Artikkel: Betenkninger rundt WAF - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 91
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tydelig at dette engasjerer, ja, det er jo morsomt.

Når det gjelder flat-TV, tror jeg nok at WAF på produktet er såpass høy at *-WAF ikke er et problem nærmest uansett, og den gamle glassklumpen har jo en utrolig lav WAF.

Vi snakket akkurat om dette ved frokostbordet i dag. W ønsker seg en ny symaskin, så hvis jeg har lyst på nye høttalere så... Totalt sett blir det jo veldig dyre høyttalere da, men må'ru så må'ru.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner denne tråden å lage så mange forkortinger at vi snart må innføre en BOA* :-D

Men som alle andre tøffe helter kjenner jeg meg igjen i mye, både i singleliv og overgang til samboer og senere gift.

Konemor har mange *-WAF egenskaper, men Price-WAF kan være dominerende. "Hvor mye kostet dette"-spørsmålet ligger alltid tungt i en samkjørt økonomi. Så det hender jeg må kjøre et gammelt barnetriks:

Ønsker du en hund, be om å kjøpe en hest. Da blir foreldrene glad med å slippe unna med en hund og alle er fornøyde.

Samme med utstyr til hjemmekinoen. Presenter et produkt som ligger himmelhøyt unna smerteterskelen men si at en kan klare seg med noe som er halvparten så dyrt, kanskje til og med billigere. Eksempelvis kan jeg dra frem et høytalerpar i et glanset HiFi-magasin med en pris på 100.000,-. Da spør hun hvor mye mine koster og da jeg sier 12.000 men jeg kjøpte dem brukt for 6.000,-. Så svarer hun "så bra".

En annen men motsatt fremgangsmåte er å legge skylden på henner. Ganske stygg fremgangsmåte egentlig. Man har lyst på noe dyrt, men kjøper noe billig (drit) i stedet for (eller i alle fall et produkt som ikke fungerer). Så bruker en en stund på å rakke ned på dingsen med en vinkling som sier "slik går det når en skal spare penger i stedet for å kjøpe noe kvalitet som varer".

Selv kjøpte kona en symaskin til 10.000,-, noe som jeg oppmuntret. Det medførte at hun hadde en periode med egenfokus på investeringen, mens jeg oppmuntret henner med å si at det var et fornuftig kjøp med god kvalitet. Så nå kjøper hun ekstrautstyr og gadgets og er med på oppgraderingsbølgen hun også.

* Book Of Abbreviations

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Kokken: en velprøvd metode som fungerer i veeeldig mange tilfeller

En typisk samtale går slik:
    - Du, nå er det ikke mye gnist igjen i sub'en vår kjære...
    - Du og de bassgreiene dine, er det ikke nok "dunka-dunk" her nå?
    - Vent litt, hent <ukas favoritt>-plata di, så skal du få høre
    - <.......> okay, her er den
    - <pufle, pese> Må bare stille om til korrekt delefrekvens her, kan'ke ha det samme på musikk som på kino vettu! Okay, sett deg her litt nå (plasserer kona i sweet-spot)
    - <......> Du, det derre var ikke mye pent. Sikker på at du ikke har guffa opp bassen for mye?
    - Neida vennen, se her (viser delefrekvens på 80hz, EQ-settings)
    - Hmm... var litt sånn....
    - ... buldrete kanskje?
    - ja, jo, når du nevner det så....
    - ... og du, se her.... sjekk denne fete sub'en her da... og denne her.. (viser tester av PSB og XTZ). De er jo dobbelt så svære som den vi har, men vi bruker jo ikke plassen borti der til noenting annet allikevel. Og så får du enda et sted å sette ei søt potteplante på (nevner selvfølgelig ikke at ny sub sannsynligvis gjør at nevnte potteplante kommer til å hoppe tvers over rommet)
    - Hmmm, jeg vet ikke... er det dyrt dette da?
    - Dyrt nei! Se her.... "like bra og dyp bass tilsvarende produkter som koster 3 ganger mer". _Det_ er mye for penga det, kjære!
    - Men, skulle ikke du bytte frontene dine da? Trenger du ny sub da siden du sa at bassen på de nye ville være mye bedre?
    - Joa, stemmer det vennen. Nye fronter til 22.000 eller ny sub til 5-8.000,- og vente med fronter til senere. Da kan du bestemme da vettu...
    - Nei, dette har ikke jeg greie på, bare det ikke blir seende helt for ekkelt ut... den var jo litt søt den XTZ'n da... vent litt, så ikke du på noen sånne pianolakk-fronter for litt siden?
    - Å, du mener Black Diamond-frontene? Tja, de kan kanskje gå bra sammen, men de er jo billige de da. Koster jo under 10.000,- for paret
    - Men da sparer du mange tusen da? Hvis subben koster 5-6.000,- og de koster under 10.000,-, ja da er jo valget ganske enkelt da?! Forresten, vi jentene skal ut til helga...
    - Ja, bare lån kortet mitt du - ikke noe problem.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde verden vært så enkel så...
    Faktum er at å få et hunnkjønn til å sette seg ned og virkelig lytte er så godt som umulig. De kan kose seg med kinoopplevelsen som en helhet, men idet du begynner å snakke om teknikk og bestemte produkter har hun mest sansynligvis sovnet eller stukket av! Dama mi synes jo alle høyttalere større enn et par pchøyttalere er stygge, men det driter jeg bare i! Vil man ha skikkelig lyd så må naturligvis høyttalerene ha litt størelse. En ting som derimot er veldig effektivt er å juge på prisen hvis f.eks høyttalerene koster 50K så sier jeg til dama at jeg betalte 35K Damer lar seg også sjarmere hvis du klarer å prute ting ned i pris, derfor handler jeg mye fra hifihuset der er det alltid stor forskjell på veil. pris og hva men faktisk betaler.

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wideload
    Kokken: en velprøvd metode som fungerer i veeeldig mange tilfeller

En typisk samtale går slik:
    - Du, nå er det ikke mye gnist igjen i sub'en vår kjære...
    - Du og de bassgreiene dine, er det ikke nok "dunka-dunk" her nå?
    - Vent litt, hent <ukas favoritt>-plata di, så skal du få høre
    - <.......> okay, her er den
    - <pufle, pese> Må bare stille om til korrekt delefrekvens her, kan'ke ha det samme på musikk som på kino vettu! Okay, sett deg her litt nå (plasserer kona i sweet-spot)
    - <......> Du, det derre var ikke mye pent. Sikker på at du ikke har guffa opp bassen for mye?
    - Neida vennen, se her (viser delefrekvens på 80hz, EQ-settings)
    - Hmm... var litt sånn....
    - ... buldrete kanskje?
    - ja, jo, når du nevner det så....
    - ... og du, se her.... sjekk denne fete sub'en her da... og denne her.. (viser tester av PSB og XTZ). De er jo dobbelt så svære som den vi har, men vi bruker jo ikke plassen borti der til noenting annet allikevel. Og så får du enda et sted å sette ei søt potteplante på (nevner selvfølgelig ikke at ny sub sannsynligvis gjør at nevnte potteplante kommer til å hoppe tvers over rommet)
    - Hmmm, jeg vet ikke... er det dyrt dette da?
    - Dyrt nei! Se her.... "like bra og dyp bass tilsvarende produkter som koster 3 ganger mer". _Det_ er mye for penga det, kjære!
    - Men, skulle ikke du bytte frontene dine da? Trenger du ny sub da siden du sa at bassen på de nye ville være mye bedre?
    - Joa, stemmer det vennen. Nye fronter til 22.000 eller ny sub til 5-8.000,- og vente med fronter til senere. Da kan du bestemme da vettu...
    - Nei, dette har ikke jeg greie på, bare det ikke blir seende helt for ekkelt ut... den var jo litt søt den XTZ'n da... vent litt, så ikke du på noen sånne pianolakk-fronter for litt siden?
    - Å, du mener Black Diamond-frontene? Tja, de kan kanskje gå bra sammen, men de er jo billige de da. Koster jo under 10.000,- for paret
    - Men da sparer du mange tusen da? Hvis subben koster 5-6.000,- og de koster under 10.000,-, ja da er jo valget ganske enkelt da?! Forresten, vi jentene skal ut til helga...
    - Ja, bare lån kortet mitt du - ikke noe problem.

kjenner meg igjen her, men problemet jeg sliter med er at konemor ikke hjører forskjel på noe som helst....hadde en gang en eldre arcam som ene kanalen forsvant slik at en da fikk monosignal.....må ikke tro at hun la merke til det....så det er ikke alltid like lett å overtale henne til nyinnkjøp

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LOL! :grin: Genialt innlegg som jeg tror veldig mange kjenner seg igjen i...:-? Innkjøp av nytt utstyr krever lang tids kampanje for å overtale W om at 1. vi har behov for det, 2. det koster ikke for mye og 3. det BLIR fint sammen med de andre møblene i stua! :wink:
    Som f. eks. sub... som W ofte mener vi ikke har behov for, koster for dyrt og ikke er estetisk pent nok... men det var jo 3 ting på en gang det...! :???: 3 av 3 er jo ikke gærnt, bare det kunne være i andre sammenhenger... :-P men med litt taktikk er det mulig å få til, la W velge farge, finish etc. og vips; der stod det en PB12-Plus i stua :grin: :grin: :grin:
    Dog er timing en vesentlig faktor her! Som da jeg etter endel plassering, omplassering og måling av bassrespons kom til å foreslå for W at: du...for å få en jevnere kurve her må vi nok ha en sub til...:neutral: hvorpå svaret er: HVA, ÈN SUB TIL??? DET KAN DU BARE GLEMME!!! (antagelig med enda større fonter enn her...:wink: ) My bad... må ligge litt lavt framover, men da... *hehe*

Forøvrig en veldig bra tråd som forlenger livet til mange på forumet...! :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andre småtips hentet fra TV-serier:

Senifeld: "You got to have "hand""! Selvforklarende?

Kongen av Queens:"Marry up". Husker ikke helt hvordan storyen rundt dette var. Men hvis man giftet seg med en mye penere dame "gikk det på bekostning av mye annet". F,eks AV investeringer.

For å si det slik, det er en grunn til at dette blir tatt opp i serier. Det engasjerer og treffer spikeren så godt at den går igjennom planken.

Min erfaring er: "Like barn leker best".

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Min erfaring er: "Like barn leker best".

Tror det blir mye dyrere å bytte W på nåværende tidspunkt, enn tiden det evt tar å overtale til neste "gale påfunn" (W's ord), ref "tid er penger"

Ellers har man jo: Av og til er det lettere å få tilgivelse enn tillatelse
    Og: Et par netter på balkongen går fint så lenge man har skikkelig sovepose
    (hvis tilgivelses-trikset ikke fungerer)

Men jeg sitter med en snikende følelse at det er min postkasse som er full av skjegg etter hver gang jeg "vinner" en slik diskusjon. W koser seg med oppgraderingen / påfunnet nesten like mye som meg, og det blir alltid en eller annen form for kompensasjon for at jeg "får lov"..... En senter som ble byttet ut - da ble det spa på W. Koser seg med mye bedre lyd fra senter ja. Nå sist ble det en Harmony 885 (genial sak forresten), og da ble det påspandering kino og liten tur på byen på W med et par venninner (de betalte selv ja...)

Til sommeren blir det 42" - da må skattepenga mine (jeg får igjen en del) settes inn på en sparekonto til hun skal gå hjemme neste år med ny "pudding". Jeg drar jo nytte av dette selv - W hjemme i 6-8 mndr ekstra utover vanlig permisjon betyr 6-8 mndr ekstra med "dinner on the table" når jeg kommer hjem

Tør nesten ikke si hva "kompenseringen" kommer til å måtte bli for nye fronter....

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Veldig bra tråd dette her. Her er mine refleksjoner:

For det første: I mitt tilfelle var det umulig å unngå å legge stor vekt på tradisjonell U-WAF (utstyrsWAF, design og pene ting). Når hjemmekinoen skal være en del av dagligstua, og ikke i et eget rom, blir U-WAF veldig viktig, i alle fall for min W. Stikkord: små, hvite sat-høyttalere som alle henger på veggen ("sånne stativer er håpløse å vaske og støvsuge rundt! Ikke tale om"), hvit PV1 sub, glasshyller som henger på veggen, diskre lerret, diskre plassering av spiller og forsterker, og ikke minst: mest mulig skjult kabelframføring. Skal du ha kinoen i stua, er dette trolig viktig for de fleste W, og for mange H også.

For det andre: Lengre tids overtalelse er viktig, fortrinnsvis i tilknytning til at man SER FILM SAMMEN på liten skjerm og 2 kanaler. "Tenk hvor bra dette ville vært i surround!", "Denne filmen er så bra at den hadde fortjent en skikkelig stor skjerm!", "tenk om vi hadde kjøpt den projektøren allerede nå ... jaja vi må vel vente til vi flytter", "Den DVDen sparer vi vel til vi får lagt opp med projektor og lerret...."

For det tredje: Spøk gjerne med begrepet "WAF". Fortell om gutta på HiFi-klubben som roper til hverandre: "Han fyren der trenger noe med høy WAF, kan du vise ham...." Vis at hun ikke er den eneste som vil akseptere god hifi i bytte mot god design og noe høyere pris, og at det er ganske normalt at det er en kjønnsdimensjon ved denne typen uenighet.

For det fjerde: Gi og ta. "OK, den leiligheten er grei for meg om du liker den. Det er vel litt dumt at hjemmekinoen må være i stua, men om det er OK for deg, så..."

For det femte: Legg premissene ved møblering etter flytting: "Her må vi passe på å sette sofaen der, og ikke henge noe bilde der, for ellers blir det feil i forhold til hjemmekinoen....#

For det sjette: Smi mens jernet er varmet: Ta aksjon når åpningen er der, f.eks. ved flytting, ommøblering eller betydelig lønnsopprykk. Kjøp alt på en gang, og sleng det om nødvendig på kredittkortet. Da blir alt det veldig dyre tatt i en omgang, i stedet for en uforståelig ny dingse-investering hver tredje måned.

Og så bonus, for å følge det sjette rådet: alt var var i hus i løpet av et par dager i august og satt pent opp med skjulte kabler til jul. Etter det har det ikke vært til å komme utenom at kinoen er utmerket. W har ikke kommet med en eneste kritisk merknad etter kjøpet, kvaliteten er for bra til det.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nerdebjørnen
    Veldig bra tråd dette her. Her er mine refleksjoner:

For det første: I mitt tilfelle var det umulig å unngå å legge stor vekt på tradisjonell U-WAF (utstyrsWAF, design og pene ting). Når hjemmekinoen skal være en del av dagligstua, og ikke i et eget rom, blir U-WAF veldig viktig, i alle fall for min W. Stikkord: små, hvite sat-høyttalere som alle henger på veggen ("sånne stativer er håpløse å vaske og støvsuge rundt! Ikke tale om"), hvit PV1 sub, glasshyller som henger på veggen, diskre lerret, diskre plassering av spiller og forsterker, og ikke minst: mest mulig skjult kabelframføring. Skal du ha kinoen i stua, er dette trolig viktig for de fleste W, og for mange H også.

For det andre: Lengre tids overtalelse er viktig, fortrinnsvis i tilknytning til at man SER FILM SAMMEN på liten skjerm og 2 kanaler. "Tenk hvor bra dette ville vært i surround!", "Denne filmen er så bra at den hadde fortjent en skikkelig stor skjerm!", "tenk om vi hadde kjøpt den projektøren allerede nå ... jaja vi må vel vente til vi flytter", "Den DVDen sparer vi vel til vi får lagt opp med projektor og lerret...."

For det tredje: Spøk gjerne med begrepet "WAF". Fortell om gutta på HiFi-klubben som roper til hverandre: "Han fyren der trenger noe med høy WAF, kan du vise ham...." Vis at hun ikke er den eneste som vil akseptere god hifi i bytte mot god design og noe høyere pris, og at det er ganske normalt at det er en kjønnsdimensjon ved denne typen uenighet.

For det fjerde: Gi og ta. "OK, den leiligheten er grei for meg om du liker den. Det er vel litt dumt at hjemmekinoen må være i stua, men om det er OK for deg, så..."

For det femte: Legg premissene ved møblering etter flytting: "Her må vi passe på å sette sofaen der, og ikke henge noe bilde der, for ellers blir det feil i forhold til hjemmekinoen....#

For det sjette: Smi mens jernet er varmet: Ta aksjon når åpningen er der, f.eks. ved flytting, ommøblering eller betydelig lønnsopprykk. Kjøp alt på en gang, og sleng det om nødvendig på kredittkortet. Da blir alt det veldig dyre tatt i en omgang, i stedet for en uforståelig ny dingse-investering hver tredje måned.

Og så bonus, for å følge det sjette rådet: alt var var i hus i løpet av et par dager i august og satt pent opp med skjulte kabler til jul. Etter det har det ikke vært til å komme utenom at kinoen er utmerket. W har ikke kommet med en eneste kritisk merknad etter kjøpet, kvaliteten er for bra til det.
    hehe... er helt enig! :grin: har brukt en del av de samme knepene selv... bortsett fra det der med å kjøpe alt sammen på en gang...:? der er W litt steil! :-| Kompensasjonsordningen er brukt for alt det det er verdt...:twisted: f.eks. sub kom i hus som trade for en sort, firbent krabat som går som en virvelvind konstant og som aldri får nok kos! :-P (tenk om det gjaldt for W...:wink: )
    kredittkort... har man det så må man jo bruke det...:wink:
    Sånn generelt så funker det med litt overtalelseskampanje... må bruke litt tid for å få ting i boks, men JESS det er verdt det! :grin: Stå på! :twisted:

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt innlegg!

Jeg har kjøpt en leilighet som er 30kvm mindre enn den jeg har (fra 90m2 fireroms til 60m2 treroms) og har lange bekymrede tankerekker rundt hvordan anlegget skal få en fornuftig plass i stua.

Da er det festlig å betrakte hverandres argumentasjonsrekker mens man sitter og drømmer om hvordan ting skal bli.

Hun: "Du, se på dette kule stoffet i bladet her, sånn blå/turkise sjateringer liksom, hva tror du om å sy puter i dette stoffet, også kjøper vi noen gardiner som matcher?"

Jeg: "Hæ? Høhm, jo det blir bra. Hm, jeg tror nesten vi må ha sofaen på motsatt vegg i forhold til forslaget i plantegningen her, den veggen der er bare en lettvegg i gips, ikke pokker om den er sterk nok til å holde en 50" tv."

Hun: "Du, nå får vi jo sånn skikkelig høyt under taket, hadde det ikke vært kult med noen høye bilder på veggen for å liksom fremheve takhøyden?"

Jeg: "Det blir tøft vettu. Også så bra lyd det blir når vi får høyt under taket! Tro om vi får utbyggeren til å flytte den døra inn til soverommet? Den ødelegger liksom stereoveggen litt. Hvor skal jeg ha den venstre høyttaleren, midt i døråpningen? Hva tenker disse arkitektfolka med egentlig? Sikkert en jente som har designet!"

Hun: "Hm, hva sa du vennen?" (Litt skarpere tone)

Jeg: (skjønner hva jeg nettopp sa) "Eh, jeg sa at jøss så fornuftig planløsning, dette må ha vært en kvinnelig arkitekt, typisk sånn dyktig med slikt, jenter vet du. Smarte folk. Næ se der borte, en ufo!"

--
    Thorbjørn

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjorde et lite rykk senest på mandag da junior hadde bursdagsselskap med klassekamerater. Han fikk bl.a. Charlie og sjokoladefabrikken på DVD, og gutta skulle selvsagt se den. Jeg skrudde opp volumet litt og gutta satt som paralysert med :shock: øyne selv på en liten 29". Så jeg nevnte for W etterpå "Tenk så moro for gutta om vi hadde hatt prosjektor a'..." W: "Hmm, joa,..." Jeg tror det går rette veien. Største problemet er egentlig av finansiell art, fikk strømregninga i går :cry:

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg gjorde et lite rykk senest på mandag da junior hadde bursdagsselskap med klassekamerater. Han fikk bl.a. Charlie og sjokoladefabrikken på DVD, og gutta skulle selvsagt se den. Jeg skrudde opp volumet litt og gutta satt som paralysert med :shock: øyne selv på en liten 29". Så jeg nevnte for W etterpå "Tenk så moro for gutta om vi hadde hatt prosjektor a'..." W: "Hmm, joa,..." Jeg tror det går rette veien. Største problemet er egentlig av finansiell art, fikk strømregninga i går :cry:
    Gjorde noe lignende i fjor høst. Junior hadde fødselsdag, jeg lånte PJ på jobb og hengte opp laken for å se på. Måtte flytte sofaen og bakhøyttalere litt for at det skulle gå greit for alle å se osv.
    Oppnådde to ting:

1. Sofaen og høyttalerne ble stående, for det ble jo mye kosligere slik i forhold til det vi hadde tidligere. Hadde jo prøvd å foreslå dette tidligere, men da var det "tullete".

2. Det kommer PJ i hus når økonomien tillater det, må bare bli enig om størrelse/plassering av lerret.

Konklusjon: La henne tro at det er hun som har bestemt.

Neste prosjekt: Få henne til å tro at det finnes høyttalere der ute som passer bedre til fargen hun skal ha på stua neste gang, og at det er bedre med en stor sub enn to små.

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

:-d

Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Morsomt innlegg!

Jeg har kjøpt en leilighet som er 30kvm mindre enn den jeg har (fra 90m2 fireroms til 60m2 treroms) og har lange bekymrede tankerekker rundt hvordan anlegget skal få en fornuftig plass i stua.

Da er det festlig å betrakte hverandres argumentasjonsrekker mens man sitter og drømmer om hvordan ting skal bli.

Hun: "Du, se på dette kule stoffet i bladet her, sånn blå/turkise sjateringer liksom, hva tror du om å sy puter i dette stoffet, også kjøper vi noen gardiner som matcher?"

Jeg: "Hæ? Høhm, jo det blir bra. Hm, jeg tror nesten vi må ha sofaen på motsatt vegg i forhold til forslaget i plantegningen her, den veggen der er bare en lettvegg i gips, ikke pokker om den er sterk nok til å holde en 50" tv."

Hun: "Du, nå får vi jo sånn skikkelig høyt under taket, hadde det ikke vært kult med noen høye bilder på veggen for å liksom fremheve takhøyden?"

Jeg: "Det blir tøft vettu. Også så bra lyd det blir når vi får høyt under taket! Tro om vi får utbyggeren til å flytte den døra inn til soverommet? Den ødelegger liksom stereoveggen litt. Hvor skal jeg ha den venstre høyttaleren, midt i døråpningen? Hva tenker disse arkitektfolka med egentlig? Sikkert en jente som har designet!"

Hun: "Hm, hva sa du vennen?" (Litt skarpere tone)

Jeg: (skjønner hva jeg nettopp sa) "Eh, jeg sa at jøss så fornuftig planløsning, dette må ha vært en kvinnelig arkitekt, typisk sånn dyktig med slikt, jenter vet du. Smarte folk. Næ se der borte, en ufo!"

Hæhæ!! Så bra!! "...typisk sånn dyktig med slikt, jenter vet du. Smarte folk. Næ se der borte, en ufo!" *ler*

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv

...Konklusjon: La henne tro at det er hun som har bestemt.
    Har samme erfaring, og på kort sikt er dette en god løsning og man oppnår det man vil. Men på litt lengre sikt, så har jeg på følelsen av å bli sittende med litt postkasseskjegg. For når ting blir fortalt videre til venninner og familie, så er det alltid hun som har de gode ideene. Og hvis man forsøker å si noe sånt som "joa, men det var jo jeg som ...", så får man ikke engang sagt setningen ferdig før W utbryter at " haha, den der kommer du med hver eneste gang", så blir det latter rundt bordet. Men "laken og lånt PJ"-trikset var smart

Newcomer rasta sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi (min W og meg) har bygget, restaurert, pusset opp og kost oss i over 10 år nå, og er det noe jeg har lært så er det at å trikse og lure med "hemmeligheter" (les: priser på utstyr, behov mht. størrelse, watt o.l) det vil før eller sener slå tilbake. F.eks. når noen med litt peil på AV kommer på besøk og avslører at den "OK" PJ'en eller receiveren som du har kjøpt egentlig er ganske rå og koster mye mer enn det hun trodde.

Nei, da er det mye bedre med klare ansvarsområder.

F.eks.:
    Dann deg et klart bilde av hva du MÅ bestemme, hva du ønsker å bestemme og hva du dri..... i.

Sett opp en lignende liste for din kjære W og finn ut hvor du har noe å hente.

Skaffe deg en oversikt over:
    A. De områden du VET at din W vil bestemme (uansett)
    B. De områden der DU IKKE har behov for å bestemme (men det vet bare du)

Når dette er klarlagt så er det bare begynne arbeidet med å først la henne få viljen sin på de to overnenvnte områdene i så stor grad som mulig (ref. pkt. A og B). Ta opp tema du vet hun liker å snakke om og la henne få "bestemme forandringer"

Når du har samlet tilstrekkelig med poeng (utgifter) (kan kreve litt tålmodighet) så er det bare å ta opp dine ønskede tema til diskusjon....

(...du, den TV'n vår begynner å bli litt sliten, skulle vi ikke ha...)

En litt omstendig prosess men fallhøyden er iallefall meget lav.
    Hun har nemlig fått bestemme FØRST....

Fremgangsmåten har iallefall skaffet meg bilen jeg vil ha, PJ, El.lerret, stue PC, m.m.

...men så er da min W også veeeldig interessert i hus, interiør og hage og bruker mye tid, energi og penger på dette - så jeg har litt å "jobbe med".
    Det er værre med en W med interesse for håndarbeid, o.l., det blir liksom ikke så mye penger (utgifter) av det, så det er vanskelig å bytte mot en PJ eller en 42"...

BR :-)

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om det er vanskelig å få det til er det jo best å prøve å få henne "med på laget" Entusiasme smitter De fleste damer liker å se film, så fokuser på den biten. Fòr henne med chickflix og alt annet som "floats her boat" her hos meg har det faktisk blitt slik at dama nå inviterer veninner hjem til oss for film kveld Jeg velger å se på det som en liten seier
    Det er også viktig å ikke bombardere dama med for mye teknisk tant og fjas, KISS eller KeepItSimpleStupid!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg møtte min W for snart 10 år siden var jeg allerede litt over middels interessert i lyd, slik at hun fikk det med "på kjøpet". Vi bodde imidlertid en periode i en ganske liten leilighet og fikk etter hvert et par familiemedlemmer til, noe som førte til at hobbyen ble nedprioritert en stund. Da vi var på utkikk etter hus var det på tide å pusse støvet av hobbyen igjen, og det ble tidlig klart at ett av kravene til den nye kåken måtte være et AV-rom, enten i form av kjellerstue eller loftsstue. Avtalen har vært at undertegnede får (tilnærmet) full råderett i dette rommet. Med tilnærmet menes at komponentene må se ut i dagslys, slik at W ikke må gremmes over å vise andre kjellerstua vår. Dette bærer vel ustyrslisten preg av også... (se signaturen). Dette er et greit kompromiss for min del, da det visuelle inntrykket av et anlegg tross alt betyr litt for meg også. Underveis har Ws interesse for AV kommet smått om senn (mindre A og mere V), og nå er hun klar for å sette kronen på verket; med PJ og 100" rammelerret (kommer innen en mnd). Jeg har foreslått å ta ned veggene og taket i rommet, lydisolere bedre og legge skjulte kabelføringer. Da kan vi nyte filmer i en flott kino etter at smårollingene har lagt seg. Dette er hun enig i, så nå begynner prosjekt hjemmekinorom virkelig å ta form. Har begynt å forbrede W på at en ordentlig sub blir litt større enn den vi har nå, men at den kan plasseres bak i rommet (tenker selfølgelig på SVS).

Jeg er i utgangspunktet enig i trådstarters refleksjoner rundt WAF. Med jenvlige påminnelser over tid om muligheter på hjemmekinofronten, begrensninger på kinofronten (vi har nesten ikke vært på kino etter at ungene kom...), så blir resultatet blitt svært bra, men tålmodighet er vel stikkordet...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må nesten vise denne tråden til kjerringen i huset

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med dem som påstår at det greieste er å ha alt utstyret i boks på forhånd, slik at det ikke kan bli "verre". Jeg for min del kom lang, lang vei utelukkende ved å inngå en del kompromiss.

Da vi tidlig i høst flyttet inn i ny to-roms studentleilighet sammen på under 60 kvm, hadde vi ikke veldig mye plass til overs. Allikevel, hjemmekino skulle jeg ha. Dedikert, til og med. Den bedre halvdelen kan ikke fordra synet av verken høyttalere, flatskjermer, forsterkere eller kabler, så jeg hadde en aldri så liten utfordring foran meg. Hun synes det er helt topp å se film på sin 21" kombinerte VHS/CRT.

Det som egentlig er soverom hadde jeg sett meg ut som ideelt hjemmekinorom, mens hun selvfølgelig ville ha soverom med garderobeskap på alle veggene. Overraskende nok skulle det vise seg at hennes store lidenskap for klær og sko skulle bli redningen. Nå har vi soverom på hemsen og hjemmekino i soverommet, og jeg sitter med fullt dali helicon surroundoppsett + en stor og stygg SVS tube-sub, 42" plasma, rack med forsterkeri og dvd-spiller, samt en DVD-hylle som strekker seg over en hel vegg.

Helicon 400 kunne jeg bare glemme, fikk jeg beskjed om, for dem var jo enorme. Allikevel, etter at jeg gikk fornærma og sur et par dager skulle jeg få lov til å kjøpe dem allikevel dersom jeg kjørte henne inn til oslo for å handle på salg. "Selvfølgelig" Tror nesten hun syntes litt synd på meg, for jeg lot som jeg var oppriktig lei meg. Så kom turen til den digre SVS'en litt etterpå. En kar i gjøvik skulle selge sin PC-ultra til en pris jeg MÅTTE slå til på. Jeg hadde luftet tankene om suben på forhånd, da jeg på sett og vis ikke hadde noen andre alternativer som tilfredstillte meg - men det var jo HELT uaktuelt, spesielt siden jeg på forhånd hadde vært dum nok til å si at jeg ikke trengte noen subwoofer siden heliconene holdt i lange baner (et av argumentene for å kjøpe dem). Så, da hun plutselig kom til å tenke på at det sikkert var en del kjøpesentre å dra innom på veien opp og ned fra gjøvik (lillehammer, hamar..), samt at hun skulle få lov til å spille sin musikk hele veien opp og ned, var det "greit" dersom jeg lovte å gjemme bort suben i et hjørne.

Ettersom jeg allerede hadde fått kjøpt inn disse tingene, måtte jeg jo ha dem et sted. Så, da vi fikk innstallert stor garderobe i entreen, bydde det seg nok en anledning. Hun ville nemlig ha klær og sko lett tilgjengelig i 1. etasje, så jeg gjorde meg litt kostbar og lot henne få hele garderoben i 1. etasje til sine klær mot at jeg fikk ha hjemmekino i soverommet, og jeg fikk overtalt henne om at det ville bli supert med soverom på hemsen (det ble faktisk ikke så verst). I tillegg fikk jeg lagt inn en "klausul" om fremtidige muligheter for bakhøyttalere og senterhøyttaler, og så måtte vi jo ha noe å se på også da...så etter å ha lovt å lufte bikkja hennes hver gang den var på besøk en sur høstkveld, ble bestillingen på plasma, forsterker og dvd-spiller fra fyndbørsen godkjent. Ytterligere fikk jeg stort gulvteppe og litt annet småtteri som jeg ville mot at jeg tar oppvask og støvsuging :-P

Slik jobber en ekte tøffelhelt/hjemmekinoentusiast

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •