Reportasje: Horten HiFi-messe 2005, mitt inntrykk.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Reportasje: Horten HiFi-messe 2005, mitt inntrykk.

Horten - 2005

Da var messa over for denne gang, og det er bare å glede seg til neste event! Skal legge ut noen bilder, og gi mine inntrykk. Jeg tok meg god tid, og fikk spilt musikken min stort sett overalt. Til og med hos Usher… Two thumbs up! Hvis det er noen av hard-core High-End forhandlerene som leser dette, så kan jeg gi ett godt råd. La folk få spille den musikken de kjenner, for å bedømme anlegget etter egne preferanser...

Dette er mine inntrykk, og dere får beklage at jeg ikke har gått grundigere til verks, med priser og nøyaktige navn, men jeg var mest opptatt med å lytte. Alt i alt syntes jeg det var en trivelig messe, og det var ekstra hyggelig å møte kjente fjes. Det fantes svært få dårlige anlegg her, men noe var det. Hvis dere synes jeg er litt for negativ, så er ikke det helt riktig. Men det var få som hadde tatt seg tid til å dempe rommene de fikk utdelt skikkelig. Og man må ikke spille på de største høyttalerne man finner, når man vet at man får tildelt ett rom på 6 kvadratmeter.

Ett sted fikk vi høre; ”Her kommer Avforum gutta, de har i alle fall sansen for musikk. Bare spill det dere ønsker gutter!” Det er gøy, kanskje det begynner å bli stuerent å plassere en visuell handling i form av en skjerm eller lerett mellom lyden.

Hos Usher klarte jeg ikke helt å finne riktig plassering. Synes lyden var mektig, men de kunne jobbet litt mer med plassering av høyttalerne. De hadde også problemer med støy fra nettet, men jeg tror det var mest innbilning. Pga høye forventninger ble jeg litt skuffet, men bare litt. Dette er absolutt noe jeg kunne tenkt meg og spart til. Prislapp ca 240k totalt. HT: 100k, CD: 90k. Pre:20k. Effekt:20k + kabler

Hos Hifiklubben møtte jeg messens største skuffelse. Her spilte de på B&W 802D til 100k, ASW 855 til 27k, Classè Delta CDP-100 cd spiller til 38k, Classè Delta CP 500 pre til 37k, Classè Delta CA 2200 power til 50k + kabler. Totalt ca 270k. Dette var skivebom av Hifiklubben, boomy bass. Stort sett alt var galt, men jeg tror dette kan låte bedre. Selv om jeg ikke har hørt noe av dette før…

HighEnd-rommet med Montana ++ orket jeg ikke være mer enn 10 minutter. Jeg klarer ikke den sterile mellomtonen til nevnte merke. Dette er selvfølgelig subjektivt, men jeg er ingen fan av disse. Aner ikke prisen på dette, men jeg hørte rykte om at de hadde messens dyreste forsterker. Men gutta på demoen var hyggelige, og spurte flere ganger om det var noe jeg lurte på. Bra!

Hos Martin Logan og Electrocompaniet var det godlyd å spore, men rommet ødela alt hos dem. Krefter hadde de imidlertid nok av, med 4 stk 600 watt NEMO. Følte noen ganger at jeg satt med øreklokker, så tilstede var lyden.

Hos BASE fikk vi høre de nye høyttalerne deres, med BASE elektronikk. Husker ikke prisen på dette, men det var relativt dyrt. Her satt jeg en stund, for dette låt nydelig. Litt slanke i bunn, men meget behagelig. Her kunne en skikkelig kalibrert sub gjort underverker!!! Dessverre hadde de en transportskade på diskanten i venstre høyttaler. Dette merket vi godt ved høye volum. Legg merke til delefiltrene nede i racket på hver side, stilig…

Wavac. Bare kjapt i gjennom, fikk ikke noe særlig inntrykk.

Husker ikke forhandleren her, men vi hørte på Amphion høyttalere, Bat pre og effekt pluss en MEGET spennende CD-spiller til en overkommelig pris. Lector het den, og var utrolig oppløst. Her var det rør i all elektronikk.

Xavian produktene imponerte også stort, i forhold til pris er dette en killer combo. Billig kinautstyr. Jeg gikk _nesten_ hjem med en slik forsterker som Roffe testet i siste D&H, men madamen hadde ett godt tak i øret mitt, så det gikk ikke…

Patos og AVI spilte helt greit. God stemning på demo, og bra lyd. Ærlige utstillere fortjener ros og honnør. Serverte kaffe til og med

Patos her og, men en større modell. Dette låt grusomt, og jeg er ikke sikker på om han som demonstrerte dette hadde tatt medisinen sin. Arrogant brite eller ire. Fryktelig lyd og fryktelig musikk. På ett øreskjærende volum. Terningkast 1. Jeg skulle gjerne hørt dette i ett skikkelig rom.

Norsk lyd og bilde hadde dessverre ikke med seg AudioPax høyttalere denne gang, men EBEN, ett høyttalermerke jeg har vondt for å svelge. Har aldri syntes at disse klarer å engasjere, men det ble litt bedre denne gang. Hadde aldri hørt denne modellen før, og rommet var for lite for disse kjempene, men det engasjerte litt mer nå. Føler at de andre EBEN modellene ikke klarer å skape ett skikkelig lydbilde. Jeg syntes de hadde litt mellomtoneproblemer, men velger å skylde på rommet. Gutta fra Norsk lyd og bilde er utrolig service-minded, og spilte det vi måtte finne på å kaste til dem. Bra!

Audiofil med Tannoy. Sofistikert lyd, og en spennende forsterker som jeg aldri husker navnet på, enda det er ett enkelt navn. SAR eller noe slikt. Tysk merke. Briljant lyd, fantastisk rent og oppløst, muligens pga den spesielle diskanten. Når jeg blir rik og får meg ett bibliotek, skal disse stå og spille Mozart.

Oslo Hificenter med Adyton. Denne gangen kunne de spille ønskelåter, og det er positivt. Spilte meget godt om man satt på første rad, men det ble for mye bass på rad to, inntil veggen. Sånn er det nå engang. Jeg var fornøyd etter demoen.

Rommet med Von Schweikert. Imponerte ikke, og skiltet oppe til venstre på bildet setter stemningen for min del. Gidder ikke kommentere. Andre siden av rommet sto det noen Von Schweikert høyttalere, og det virket som om de spilte godlyd, men det fikk vi aldri høre. Det gikk mer i lyder som var faseredigert for å imponere med lyder som man sjeldent finner på det jeg vil kalle musikk.

Så til rosinen i pølsa, rommet jeg besøkte 4-5 ganger. Kuppet sweetspot hver gang, og isen måtte nesten jage meg ett par ganger. Dette spilte på en måte jeg elsker, dypt, massivt og oppløst. Enorm dynamikk. Hvorfor fylle stua med 25 amp kurser, 200w kl. a forsterkere på 90 kg, Snake oil kabler som er tykkere enn en boa constrictor (eller noe sånt) som ser ut som om den nettopp har slukt en zebra, når en kan gjøre det slik. All honnør til Midgard v/ Jørn Rune for dette. Litt romproblemer og slikt, men etter litt jobbing med plassering falt det meste på plass. Her er det fortsatt rom for forbedringer, men den er tett opptil perfekt, i mine øyne og ører.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    FLOTT! Har vært veldig nysgjerrig på denne messen jeg ikke fikk tid til å besøke, og nå fikk jeg et flott intrykk av forholdene. For øvrig var bildene utrolig gode, antar du bruker noe skikkelige saker...?

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så veldig bra ut, jeg liker slike tråder veldig godt. Spennende å høre hva du mente om de forskjellige standene. Dette er veldig bra for folk som ikke hadde muligheten til å komme selv. Stor takk hvertfall fra meg.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for godord. Hyggelig å kunne dele mine inntrykk. Bildene er tatt med ett Canon EOS 350, men jeg ser dessverre ikke selv om bildene blir bra, for jeg har en utrolig kjip lcd-skjerm. Det ble en del uskarpe bilder, for jeg har en tendens til å tafse på linsa med fettete fingre, noe som gjør at autofokus ikke klarer å gjøre en skikkelig jobb.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si at de høyttalerne til OHFC var rimelig svære Ellers er det kjempemessig med bilder for oss som ikke var der.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempefin oppsummering for oss som ikke fikk tatt turen ja.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt flere bilder. Uten tekst denne gangen.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et slikt kamera vil jeg også ha..............med et 3-ukers bruker-kurs, for slike bilder er en kunst i seg selv.........;-)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sinnssykt fine bilder Akto!

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja dette var en absolutt helmaks oppsummering med førsteklasses bilder! Da slipper jeg å legge ut noe Blir bare rot i forhold allikevel, så da takker jeg akto for at han sparte meg for den jobben :P

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det folkens. Hyggelig å høre! :-D Jeg ser nå som jeg sitter med en god gammel CRT-skjerm at det er en del uskarpe bilder. Beklager dette. Ser også at det hadde vært bedre å hatt alle bildene i første innlegg, siden denne ligger under guider. Men dette får jeg ikke til...! Det dukker bare opp bilder når jeg prøver å redigere, og ikke tekst. Kanskje en moderator gjør det for meg?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange fine bilder her. Morro å se bilder og lese litt om messa når en ikke var der selv.
    Mye fint utstyr her. Burde vel dekke en hver smak egentlig.

Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget bra Akto, skulle nesten tro dette var en søknad på en jobb i DVD og Hjemmekino eller annet tidsriktig magasin :-D Bildene ble knall, synes du "treffer" veldig bra. Stort pluss for kort referat fra de rommene som var verdt å nevne....håper jeg ikke tråkker noen på tærne her nå.

Stort sett meget enig med dine "reviews"....utrolig at den største skuffelsen skulle bli hos Hi-fi klubben, men der er jeg 100% enig. Det hørtes absolutt ikke bra ut. Kan ikke skjønne de gutta fra den kjeden som ikke prøvde å rydde opp mer i lyden der!? Han som demonstrerte når jeg var der sto og smilte når jeg var der....ikke vet jeg hvorfor

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nydelige bilder, ja. Lysten på digital speilrefleks ble ikke noe mindre nå... Brukte du stativ? Brukte du kun den innebygde blitzen?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker kun stativ når det ikke er noe stress å ta det med. Brukte ikke stativ på messa, men jeg burde gjort det i rommet til Midgard, fordi det var så mørkt der. Da kunne jeg kjørt opp lukketiden en del, og fått gode bilder. I stedet måtte jeg bruke den innebygde blitzen. Den bruker jeg minst mulig, jeg skal ha meg fjernstyrt utløser og blitz så snart jeg har råd. Da er det lettere å ta bedre bilder. Bildene i Midgard-rommet blir flate og livløse, nettopp pga dette. Høy iso og blitz. Jeg kan ikke så mye om dette enda, men jeg prøver. Det er her det er så genialt med digitalt, for det er bare å knipse i vei, og evaluere etterpå. All bildeinfo følger jo med når du tar bildet, og du kan sjekke etterpå hva som gikk galt eller hva som var riktig.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det si at du ikke brukte blitz i de andre rommene? I så fall må du jo være temmelig stø på hånda. Uten blitz ga automatikken meg lukkertider opp mot (og over) sekundet flere steder (ikke bare hos Midgard Audio).

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, noen steder måtte jeg gjøre det, men det er få. Husker ikke hvor, men jeg prøver å unngå det hele tiden, så det er kanskje ett par av bildene, foruten Midgard, som har blitt opplyst av kunstig lys i form av blitz.

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin reportasje Akto!
    BTW: Forsterkeren i Stereofilrommet var fra ASR (Audiosystem Friedrich Schaefer), en ny integrert mener jeg å huske....

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det Tomtom. ASR var det. Denne hørte vi jo spille på forrige avforumtreff også. Med batteriforsyning, var det ikke?

Newcomer ansoere sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Tusen Takk

Akto. Hyggelig for oss som ikke kunne gå på messa.
    Trivelig at noen tenker på oss på forumet....
    Anders

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •