Reportasje: DNP besøk (dagslys "black" lerreter)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer Afro sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Reportasje: DNP besøk (dagslys "black" lerreter)

DNP lager hovedsakelig bakprojeksjonsskjermer for konferanserom, butikker, DLP TVer osv. Nylig annonserte DNP Supernova skjermene sine som er en revolusjon i seg selv. Dette er egentlig lerretsplater med en meget finurlig egenskap. De sperrer rett og slett det plagsomme strølyset bort fra lerretet. Dette resulterer i at lerretet stort sett gir (nesten) like godt bilde i opplyste rom som i mørket. Dette gjør Supernova til en meget behagelig skjerm å se på. De av dere som var på IFA messen kunne se disse hengt opp i hallen til Sharp. Det så rett og slett mer ut som plasmaskjermer der de hang

DNP oppgir en opptil 10 ganger høyere kontrast og dobbelt så lyse bilder med Supernova fremfor tradisjonelle lerret. Supernova gjør derfor at kravene til projektor faller. Nå koster jo disse skjermene fortsatt godt over en god månedslønn om du ønsker størrelser opp mot 120", men dette er en meget spennende start på en ny lerret fremtid. Foreløpig kommer disse kun som ferdig rammelerret med sort eller sølv ramme, men DNP jobber hardt med å få utviklet en versjon som kan rulles sammen og dermed kan brukes i f.eks. motoriserte lerret.

Jeg var så heldig å få ta en titt på selve produksjonen av disse lerretene, noe som var ganske omstendige prosesser. Det tok .eks. ca 10 timer bare å støpe et stykk bakprojeksjonslerret!!! Jeg fikk dessverre ikke tatt noen bilder inne fra selve produksjonsavdelingen av fabrikken da dette selvfølgelig er "TOP SECRET" Ikke engang Kongen vet hva som foregår i DNP's lukkede avdelinger. Jeg følte meg rett og slett ganske priviligert der jeg gikk i min hvite frakk og betraktet arbeidsfolket i DNP's "hemmelige" avdelinger. Ganske morro.

-Supernova lerretet er det som står oppstilt på bordet med sølvramme. resterende lerreter er bakprojeksjon.
    -Bilde tre og fire er et Sigma 200" bakprojeksjonslerret (tror jeg). Her var virkelig sort sort! Her var dog betrakningsvinkelen noe begrenset. Her ble det fort mer enn bare sort som ble sort.
    -Første to bildene viser forskjellen på bakprojeksjon kontra vanlig frontprojeksjon.
    På de to nest siste bildene har jeg forsøkt å skissere oppbygningen av Supernova. Her ser dere en aluminiumsplate dekket med et reflekterende lag (vises ikke på tegningen). Oppå dette er det lysabsorberende "pigger", og til slutt er det en transparent "film" eller laminering av noe slag.
    -Siste bildet viser Supernova kontra tradisjonell frontprojeksjonslerret i 100.000,- lux omgivelser (altså veldig lyse omgiverlser).

For de som måtte ønske å se en demo video, kan ta en titt her:

http://www.supernovascreen.com/flash...site/INDEX.HTM

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende initiativ!

Venter allerede spent på mer info, og ikke minst når DNP kan diske opp en demo her i landet....

Newcomer Afro sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er Videosystem som har agenturet på Supernova og DNP generelt i Norge. Etter det jeg ble opplyst, så har de nettopp mottatt et demo lerret fra DNP. Jeg tror ikke de har fått opp noe demo rom enda, men det blir forhåpentlig ikke veldig lenge til

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Var det ikke disse som hadde svarte rammelerret? Har de noen som er beregnet for frontprojeksjon? og som ikke koster all verdens? har du noen priser?

ellers kjempebra initiativ!!

Newcomer Afro sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Var det ikke disse som hadde svarte rammelerret? Har de noen som er beregnet for frontprojeksjon? og som ikke koster all verdens? har du noen priser?
    Supernova lerretene er ikke sorte, men grå. Prisene ligger fra 8.000 til 40.000,- (45"-120" 16:9). Lerretene finnes både i 4:3 og 16:9 i ferdigkuttede størrelser på 45", 60", 72", 84", 100" og 120". 120" kommer kun til 16:9.

Newcomer Afro sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Var det ikke disse som hadde svarte rammelerret?
    De har forresten Black Bead lerretene, men dette er et bakprojeksjonslerret. Les mer her:

http://www.en.dnp.dk/get/468.html

Newcomer jkb sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for at du delte dette med oss

Newcomer Afro sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen ekstra bilder

Legger ved bilde av Screen Innovation Mirage (Supernova lerret under annet navn) Demo jeg var på i Berlin. Her ser man Supernova kontra vanlig frontprojeksjon med en kraftig arbeidslampe lysende nedenifra. Ganske imponerende resultat.

Legger også ved bilder av DNP Supernova lerretene fra Sharp hallen på IFA.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er rimelig trist å være nordmann i Danmark og på nært hold kunne se alt det som foregår av forskning og hightech, når jeg vet i mitt kjære Norge er støkk in the 19th century. Neste gang det er valg skal jeg følge med, og stemme på de som vil satse på skoler og forskning

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,763
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket bakprosjeksjons lerret imponerte deg mest?

Fikk du se noen av Wide angel skjermene deres?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk mail i dag, og nå har vistnok Videosystem klart å tromme sammen et demorom for DNP Supernova også. Kanskje noe å forsøke å flette inn for de som er i Oslo, eller skal innover i forbindelse med Plaza-messa.....

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin reportasje!

Og noen veldig imponerende bilder.
    Fungerer disse lerretene like bra i mørkt rom som i lyst?
    Og vil de fungere godt til hjemmekino?

Newcomer Afro sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnera
    Fin reportasje!

Og noen veldig imponerende bilder.
    Fungerer disse lerretene like bra i mørkt rom som i lyst?
    Og vil de fungere godt til hjemmekino?
    Lerretene fungerer godt i mørke rom. Noen mener vel kanskje at det blir litt vel sterke refleksjoner om dette brukes i helt mørke rom, men lerretet er heller ikke laget for dette formålet. Lerretet er laget for, og er kanskje det beste alternativet for, hjemmekino/AV rom hvor strølys er et problem, eller man ikke ønsker å slukke helt for lyset.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer litt på hvordan disse passer sammen med CRT projektorer, blir lys vinkelen på rødt og blått rør for stort til at man får et bra bilde ut mot kantene?... Noen som vet?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •