Artikkel: Rundtur i Oslos eksotiske HiFi-jungel!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Artikkel: Rundtur i Oslos eksotiske HiFi-jungel!

Etter en runde i flere av Oslos mest spennende forretninger på HiFi har virkelig interessen for god HiFi-lyd blitt vekket, men fremdeles gjerne kombinert med et godt bildeelement. Jeg ser jo ingen grunn til at lyden trenger lide av et godt bilde. Spørsmålet er om det er mulig å kombinere skikkelig god tokanals HiFi-lyd med flerkanals opplevelser, og for å oppnå det tror jeg etter dette på ingen måte veien å gå er via flere watt eller innganger...

Med begrenset kunnskap og ikke minst erfaring var det spesielt morsomt å få en skikkelig runde blandt noen av hovedstadens mest spennende forretninger, akkompagniert av opptil flere svært dyktige AVforum-medlemmer, der Snickers-is (Jørn Rune) stod for arrangeringen, som etter min mening var meget vellykket. Takk for runden, Jørn!

Første runde

Først ut var Norsk Lyd og Bilde, der både skikkelig HiEnd lyd og ikke minst en god porsjon magi var på menyen. Vi ble geleidet rett til det helligste, der Audiopax var utnevnt yppersteprest. Ikke uten grunn, skulle det vise seg! Vi ble demonstrert;

-Audiopax 2x15 watt rørforsterker: 65k
    -Audiopax Reference 100 høyttalere: 150k
    -Audiopax BRE-5 preamp: 50k
    -Marantz SACD 11: 28K
    -Ecosse Reference høytt. kabler
    -Legend Interconnect signalkabler

SUM: 293.000 + kabler

Daglig leder forteller om Audiopax rørampen

Etter et meget velvagt utvalg låter, stort sett rolige og "akustiske" (bl.a. Alan Taylor - Color of the moon), var det igjen for meg klart at spesifikasjoner, her av type watt, signal-til-støy og sikkert flere øvrige parametere Audiopax rørforsterkeren ikke scorer godt på ikke er verdt stort mer enn papiret de er skrevet på!

Detaljnivå og realisme, som på samme tidspunkt formidles på et fløyelsmykt vis, uten "skarpe" kanter og unødvendig, støyende volum, gjør dette oppsettet til rundens definitive referanse for min del. Dette var rett og slett så utrolig imponerende at jeg aldri har hørt maken. Mer enn nok effekt var det også, og det med skarve 15 watt ganger to!

Demo nummer to, var på ingen måte noe å kimse av, selv om jeg følte avstanden til den første demonstrasjonen var stor. Det var for øvrig også samtlige av de påfølgende oppsett, slik at jeg i utgangspunktet ser litt bort fra Audiopax når jeg kommenterer de forskjeller jeg observerte. Dette har selvsagt med pris, men også med type teknologi å gjøre. Rør gir jo, både i audio -og videoverden, en meget spesiell og etter min mening overlegen karakter til mange typer musikk og video. Stikkord er gjerne dynamikk og "analogitet", som ofte oppfattes som vesentlige for våre svært så fintfølende sanser. Vedlikehold, design og andre faktorer gjør imidlertid at transistor-forsterkeren er mest brukervennlig for "mannen i gata", og det er jo derfor også produsentene stort sett benytter denne teknologien.

Demo nr. 2 bestod av:

-Gamut D200 effektforsterker: 48k
    -Gamut C2R preamp.: 22k
    -Gamut CD1 MKII: 31k
    -Eben X3 høyttalere: 88k
    -Ecosse kabler

SUM: 189.000 + kabler

Audiopax til høyre, Eben til venstre

Overraskende nok, gitt over 10x oppgitt effekt i dette oppsettet, virket på ingen måte formidlingen noe tyngre eller fyldigere. Snarere tvert imot synes jeg oppsettet manglet fylden fra forrige demo, spesielt i det lavere spekter. Da jeg som nevnt i utgangspunktet ikke ønsker gjøre dette til en transistor vs. rør artikkel, slutter videre sammenligninger mot Audiopax her, av tidligere nevnte årsaker (pris, vedlikehold, tilgjengelighet osv.).

Eben høyttaleren er bestykket av en rekke 6" elemeter, og det har nok litt sammenheng med mangelen av bredde i det lavere spekter, som rett og slett, uavhengig av yteevne, er begrenset av sitt volum. Når det er sagt, var lydkvaliteten utrolig imponerende totalt sett. Spesielt synes jeg detaljnivået var imponerende. Evnen til å skille musikkens mange "lag" var langt over hva jeg har vært vant til, som gav musikken et langt bedre holografisk utrykk. Lukker en øynene kan en nesten se for seg artisten på scenen med deg som eneste tilskuer; dette var bra!

Lydformidlingen i seg selv var jo som nevnt mer enn magisk nok, men det skulle ikke ende her! En karismatisk kar dukket opp med et produkt som i utgangspunktet så ut til å stamme fra et av HiFi-verdenens noe mer tvilsomme områder, rent virkningsmessig. Platen, som er laget av danske Holfi og merket "The Stabilizer", skal som navnet tilsier stabilisere CD-platen, både ved hjelp av fysisk stabilisering, samt den kanskje noe mer tvilsomme del; reduksjon/utbedring av uønskede magnetfelt. Slike produkter er i utgangspunktet noe jeg skygger godt unna! Imidlertid kunne det faktisk høres ut som "The Stabilizer" hadde en viss grad av effekt! Bassen føltes strammere, og dynamikken kanskje enda hakket bedre. Etter en A-B-A-test var det for meg relativt klart - det var en forskjell! Til en pris av kr. 499, kan jo dette være en grei tweak. Holfi kunne også vise til en en rekke øvrige produkter. Gitt "The Stabilizers" tilsynelatende effekt, kan de jo kanskje ha noe for seg også. Neste produkt på tapetet var "The Magician", som jeg synes virkelig begynner å bevege seg godt inn i gråsonen for "HiFi-duppeditter uten beviselig effekt"-kategorien. Denne innretningen skal plasseres under alle dine HiFi-enheter, det være seg høyttalere, forsterker og CD-spiller, der den skal utbedre/fjerne uønsket magnetfelt og dermed bedre lydkvalitet. Til 1295.- pr. 10-pack tror jeg en returavtale bør være på sin plass hvis en ønsker teste... Dempeføtter spesialdesignet for ulike vektklasser er en siste Holfi-magi som jeg faktisk tror kan ha noe for seg. 395.- for fire stk er jo heller ingen upris, og når det påstås at de er langt bedre enn spikes, kan det jo også være en fin innretning for bevaring av parketten.

Vi serveres en skikkelig porsjon magi hos Norsk Lyd og Bilde

Jeg var også raskt innom for å lytte litt til et kraftig Klipsch / Rotel oppsett, der stort sett toppmodeller ble benyttet. Sammenlignet med Audiopax og Eben var dette en gedigen nedtur for mitt vedkommende. Alt for spiss i toppen og for overdreven nederst. Detaljer og dynamikk i den midtre del av frekvensskalaen var nærmest fraværende! Hvorfor kan ikke AV-lyd også være behagelig? Jeg er klar over at dette oppsettet i stor grad søker imitere kinoen, der vi jo er vant til overdrevet bruk av diskant som i dette oppsettet. Imidlertid er det min klare formening at jeg heller ønsker genuin, fremfor imitert kinolyd. Hvis du ønsker at ditt AV-oppsett skal formidle et naturlig og behagelig lydbilde, vil etter min mening Klipsch ikke være det riktige valg. Morsomme rent opplevelsesmessig er de jo imidlertid, og det er jo gjerne litt at poenget med hjemmekino det også!

Klipsch og Rotel både ser ut og låter som kino hjemme!

Kinesisk alternativ?

Duet gutta viser oss sin Elite Aesthet 6 høyttaler

Etter å ha blitt innviet i HiFi'ens mer ekstreme høyere ende, tok vi deretter turen til Duet, der JungSon og Elite stod på menyen. Først og fremst er det viktig å understreke et par viktige poeng;

-Vi lyttet til flerkanals forsterkere i stereo, der formålet er å kunne kombinere god lyd i HiFi og surround
    -Prisnivået kan ikke sammenlignes med Norsk Lyd og Bilde, noe jeg kanskje følte at en del av tiltakerne ikke tok tilstrekkelig høyde for...

Hva kan nå kineserne tilby mine så langt svært på velpleiede ører? Første demo var på:

-JungSon AV-899C: 17k
    -JungSon Moon Harbour CD: 9k
    -JungSon BD-6 høyttalere: 19k
    -JungSon/BONA kabler

SUM: 45.000 + kabler

JungSon BD-6 i front, AV-899C står på topp bak

JungSon AV-899C er en 6.1 AV-forsterker med 2 frontkanaler i klasse-A, samt øvrige kanaler i klasse AB. Det fremkommer på produsentens websider at alle 6 kanaler skal levere klasse-A, men importør hevder klasse-AB, så vi får stole på det...

Vi kjører samme demomateriale og kan umiddelbart høre store forskjeller. Det er jo et selvsagt faktum, gitt klasseforskjell fra forrige oppsett. Mitt inntrykk er god fylde, men langt fra like "holografisk" fremstilling som Eben oppsettet (og selvsagt langt langt unna Audiopax). Gitt prisen, samt at AV-899C faktisk er en 6 kanalers AV-forsterker, synes jeg allikevel, sammenlignet med mye annet utstyr jeg tidligere har lyttet til av øvrige AV-forsterkere/receivere på 2-kanals audio, at oppsettet spilte veldig bra. Jeg liker lydens fine og avrundede kanter, som muligens delvis skyldes forsterkerens klasse-A oppbygning. Til tider kunne imidlertid bassen virke noe kraftig, og kunne nok med fordel blitt justert et par hakk ned ved avspilling av musikk. Til AV-bruk er imidlertid denne bassen, som både var presis og gikk relativt dypt, entydig positiv. Jeg har selv gått til anskaffelse av dette oppsettet, da i tillegg til en BD-center og BD-5 (en litt mindre variant av BD-6) bak, og til film er dette rett og slett morsomt, selv uten sub. Uansett var ikke inntrykket hos Duet like imponerende som jeg hadde antatt, basert på egen erfaring av oppsettet i eget hjem. Jeg tror nok, som mange kommenterte, at rommets generelt meget dårlige akustiske forhold i stor grad kunne være skyld i den etterhvert tydelige ressonansen vi hørte. Et lavt tak og smalt rom er ikke heldig for lydgjengivelsen, spesielt når ingen demping etc. er satt opp. Duet er til sitt forsvar et relativt ferskt firma, og lovet at demorommet skal oppgraderes med det første.

Øvrige kommentarer til første runde var for øvrig; "bra nede!", "fin snert!" samt "mangler rom". Meningene var med andre ord mange og delte...

Neste demo var av:

-JungSon AV-1000 7.1 forsterker: 35k
    -Elite Aesthet 6 høyttalere: 30k
    -Jungson / BONA kabler

SUM: 74.000 + kabler

JungSon AV-1000 nede, monoblokk til venstre

Her var tilbakemeldingene bl.a. "litt kjedelige", "litt lite bass" og "mye ressonans". Jeg synes detaljnivået var godt, men må nok si meg litt enig i de øvrige kommentarene. Snickers-is hadde en teori at de noe lavere Elite høyttalerne led enda mer av akustiske forholdene enn de langt høyere JungSon BD-6 høyttalerne. I en annen setting mente Snickers at resultatet kunne blitt et helt annet.

Siste demo på Duet var av;

-JungSon pre/monoblokker på 100 watt klasse-A: 100k
    -Elite Aestat 6: 30k

SUM: 139.000 + kabler

Disse enorme monoblokkene gav selvsagt enda mer tyngde og presisjon, og de relativt tungdrevne Elite høyttalerne hadde nok godt av enda mer "power". Imidlertid var også her de akustiske forholdene trolig skyld i at opplevelsen ikke ble total og at oppsettets potensial ikke kom helt til sin rett.

Jeg konkluderer med at Duet har et spennende sortiment av vellåtende, og ikke minst utrolig pent designede produkter til priser en tidligere kunne se langt etter i denne klassen. Lytteforholdene tror (vet) jeg at farget resultatet for denne demoen såpass mye at jeg tror vi lar det ligge ved at vi antar opplevelsen kan bli en helt annen ved neste anledning!

De store...?

Vi ble stadig flere utover dagen, her i HiFi Center kjedens demorom

Neste på tapetet var en butikk i en av de større kjedene her i landet innen HiFi, HiFi Center Kjedens forretning i sentrum av Oslo. Gutta på HiFi-centeret hadde forstått hva som gjelder for oss AV-folk, en full bøtte iskald Carlsberg... Slikt liker vi! HiFi Center Kjeden holdt også åpent etter stengetid, og stilte med fullt personale, som både var utrolig serviceinnstilte og ikke minst kunnskapsrike mhp de produkter som ble presentert. Første demo bestod i;

-McIntosh MA6900 forsterker på 2x200 watt: 51k
    -Hegel CDP4 CD-spiller: 20k
    -Audiovector Mi3 Avantgarde: 38k

SUM: 109.000 + kabler

McIntosh MA6900 øverst i racket

Mitt førsteinntrykk var meget bra, god og fyldig lyd, og igjen var "holografien" tilbake. Imidlertid var jeg, som jo er relativt fersk når det gjelder å gå HiFi'en litt nøyere i sømmene, svært så overrasket over den enorme forskjellen det å flytte seg fra sofaens venstre hjørne til midtposisjon, knapt 30 cm unna utgjorde. Denne observasjonen volder undertegnede en aldri så liten bekymring, da min stue på ingen måte tillater høyttalerplassering med slik presisjon, og dermed går jeg trolig glipp av mye av oppsettets potensial. I tillegg er det jo ofte slik at mer enn én tilskuer skal kunne nyte lyden, blir jo litt sært med disse oppsettene der bare en stol er plassert i lytteposisjon. Det er selvsagt mulig å plassere høyttalerne slik at nedslagsfeltet blir langt bredere enn det som var tilfelle her hos HiFi Centeret, men en unngår nok vanskelig at dette igjen skaper mindre fokusert og nøyaktig lyd enn en mer presis posisjonering hadde kunnet tilby. Enda en grunn til å få lurt til meg et eget rom for AV-utstyret, for skikkelig utstyr gjør seg uten tvil best under egnede forhold.

I riktig posisjon, da i midten av sofaen plassert noen meter fra høyttaleren (altså relativt nære), formelig danset gitaren foran meg - dette var skikkelig moro! Jeg synes personlig denne demoen ikke stod vesentlig tilbake for Eben oppsettet hos Norsk Audio, uten at det er helt totalt på høyde. Det burde jo også nesten halve prisen tilsi!

Vi lyttet også til samme oppsett med et par Martin Logan Clarity elektrostat-høyttalere, som også imponerte stort. Til 30k synes jeg ikke disse fremstår som noen dårlig deal, selv om jeg nok selv hadde valgt en Audiovector da jeg synes elektrostatene blir et bittelite hakk spisse/digitale, uten at det på noen måte står igjen som noen generell karakteristikk.

Vi fikk også en demo på et hjemmekino-oppsett med InFocus 7210 som det bildemessige midtpunkt. De kjørte HD-video på 38 Mbit fra en spesialtilpasset PC, og bildet var selvsagt helt rått. Audiokomponentene bestod av Primare og Audiovector, og oppsettet koster ca. 130k. Da dette primært var en HiFi-runde forholder jeg kommentaren kort; jeg synes dette oppsettet rent audioteknisk på ingen måte låt som noe jeg forbinder med et oppsett i denne prisklassen. Dårlig dynamikk, spiss og udetaljert! Kanskje mine ører var blitt helt bortskjemt av all den gode HiFi'en? Jeg forstår jo tanken, både her og på tidligere Klipsch oppsett, at det er imitasjonen og effekten som står i fokus, ikke nødvendigvis den gode, gripende lyden. Jeg mener imidlertid at god AV-lyd ikke nødvendigvis bør ha popkorn tendenser, men heller bør fokusere på mye av de samme aspekter som dagens HiFi gjør, nettopp en naturtro og ikke minst realistisk gjengivelse det er behagelig å lytte til. Mer nabovennlig er det kanskje også...?

HD - må ha det, bare må ha det!

Sist, men ikke minst...

Sist, men på ingen måte minst, gikk turen til stereofil, en liten forretning ved Grensen som nylig feiret ett-års jubileum.

Første demo bestod i;

-ASR Emitter II: 100k
    -Sonus Faber Guarneri: 70k
    -Marantz SACD 11: 28K

SUM: 198.000 + kabler

Stereofil viser frem kremen

Jeg fikk kun en kortere demo av dette oppsettet, men i all verden hvor mye lyd disse små Sonus Faber høyttalerne fra 1993 klarte formidle! Utrolig dynamikk, presisjon og klarhet. Tydelig at det er skikkelig hi-end utstyr vi her lytter til! Vi testet også en Manger høyttaler med et merkelig 8" diskantelement til 50k. Jeg synes også denne låt utrolig pent, men tilsynelatende etter min mening ikke helt på høyde med Sonus Faberen.

Demo nr. 2, som jeg benyttet litt mer tid med, bestod av:

-ASR Emitter I forsterker: 65k
    -Tannoy Dimension TD12 høyttalere: 95k
    -Rotel CD-spiller: 7k

SUM: 167.000 + kabler

Tannoy til venstre for de som måtte lure...

ASR er en tysk produsent, som bl.a. benytter sølv i hele forsterkerens oppbygning. Tannoys TD12 er både kraftige rent fysisk, og ikke minst i klang-karaktér. Det er tydelig at verden fremdeles er rund; størrelsen på elementene har selvsagt betydelig innvirkning på høyttalerens evne til å formidle kraft og dybde. Tannoyene har, som selvsagt har med pris å gjøre, stålkontroll jeg sjelden eller aldri har hørt maken til, tross sitt 12" element. Demomaterialet ble på denne siste runden byttet ut til noe mer passende for å teste lydtrykket på dette, og ikke minst kommende oppsett bestående av ett par Midgard Audio monoblokker på 600 watt hver seg. På dette "royal" oppsettet duger selvsagt ikke annet enn popkongen selv; Michael Jackson! Jeg ble rett og slett bare overveldet over dette oppsettets kraft og presisjon! Selv på relativt høyt volum/lydtrykk, var det ikke tegn til forvrengning av noe slag. Alle detaljer, i alle lag og dybdenivåer var på kornet 100%. Hadde det ikke vært for Tannoyenes noe overdrevent store fysiske utseende, kunne dette lett ha blitt undertegnedes drømmeoppsett for både HiFi og AV. Vi lyttet også til noe instrumentalt materiale, og haken var fremdeles vanskelig å hente inn, selv på lave volum var lyden presis og dynamisk.

ASR Emitter II - både lekker og vellåtende

Vi byttet deretter ut ARS'en med to Midgard ICE blokker på 600 watt, som ble brukt sammen med en Rotel preamp til 5,5k. Effekten og trykket virket ved bruk av disse kraftblokkene nær sagt ubegrenset, og her stod på ingen måte Midgard oppsettet tilbake for ASR'en. Imidlertid synes jeg nok de kunne tendere til å bli litt vel spiss og en anelse "digital". Det aner meg at Rotel preampen kan være medskyldig i dette, men det er selvsagt også viktig å påpeke at prisen på ASR'en er 3 ganger den en Rotel/Midgard kombinasjon utgjør. Til prisen var Midgard/Rotel komboen utrolig imponerende, og en annen preamp kan jo i tillegg endre lydens karakter vesentlig (kanskje myke den opp litt f.eks.?)!

Midgard 600 watts blokker - her snakker vi POWER!

Vi testet også begge oppsett på et par mindre Sonus Faber høyttalere (med Seas elementer foruten diskant) til 32k, og "fallet" fra Tannoyene var selvsagt enormt, der spesielt den reduserte dybden lot melde fra seg. Gitt Sonus Faberens bittesmå elementer (6.5" tror jeg det var), låt allikevel disse svært godt.

Oppsummering!

Vel, hva hadde dagens runde lært meg? Et par ting utkrystalliserer seg som vesentlige poeng;

-Watt er stort sett uvesentlig hvis GOD lyd er hensikten (høy lyd er selvsagt et annet kapittel)

-Lytteposisjonen er utrolig viktig, spesielt mhp "holografi"-effekten og detaljnivå

-De fysiske regler gjelder fortsatt, selv med lav effekt på forsterker (f.eks. på Audiopax oppsettet), er elementenes størrelse vesentlig for dybden i den nedre del av lydbildet

-Hi-End lyd låter som oftest stort sett veldig bra, men klangkarakter varierer allikevel en hel del

Vil til slutt takke alle forhandlere/importører for sin gjestfrihet og igjen Jørn Rune (Snickers-is) for glimrende arrangering!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål til lytteseansen hos Stereofil!!

Foresten en veldig interresant artikkel!! Jeg er en lykkelig eier av en ASR-Emitter I Exclusive med batteri som ble benyttet sammen med Tannoy TD12 under testen hos Stereofil. Jeg har pr. i dag et par B&W802 Nautilus, men vurderer å bytte til Tannoy TD10 eller TD12. Mitt lytterom er på ca 3.5*6 meter altså rett over 20m2. Lytteposisjon er ca 3 meter fra Rack som er midt mellom høytarne som igjen står ca. 2,7 meter fra hverandre. Om noen av de som var med på denne rundturen har noen tips hadde det vært kjempefint. Har sansen for TD12, men er usikker på om den blir for stor for rommet??

Mvh
    Odder

Newcomer 2mMy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    åååh, synd jeg ikke bor i oslo... men får vel kanskje ta en slik lytterunde i den store byen engang jeg og ;-)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 2mMy
    åååh, synd jeg ikke bor i oslo... men får vel kanskje ta en slik lytterunde i den store byen engang jeg og ;-)
    Enig. Jeg har valget mellom Ekjip og Expert(not) hvis jeg ikke skal hive meg i bilen og kjøre 10 mil.. :-(

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •