Reportasje: Audiofilmessen 2005 - mine inntrykk!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Reportasje: Audiofilmessen 2005 - mine inntrykk!

AUDIOFILMESSEN 2005

Jeg hadde den glede å besøke årets audiofilmesse på lørdag 1/10 og søndag 2/10-2005. For meg virket det som om det var mange folk innom messen, så jeg regner med at dette var en suksess som vil bli gjentatt også neste år. Mest folk var det på lørdagen, så jeg dro tilbake på søndagen for å ta noe bilder og for å få litt flere inntrykk. Det var mye som imponerte og jeg synes ikke messen var spesielt hjemsøkt av dårlig messelyd. Desverre er jeg ikke så stødig på navnene til de forskjellige komponentene som ble presentert. Dette får dere tilgi meg for! Her følger uansett mine inntrykk fra messen...

McIntosh, JBL, Velodyne, Infocus, Primare og Teac

Jeg begynner med messens største rom. Her ble det holdt hjemmekino- og konsertdemonstrasjoner hver time. Det første en la merke til i dette rommet var et 4 meter bredt lerret, hvor bildet kom fra en eller anne Infocus projector. Jeg hadde ikke mulighet for å se hvilken dette var. Uansett var ikke dennes skikkelig kalibrert, samt rommet var delvis opplyst. Noen studie av billedkvalitet var derfor umulig. Øyet kunne heller ikke unngå å legge merke til rekken med McIntosh forsterkere, blant annet 2 monoblokker til 180.000 kroner paret med en ytelse på 1200W. Den enorme subben i hjørnet var også ganske lett å oppdage. Den var bestykket med både en 12-tommer og en 18-tommer. Ellers bestod elektronikken av en Teac DVD-spiller, Primare SP31 og JBL høytalere til 10.000 paret. Meningen var at den nye Array serien til JBL skulle stått der, men av disse var det kun centeren som var ankommet. Alt i alt ble jeg ikke så voldsomt imponert over lyden dette anlegget produserte, men opplevelsen var likevel stor. De spilte dessuten en anelse for høyt. Konstertopptaket med Robbie Williams var trosse dette meget fornøyelig. Personlig synes jeg ikke anlegget leverte den en skulle forvente til denne prisen.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

McIntosh, Marantz og JBL

Messens nest største rom innholdt sannsynligvis det dyreste anlegget. Dette bestod av et fullt McIntosh system - hele toppserien, koblet til JBL sin referansehøytaler til 250.000 kroner paret. Dette låt selvfølgelig stort og mektig. Høytaleren satte virkelig rommet i bevegelse, samtidig som den hadde kontroll over de små detaljene. Veldig imponerende, men skikkelig overkill. Heller ikke her synes jeg at prisene stod i stil til opplevelsen. Personlig ville jeg ikke valgt et slikt oppsett om jeg hadde investert så mye i et anlegg. Ellers stod det diverse McIntosh og Marantz elektronikk i rommet. Hifi-Lars hadde også noen dyre Marantz monoblokker stående, men disse fikk jeg desverre ikke hørt.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Harman/Kardon og JBL

Det neste rommet bød på et lite antiklimaks i forhold til de to high-end rommene som er nevnt over. Her var det Harman/Kardon og JBL som ble demonstrert. Et system med den nye Studio L serien fra JBL låt overraskende godt. Det hele var dynamisk og fyldig, men langt fra messenes beste lyd. Høytaleren hadde forøvrig 2 diskanter, en opp til 20kHz og en som gikk fra 20-40kHz.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Flott med bilder og inntrykk, LL!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RE: LL

I første innlegget skriver du at "...Meningen var at den nye Studio L serien til JBL skulle stått der, men disse var desverre ikke ankommet..."

I HK-innlegget skriver du at "...Et system med den nye Studio L serien fra JBL låt overraskende godt...".

Var selv i Albatross på demo der det helt riktig ble nevnt at disse høyttalerne ikke var kommet. Litt ironisk da at Studio L var på messen i et annet rom i nærheten.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var Array-serien til JBL som ikke var annkommet. kun senteren var fra Array-serien
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    det var Array-serien til JBL som ikke var annkommet. kun senteren var fra Array-serien
    Stemmer nok dette...men han karen fra HiFi Centeret som fortalte om det sa i hvert fall Studio L. Tenkte dermed at det fantes flere høytalere i denne serien, altså både dyre og billige modeller bygget etter samme prinsipp.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bose, QLN, Teac og Proson

Like over gangen for H/K og JBL rommet ble det vist fram et noenlunde standard oppsett fra Bose, bestående av 5 små høytalere samt en subwoofer. Dette låt selvfølgelig meget bra i forhold til størrelsen, men for meg kan det aldri erstatte et oppsett av større høytalere. Jeg kan likevel god forstå et dette er noe ens samboer kan godta, for dominerende er det slettens ikke!

QLN, Teac og Proson

QLN 604 mk 2 låt helt kurrant koblet til Teac elektronikk. Rommet var vissnok meget vanskelig, spesielt med ujevn takhøyde. Jeg liker forøvrig designet på høytaleren, med en forholdvis original utførelse på sidene av dem, Om dette har noen effekt vites derimot ikke. Det stod også noen Proson høytalere til utstilling på samme rom. Utenom dette har jeg sparsomt med inntrykk fra dette rommet.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pioneer

Pioneer disket opp med tre plasmaskjermer, hvorav den største var på respektable 61 tommer. Alle modellene leverte et meget godt bilde, men det var desverre vanskelig å få skikkelig avstand til noen av skjemene. Jeg kunne nok vært fornøyd med dem alle! Ellers ble også den nye(?) toppspilleren og recieveren fra Pioneer visst frem, men uten noen mulighet for demonstrasjon desverre. Tror de heter noe slikt som AX10 (et eller annet).

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lg

LG visste også frem noen skikkelige godbiter. Alle TVene var koblet opp til et HD signal og så meget gode ut. Jeg ble spesielt imponert over den nye, såkalte hybrid LCD-skjermen deres. Hybrid henspeiler på at denne modellen er en blanding mellom LCD og LED. Dette er med andre ord IKKE en LED skjerm, men den buker LED bakgrunnsbelysning pr. 4 pixel. Spesielt kontrasten utmerket seg på denne modellen, noe som gjorde at den godt kunne sammenlignes med en plasma. Jeg har ikke sett dette på en LCD-skjerm tidligere. Det skjer tydeligvis mye på denne fronten også i år. Størrelsen var vel omtrent 40 tommer og veiledende pris rundt 38.000. Modellen het forøvrig LP1 og på bildene er det den modellen som har rødt klistermerke oppe på høyre hjørne.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Audiokompaniet

Rommet til audiokompaniet var virkelig verd et besøk. Her var det Copland elektronikk som spilte på Klipsch og Martin Logan høytalere. Begge er nye modeller i helt forskjellige ender av prisskalaen. Martin Logan høytalerne spilte ekstremt luftig og med god punch i dybden. Perspektivet var også meget bra, men alt dette bør en kunne forvente av en høytaler til rundt 100 store lapper. Klipsch høytaleren er en del av den nye Synergy(?) serien til Klipsch. Jeg synes disse låt meget godt på Copland – så det er virkelig en kombinsjon jeg kan anbefale. Prisen er også meget hyggelig – jeg tror denne modellen har doble 6,5 tommere og koster rundt 6-8.000. Det er mye lyd for pengene.

Elektronikken var meget imponerende og gjorde selvfølgelig sitt til at høytalerne ytte sitt beste. Personlig liker jeg Coplands design meget godt. Den nye integrerte rørforsterkeren er en spesiell designperle, bare legg merke til den smakfulle inngangsinndikatoren midt på den hvite fronten (siste bilde). Jeg fikk desverre ikke hørt på denne forsterkeren, da det var litt for mye arbeid å koble det hele om. Det kommer forøvrig en test av denne i neste Fidelity. Av Copland elektronikk forøvrig var det en 6-kanals forforsterker og et 5-kanals effektrinn. Videre var det en CD-spiller og en romkorreksjonsenhet, alt plassert i et større Apollo rack. Dette var sannlig et av messens beste rom!

Flere inntrykk kommer de neste dagene.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    .......Klipsch høytaleren er en del av den nye Synergy(?) serien til Klipsch. Jeg synes disse låt meget godt på Copland – så det er virkelig en kombinsjon jeg kan anbefale. Prisen er også meget hyggelig – jeg tror denne modellen har doble 6,5 tommere og koster rundt 6-8.000. Det er mye lyd for pengene.......
    Den nye serien heter Synergi men "S"'n i typebetegnelsen er borte. De er designmessig rundere i formen enn de tidligere modellene, dette er veldig synlig på surround høytalerene som er halvmåneformet. Betegnelsene er F for front, C for center, B for bokhylle og S for surround. Alle typene finnes i 3 størrelser 1-2-3. Den som er avbildet er F-3, F1 har en bass. Har selv S-1 montert i stua.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Pioneer disket opp med tre plasmaskjermer, hvorav den største var på respektable 61 tommer. Alle modellene leverte et meget godt bilde, men det var desverre vanskelig å få skikkelig avstand til noen av skjemene. Jeg kunne nok vært fornøyd med dem alle! Ellers ble også den nye(?) toppspilleren og recieveren fra Marantz visst frem, men uten noen mulighet for demonstrasjon desverre. Tror de heter noe slikt som AX10 (et eller annet).
    I følge bildene er dette ikke Marantz, men Pioneers nye receiver og dvd-spiller....

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer. Bare meg som rotet litt. Jeg har endret på dette nå. Jeg kommer til å legge ut noen flere bilder i kveld (håper jeg).

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin oppsummering av de enkelte rommene, LL. Når det gjelder LG-rommet så var mitt personlige inntrykk at de skjermene som stod til venstre i rommet (LCD/LED) ga vell mye blåstikk i bildet når man flyttet seg litt ut av senterlinjen på skjermen.

Skjermen helt til høyre i rommet imponerte mest. Husker ikke betegnelsen, men den ga like godt sortnivå og kontrast i 170 graders betraktningsvinkel.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Clearaudio

Clearaudio hadde to små rom. I det ene var det salg av audiofile vinylplater samt utsilling av tre ulike modeller. I det andre rommet var det koblet opp et system som bestod av Clearaudio platespiller og elektronikk – noe som jeg ikke viste fantes. Jeg synes designet på elektronikken var litt for uferdig, men det låt forsåvidt bra. Det hele var koblet til en Audiovector høytaler. Jeg likte dette rommet godt, for det gav gode muligheter for å høre på kvalitetsvinyl. Godt musikkutvalg var det også. Forøvrig stod det også en meget varmt omtalt Pro-Ject rør-RIAA i racket, men denne ble ikke benyttet.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hegel og Martin Logan

En komplett Hegel rigg til ca. 80.000 supplerte lyd til et av de beste rommene på messen. Så vidt jeg vet så var bestod den av en ny, eller i hvert fall en ny utgave, av Hegels største stereo forsterker. Den var ekstremt dynamisk og det låt meget bra på Martin Logan. Arealet på rommet var desverre litt lite, så perspektivet i musikken forsvant litt. Det låt likevel meget luftig, så alt i alt fikk jeg et godt inntrykk. Min far, som ikke er spesielt audiofil, ble faktisk såpass imponert at han ville undersøke muligheten for å skaffe seg slike høytalere. Han bli litt mindre interessert da jeg fortalte ham om prisen på det hele... En dag!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Xscreen

Xscreen viste 3 av sine høykontrastskjermer(lerret) for bruk i opplyste rom. Den minste (60-tommer) viste et HD-bilde fra den nye Sanyo Z4. Dette så meget bra ut, både i forhold til kontrast, screendoor og VB. Den største var på 80-tommer og hadde bilde fra en Infocus4805. Her synes jeg det manglet endel i bildet, spesielt kontrast og farger. Det var dessuten synlig screendoor, selv på fornuftig avstand. Xscreen sine skjermer er laget slik at de betjenes som en en vanlig TV, med fjernkontroll og betjeningsknapper. For å få til dette tror jeg de bruker en slags mediaboks eller lignende. Jeg er ikke helt sikker... Det er tydelig at disse produktene ønsker å være rimelige alternativer til dyre flatskjermer i størrelsen 60-tommer og oppover. Spennende, men jeg tror nok det forblir et nisjemarked.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Primare, System Audio, Norost (og Audiovector)

Primare, System Audio, Norost (og Audiovector)
    I Primare sitt rom ble det gitt demonstrasjon av høytalerkabler og forskjellen mellom dem. Dessverre var jeg ikke tilstede, så resultatene kan jeg ikke raportere om. Jeg fikk heller ikke lyttet skikkelig til anlegget, men det jeg hørte virker meget bra. Dette stemmer forøvrig godt overens med det jeg har hørt andre steder. Elektronikken bestod av Primares dyreste CD-spiller, forforsterker og deres nye 2-kanals effektrinn. Dette så meget seriøst ut! Ellers var det en lineup av Primare produkter i rommet. Det stod også et Primare og Audiovector anlegg i naborommet. Dette var desverre ikke i drift da jeg besøkte messen.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kef og Arcam

Kef demonstrerte sine nye småhøytalere, hvor diskanten er plassert i midten av mellomtonen. Dette skal gi en mer harmonisk lydspredning, noe som forsåvidt gir mening. Høytaleren var koblet til forholdsvis god Arcam elektronikk og ytte optimalt. Til prisen av 4000 kroner er disse et seriøst og rimelig alternativ til godlys i små og kanskje mellomstore rom. Det nok ikke helt uten grunn at denne høytaleren fikk årets EISA pris. Personlig likte jeg lyden sånn pass, men fant den litt hard i forhold til mine preferanser. Ellers stod det diverse Kef og Arcam produkter i rommet, blant annet en rødlakkert høytaler og et oppgraderingskort til endel Arcam produkter.

Jeg legger også ved noen bilder fra et annet rom hvor Marantz viste frem høytalere for innbygging i vegg. Her ble det også presenter multiromsløsninger, men jeg så ikke noe næmere på dette.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •