Artikkel: Utgangs -og inngangseffekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Artikkel: Utgangs -og inngangseffekt

La oss ta et eksempel: Sony STR-DB870 skal yte 5x100W RMS ,men den trekker kun 210W fra strømnettet. Når vi regner med at virkningsgraden på strømforsyningen er 60% så kan den gi ut totalt 136W til høytalerne. Deler vi 136W på 5 så får vi 27.2W pr kanal. Siden det ikke er oppgitt hvordan så er det sannsynelig at dette ble målt ved 1khz og med 1% THD (Total Harmoic distortion). Så i praksis er Sony STR-DB870 en 5x20W forsterker.

Den teoretiske maksimale vikrningsgraden for klasseAB forsterkere er ca70% ,men da med MEGET høy forvrengning. Normalt ligger denne på rundt 60%

Ser vi på en Harman Kardon AVR130 så ser vi noen helt andre spesifikasjoner. Denne receiveren trekker maksimalt 540W fra strømnettet ,men den gir ut 5x45W. Her er effektene målt etter standarden FTC som er den strengeste målemetoden. Kravene er at det skal måles over hele frekvensområdet (20hz-20khz) og forvrengningen skal være lavere enn 0.5%

Nå skal det sies at man ikke skal stole blindt på de dataene Harman Kardon oppgir siden P = W/t (Watt = Joule \ tid) og man kan lett manipulere disse tallene ved å regne ut hvor mange watt forsterkeren trekker 500W i 0.1sekunder ,men dette gjør alikvell at Harman Kardon kan si at forsterkeren trekker 500W fra strømnettet.. Det er mange som har Harman Kardon som blir rundtlurt av disse tallene ,men hver gang du ser noen som skryter av disse tallene så bare trekk på smilebåndet.

Et annet eksempel: Jeg har en Numark Dimension 4 og den knekker en 13B sikring helt alene. Siden "B-sikringer" slår inn på 5x merkestrømmen så trekker denne mer enn 65Ampere når den starter opp.. Det er nesten 15.000watt! Er det riktig av Numark og oppgi at forsterkeren trekker 15kw fra nettet? NEI! La oss få gjennomsnittlige målinger når alle kanalene er i bruk og ved 0.07% THD! Først da vil man kunne stole på målemetoden som Harman Kardon bruker!

Det finnes også KlasseD forsterkeren og disse vil nok få en stor markedsandel etter hvert. KlasseD forsterkeren er digitale og virkningsgraden ligger på rundt 90-95%. Dette gjør at de har et lite varmetap og igjen vil redusere behovet for kjøleribben og igjen senke vekten. Siden KlasseD forsterkeren ikke så er vanlige i dag har jeg valgt å utelate dem fra denne guiden.

Styr unna de billigste sorrundreceiverne! Disse har som oftest en dårlig lydkvalitet og små kraftreserver.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig med deg i at man skal styre unna de billige receiverne om man ønsker god lyd, men å generalisere noen sammenheng mellom strømforbruket oppgitt på baksiden og avgitt effekt er omtrent like relevant som å sammenlikne oppgitt tall fra 0-100 på en bil med snittforbruket på langkjøring.

En annen ting er at det er mange reelle faktafeil i innlegget ditt som gjør at det kan virke forvirrende for mange. Husk at i det lille markedet Norge har vi fortsatt billig strøm sammenliknet med mange andre land og derfor er det viktig for produsentene å beregne et strømforbruk som er reelt for hva man kan forvente i snitt for ikke å miste salg på at folk helst ikke vil ha en varmeovn ekstra i stua når utetemperaturen allikevel for det meste er over 20-25 grader.

Utifra faktorer som er vanlige å bruke tar man blant annet utgangspunkt i at musikk bruker i snitt ca 80% av effekten over tid når makseffekten utnyttes i transientene. Videre beregnes det at man ikke bruker alle kanalene på maksimal effekt da dette heller ikke fårekommer i praksis.

Tallene for virkningsgrad er også feil, og sikringskarrakteristikken bestemmer strøm men ikke effekt da dette også avhenger av elektrisk fasevinkel og kan derfor ikke betraktes som om det hadde vært likespenning. Jeg antar den ikke går hver gang du slår den på og det skyldes at fasevinkelen varierer etter hvordan du treffer med oppstartstidspunktet i forhold til perioden på nettet.

Sammenlikningen med HK og 0,1sekund er helt irelevant da man ved transienter på 0,1 sekund nesten utelukkende trekker dette fra kondensatorbanken. Størrelse på trafo er mye mer interessant, og 20% av den totale makseffekten i 4 ohm beregnet med hensyn på virkningsgrad i effekttrinn og strømforsyning bør være et absolutt minimum for denne.

Jeg hadde en The End på ca 2x200W RMS@8ohm. Den leverte vel ca 2x350W RMS@4ohm og hadde 800VA trafo. Det vil si at jeg hadde snaue 450W til rådighet før tomgangsstrømmen er tatt med i beregningen, og med rene sinuskurver og teoretisk maksimal effekt som grunnlag for beregningen. (Husk at virkningsgraden varierer med signaltype, last, elektrisk fasevinkel og nivå). Det skulle igjen tilsi at jeg har ca 220W til rådighet maksimalt, og at spenningsfallet på trafoen skulle være ganske formidabelt. Når vi nærmet oss klipping med musikksignal inn var allikevel spenningsfallet på under 1 Volt. Rail-spenningen er da på ca 55 Volt, og altså ligger spenningsfallet ved klipping på under 2%.

Sammenlikningen med eltax kan jo betraktes som følger:
    320W=20% av transienteffekt.
    Virkningsgrad = 85% på strømforsyning og ca 65% (71% teoretisk uten tap) på effekttrinn ved maks effekt, sinuskurver og lav tomgangsstrøm.
    Vi kan derfor ta utgangspunkt i ca 884W, fordelt på de 6 kanalene som blir drøye 147W pr kanal.

Dette burde det kanskje stå en forklaring til i manualen. Imidlertid kan du trekke på smilebåndet hver gang noen kommer trekkende med apparatets oppgitte strømforbruk som et kvalitetstegn. En av de store temaene jeg har jobbet med i det siste er rett og slett hvilket strømforbruk man skal oppgi på Oberon da dette slår forskjellig ut i ulike markeder og i tillegg skal det reflektere det reelle forbruket ved normal bruk.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ALDRI !!!!!!!!!!!!

For og få 100 Watt i en kanal må du tenke på 1000 kroner.... så 5000 kr for 5*100 watt.... + forforsterker.... minimum 2000 kroner.... = 7000 kr... så ekstra omkostninger oppå der igjen.... 8 - 9000 koner for en forserker som gir deg 5*100 watt må du regne med.
    Og da må den også trekke 1000 Watt fra strømnettet...
    Grunnet 50% går med i varmetap og 50% til strøm....

At ikke produsentene ikke tør følge hamen/kardon og oppgi effekten i FCT, det som er mest nøyaktige målingen for forsterkere er skuffende :-(

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    ALDRI !!!!!!!!!!!!

For og få 100 Watt i en kanal må du tenke på 1000 kroner.... så 5000 kr for 5*100 watt.... + forforsterker.... minimum 2000 kroner.... = 7000 kr... så ekstra omkostninger oppå der igjen.... 8 - 9000 koner for en forserker som gir deg 5*100 watt må du regne med.
    Og da må den også trekke 1000 Watt fra strømnettet...
    Grunnet 50% går med i varmetap og 50% til strøm....

At ikke produsentene ikke tør følge hamen/kardon og oppgi effekten i FCT, det som er mest nøyaktige målingen for forsterkere er skuffende :-(
    Dette er diskutert frem og tilbake mange ganger. Jeg må si jeg er direkte uenig med deg i at H/K har den beste måten å oppgi effekten på. Det er nemlig direkte usannsynlig at du noensinne trenger maks effekt på samtlige kanaler samtidig og det er sløsing med ressurser å sette inn power supply i en forsterker kun med dette for øye.

H/K er bra forsterkere, og jeg vurderer selv å kjøpe H/K AVR635, men det blir umulig å sammenligne H/K-watt med andre produsenters watt. Fint om det kommer en standard, men H/K's måte er jeg altså ingen tilhenger av. De oppgir rett og slett for lite.

Jeg laget selv en tråd med spørsmål om hva H/K watt blir på "yamahas'k" og denne linken dukket opp. Interessante rapporter om forskjellige receiveres effekt. Hadde bare alle receivere vært testet slik hadde det vært greit.

http://www.milleraudioresearch.com/avtech/

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers: hmm.. først nå la jeg merke til denne.. Slik jeg har forstått det så ligger virkningsgraden på rund 65 med klasseAB ,men den teoretiske maksgrensen ligger på rundt 73(men da med forvrening og tap?)?

Og hvis du sikter til det med Numark saken så sa jeg jo at dette var irellevant.. Gjør jeg meg virkelig så dårlig forstått? Skal dog sies at jeg satt opp en sen natt og rablet dette ned i notepad for en stund siden.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forbruket oppgitt på produktenes bakplate er veldig ofte gjennomsnittsforbruk. Mange land har veldig dyr strøm i forhold til inntekt (som f.eks Spania), og der er det et stort pluss for kundene at produktene trekker så lite strøm som mulig. Mange produsenter (av billig utstyr) oppgir defor gjennomsnittsforbruk, og ikke maks forbruk. Regnestykket ditt er derfor helt umulig å få korrekt, siden du faktisk ikke vet hva maks forbruk er.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du gir meg ca 1uke så har strømmåleren ankommet og den har mulighet for å måle gjennomsnittsforbruk i perioder opptil 30sekunder (mener jeg å huske). Tror den skal takle opptil opptil 1000W i snitt. Men nå vet jeg ikke om den engang fungerer siden jeg ikke sitter med den i hendene enda

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du snakker om er maksimal virkningsgrad, og den får du kun ved kontinuerlig maks effekt ut på en klasse AB/A. Med en gang du kjører et nivå lavere enn maks vil den synke, og den er raskt nede på under 40%. I tillegg kommer strømforsyningen som gjør regnestykket enda verre.

1000W inn ved 1000W ut er rett og slett feil da alle strømforsyninger har en eller annen form for kondensatorbank. Her henter forsterkeren den maksimale strømmen, og makseffekten varer kun noen millisekunder før trafoen får tid til å lade opp kondensatorene igjen. Derfor vil heller ikke en 5kVA trafo omsette 1000W selv ved 1000W transienter ut.

Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jahaja, dette var interesting!. har også stusset på akkurat det der så jeg og en kompis har lagd en egen ''skrytfaktor''. Hans JVC er oppgitt 5*100 watt, vi fant ut den yter 5*20 watt, altså en skrytfaktor på 80%!

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville være konge om DVD & Hjemmekino eller Lyd & Bilde testet de mest populære merkene på det Norske markedet og testet hvor mye de egnentlig yter i watt ut alle kanaler drevet på freks 7*75, 7*100 og 7*150 watt RMS 8 ohm forsterkere :-) Tipper det ville være mange som fikk hengehake da :-) he he he he he he :-)

Hvilke merker ville da være godkjente.. :-)

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cellv14
    Jahaja, dette var interesting!. har også stusset på akkurat det der så jeg og en kompis har lagd en egen ''skrytfaktor''. Hans JVC er oppgitt 5*100 watt, vi fant ut den yter 5*20 watt, altså en skrytfaktor på 80%!
    Ble han skuffet eller

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Ville være konge om DVD & Hjemmekino eller Lyd & Bilde testet de mest populære merkene på det Norske markedet og testet hvor mye de egnentlig yter i watt ut alle kanaler drevet på freks 7*75, 7*100 og 7*150 watt RMS 8 ohm forsterkere :-) Tipper det ville være mange som fikk hengehake da :-) he he he he he he :-)

Hvilke merker ville da være godkjente.. :-)
    Hvor ofte trenger du maks effekt samtidig i alle kanaler?

For min del er jeg på utkikk etter forsterkere med en lydsignatur som passer meg, og med kondensatorbanker som yter den maks effekt jeg trenger når jeg trenger det. Strømforsyning er også viktig, men ikke la det overskygge alt annet.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For den som ser mest action og filmer med litt futt i så er det ganske så ofte :-) Men bruker mann HP filter og kjører all bass+LEF i suben kan mann godt ha en mere pingleforsterker. Er mye strøm som går med til frekvenser under 80 hz....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cellv14
    Interessant prosentregning... Hvordan målte dere disse wattene deres da?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •