! Jaja, det er jo ikke verdens undergang...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står for Danish Audiophile Loudspeaker Industries.. men det visste dere sikkert fra før.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lapavoni
    Jeg så på demosettet at det allerede var litt rufsete i kantene. Med små barn i huset tenkte jeg at her kommer det fort til å bli riper og hakk slik at annenhåndsverdien kommer til å bli ekstremt lav.
    Jeg ville tro det var bedre å få skadet og ripet opp en forholdsvis billig høytaler som spiller meget bra i forhold til prisen, enn å få de samme skadene en med ekte tre finer med meget forseg gjort overflate behandling man har betalt mye av kjøpesummen for selve finishen på..

Annenhånds verdien på en høytaler med en skadd dyr overflate behandling blir vel fort et enda dårligere økonomi, hvis man først skal ta det regnestykket, og en dyr pianolakket høyttaler eller ekte lakket tre finer tåler vel ikke egentlig noe særlig mer skade verk fra små leke bilkjørende/kastende barne-fingre enn en plastfolie kledd mdf høytaler før det blir permanente skader....

At man har lyst på en høytaler som ser mer esklusiv og forsegjort i overflaten enn Ikon-serien er vel ikke en så fjern tanke for de fleste her i forumet, men jeg skjønner ikke annet enn at disse høytalerene med en litt billig innpakning heller er midt i blinken for småbarns familier hvor det er en litt større fare for oppriping (velting) og skader på slike ting fra "poden", og at man kan heller nyte ludkvaliteten i sene kvelstimer når man endelig får en etterlengtet pust i bakken, og heller kan neglisjere de nye ripene og bulkene i folien...;-)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Åjda

Sitat Opprinnelig postet av Pseudo
    Det står for Danish Audiophile Loudspeaker Industries.. men det visste dere sikkert fra før.
    Ikke en dritt med Salvador Dalí likevel da... Da skjønner jeg ikke hvorfor han sa som han sa. Men samma kan det være.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har betydningen bak forkortelsen å si for uttalen om jeg tør spørre?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •