Selv om det er en stund siden Cebit ble avholdt, legger jeg ut rapporten her i det nye artikkelsystemet da fremdeles de aller fleste nyhetene er meget aktuelle!

Da var jeg tilbake fra messen på Cebit, og er en hel masse inntrykk rikere og ikke minst full av kjøpelyst på nye digitale AV-dingser!

Cebit messen er så enorm at det tar en times tid å gå fra ene endel til den andre i marsjfart. Det går busser over hele området, og alt lukter av skikkelig "american" tilstander. Dette var min første tur til Cebit, og det blir garantert ikke den siste. Var nesten som å være på Disneyworld når en var 10, rett og slett helt konge!

Kort oppsummert er det følgende jeg mener var mest spennende mhp AV;

Det digitale hjem
Det digitale hjem er endelig i full utvikling. Alle de store aktørene hadde egne opplegg for trådløs streaming, helt opp til 1080i HD-kvalitet. Både Sony, Panasonic og et lass med mindre aktører presenterte sine nye opplegg.

Serverløsninger for hjemmet, LCD-TVer med innebygget WLAN og streamerbokser med harddisk og HDMI er bare noen av produktene denne kategorien har å smykke seg med, og her vil det dukke opp mye spennende fremover.

Samsung trådløs WiFi

Sony trådløs WiFi

Kiss med HDMI, harddisk og WiFi

Logitech HTPC remote m. bl.a. støtte for MS Media Center

Kontrast, kontrast og atter kontrast
Aktørene har når virkelig forstått at kontrast selger. Samsungs nye LCD-TVer har opp til 10000:1 kontrast! Sortnivået så meget bra ut, men i den belysningen disse hallene har, er det vanskelig å vurdere skikkelig. Samsung skal nok få låne meg en slik for grundig gjennomtesting, ja!

Plasmaskjermene fra Samsung har også fått 10000:1 kontrast samt 12 bits paneldrivere, og til langt lavere priser er de selvsagt fremdeles høyst aktuelle!

Også DLP-TVene har fått et kraftig løft, og Samsung leverer eksempelvis DLP med 10000:1...

Vakker 46" LED LCD-TV fra Samsung m. 5000:1 kontrastnivå og 1920x1080 oppløsning

LCD-TV'er kommer for fullt!
Samsungs nye LCD-TVer er LED-baserte og har 10000:1 kontrast i tillegg til 12-bits paneldrivere, som gir 4096 nyanser av hver grunntone, eller mao ca. 65 milliarder fargekombinasjoner.

Med det kontrastnivået LCD-TVene nå kan prestere (og ikke minst bildekvaliteten!), er det nok kort tid til plasmaens dager er mer talte. Dette er imidlertid ingen dyster spådom om plasmaens umiddelbare død, men LCD har definitivt kommet flere skritt nærmere plasma på kvalitet nå.

Den LED-baserte løsningen gir videre laaaangt bedre grunnfarger, og LCD slo virkelig fra seg fargemessig...

LED-LCD demo fra Samung - opp til 10000:1!

HD HD HD HD
Vi vil ha, vi vil ha... Er selvsagt helt rått. Blueray er definitivt med mest dominerende formatet pr. dato, som ble benyttet av både Panasonic, Samsung og selvsagt Sony. Utrolig bildekvalitet selvsagt, men avspillerne er fremdeles litt store og klumpete, men det tar nok ikke lang tid før disse blir både rimeligere i innkjøp og penere i designet.

Blueray, her fra Samsung, men Sony/Panasonic og mange øvrige viste frem tilsvarende

HTPC'er
...i alle fasonger og varianter. Jeg liker personlig veldig godt Silverstone, som nå kommer med en modell med innebygget touch skjerm (LC18, dukker opp rundt mai). Dette var en utrolig spennende modell, som undertegnede kommer til å kjøpe inn til eget oppsett ASAP!

Det var imidlertid svært lite Microsoft og Media Center Edition representert, tror ikke jeg så Microsoft i det hele tatt, så de må i så fall ha gjemt seg bort... Er egentlig utrolig merkelig, burde jo vært på stedet og promotert sitt nye produkt så det monner... Tydelig at Gates har kost seg vel lenge som markedsleder, ja.

Silverstone HTPC m. 7" touch LCD-skjerm

SXRD
Jeg understreker igjen SXRD som en utrolig spennende ny teknologi. Var ingen som etter min mening kunne matche Sony 70" Qualia 006 bakprojeksjonsløsning på messen. Helt vannvittig bildekvalitet, men kontrastnivået på 3000:1 er fremdeles noe tilbake for bl.a. Samsungs 10000:1 nivå på sine plasmaskjermer. Nå gjenstår det imidlertid å se om kontrastnivåene er tilsvarende det de påstår på papiret, det var svært vanskelig å vurdere på messen... I tillegg kommer Sony om ikke alt for lenge med en modell som benytter seg av en mer effektiv iris, og dermed trolig kan klare møte konkurrentenes kontrastnivåer.

Sony SXRD med 1920x1080 oppløsning og fantastisk bildekvalitet!

Samsung!
Samsung var kanskje den aktøren jeg fant med mest spennende og grensesprengende innen video på Cebit i år. Sony kommer selvsagt på en god annenplass, men stiller uansett i en egen kategori med sine hi-end Qualia produkter. Samsung stiller med både langt bedre kontrast, langt høyere fargedybde og ikke minst har de priser som gjør produktene "kjøpelige" også for vanlige folk.

102" plasma fra Samsung m. 10000:1 kontrast... NÅ begynner vi snakke!

Andre spennende nyheter

Den nye BenQ rangen, inkl. 8720 i midten m. bl.a. 6000:1 kontrast

LCOS-TV overbeviste vel ikke helt...

Sagem ute med ny, større variant av sin DLP-TV

Hva sier du til treramme på din nye LCD-skjerm?