Messerapport Cebit - MYE SPENNENDE! :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Messerapport Cebit - MYE SPENNENDE! :)

Da var jeg tilbake fra messen på Cebit, og er en hel masse inntrykk rikere og ikke minst full av kjøpelyst på nye digitale AV-dingser!

Cebit messen er så enorm at det tar en times tid å gå fra ene endel til den andre i marsjfart. Det går busser over hele området, og alt lukter av skikkelig "american" tilstander. Dette var min første tur til Cebit, og det blir garantert ikke den siste. Var nesten som å være på Disneyworld når en var 10, rett og slett helt konge!

Kort oppsummert er det følgende jeg mener var mest spennende mhp AV;

Det digitale hjem

Det digitale hjem er endelig i full utvikling. Alle de store aktørene hadde egne opplegg for trådløs streaming, helt opp til 1080i HD-kvalitet. Både Sony, Panasonic og et lass med mindre aktører presenterte sine nye opplegg.

Serverløsninger for hjemmet, LCD-TVer med innebygget WLAN og streamerbokser med harddisk og HDMI er bare noen av produktene denne kategorien har å smykke seg med, og her vil det dukke opp mye spennende fremover.

Kontrast, kontrast og atter kontrast

Aktørene har når virkelig forstått at kontrast selger. Samsungs nye LCD-TVer har opp til 10000:1 kontrast! Sortnivået så meget bra ut, men i den belysningen disse hallene har, er det vanskelig å vurdere skikkelig. Samsung skal nok få låne meg en slik for grundig gjennomtesting, ja!

Plasmaskjermene fra Samsung har også fått 10000:1 kontrast samt 12 bits paneldrivere, og til langt lavere priser er de selvsagt fremdeles høyst aktuelle!

Også DLP-TVene har fått et kraftig løft, og Samsung leverer eksempelvis DLP med 10000:1...

HD HD HD HD

Vi vil ha, vi vil ha... Er selvsagt helt rått. Blueray er definitivt med mest dominerende formatet pr. dato, som ble benyttet av både Panasonic, Samsung og selvsagt Sony. Utrolig bildekvalitet selvsagt, men avspillerne er fremdeles litt store og klumpete, men det tar nok ikke lang tid før disse blir både rimeligere i innkjøp og penere i designet.

LCD-TV'er kommer for fullt!

Samsungs nye LCD-TVer er LED-baserte og har 10000:1 kontrast i tillegg til 12-bits paneldrivere, som gir 4096 nyanser av hver grunntone, eller mao ca. 65 milliarder fargekombinasjoner.

Med det kontrastnivået LCD-TVene nå kan prestere (og ikke minst bildekvaliteten!), er det nok kort tid til plasmaens dager er mer talte. Dette er imidlertid ingen dyster spådom om plasmaens umiddelbare død, men LCD har definitivt kommet flere skritt nærmere plasma på kvalitet nå.

Den LED-baserte løsningen gir videre laaaangt bedre grunnfarger, og LCD slo virkelig fra seg fargemessig...

HTPC'er

...i alle fasonger og varianter. Jeg liker personlig veldig godt Silverstone, som nå kommer med en modell med innebygget touch skjerm (LC18, dukker opp rundt mai). Dette var en utrolig spennende modell, som undertegnede kommer til å kjøpe inn til eget oppsett ASAP!

Det var imidlertid svært lite Microsoft og Media Center Edition representert, tror ikke jeg så Microsoft i det hele tatt, så de må i så fall ha gjemt seg bort... Er egentlig utrolig merkelig, burde jo vært på stedet og promotert sitt nye produkt så det monner... Tydelig at Gates har kost seg vel lenge som markedsleder, ja.

SXRD

Jeg understreker igjen SXRD som en utrolig spennende ny teknologi. Var ingen som etter min mening kunne matche Sony 70" Qualia 006 bakprojeksjonsløsning på messen. Helt vannvittig bildekvalitet, men kontrastnivået på 3000:1 er fremdeles noe tilbake for bl.a. Samsungs 10000:1 nivå på sine plasmaskjermer. Nå gjenstår det imidlertid å se om kontrastnivåene er tilsvarende det de påstår på papiret, det var svært vanskelig å vurdere på messen... I tillegg kommer Sony om ikke alt for lenge med en modell som benytter seg av en mer effektiv iris, og dermed trolig kan klare møte konkurrentenes kontrastnivåer.

Samsung!

Samsung var kanskje den aktøren jeg fant med mest spennende og grensesprengende innen video på Cebit i år. Sony kommer selvsagt på en god annenplass, men stiller uansett i en egen kategori med sine hi-end Qualia produkter. Samsung stiller med både langt bedre kontrast, langt høyere fargedybde og ikke minst har de priser som gjør produktene "kjøpelige" også for vanlige folk.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Aktørene har når virkelig forstått at kontrast selger. Samsungs nye LCD-TVer har opp til 10000:1 kontrast! Sortnivået så meget bra ut, men i den belysningen disse hallene har, er det vanskelig å vurdere skikkelig. Samsung skal nok få låne meg en slik for grundig gjennomtesting, ja!
    Nå snakker vi 10000:1 er ikke annet enn imponerende, spesielt siden det er LCD. Nå når da LCD har samme kontrast som Plasma er det liten tvil hvilken jeg ville valgt

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg begynner faktisk å bli i tvil om hvilken teknologi som blir men første flatskjerm. Utviklingen er rivende og et slikt kjøp ligger uansett for meg over 1 år frem i tid og da er kanskje 1920 x 1080 skjermer rundt 50" mulig å kjøpe for under 30k.

Uansett så virker Cebit som drømmemessen for alle teknofile.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Samsungs LED LCD-TV med 10000:1 har for øvrig også 1920x1080 samt 8 ms... Siiiiiiikle....

Newcomer Beach sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lygren, ser du skriver positivt om LCD. Så du noe til de nyeste LCD modellene til Philips som kommer på forsommeren? Disse skal visstnok være spekket med ny teknologi, blant annet et helt nytt system som forbedrer sortnivået ved at bakgrunnslyset ikke står konstant på. De har vel også fått responstiden helt ned i 4 ms :shock:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Samsungs LED LCD-TV med 10000:1 har for øvrig også 1920x1080 samt 8 ms... Siiiiiiikle....
    Den 46" du tok bilde av. Hadde den like bra bilde som det så ut som?

Prisen på 46" samsung har jo faktisk falt fra 130 k som den kostet under Plaza messen til 80 k nå. Forstsetter det slik så er vi fort nede på akseptabel pris.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Vanskelig å vurdere bildet på slike messer, men fargemessig så det veldig bra ut... Bittelitt tendering til blødning på der helt "værsting" fargebildene, men det kan like godt være overdreven bruk av kontrast, ev. kildemateriale som selve skjermen.

I følge Samsung blir prisene langt hyggeligere enn tidligere, men LED-skjermene kommer til å ligge i det høye prissjiktet, uten at det er indikert noen eksakt pris.

Philips var lite representert på messen såvidt jeg kunne se, og jeg var innom alle de store feltene. Det du omtaler er LED, men 4 ms høres jo veldig bra ut det også. I alle tilfelle er jeg ganske sikker på at LCD vil rykke kraftig fremover den kommende tiden, kontrasten var jo på en måte "baugen", og når også responstiden er langt bedre begynner ting å ligne på noe...

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting er at du etterlyser HDMI på de nye plasma skjermene til Panasonic (bildetekst) Men disse har da HDMI inngang?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Beach
    Lygren, ser du skriver positivt om LCD. Så du noe til de nyeste LCD modellene til Philips som kommer på forsommeren? Disse skal visstnok være spekket med ny teknologi, blant annet et helt nytt system som forbedrer sortnivået ved at bakgrunnslyset ikke står konstant på. De har vel også fått responstiden helt ned i 4 ms :shock:
    Philips var lite representert på messen såvidt jeg kunne se, og jeg var innom alle de store feltene. Det du omtaler er LED, men 4 ms høres jo veldig bra ut det også. I alle tilfelle er jeg ganske sikker på at LCD vil rykke kraftig fremover den kommende tiden, kontrasten var jo på en måte "baugen", og når også responstiden er langt bedre begynner ting å ligne på noe...
    4ms er nok noe optimistisk. Philips oppgir 8ms akkurat som de fleste andre nye LCD innovatører (som uansett er meget bra).
    Philips nye teknologi er ikke LED, men noe de kaller scanning backlight hvor de benytter noe de kaller Hot fluorescent Lamp.
    Dette høres nesten ut som en krysning mellom crt og LCD (Hvordan nå enn dèt funker..).

Philips unveils new LCD technology to address contrast and motion smearing issues

Philips has announced a brand new LCD technology it’s designed to conquer those twin LCD problems of motion smearing and low contrast. Called Clear LCD, the new technology employs a number of new innovations to achieve its impact.

Motion blur is the result of the slow response of liquid crystals – often taking several frames to switch completely – and the ‘sample and hold’ effect. The latter is where images are refreshed in ‘steps’ but, due to the human visual system only being able to monitor objects by continual tracking, the ‘stepped’ images appear blurred.

Clear LCD uses two technologies to reduce motion blur: Overdrive Control and Scanning Backlight. Overdrive Control increases voltage to accelerate the reaction of the liquid crystals and leads to a 50% reduction in response time from 14ms to just 8MS.

Scanning Backlight technology uses new Hot Cathode Fluorescent Lamps –rather than the usual CCFL – to mimic the scanning effect of a CRT. Rather than all pixels receiving the same amount of light, at the same time for the same duration, Scanning Backlight allows for the progressive lighting of pixels for a far shorter duration. Images can be thus controlled to only appear at the right moment, greatly reducing the impression of blurring.

The HCFL lamps can also be dimmed 30% further than CCFL lamps, so unlike current LCD TVs, dark scenes receive much less light than bright scenes, boosting overall contrast by a claimed 500%. Finally, Philips has adopted field rate conversion software to move the normal LCD screen refresh rate from 50hz to75hz, ensuring the picture remains flicker-free.

Initially Clear LCD is going to appear on just one model in Philips’ upcoming LCD range, the 32in 32PF9380 – a model also equipped with an HDMI input, Ambilight, and Pixel Plus 2 HD, and due to appear in the second quarter.

http://www.homecinemachoice.com/cgi-...ws.php?id=7587

Newcomer Beach sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok mulig jeg har blinkset på oppdateringsfrekvensen. Jeg var på et produktmøte med Philips her om dagen og da er jeg nesten sikker på at det sto 4 ms der. Men da har jeg tydligvis sett feil. Men det ser jo positivt ut allikevel.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem er han kjekke "dude'n" med mørkt/kort hår, som smiler så søtt på 2 av bildene??? 8)

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    et av de lokale linselusene?

K

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Hvem er han kjekke "dude'n" med mørkt/kort hår, som smiler så søtt på 2 av bildene??? 8)
    Hehe, det er Benny fra Spaceworld som ufrivillig er lagt ut på nettet...

Jeg så bare raskt på Panasonic PW50 i 42", og kunne ikke se noen HDMI-inngang, men jeg har da mest sannsynlig tatt feil. I så fall er jo Panasonic definivt ikke noe en bør glemme i vurderingen! De holder for øvrig 4000:1 på sine WideVGA og 3000:1 på sine XGA-plasmaskjermer, som jo forsåvidt er veldig bra, men stemmer Samsungs 10000:1 på sine plasmaer og LCD-TVer er de jo et lite hakk bak.

Uansett er det nå en viss ivrig AV-entusiast som skal henge på ryggen til Samsung for test av LCD-TVene så snart disse dukker opp!

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg så bare raskt på Panasonic PW50 i 42", og kunne ikke se noen HDMI-inngang, men jeg har da mest sannsynlig tatt feil. I så fall er jo Panasonic definivt ikke noe en bør glemme i vurderingen! De holder for øvrig 4000:1 på sine WideVGA og 3000:1 på sine XGA-plasmaskjermer, som jo forsåvidt er veldig bra, men stemmer Samsungs 10000:1 på sine plasmaer og LCD-TVer er de jo et lite hakk bak.

Uansett er det nå en viss ivrig AV-entusiast som skal henge på ryggen til Samsung for test av LCD-TVene så snart disse dukker opp!
    Finnes det noen indikasjon på når de nye 10000:1 skjermene vil være tilgjengelige? Finnes det prisindikasjoner?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Samsung nevnte mai for en del av modellene, mens noen vil dukke opp videre utover sommeren/sensommeren/høsten.

Prismessig nevnte Samsung ca. 60-70k på 46", 40-50k for 40" LED-basert. Dette er imidlertid ikke fastslått enda, og vil vurderes av Samsung helt fram til lansering. Vi får "hype" skjermene litt ned og håpe Samsung finner ut at disse umulig kan være verdt mer enn en 10-15k for de fleste av oss...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    En annen ting er at du etterlyser HDMI på de nye plasma skjermene til Panasonic (bildetekst) Men disse har da HDMI inngang?
    De viste TH-42PA50E, og denne har da ikke HDMI??

Så faktisk ingen skjermer, foruten industriskjermene med digitale innganger... Kanskje jeg gikk glipp av noe? De nye PX-skjermene kunne jeg ikke se, men jeg hadde litt dårlig tid mot slutten...

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det var PA50 så er det ikke HDMI. Da roter iallfall panaosonic.de med bildene for det virket slik på sine bilder at det var PV500 som stod der. Utifra bildene på Panasonic.de kan det se ut som om PA50 har en tykkere sølvstripe under (lik PA30) enn hva PV500 får.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Tror ikke PV500 var utstilt, men som nevnt, jeg hadde dårlig tid... De skjermene jeg så på, fant jeg iallfall ingen HDMI/DVI på, da foruten industriskjermene selvsagt... Uansett er det jo flotte skjermer, men jeg vil nok personlig ha foretrukket denne "digitale navlestrengen"...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...videre tror jeg den teknologien du nevner Philipd kommer med tilsvarer Samsung FFL (tror det var noe fluorescent greier), og dette er metoden de benytter på sine mid-end TVer. Det er imidlertid kun LED som kunne vise til type 5000:1 eller høyere.

Videre er det verdt å merke seg at Samsung og Sony benytter seg av samme LCD-fabrikk (joint venture), og også Sony Qualia baserer seg på LED. Dette er med andre ord mest sannsynlig noe av det beste markedet har å tilby.

For øvrig ser det jo ikke ut, ut i fra bildene, at sortnivået på LED skjermen fra Samsung tilsvarer type 5000:1, men det kan selvsagt også bare være feil innstilling. Uansett er jeg spent nå på å få testet ut denne nye teknologien!

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Messerapport Cebit - MYE SPENNENDE! :)

Da var jeg tilbake fra messen på Cebit, og er en hel masse inntrykk rikere og ikke minst full av kjøpelyst på nye digitale AV-dingser!

Cebit messen er så enorm at det tar en times tid å gå fra ene endel til den andre i marsjfart. Det går busser over hele området, og alt lukter av skikkelig "american" tilstander. Dette var min første tur til Cebit, og det blir garantert ikke den siste. Var nesten som å være på Disneyworld når en var 10, rett og slett helt konge!
    Når det gjelder AV er det ingen messer som kommer nær IFA. Om du ikke har vært der før bør du ta en tur til høsten. CeBIT er større enn både IFA og CES når det gjelder areal og utstillere, men andelen av AV er den laveste av de 3 messene. Når det gjelder selve utstillingsområdet liker jeg det Berlin bedre enn det i Hannover. Las Vegas er elendig der, men alt det andre man kan se i den byen veier mye opp.

Ellers så viste Sharp LCD-TV med treramme på IFA i 2003. Philips viste LCD med LED-baklys på samme utstilling... eller var det i 2001?

Robert-

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •