Konsert med Susanne Sundfør på Rockefeller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Konsert med Susanne Sundfør på Rockefeller

-dsc_0173_2-jpg

Etter å ha vært forhekset av musikken til Sundfør i snart et par år, med jevnlig scanning av internett på jakt etter nye spor så var det med stor entusiasme jeg fulgte med på lanseringen av årets plate, The Silicone Veil. Dermed var jeg også for en gangs skyld oppmerksom når det ble lagt ut konsertbilletter.

Har aldri vært på Rockefeller før, og det var en positiv overraskelse. Salen er relativt kompakt med en stor scene flankert av noen digre lydarray og galleri i to etasjer. Tok derfor sikte på å få mest mulig ut av det og plasserte meg derfor helt edru og våken rett foran miksebordet. Forrige album, The Brothel kom ut våren 2010. Artisten har med andre ord hatt to år på seg for å etablere seg som liveartist og det var egentlig ikke noen tvil om at denne konserten ville bli fantastisk. Hun har også knyttet til seg meget gode musikere og fortsetter samarbeidet med Lars Horntvedt.

Det vanlige, ikke audiofile publikum, ser ikke ut til å skjønne seg på Sundfør, og som vi vet så har hun ikke noe imot det (Jfr spelemann bråket...) Følgende ble oppfanget fra et nettmøte tidligere:

"Hei. Har sett deg flere ganger live, og alle gangene har jeg sittet igjen med en følelse av at du er sur. Er du det? Jeg savner at du komuniserer med publikum. Føler jeg kunne sittet i stua å hørt på plata istedet.

Nei, jeg er ikke sur, jeg er konsentrert. Jeg kommuniserer med publikum gjennom musikken."

Det fins mange eksempler på at musikk er best hjemme i stua, men jeg kan love at alle på scenen denne gang var ekstremt konsentrerte, fokuserte og edru (Det siste ifølge Sundfør selv), og gjorde sitt ytterste for å kommunisere en musikkopplevelse som vi bare kan drømme om å gjenskape hjemme. I tillegg var Sundfør så langt fra sur som det er mulig å komme. Bare kul, behersket, intens og tydelig både blid og lykkelig med et takknemlig hjemmepublikum. I tråd med uttalelsen ovenfor fantes det ingen lyskilde som fokuserte på henne, men et lysshow som virkelig jobbet med musikken og ikke mot den ved hjelp av et stripete lerret, fargede lysrør, projektorer og spotlights som var programmert med omtanke.

-dsc_0177_2-jpg

De mest intense strober jeg har opplevd var synkronisert med trommesettet. Det samme trommesettet var i høyeste grad synkronisert med lydanlegget også, for når musikken var på sitt mest intense så gikk både lyd og lys gjennom marg og bein og fremkalte både gysninger og kaldsvette, på grensen til kvalme, mens Sundfør med utsøkt klasse og silkemyk, på grensen til forførende, haugesunddialekt beroliget publikum, - Ta det helt rolig, ingen som får epilepsi her i dag... De som stod nærmest scenen ble muligens litt solbrent dog.

Med tendenser til headbanging på scenen, og en Sundfør som var trygg på seg selv og syngte med hele kroppen, sågar litt dansing, ble mer eller mindre hele det nye albumet spilt, og først til ekstranummerne kom de gamle låtene frem, bl.a Turkish Delight, Brothel, Lullaby og Black Widow. To projektorer som var en subtil del av lysshowet projiserte grønne kråker på lerretet under The Brothel og gav assosiasjoner til tidligere konserter basert på Brothel albumet. Nice touch.

Utstyret på scenen bestod for det meste av et trommesett, marimba og en hel haug med synther, og for ikke å glemme strykeinstrument (Chello etter størrelsen å dømme). Det hele meget bra mikset sammen og levert gjennom et fantastisk lydsystem som greide å frembringe 'surround' følelse der enkelte lydeffekter kom ovenfra/bakfra. Lydeffekter var det da også mye av, og diverse spennende instrumenter av håndholdt karakter var også i bruk i tillegg.

-dsc_0174_2-jpg

Trommesett og bassrytmer var veldig fremtredende uten at det noensinne gikk utover andre detaljer (som det er mye av). Jeg er ikke bortskjemt med hi-fi hjemme eller ellers, og som regel synes jeg slagverket virker å sitte for seg selv i eget rom når jeg spiller musikk. Her virket det som om han satt midt blandt publikum. Følgelig var dette for oss som liker hard og rytmisk bass fremfor buldrende tordenvær en real orgie. Stundvis kjente man håret blafre rundt ørene når de svære elementene på hver side av scenen ble sluppet fri. Musikantene var også rause med rytmene, og flere av låtene avsluttet med å la grunnbeaten gå for seg selv i et minutt eller så til stor glede for publikum. I alle fall for de som var der for å høre på musikken, for det var tydeligvis ikke alle. På ene siden hadde jeg noen damer som tydelig var mest interessert i alle andre enn musikerne (finn en annen plass å gå på sjekkern...) På andre siden hadde jeg noen litt eldre, ifølge dem selv skikkelig frekke, som greie å finne plass midt i mengden til tross for sen ankomst, absolutt ikke edru, damer, som i bunn og grunn var mest opptatt av facebook på mobilen.

De som tydeligvis ikke var der var pressen. Ingen anmeldelser har vært å finne i noen aviser. Jeg mistenker at de rett og slett ikke var invitert, og godt er det så ble det flere plasser til ekte fans fremfor bortskjemte avisanmeldere som ikke gidder å skrive om annet enn det som er gratis. Håper derfor noen kan ha glede av denne reportasjen istedetfor.

-dsc_0176_2-jpg

Siden dette er AVforum så har jeg søkt frem litt info om lydutstyret.
    Main speaker system:
    8 x EAW KF750F (1200W )
    4 x EAW KF755F (600W )
    4 x EAW SB750Fi (1600 sub)
    8 x EAW SB1000z (1400W sub)

Det så voldsomt ut og det hørtest voldsomt ut, et par kubikkmeter med høytalere på hver side, men det var kontrollert og presist voldsomt. Snart en uke siden nå, og jeg gliser ennå for meg selv av og til...

Andre ganger innser jeg at låtene fra konserten er borte for alltid og minnene blir svakere og blander seg med låtene fra platene som jeg hører på. Da gliser jeg ikke.

-dsc_0175_2-jpg

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for en flott reportasje!

Jeg liker Susanne Sundfør veldig godt, og kunne selv tenkt meg å vært på konsert med henne.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Tusen takk for en flott reportasje!

Jeg liker Susanne Sundfør veldig godt, og kunne selv tenkt meg å vært på konsert med henne.
    Takk sjøl! Her er en godbit for ekte fans:

Store Studio - YouTube

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •