Bruktkjøp - mer "value for money"?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bruktkjøp - mer "value for money"?

Det er mange av dem der ute som sverger til bruktkjøp av elektronisk utstyr for å spare lommeboken for noen kroner. Jeg kan først som sist innrømme at dette gjelder da meg også. Jeg har lenge hatt som prinsipp at jeg alltid skal kjøpe HiFi- og lydprodukter fra bruktbørsen - for å spare penger såklart. Hvor godt kjøp man får, avhenger selvfølgelig av hvor mange prosenter du sparer sammenlignet ved kjøp i butikk. Men så kommer spørsmålet: er det virkelig et sjakktrekk å kjøpe brukte produkter?

Ok, hvis du f.eks ser en Cayin 252B forsterker til halv pris (4250,-) som er 2 måneder gammel, så har man selvfølgelig skutt gullfuglen. Men så skjer da det så å si aldri. Man priser produktene etter hva man anser som en rettferdig pris å betale for produktet. Framstiller produktet seg som helt nytt (=ingen tekniske eller estetiske feil), da klarer man ofte å gjøre et godt kjøp. Legg merke til at jeg skrev "et godt kjøp", ikke "et røverkjøp"! Du må alltid ta til hensyn at garantien på produktet kanskje ikke lenger gjelder. Hvor viktig dette er for deg, får du selv finne ut.

Det som gjør bruktkjøp til et ikke alltid så bra kjøp, er dagens utvikling. Nye produkter kommer og går som varme hvetebrød. Nye teknologier kommer etterhvert som tiden går. Og hva skjer så når nye teknologier blir brukt isteden for "de gamle"? Man får mer "value for money", rett og slett.

Hvis du er på utkikk etter en 3-5 år gammel forsterker, sørg for å kreve MINIMUM HALV PRIS på produktet! Hvis ikke kan jeg nesten garantere deg at du kunne gjort et vel så godt - om ikke bedre - kjøp hvis du hadde kjøpt en splitter ny forsterker som koster halvparten av hva det originale brukte produktet kostet en gang i tiden. Men produkter som for noen år siden fikk strålende omtaler, kan ofte bli til gode kjøp.

Hvis man går og drømmer etter et produkt som er gått ut av produksjon, som f.eks Harman/Kardon AVR 7500 som jeg selv kjøpte etter utgått produksjon, har man ikke stort valg. Da finnes det bare ett svar på hva du må gjøre: se på bruktbørsen! Men jeg vil anbefale dere å se etter produkter fra bruktbørsen med en viss skeptisme. Husk; det som er best en dag, trenger ikke å være best dagen etter! Lykke til med neste kjøp!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelte produkter er det tryggere å kjøpe brukt enn andre. F. eks. høyttalere.

PS: Ditt første innlegg siden oktober 2004. Folk fra Haua er ikke like pratesyke som oss andre, tydeligvis.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser på effektforsterkere, så har ikke utviklingen gått så fort frem slik at en 3-5år gammel effekt kan for noen være verdt mer enn halv pris.

Mvh

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ht er kanskje det siste jeg kommer til å kjøpe brukt, man har jo ikke peiling på hvodan de er blitt brukt... Om en forsterker har blitt kjørt hardt har ikke mye å si, men om membranene i ht'en snart tar kveld kan det fort bli dyrt.

På effektforsterker siden kan jeg ikke se at det har vært så stor utvikling de siste årene, med unntak av klasse D som virkelig har "slått an" i løpet av de siste årene.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tydeligvis vært vært griseheldig da. Har kjøpt 3 ulike par M3 Audiovector, en AV3C og et par CX brukt. Kvaliteten på dem har ikke stått tilbake for nye Audiovectorer jeg har hatt i huset (AV3Ci, K3 Super og CX).

Kanskje Audiovector holder gjennomgående høy kvalitet. :-P

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel gjerne slik at folk som kjøper høyttalere som f.eks. audovektor, og lignende ikke nødvendigvis prøver å spille høyest mulig? Med andre ord, de tar gjerne vare på utstyret på en litt annen måte enn de som f.eks. må ha CV fordi det er det eneste som er i nærheten av å spille høyt nok.

Misforstå meg ikke, det kan nok spilles høyt på audiovektor også, men det er kanskje ikke i samme stil som CV...

Ellers har jeg hatt gode erfaringer med å kjøpe brukt, både effektforsterker, CD spiller, equalizer og høyttalere.

Har gått bra bortsett fra et par hodetelefoner som viste seg å ikke virke, men det ordnet seg med at jeg fikk tilbake pengene.

Har også kjøpt noe nytt, f. eks. receiver, men tror kanskje det blir brukt der også neste gang.

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er klar over det. Og hvis det spilles høyt på gode/dyre ht'er er det vel som regel med skikkelige forsterkere som håndterer de bra. Men alikevell er det noe som sier meg at jeg skal være mer forsiktig med brukte ht'er enn forsterkere. Mine CM6 kjøpte jeg brukt, men da kjente jeg han jeg kjøpte av godt så jeg var trygg på at han ikke solgte noe slitent prod.

Er småskeptisk til brukt DVDspiller også, i og med at jeg har vært borti utbrukte drivverk (min Denon 2900), dette kan bli dyrt hvis det faller utenfor garanti/garantien er utløpt.

Ikke for det, jeg har handlet det meste av mitt nåværende anlegg brukt (med unntak av DVDspiller), men jeg ser altid på brukt utstyr med en hvis skepsis... Så føler jeg iallefall at jeg holder meg mer på den sikre siden og unngår bomkjøp. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjøpt flere høyttalere brukt, og har vært meget fornøyd med alle kjøpene. Ingen katta i sekken så langt. Men så har jeg da også bare kjøpt Mirage, som ikke er den høyttaleren som folk spiller grisehøyt på. I tillegg er mange av disse gått ut av produksjon, slik at jeg ikke har annet valg enn bruktkjøp.

Jeg er mer skeptisk til å kjøpe via Finn.no enn på f.eks AV Torget, og dette skyldes nok at folk på Forumet er mer forsiktige med sine produkter (tror jeg).

Jeg er enig i at receivere bør en minst kreve 50% avslag på, ettersom utviklingen har vært enorm, spesielt hva angår spesifikasjoner. Gamle modeller selges også ofte med høy rabatt i butikkene. Spesielt på Fyndbørsen ser en ofte at prisen er lavere enn det flere krever for produktene brukt.

Det er alltid risiko ved å kjøpe, og spesielt dersom en ikke kan få teste produktene først, men det er også dette en krever kompensert via en lavere pris. Er det tid igjen på garantien, så gjelder vel denne fremdeles selv om det ikke var du som kjøpte produktet av forhandleren i utgangspunktet.

DVD spillere er jeg skeptisk til å kjøpe brukt, med mindre det er en stor rabatt. Dette skyldes utviklingen (HDMI etc), men også det faktum at en får mer lyd og bilde idag enn en fikk for 2-3 år siden. Det eneste som er var bra før, er at byggekonstruksjonen var mer solid før enn idag. Men dette skyldes nok at prispresset har blitt større, samt at ingen forventer at en CD spiller /DVD spiller skal holde i 10-20 år lenger. Min gamle ONKYO CD spiller var nesten 15 år da jeg "ga den vekk", og "was still going strong".

Har en lite penger, så kan en få mye mer lyd og bilde ved å kjøpe brukt. Er en i tillegg ikke altfor opptatt av å få de siste formatene, kan en velge og vrake i billig utstyr. Men det er alltid kjekt med nytt :wink:

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finner ofte igjen komponenter fra AVtorget på FINN. Selv har jeg annonsert både på AVtoget og FINN selv også, det er jo enklere å få solgt ting om flere ser annonsen, selv om det ikke er så mange som vil betale for Behringeren min...

Har selv kjøpt en del på FINN og vært fornøyd, men man må vel kanskje være litt mer forsiktig der enn på AVtorget.

En annen ting er jo det at enkelte som annonserer på FINN tror de selger gull, meg selv inkludert, satte prisen høyere på FINN enn på AVtorget av en eller annen grunn. Men det kan prutes på det meste...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ShrimpValley
    Ok, hvis du f.eks ser en Cayin 252B forsterker til halv pris (4250,-) som er 2 måneder gammel, så har man selvfølgelig skutt gullfuglen. Men så skjer da det så å si aldri.
    Ville mstenkt "tyveri rabatt" også i slike tilfeller og ville vært veldig nøye med gyldig kvitering og hatt en del komunikkasjon med selger før kjøp, for å få et inntrykk av seriøsiteten og heller styrt unna hvis sansynligheten for at det er tyvegods. Personlig fremøte for å på forhånd teste, hente og betale varen, er jo faktorer som kan være med på å slippe ubehageligheter med å hente og betale noen tusen for en pappkasse med noen murstein på posten....

Ellers så har jeg ikke så mye motforestilliger om å kjøpe brukt utstyr, men det er viktig at man vet hva man kjøper, og vet hva tilsvarende utstyr koster nytt. Synes ikke at man kan regne med at ikke allt er 100% i orden bestandig, og man kan godt regner med utgifter til bytting av deler osv i prisen, på f.eks høytalere, projektorer osv.

På utstyr der utviklingen går med storm skritt, er vel en imponerende før pris mindre interessant enn for annet mer "stabilt" utstyr. Jo mer digitalt prosessor og "PC" oppbyggd, jo raskere faller prisen langs en tids akse, og for forskjellige generasjoner av produktet.

Det er mye å spare på å kjøpe brukt, men det er viktig å være klar over alternativene og alle fallgruvene. Et rakt søk om info om produktet man har fått tilbud om, blandt annet her i forumet kan være med på å unngå de værste fellene... :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe galt med Finn.no. Jeg annonserer alltid her i tillegg til andre steder. Dette er det største markedet, uten tvil, men her har en også større risiko for at produktene inneholder feil. Folk på forumet er ofte veldig interessert i AV (naturlig nok), og de vil derfor behandle utstyret bedre. Man lar ikke gjester få herje vilt med anlegget, og er mer forsiktig med å sette øl etc oppå høyttalerne og receiveren.

Jeg tror også man gjør bedre kjøp på AV Torget, ettersom forum medlemmene er meget opplyste hva angår pris. Paradokset blir at AV Torget er bra for kjøpere, mens Finn.no er bra for selgere :wink:

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at man må vite hva man kjøper, men for mange av oss, meg f.eks. er det ikke mulig å møte opp for å kjøpe ting. Mye blir solgt i sentrale østlandsområdet, og dit tar det 8-9 timer å kjøre. Da blir posten eneste utvei. Heldigvis er de fleste seriøse, og jeg regner med at ryktene ville gått raskt på forumet her dersom noen drev med noe "tull". Har stort sett betalt ting på forskudd, og det har gått bra, men har ikke kjøpt noe som har kostet over 2k. Mulig jeg tar sjanser, men har ikke sett noen grunn til å ikke gjøre det enda, men ville nok ikke overført så veldig mange "lakser" uten å være rimelig sikker på å få det jeg har betalt for.

Det er vel kanskje flere nettbutikker enn privatpersoner som har fått dårlig rykte på seg, er det ikke?

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukt kjøp gir en grei mulighet til å prøve forskjellig utstyr/merker uten at tapene blir særlig store. Omtrent halvparten av mitt nåværende utstyr er brukt uten at jeg har hatt dårlige erfaringer med tilstanden på det jeg har kjøpt. Får også et vist perspektiv på styrker og svakheter ved de forkjellige merkene (uten at lommeboken blir tømt).
    Brukt utstyr pr.nå.
    H/K Dvd 25, H/K 630, B&W cdm 7se, B&W cdm 1se, 2 stk Xbox, 1 stk PS 2.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Receivere er nok det produktet som man bør kreve mest rabatt av, ja. Ening der. Hvis man har mulighet til å se og prøve produktet før man evt. bestemmer seg for å kjøpe det, så er jo det meget smart. Da slipper man å få ubehagelige overraskelser. Utviklingen på høyttaler-fronten går ikke så raskt, så der kan man gjøre gode kjøp. High-End kabler er nok smart å kjøpe brukt.

Jeg er helt ening i at utviklingen på effektforsterkere har gått nokså trått, så her kan man gjøre et kupp. I effektforsterkere er det ikke kommet noe særlig nytt, hva gjelder mer effektive strømforsyninger og lignende, de seneste årene.

Skal jeg kjøpe brukt, så hadde jeg ikke tatt sjanse på å kjøpe fra finn.no. De fleste som legger ting ut for salg der, hva gjelder lydprodukter, har som regel ikke noen lidenskap for lyd, og har ofte behandlet produktet deretter. Personer som benytter seg av AVtorget og bruktbørsen på audiophile.no har som regel litt peiling, og behandler ofte produktene bedre enn folk som legger ut ting for salg på f.eks finn.no.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte denne http://kenwood.nl.nt.ims.hr/language...000%20(EN).pdf
    på FINN. Er relativt godt fornøyd med den. Kan være litt forskjellig der også, i både positiv og negativ forstand.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Kjøpte denne http://kenwood.nl.nt.ims.hr/language...000%20(EN).pdf
    på FINN. Er relativt godt fornøyd med den. Kan være litt forskjellig der også, i både positiv og negativ forstand.
    Jeg har også kjøpt endel på finn, men også på qxl og andre bruktbørser.

Din kenwood likner på en av de kenwoodene jeg har kjøpt på finn.
    betalte 1200,- inkl frakt for en KM-X1000, den er på 2x130w akkurat som din.

Men jeg kjøpte meg en kenwood M2 effektforsterker før jul, den hadde gammel type strømkontakt så den krever litt arbeid og den hadde litt bulker og riper, men til 1500,- så kan jeg trygt si at dette er det beste kjøpet jeg har gjort. 2x220watt FTC ved 8ohm!! :grin:

A

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Jeg har også kjøpt endel på finn, men også på qxl og andre bruktbørser.

Din kenwood likner på en av de kenwoodene jeg har kjøpt på finn.
    betalte 1200,- inkl frakt for en KM-X1000, den er på 2x130w akkurat som din.

Men jeg kjøpte meg en kenwood M2 effektforsterker før jul, den hadde gammel type strømkontakt så den krever litt arbeid og den hadde litt bulker og riper, men til 1500,- så kan jeg trygt si at dette er det beste kjøpet jeg har gjort. 2x220watt FTC ved 8ohm!! :grin:

A
    Kenwood ? Høres ut som en kjøkkenmaskin for meg :wink: Husker godt at Kenwood var i vinden for 15 år siden. Har vært stille fra dem i det siste. Men kjøkkenmaskinene er bra :grin:

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Kenwood ? Høres ut som en kjøkkenmaskin for meg :wink: Husker godt at Kenwood var i vinden for 15 år siden. Har vært stille fra dem i det siste. Men kjøkkenmaskinene er bra :grin:
    Har jo den fordelen at du kan bruke den til å piske eggedosis når det ikke er mer lyd å få ut av den da.

Det er det ikke mange andre forsterkere som kan skilte med :grin:

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    hehe,slagordet "Kenwood for kitchen" husker jeg godt!

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kenwood har laget elektronikk for både stue og bil hele tiden de.
    Men jeg har inntrykk av at det er veldig varierende kvalitet.

Mine to kenwood forsterkere er i helt forskjellige klasser, M2'en er ganske så mye mer påkostet innvendig enn X1000'en. Og det høres godt når man kobler dem opp... Men X1000'en driver bare bakhøyttalere og den var billig så jeg klager ikke.
    M2'en har bla. sanken transistorer og elna kondensatorer. Den har også noen klasse A watt i starten etter hva jeg skjønte av skjema jeg fikk fra kenwood japan; meget god kundeservice har de ihvertfall.

Når det gjelder kjøkkenmaskinene så er det vel ikke uten grunn at de koster noe sinnsykt mye, det er kvalitet tvers igjennom, fatter'n har en slik som er eldre enn meg og virker 100% ennå :grin:

A

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •