Du leser nå fra arkivet vårt. Arkivet inneholder ikke bilder, og viser heller ikke formatert tekst (f.eks sitater).
Fullversjonen er tilgjengelig her: : NAD klubben
ganilsen
21st April 2011, 22:32
Blir nødt til å bytte lytterom til sommeren, så da må jeg bytte ut mine 683. Går fra ca. 25kvadrat til ca. 10 :)
Stativ eller små gulvstående.. Hva passer på mine NAD komponenter? Har sett litt på Dali Ikon5 mk2, disse VET jeg spiller bra på dette. Men hva annet? CM1/5? Hvordan er Vienna + NAD? Har hatt Haydn Grand som jeg var MEGET fornøyd med på Roksan.
¨
Musikk er det det går i, ikkeno' annet. Mye idm som f.eks Squarepusher, Aphextwin, Merzbow, etc. men merker det blir mer og mer klassisk i samlinga :)
Effekt er null stress da jeg lett kan gå for en 275 til :)
Prisklasse opp til 10k (ish).
Mentor stativ? Å, eller noen brukte Dynaudio Focus 110/140 med en 275 brokoblet på hver. :twisted:
Geir Arne
Gesel
22nd April 2011, 12:33
Mentor, både 1 og 2, er under lupen :) Har også sett på 685 da jeg er meget fornøyd med 683'ene og lydsignaturen i de.
Forresten, finnes det to utgaver av 165BEE? Ser på bildet under at det er main-in til høyre for pre-out'ene, men jeg har sub-utgang der..
http://nadelectronics.com/img/img.php?090311144706-ximgsizex-C165BEE-back.jpg/1200
fordfiesta
25th April 2011, 13:25
-NAD c545 glimrende lyd, litt støy/ulyd fra drivverk ved avspilling av enkelte plater, spesielt i starten.
-NAD t577 glimrende lyd og bilde, ulyd når luken lukkes.
-Andre med samme erfaring?
Gesel
25th April 2011, 13:42
Har null erfaring med 545, men 565'en min er ihvertfall knysst, ikke mye lyd fra drivverket der :)
fordfiesta
25th April 2011, 14:31
Har null erfaring med 545, men 565'en min er ihvertfall knysst, ikke mye lyd fra drivverket der :)
OK, takk for svar:-)
VTEC
25th April 2011, 14:59
FordFiesta: Vurderte du en Ny Marantz før du kjøpte 545'en din? Siden du som meg, har (hatt) Marantz cd spiller tidligere.
Min Marantz er fortsatt god som gull etter 10 år + ?!?!.
Noe jeg liker ekstra godt med Marantzen min er:
- Den leser av CDer ekstremt fort og spiller med en gang
- Overhode ingen knirkelyder what so ever
- Bunnsolid
- Spiller bra (meen, her har jeg ikke mye sammenligningsgrunnlag på anlegget jeg har nå)
Vil at min neste CD spiller skal være kvassere i lyden, mere detaljert om du vil, samtidig som den bevarer punktene jeg ramset opp. Uten at jeg legger så altfor mye i den, er fortsatt student nemlig.
Har sett litt på 545/565, ikke fått hørt så mye på de. Konkurrenten til disse to fra Marantz, blir CD6003 (som har fått kjempe bra kritikk, vant også "Best CD-player under 500 pounds 2009" av WhatHi-Fi) og SA7003.
fordfiesta
25th April 2011, 15:36
FordFiesta: Vurderte du en Ny Marantz før du kjøpte 545'en din? Siden du som meg, har (hatt) Marantz cd spiller tidligere.
Min Marantz er fortsatt god som gull etter 10 år + ?!?!.
Noe jeg liker ekstra godt med Marantzen min er:
- Den leser av CDer ekstremt fort og spiller med en gang
- Overhode ingen knirkelyder what so ever
- Bunnsolid
- Spiller bra (meen, her har jeg ikke mye sammenligningsgrunnlag på anlegget jeg har nå)
Vil at min neste CD spiller skal være kvassere i lyden, mere detaljert om du vil, samtidig som den bevarer punktene jeg ramset opp. Uten at jeg legger så altfor mye i den, er fortsatt student nemlig.
Har sett litt på 545/565, ikke fått hørt så mye på de. Konkurrenten til disse to fra Marantz, blir CD6003 (som har fått kjempe bra kritikk, vant også "Best CD-player under 500 pounds 2009" av WhatHi-Fi) og SA7003.
Jeg har Maratzen enda, den er nedpakket i eske og plassert i et skap.
Maratzen har en helt annen byggekvalitet, men jeg hadde lyst til å få et anlegg med komponenter i samme merke, under tvil så gikk jeg for NAD, da jeg hadde dab-radio og forsterker fra NAD fra før.
Lyden til NAD passer meg bra da jeg hører mye på rytmisk musikk.
Det er mulig at Marantzen overlever NADèn :-)
fordfiesta
11th May 2011, 17:26
Saker:NAD Electronics :: C 446 Digital Media Tuner (http://nadelectronics.com/products/tuners/C-446-Digital-Media-Tuner)
kriss66
11th May 2011, 23:27
Gesel: Forresten, finnes det to utgaver av 165BEE? Ser på bildet under at det er main-in til høyre for pre-out'ene, men jeg har sub-utgang der..
Det finnes ikke 2 utgaver. Men kansje det kan være den gamle evt. På min står det Sub og ikke "Main"
noen her som vet om det er mulig å spille av wav filer på usb enheten til NAD C565BEE cd spilleren?...
Gesel
21st May 2011, 08:52
noen her som vet om det er mulig å spille av wav filer på usb enheten til NAD C565BEE cd spilleren?...
Helt ærlig: Aner ikke, men kan få testet i løpet av dagen hvis du vil.. Må bare se om jeg finner USB-pinnnen først :)
Gesel
21st May 2011, 08:57
Da har jeg fått lånt meg en C275 til, så nå kjører jeg 2xC275 på mine Ikon5. De er relativt lettdrevne i utgangspunktet, men nå merker jeg at de hadde godt av enda litt mer effekt. La fort merke til at forsterkerene nå har enda mer overskudd til dynamikk. Er det verdt 6000,- ? Yes da, det kommer vel snart en permanent her i hus for nå ser jeg virkelig hvor god I5mk2 er :)
Gratulerer
21st May 2011, 09:13
http://avforum.no/forum/attachment.php?attachmentid=79296&stc=1&d=1305965599
det var kjipt da... fryktet det her.. kun lossy format som er støtett... er helt ubrukelig den der usb dingsen da. er ikke vits å spille av mp3 på et highend produkt..
må vel gjøre som mann har gjort før brenne wav til cd-r plater.... *sukk* og jeg som hadde håpet på lage wav filer av mine lp plater i 96/196hz... jaja cd lyden på spilleren er det ikke noe å klage på i værtfall...
Saker:NAD Electronics :: C 446 Digital Media Tuner (http://nadelectronics.com/products/tuners/C-446-Digital-Media-Tuner)
den her støtter i værtfall wav og flac, eneste som mangler på den her er den 'scr' knappen hvor man kan styre 96/196hz(hvis dem ikke har kommet opp med noe annet som erstatning?)... helt tåpelig at dem ikke kunne ha laget støtte for dette i C565BEE spilleren.. :roll:
Gratulerer
21st May 2011, 11:54
det var kjipt da... fryktet det her.. kun lossy format som er støtett... er helt ubrukelig den der usb dingsen da. er ikke vits å spille av mp3 på et highend produkt..
må vel gjøre som mann har gjort før brenne wav til cd-r plater.... *sukk* og jeg som hadde håpet på lage wav filer av mine lp plater i 96/196hz... jaja cd lyden på spilleren er det ikke noe å klage på i værtfall...
Vel... Det er jo uansett ganske kronglete å navigere gjennom mange låter lagret på en minnepinne med et så lite display som det tross alt er på spilleren. Du har ikke vurdert å koble til en datamaskin eller squeezebox på den optiske inngangen i stedet? Da får du utnyttet den gode DAC-en i spilleren og du får et mye bedre brukergrensesnitt.
Vel... Det er jo uansett ganske kronglete å navigere gjennom mange låter lagret på en minnepinne med et så lite display som det tross alt er på spilleren. Du har ikke vurdert å koble til en datamaskin eller squeezebox på den optiske inngangen i stedet? Da får du utnyttet den gode DAC-en i spilleren og du får et mye bedre brukergrensesnitt.
man lager mapper for vært album som mann har sangene i, så funker det bra. tanken var jo å få en direkte tilkobling med en usb minne penna, så mann slipper allt av mellom led som kan nedgradere lyden..
JAMES HOWLET
21st May 2011, 20:01
noen som har erfaring med t973?
Gratulerer
21st May 2011, 21:47
man lager mapper for vært album som mann har sangene i, så funker det bra. tanken var jo å få en direkte tilkobling med en usb minne penna, så mann slipper allt av mellom led som kan nedgradere lyden..
Stol på meg - om du lagrer mye musikk på en USB-pinne eller harddisk, tar det evigheter å bla gjennom mappestrukturer på en skjerm med to linjer.
Du degraderer ikke lyden om den går digitalt gjennom en PC og ut via optisk til CD-spillerens optiske inngang. Det spiller ingen rolle hvor mange ledd du har så lenge det er snakk om å overføre en datafil fra ett medium til et annet.
Hvis du har en gammel bærbar PC med optisk utgang kan du formatere harddisken og gjøre den til en ren musikkilde. Eller du kan bruke din vanlige PC eller en squeezebox. Det blir ingen degradering av lyden.
earphonic
26th May 2011, 21:09
den her støtter i værtfall wav og flac, eneste som mangler på den her er den 'scr' knappen hvor man kan styre 96/196hz(hvis dem ikke har kommet opp med noe annet som erstatning?)...
Klarer ikke å finne noe sted hvilke samplingfrekvenser og bitdybder den støtter. DAC-en oppgis riktignok til å støtte opp til 24 bit / 192 khz, men bitraten er oppgitt til maks 1,5 Mbps for FLAC og WAV/PCM, som jo tilsvarer litt over 16 bit / 44,1 khz for sistnevnte, og noe mer for FLAC avhengig av komprimeringsformat...
fordfiesta
30th May 2011, 17:50
NAD C446 musikkstreamer og FM/DAB-radio | Hi-Fi Klubben (http://www.hifiklubben.no/produkter/streaming/produkter-med-streaming/nad_c446_musikkstreamer-og-fmdab-radio.htm)
Kva synest dykk? bra eller dårleg produkt.
Kjør debatt!
Andersen88
30th May 2011, 17:56
Glimrende produkt da den kan styres fra "smart-enheter" som f.eks ipad2. Da slipper man å bla på det lille displayet. Eneste ulempen jeg kan se ved dette produktet er vel at det ikke støtter høyere båndbredde enn cd-kvalitet. Dette betyr at jeg ikke får spilt av store deler av musikksamlingen min, så denne blir nok ikke handlet av meg. La oss håpe det kommer en "master"variant av denne! Om den blir lansert med støtte for sacd/dvd-audio 24/96 står den i hyllen min samme dag som lansering!
fabian
9th June 2011, 11:15
Denne er nå forhåndsbestilt på hifiklubben.no Gratis frakt for de som bestiller nå fremover. Gleder meg til å bruke denne sammen med mine CM8 og Nad C375.
fordfiesta
9th June 2011, 18:30
Denne er nå forhåndsbestilt på hifiklubben.no Gratis frakt for de som bestiller nå fremover. Gleder meg til å bruke denne sammen med mine CM8 og Nad C375.
Flotte produkter du har/har bestillt :-)
fabian
10th June 2011, 10:55
Flotte produkter du har/har bestillt :-)
Takk, har blitt bra nå, skal prøve å få ut noen bilder på minhifi snart ;)
Gleder meg til få testet C446. Har stor tro på den!
Jesper89
10th June 2011, 11:05
Bestilte selv C446 igår, virker som et bra produkt det!:) Skal brukes ilag med M3 og DM683 :) Blir nok god sos!:-D
Pagan
17th June 2011, 00:30
Hei!!
Noen som har bilder av innmaten til NAD C165bee, NAD C275bee og NAD C565 bee... På forhånd takk!!! :)
afroysaa
12th July 2011, 12:12
Hei alle NAD folk!
Skal til å kjøpe meg Dali Helicon 300, men er fryktelig i tvil ang effekttrinn.
Egentlig hadde jeg sett meg ut lyngdorf SDA2175, men hørte det kanskje ikke var den beste kombien.
Etter dette har jeg lest at NAD har fått mye skryt på Dali og jeg kikker derfor på NAD C275BEE for og drive disse frontene.
Planen på sikt blir en 3 stk NAD C275BEE, en til hver front og en til Helicon senteren. Da er vi oppe i en nette sum av 17994kr.
Så da kommer spørsmålet. Burde jeg da heller investere i en NAD T975 til 2000kr mer? Evt hva vil være bedre med det (sett vekk fra plassbesparing)?
Jeg skal ha hjemmekino oppsett så jeg ser poenget med 7 kanaler, men jeg har før bare koblet bakhøytalerene rett i forsterker og uten om noe effekttrinn.
Mvh Audun
derrick1
20th July 2011, 23:24
Hei.
Jeg har en Yamaha rx-v667 som receiver/forforsterker og en NAD c272. Jeg har hatt Dali 104 i 15-16 år nå og vurderer å oppgradere.
Er det noen som har tips til gode fronter som kan passe til dette oppsettet? De bør ikke være høyere enn ca 105 cm, dybde 35 cm og prisklasse 5000-10000. Takknemlig for gode råd.
Anders3D
31st August 2011, 18:42
Gikk til innkjøp av NAD DAC1, men jeg skjønner ikke helt hvorfor det ødlegger for nettet og lyden ofte skurrer. Hvor skal jeg plassere senderen?
Anders3D
3rd September 2011, 16:22
Ingen som vet?
Det har blitt litt bedre men lyden er ikke bra hele tiden..
Phrenetic
4th September 2011, 00:31
Hei!!
Noen som har bilder av innmaten til NAD C165bee, NAD C275bee og NAD C565 bee... På forhånd takk!!! :)
Innmaten til C165BEE ser slikt ut: http://dynavox.ch/images/nad_c165_top.r35.jpg
Og innmaten til C-3-75BEE ser slik ut: http://mos.futurenet.com/techradar/Review%20images/Hi-Fi%20Choice/HFC%20325/HFC325.nad.375beeanno-420-90.jpg
375 og 275 skal jo ha den samme effektdelen, så ser vel sånn ca likt ut vil jeg tro.
Phrenetic
4th September 2011, 00:40
Og ja, burde vel melde meg inn her med C165BEE - 2xC275BEE og en T557 på vei =)
Fornøyd.
alloutbass!
4th September 2011, 01:52
heisann! Har nå hatt en NAD C316BEE siden jul, og den har begynt og miste fargen. er nesten grå... noen andre som har problemer med at fargen blir mattet etter en tid ? har bare hatt den i 9 måneder ! blir brukt på CV! XLS-6. syntes nesten den ikkje er noe fin lenger slik den ser ut... blir ikkje ofte flyttet på.
Gratulerer
4th September 2011, 07:37
Ingen som vet?
Det har blitt litt bedre men lyden er ikke bra hele tiden..
Har du prøvd å bytte kanal på den?
Ruben96
4th September 2011, 08:35
hei!
har lyst til å bytte ut min nad t753 med en stereo forsterker fra nad.
* den må ha grei lyd kvalitet.
*den må ha 1 eller to subutgang/er.
*og til slutt den må ha pre-out til effekt forsterker.
har egentlig ikke lyst til å bruke noe særlig mer enn 3k på den. kan også kjøpe brukt.
noen forslag ell tips? :)
Anders3D
4th September 2011, 10:30
Har du prøvd å bytte kanal på den?
Ja, det hjalp ikke noe særlig. Lyden er bra til tider, men så plutselig må jeg bare avbryte hele konserten. Fryktelig irriterende.. Meninga var jo at lyden skulle bli bedre uten å måtte rive opp listene igjen..
Skulle da ikke være så håpløst når det står NAD på boksen?
Anders3D
6th September 2011, 19:36
Skal jeg bare levere den tilbake da? :neutral:
Gratulerer
6th September 2011, 20:25
Hvor lang avstand er det mellom datamaskin og mottaker, og står det anbefalt avstand i manualen? Har du en trådløs ruter stående like ved mottakeren?
fordfiesta
6th September 2011, 20:32
Hei Anders!
Fikk engang problemer med det trådløse nettverket, feilsøkte veldig lenge og ringte til Telenor uten å finne årsaka.
Det visste seg faktisk og være mine trådløse hodetelefoner som ikkje låg korrekt i stativ/ladder, vart sikker støy/forstyrrelser derifra.
Så det kan være en liten bagatel du har oversett?
Anders3D
6th September 2011, 21:17
Ja, jeg får se på om finner ut om noe er galt..
Hvor lang avstand er det mellom datamaskin og mottaker, og står det anbefalt avstand i manualen? Har du en trådløs ruter stående like ved mottakeren?
3 meter.. Det står faktisk at man skal flytte de lenger fra hverandre (hvis jeg ikke husker feil) hvis signalet ikke er bra.. Men da er det jo meningsløst. Kan ikke flytte den noe særlig lenger bort.
Ruteren står ca 15 meter unna.
Gratulerer
7th September 2011, 07:38
Hvis alt dette ikke fungerer, ville jeg tatt den med til butikken og testet den der. Det kan jo hende at det er noe galt med den. Utstyr med trådløse sendere er også alltid påvirket av andre signaler, og det er umulig å si helt sikkert om om en slik dac vil fungere hjemme hos deg, selv om det teknisk sett ikke er noe galt med den.
Anders3D
7th September 2011, 14:32
Det jeg synes er så rart, er at signalet som oftest er på topp. Men så plutselig blir det forstyrret av noe annet kan du si, men det er det jeg ikke vet hva kan være..
NADKRAFT
7th September 2011, 21:37
NAD M51 D/A-konverter | Hi-Fi Klubben (http://www.hifiklubben.no/produkter/tilbehor/annet-tilbehor/nad_m51_da-konverter.htm#)
Denne ser meget interessant ut.
BleaK
7th September 2011, 23:30
Heisann!
Ny på AVforumet, men har lurket i litt tid nå! Ville bare droppe innom og si at jeg gikk til anskaffelse av en NAD c375bee til resten av anlegget og er storfornøyd! :-D Helt klart en NAD fan!
ganilsen
8th September 2011, 03:17
NAD M51 D/A-konverter | Hi-Fi Klubben (http://www.hifiklubben.no/produkter/tilbehor/annet-tilbehor/nad_m51_da-konverter.htm#)
Denne ser meget interessant ut.
Hele linjen som kommer med M50/51/52 ser spennende ut. Spessielt de 2 sistnevnte. :)
Geir Arne
Pagan
8th September 2011, 07:17
Innmaten til C165EE ser slikt ut: http://dynavox.ch/images/nad_c165_top.r35.jpg
Og innmaten til C-3-75BEE ser slik ut: http://mos.futurenet.com/techradar/Review%20images/Hi-Fi%20Choice/HFC%20325/HFC325.nad.375beeanno-420-90.jpg
375 og 275 skal jo ha den samme effektdelen, så ser vel sånn ca likt ut vil jeg tro.
Takker for fine bilder!!!
Gratulerer
8th September 2011, 07:45
Hele linjen som kommer med M50/51/52 ser spennende ut. Spessielt de 2 sistnevnte. :)
Geir Arne
M52?
ganilsen
8th September 2011, 13:50
M52?
Den dukket opp da jeg søkte etter M51 bilder. Det virker som at det er en slags nettverksspiller. I samme design som M51. Det litt morsomme med den nye finishen er at de følger "ringen" rundt på de andre Master prduktene. Setter man disse oppå en M3/M2 ser det strøkent ut. :)
Mener prisen på M52 var rundt 7'500,-
Geir Arne
stigln
14th September 2011, 17:18
Slenger meg med i klubben jeg og! Hatt mye nad opp gjennom årene, orker ikke remse opp alt. Stoooor fornøyd med NAD!:smile:
Det jeg har nå er :
1xNad C165bee forforsterker
2xNad 218THX Effektforsterker
1xNad 216THX Effektforsterker
1xNad T754 Surroundreciever
1xNad 916 Multikanal effektforsterker
1xNad 515 cd player
2xCerwin Vega DC 1515
2xCerwin Vega VS 120
2xCerwin Vega LS 10
1xCerwin Vega centerhøyttaler
2xCerwin Vega bakhøyttalere
1xCerwin Vega 12``aktiv sub(for liten nå så skal kjøpe 15``eller større!
st peter
19th September 2011, 21:10
Kan da melde meg inn i klubben, har da hatt plenty med Nad utstyr opp gjennom tiden :)
Har planer om og kjøpe meg en "forholdsvis" stor center ht og har en en Nad 216 liggendes som jeg tenkte å drive den med.
Noen som har erfaringer med hvordan denne klarer seg brokoblet(vet det ikke er alle amper som er glad i å bli brokoblet selv om de har mulighet til det)?
bruker123
28th September 2011, 21:13
Lurer på ny effekt til Dali Ikon 7.
Hva kan dere dele av erfaring/informasjon om NAD C270, NAD C272 og NAD C275?
Hvilke er "best" til effekt, og hvorfor? Ser de er veldig like i både specs og design, men det som står på papiret sier jo lite om hvordan det låter. Så, er det stor forskjell?
Phrenetic
28th September 2011, 22:20
Lurer på ny effekt til Dali Ikon 7.
Hva kan dere dele av erfaring/informasjon om NAD C270, NAD C272 og NAD C275?
Hvilke er "best" til effekt, og hvorfor? Ser de er veldig like i både specs og design, men det som står på papiret sier jo lite om hvordan det låter. Så, er det stor forskjell?
Jeg vet ikke om det er stor forskjell på de forskjellige modellene, men betegnelsen "BEE" er jo ikke der uten grunn (skal vi tro hifiklubben)
Jeg syntes ikke en C275 alene er nok til å få ut alt disse HT, de har lett for å bli skarpe/plagsomme om forsterkeren går tom for krefter.
Les min signatur og ev. denne posten: http://avforum.no/forum/klubb-entusiasttrader/64802-dalis-entusiaster-619.html#post1729382
Lydmessig så har jeg ingen ting å utsette på C275.
bruker123
28th September 2011, 23:25
Jeg vet ikke om det er stor forskjell på de forskjellige modellene, men betegnelsen "BEE" er jo ikke der uten grunn (skal vi tro hifiklubben)
Hva betyr BEE?
Phrenetic
28th September 2011, 23:30
Hva betyr BEE?
Fra hifiklubben:
Unike detaljer utgjør suveren lyd
De eksklusive BEE-initialene indikerer at NADs legendariske sjefskonstruktør Bjørn Erik Edvardsen har satt sine forseggjorte fingeravtrykk på C375BEE. Det gjelder for eksempel BEE Clamp, som forbedrer stabiliteten under vanskelige belastninger, samt det patenterte feedback/feedforward-kretsløpet for eliminering av forvrengning (”Distortion Canceling Circuit”).
alit
3rd October 2011, 22:26
Jeg har en Viso 2 med SA høytalere (noen små... husker ikke modell) mener det er en 5 tommers bass der... (som dere skjønner har jeg ikke lagt for mye research inn på anlegget akkurat)
Målet med anlegget var å få bedre lyd fra TV'en - (barn - rekkehus etc gjør at høy lyd etc ikke er aktuelt, kona har ikke ønsket for mye høyttalere, så 5.1 var ikke førstevalget)
Problemet er at lyden ikke er bra på tale! Musikk er ok - men tale fra TV er lav. Vi ender med å heller benytte TV-lyden, og da må noe være galt!
Det er tre lyd moduser på NAD'en - Stereo/DTSWide/DTS Reference og ingen av dem fungerer bra.... Det blir et "hull" i midten av lydbildet og talen er som sagt for lav.
Hva er feilen?!! Er vel ikke sannsynlig at problemet vil løses med nye/bedre høyttalere? Må jeg ha senter (og dermed surroundforsterker?) Noen innstillinger jeg har oversett?
magb
3rd October 2011, 22:46
Hvordan er tv/dekoderen koblet til forsterkeren?
Husket å stille lyden på dekoderen? :D
alit
3rd October 2011, 23:09
Dekoderen er koblet til NAD'en med noen gamle (grønne) audioquest signalkabler... til inngangen som heter "cab/sat" - dekoderen står alltid på maks (100) med TV høyttalerne muted.
Whoracle
3rd October 2011, 23:17
Jeg har en Viso 2 med SA høytalere (noen små... husker ikke modell) mener det er en 5 tommers bass der... (som dere skjønner har jeg ikke lagt for mye research inn på anlegget akkurat)
Målet med anlegget var å få bedre lyd fra TV'en - (barn - rekkehus etc gjør at høy lyd etc ikke er aktuelt, kona har ikke ønsket for mye høyttalere, så 5.1 var ikke førstevalget)
Problemet er at lyden ikke er bra på tale! Musikk er ok - men tale fra TV er lav. Vi ender med å heller benytte TV-lyden, og da må noe være galt!
Det er tre lyd moduser på NAD'en - Stereo/DTSWide/DTS Reference og ingen av dem fungerer bra.... Det blir et "hull" i midten av lydbildet og talen er som sagt for lav.
Hva er feilen?!! Er vel ikke sannsynlig at problemet vil løses med nye/bedre høyttalere? Må jeg ha senter (og dermed surroundforsterker?) Noen innstillinger jeg har oversett?
Hull midt i lydbildet høres ikke unektelig ut som fasefeil.
Har du sjekket at høyttalerkablene er koblet riktig?
Hvilken dekoder har du? bruker du analog eller digital lydoverføring til forsterkeren? Har du sjekket lydinstillingene på dekoderen?
Lyden på det anlegget skal være vesentlig bedre en den lyden du får fra TVen.
alit
5th October 2011, 19:21
Høyttalerkablene var koblet riktig. Vanlige signalakbler fra dekoder til forsterker - men på disse fant jeg en feil, kabelbrudd på en av lederne på en av kablene. Jeg skaffer nye og prøver med dem - takk for hjelpen!
Ruben96
6th October 2011, 08:19
NOEn bra forslag til en billig stereo forsterker i fra nad. Som har pre out til sub og frongt
kriss66
6th October 2011, 14:26
NOEn bra forslag til en billig stereo forsterker i fra nad. Som har pre out til sub og frongt
Her har du en billig NAD 326BEE (http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/forsterkere/nad_c326bee_integrert-forsterker_grafitt.htm)
God forsterker til en fornuftig pris ;)
Ruben96
16th October 2011, 07:36
skal ha 1700kr for den, mangler fjernkontroll og cd pre-outen e lit dårlig!
BoEx
28th October 2011, 09:09
Har i lengre tid hatt lyst på en c272/c275bee men ikke hatt råd til en ny da samboer har termin om 3 dager og jeg skal bli far,så har hatt andre prioriteringer i det siste, Har en onkyo tx-sr707 som jeg er kjempefornøyd med men frontene mine fikk ikke de kreftene de ville ha ut av den.
Men i går når jeg satt innpå finn.no så kom jeg over en nad c272 med deffekt til 1500kr,ble nyssjerrig og ringte eieren, han sa at høyre kanal var død og den ble sinnsykt varm, så jeg kjøpte den og tok med den hjem.
Den som skjedde var at den slo seg på, koblet ene front høyttaleren min på en og en utgang og sjekket og alle fungerte utmerket,kjørte så begge 2 på bi wire i over 2 timer med ganske høyt volum men forsterker ble bare lunket!
Så det som får meg til og lure er om han har koblet noe jævli til feil eller er det høyttalerene hanns som var problemet? for den står her nå og spiller med min onkyo og alt er perfekt :)
Så ble en lykkelig eier av en nad c272 i går kveld til kr 1500 som ikke er noe og si på :p
ganilsen
28th October 2011, 09:41
Vurderer en NAD M2 om dagen. Men ser denne mangler analog pre out for å kunne bruke sub. Er det noen som vet om de 2 digitale utgangene er volumavhengig? Altså om de justeres på samme måte som volumet på høytttalerutgangene. I såfall kan jeg bare bruke en DAC på de utgangene for å få sub-utgang.
I så måte er den nye C390DD bedre, men antagligvis ikke av samme kvalitet.
Geir Arne
OnkelReisendeMac
3rd November 2011, 13:24
Noen som har troa på T787 reciveren som kommer rundt nyttår? Er det noe spes dere vil utsette på den osv?
ganilsen
12th November 2011, 18:19
http://www.soundstageglobal.com/images/igallery/resized/201-300/nad_digital-273-675-450-90-wm-right_bottom-100-ssnwatermark2png.jpg
Geir Arne
Hvar1
12th November 2011, 18:40
Jeg er i ferd med å investere i et stereooppsett som skal sørge for lyd i et mindre treningsrom. En forsterker vil bli matet digitalt fra en airport express, og jeg er dermed naturlig nok avhengig av at forsterkeren har optisk inngang. På klubben fikk jeg anbefalt NAD 365 bee som har muligheten for å få bygget inn en ekstra modul som inkluderer digitale innganger og dac. Spørsmålet er da om det er noen som har prøvd seg på dette og kan si noe om reslutatet, spesielt da det gjelder dac-delen?
ganilsen
12th November 2011, 18:43
Tipper det var en 356BEE? :P
Dacen som kan settes i denne er, ifølge de som har testet, bra. Og en god match til forsterkeren. Bedre saker finnes nok, men til behovet ditt er det en genial løsning.
Geir Arne
Hvar1
12th November 2011, 23:55
Tipper det var en 356BEE? :P
Dacen som kan settes i denne er, ifølge de som har testet, bra. Og en god match til forsterkeren. Bedre saker finnes nok, men til behovet ditt er det en genial løsning.
Geir Arne
Disse talla altså, KAN det være så nøye? :p 356 er selvsagt riktig! Og takk for tilbakemelingen, det var fint å høre, for det høres for meg ut som en veldig god løsning til mitt bruk. Det blir jo også en forholdsvis rimelig løsning, siden det ikke er så innmari enkelt å oppdrive integrerte forsterkere med optisk utgang uten at det koster en hel del mer. Som du sier finnes det sikkert bedre produkter, men den blir nok riktig så trivelig til "treningsbruk" :)
solheims87
19th November 2011, 02:42
noen som vet om det finnes noe mindre og enklere fjernkontroller til NAD en HTR 2/3 og HTRM kontrollene? har en Nad 218 og ser det er IR-port på for-forsterkeren. hadde bare vert kjekt og ha liksom :)
Zanto
21st November 2011, 11:14
Hei.
Er det noen som vet om når viftene skal gå på en NAD T975.
Gratulerer
21st November 2011, 17:05
Jeg vil anta de går hele tiden mens apparatet er påslått, men muligens med høyere hastighet når forsterkeren blir varm.
Zanto
21st November 2011, 17:39
Jeg har aldri sett eller hørt dem gå.
Så lenge jeg har hatt den ca 3 år.
Varm hender at den blir.
Zanto
22nd November 2011, 22:36
Er ingen som har denne nad t975 effektforsterker som kan dokkmeter dette med viftene ? :confused:
Tommy Nilsemn
22nd November 2011, 23:15
I manualen til effekten du nevner står det at den slåes kunn på etter behov, hvor av varme og nivået på inngangen er faktorer som aktiverer viften.
Se data sheet på amp'en for mer utfyllende informasjon. :)
Nilsen.
Ruben96
4th December 2011, 17:57
selger en STRØKEN nad 214!
Fedor
9th December 2011, 13:09
Noen Nad entusiaster som har lyst på en gratis NAD 701 reciver?
Har hatt den stående lenge ubrukt, etter noen flyttinger. Fikk ikke noe lyd i den ene høyttalerutgangen nå, men mener den virka før. Ellers er lyset i displayet borte ( det var vel en "sykdom" på gamle NAD-produkter.)
Syns det er litt trist å bare kaste den, siden det har vært en trofast følgesvenn i mange år (hovedsaklig brukt som forforsterker) derfor ville det vært greit å gi den bort, om noen er nevenyttige her :)
Kan hentes på Sunnmøre, eller så kan jeg legge den i en Norgespakke for "kjøpers" regning :)
Ruben96
15th December 2011, 08:41
strøken nad 214! selgest kjempe billig
hifi! NAD 214, fence audio, stativ og numark! billig - FINN Torget (http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32291260)
storv
17th December 2011, 18:58
hei har dali suite 2.5 som jeg har hatt i mange år,nå har jeg investert i en nad c 356 og lurer på om det er verd pengene å investere i noen skikkelige signalkabler.
prøvde noen kimber kabler og syntes det ble forskjell ,er det noen som har erfaring med det.
3li.fra.bodø.xD
24th December 2011, 12:17
Noen sim gidder å tegne en enkel tegning for brokobling av nad c375 og c275? Og God Jul :D
AV-Fallet
24th December 2011, 12:28
Her er det noe som ligner. Han her har koblet fra en receiver, men du bare kobler fra preout på 375 i stedet for receiveren slik som han har gjort.
http://avforum.no/forum/attachments/receivere-forsterkere/85816d1323787775-brokoble-nad-c372-nad-c275-nadc372-c275-avr255.jpg
3li.fra.bodø.xD
24th December 2011, 15:22
Ok :D Tusen takk, men skal jeg bare glømme den ut fra c375en?
Cerwinlover
25th December 2011, 00:12
Har et lite/mindre stort problem med NAD T-747 receiveren min. Jeg har den koblet opp til min egenbygde, stasjonære pc med HDMI til bilde, og optisk til lyd. Når jeg skrur på et spill, for eksempel Battlefield 3 eller Minecraft, kommer det en konstant skrikelyd fra alle høytalerne, uansett om jeg har på Mute, eller høytaleren ikke en gang er aktiv i moduset jeg har på.
Veldig ubehagelig i lengden.
Takker for alle svar og inspill!
Rettelse: NAD T748!!
Jimbeam
25th December 2011, 20:33
Hmm høres ikkke bra ut med skrikelyd fra høyttalerne. Kan heller ikke hjelpe deg med svar eller råd men blir litt bekymret da jeg selv overveier T747 eller T748 til mine Dali Motif lcr.
Har cerwinlover eller andre noen erfaringer ift forskjell mellom 747 og 748? Vil 747 være et bedre kjøp når en ser på tilbudsprisen i hfk?
Håper på innspill da jeg ikke fikk respons på lignende spørsmål i egen tråd tidligere dagen:)
Mvh
Jimbeam
Gratulerer
26th December 2011, 10:14
Har et lite/mindre stort problem med NAD T-747 receiveren min. Jeg har den koblet opp til min egenbygde, stasjonære pc med HDMI til bilde, og optisk til lyd. Når jeg skrur på et spill, for eksempel Battlefield 3 eller Minecraft, kommer det en konstant skrikelyd fra alle høytalerne, uansett om jeg har på Mute, eller høytaleren ikke en gang er aktiv i moduset jeg har på.
Veldig ubehagelig i lengden.
Takker for alle svar og inspill!
Rettelse: NAD T748!!
Hm. Hvis lyden kommer kun når du starter et spill, høres det veldig ut som et kopisperreproblem, slik som også oppstår når man prøver å ta opp lyd/bilde fra en dvd-spiller. (Da kommer det også kun en slitsom pipelyd). Kanskje det er en trøblete driver som skaper problemet?
niklaseriksen
27th December 2011, 11:21
er vel på tide å melde seg inn i klubben!
sitter for tiden med en NAD c356BEE, med RIAA MDC modulet.
kilde er DENON DBP-1611UD, da jeg også har hjemmekino stående i samme rom.
dette driver da ett nydelig sett B&W CM5, og jeg er knakende fornøyd med lyden!
det er ikke til å tro hvor mye bass det egentlig er i de små høytalerne! og 356`en spiller sin rolle den å. alltid vært fornøyd med nad, og er vel derfor jeg har holdt meg til dem.
Kom gjerne med forslag til en god platespiller til under 10000.
st peter
1st January 2012, 19:49
Har lagt ut en 216THX på brukete .Strøken, men med noen småriper på toppen i frontplaten, men vises ikke noe serlig.,
Står til 1900 eller beste bud!
fordfiesta
1st January 2012, 19:55
er vel på tide å melde seg inn i klubben!
sitter for tiden med en NAD c356BEE, med RIAA MDC modulet.
kilde er DENON DBP-1611UD, da jeg også har hjemmekino stående i samme rom.
dette driver da ett nydelig sett B&W CM5, og jeg er knakende fornøyd med lyden!
det er ikke til å tro hvor mye bass det egentlig er i de små høytalerne! og 356`en spiller sin rolle den å. alltid vært fornøyd med nad, og er vel derfor jeg har holdt meg til dem.
Kom gjerne med forslag til en god platespiller til under 10000.
Ville kjøpt NAD sin platespiller.
Det ser penest ut med komponenter fra samme merke.
jan_m
1st January 2012, 20:03
hei sitter nå med en nad c352 som beggyner og dra på åra kommet fra ei "fest bulle" bruker di pdd på et sett cerwin vega xls 6 med hel :) syns di små leverer bre påmin 13kvd student stue :) MEEEN har i det siste merket skuring på h kanal.. og skal få den sett over nå kommendes onsdag av en kompis er kun når jeg bruker aux utgangen... noe forslag til ny forsterker til mine xls 6? er vel 2x80w nå
VegaVe12f
3rd January 2012, 18:22
Hei! Lurer på hvilke forskjeller det er mellom Nad C352 og C355 Bee?
Tenker mest på lyden, er den forskjellig fra disse modellene?
Vet jo blant annet at det er forskjeller i lyden fra C372 og C375.
Er det ellers noen store forskjeller mellom disse to?
Takker for svar!
Mats
frebaa
19th January 2012, 22:14
Hei, "melder" meg inn i klubben med min søte c275 jeg :)
Nå er jo 390 rett rundt hjørnet også, virker ut som en suveren forsterker. Mulig det blir å ta steget opp til den.. Noen flere som har tenkt på den ?
3li.fra.bodø.xD
21st January 2012, 16:28
Hei, en venn av meg skal overnatte, så han tokk med seg en sony bilsub. Den har vanelige høytaler kabler fra den. Jeg har en t747 og en c275, jeg bruker ve-12erne mine på front på recivern, og jeg vil bruke suben på c275en i brige, Har kobblet c275en til surr, og subben på l+ og r+. Noen som kan hjelpe meg?
ivara
21st January 2012, 16:48
MEEEN har i det siste merket skuring på h kanal.. og skal få den sett over nå kommendes onsdag av en kompis er kun når jeg bruker aux utgangen...
kan vel tyde på dårlig kontakt i signalvelgeren, ikke helt uvanlig på forsterkere som begynner å dra på åra. Har en 25+ år gammel Nad 3055 som står i et feriehus, der må jeg vri litt ekstra frem og tilbake på signal/volum/balanse når den ikke har vært i bruk på en stund
ganilsen
21st January 2012, 17:46
Hei, en venn av meg skal overnatte, så han tokk med seg en sony bilsub. Den har vanelige høytaler kabler fra den. Jeg har en t747 og en c275, jeg bruker ve-12erne mine på front på recivern, og jeg vil bruke suben på c275en i brige, Har kobblet c275en til surr, og subben på l+ og r+. Noen som kan hjelpe meg?
I utgangspunktet har du gjort rett. Er noe galt?
Å bruke en brokoblet forsterker på en lavimpedanse høyttaler er ikke å anbefale. Pass på at suben har minimum 4ohms impedanse. Helst 8ohm.
Geir Arne
Gesel
29th January 2012, 18:44
Noen som har noen ide om hvordan NAD + XTZ matcher?
Purolatino
13th February 2012, 14:41
Hei
Er det noen i denne tråden som har fått glede av å teste denne forsterkeren?
Ser at de få testene som ligger ute av denne er veldig positiv.
Lurer også hvordan denne er ift. for eksempel NAD C375BEE forsterkeren?
Hvis det er noen her som har erfaring med disse, gjerne post dine inntrykk.
Dagge91
29th February 2012, 16:46
vurderer og kjøpe en nad c320bee forsterker for og drive 2 infinity reference 61 mkii høytalere noen som vet om denne driver disse 2 greit, eller om je burde hatt en større, evt effekt forsterke?
Bodin
29th March 2012, 12:06
Jeg har 2 hjemmekino anlegg , ene har klipsch rf82 og onkyo 808 og det andre dali zensor 5 og denon 1912. Har kjøpt en prosjektor og da må jeg bytte hdmi for hver gang jeg vil veksle mellom tv og prosjektor i stuen. Lurte derfor på å kjøpe en ny reciver med 2hdmi ut til daliene eller eventuelt til klipschene og bruke onkyoen til daliene. Vurderer nad t757 med eller uten 2 hdmi ut modul eller denon 3312. Denon 1912 vil vel ta kvelden/slite hvis jeg prøver den på klipsch rf82?
Purolatino
20th April 2012, 20:32
Hei
Har i lengre tid tenkt på å gå til innkjøp av en stereoforsterker.
Er det noen her som har erfaring med NAD M3?
Tenkte egentlig endel på NAD C390DD, men M3 ligger ikke så langt unna i pris, også er jeg litt nyskjerrig på hvordan bi-amp funksjonen på denne fungerer, og om den er bra. Lyder M3 ellers "likt" de billigere NAD produktene ?, eksempel C375BEE? Angående bi-amp funksjonen på M3, fungerer den med 2 subwoofere?, en subwoofer som spiller det til venstre og den andre til høyre?
Fungerer bi-amp funksjonen uten subwoofer?, mulig å "kutte av" de nederste frekvensene for å utelukkende å avlaste høyttalere?
Eller må høyttalerne spille fullrange hvis man ikke har subwoofer?
Setter pris på tilbakemeldinger her.
Driver x
23rd April 2012, 20:06
Hei
Lurte på om noen her inne kunne hjelpe meg??
Har en Nad thx 2400 for hånden til 500,-
Men av og til ifølge selger så "brommer" den i den ene kanalen... jordingsfeil kanskje? Hva tror dere? og er den verd kjøpet?
Setter STOR pris på innspill da jeg er helt blank på effektforsterkere.
solheims87
22nd May 2012, 23:33
Har fått varierende tilbakemeldinger angående å kjøre 2 stk. NAD 218 på et par kappa 9.. Noen har tro på at det vil gå fint, men andre mener at impedansen på kappa 9 vil bli for lav for Nad 218 i bridge mode.. Noen her som har en formening om dette?
AV-Fallet
24th May 2012, 02:48
Har fått varierende tilbakemeldinger angående å kjøre 2 stk. NAD 218 på et par kappa 9.. Noen har tro på at det vil gå fint, men andre mener at impedansen på kappa 9 vil bli for lav for Nad 218 i bridge mode.. Noen her som har en formening om dette?
Er det ikke kappa 9 som er kjent for å være brutal mot forsterkere, pga. lav impedans?
De kan jo biampes, så det er jo en mulighet. Brokobling på slike høyttalere er nok ikke så lurt.
ivara
24th May 2012, 10:41
enig ang brokobling , det dobler vel i praksis utgangsimpedansen i forsterkeren?
AV-Fallet
24th May 2012, 12:56
enig ang brokobling , det dobler vel i praksis utgangsimpedansen i forsterkeren?
Ja, vet ikke om det er riktig formulering, men forsterkeren "opplever" halv impedans i høyttaleren. Brokobling gjør at forsterkeren yter dobbel effekt med dobbel motstand, men at den tåler tilsvarende halvparten.
Ruben96
24th May 2012, 13:36
er nad 2700 noke å satse på? kordan er den vs 216? :) ka er ok bruktpris på en i god tilstand?
solheims87
24th May 2012, 14:03
Er det ikke kappa 9 som er kjent for å være brutal mot forsterkere, pga. lav impedans?
De kan jo biampes, så det er jo en mulighet. Brokobling på slike høyttalere er nok ikke så lurt.
Jo, kappa 9 har en impedans-kurve som bunner ved 0,5 ohm.. Kunne jo kjørt biamp, men det er i bunnen jeg trenger power.. Har en NAD C372 jeg kunne kjørt på toppene. Finnes det noen fornuftig måte å biampe på med 2 stk 218 og en C372 uten å kjøre 218 brokoblet? hmmm...
AV-Fallet
24th May 2012, 14:20
er nad 2700 noke å satse på? kordan er den vs 216? :) ka er ok bruktpris på en i god tilstand?
NAD 2700 er en mye kraftigere forsterker enn 216 (dobbelt så mye dynamisk effekt). Finner du en i god stand har du en knall forsterker, men vær obs, gamle NAD er ikke uten problemer. Du finner data om den på nadelectronics.com
AV-Fallet
24th May 2012, 14:25
Jo, kappa 9 har en impedans-kurve som bunner ved 0,5 ohm.. Kunne jo kjørt biamp, men det er i bunnen jeg trenger power.. Har en NAD C372 jeg kunne kjørt på toppene. Finnes det noen fornuftig måte å biampe på med 2 stk 218 og en C372 uten å kjøre 218 brokoblet? hmmm...
218 blir vel ustabil under 4 ohm brokoblet. Selv ville jeg sett om det var mulig å bygge om høyttaleren, for å bruke en forsterker på hvert basselement, men det kan være vrient å få til. Delefilteret må i så fall modifiseres. Ta en kikk på Ljudia.no og finn deg en kraftig PA-forsterker fra LD eller Samson for å drive bassene. Tror de har forsterkere på 2x450 watt til undet 4 laken.
solheims87
24th May 2012, 14:40
218 blir vel ustabil under 4 ohm brokoblet. Selv ville jeg sett om det var mulig å bygge om høyttaleren, for å bruke en forsterker på hvert basselement, men det kan være vrient å få til. Delefilteret må i så fall modifiseres. Ta en kikk på Ljudia.no og finn deg en kraftig PA-forsterker fra LD eller Samson for å drive bassene. Tror de har forsterkere på 2x450 watt til undet 4 laken.
Vet ikke hvorfor, men har aldri hatt sansen for å mikse PA og HiFi.. mulig jeg til nød kan kjøre bassene på en slik, ser jeg kan få en LD sak på 2x800w for 3800,-.. Kan jo selvfølgelig gjøre et forsøk:-D
AV-Fallet
24th May 2012, 16:38
Ja, 3800 er ikke mye penger når det er snakk om forsterker.....
PS! Ljudia har fri frakt i helgen ;)
solheims87
1st June 2012, 16:57
Da var 2xNad 218 koblet i bridge.. låter endel bedre, men tør liksom ikke trykke ekstra på :) feiger ut på halv guffe på forsterkeren, men da er det såpass høyt at naboene går mot telefonen :)
fordfiesta
1st June 2012, 17:18
Hvor står volumhjulet nå da, rett opp? (kl. 12)
solheims87
1st June 2012, 17:30
Hvor står volumhjulet nå da, rett opp? (kl. 12)
Mellom 0 og 100% står det rett opp ja :) ikke akkurat for øyeblikket :)
fordfiesta
1st June 2012, 17:36
Boogie on:)
fordfiesta
2nd June 2012, 12:11
Våvv!! :)
NAD C390DD | Lyd & Bilde (http://www.lydogbilde.no/test/nad-c390dd)
Estate99
11th July 2012, 11:06
lurer litt på hvordan og koble nad c372 opp med subwoofer, noen som kan ta ett bilde eller noe? tror jeg har koblet feil, er bare summing i den omtrent:p
er en cv 12cls sub.. også annet spm, sitter 2 fake plugger bak, hvor skal disse sitte, snakke om de "sorte bruene"
Estate99
11th July 2012, 11:06
lurer litt på hvordan og koble nad c372 opp med subwoofer, noen som kan ta ett bilde eller noe? tror jeg har koblet feil, er bare summing i den omtrent:p
er en cv 12cls sub.. også annet spm, sitter 2 fake plugger bak, hvor skal disse sitte, snakke om de "sorte bruene"
den summinga, er som støy fra subben når det ikke er noe program på tvn
tore_v1
30th July 2012, 23:14
Summing på 50 Hertz betyr jordingsfeil. Bruker du pre-out fra forsterket?
Geir Kristiansen
3rd August 2012, 17:16
Noen som har hørt noe om oppgraderingsmodul audio HDMI 1.4 på T785HD?
ntd12tannoy
3rd August 2012, 22:57
Fin tråd. Hadde NAD 317, NAD 326BEE og en eller annen surroundreceiver fra NAD engang. 317 var jeg fornøyd med, den drev Cerwin LS-10 bra synes jeg, men med 326BEE var jeg ikke helt fornøyd. Kjøpte den før jeg kjøpte Harman 980. 326-en taklet ikke Tannoy-ene under stress, så måtte bare kvitte meg med den. Surroundreceiveren husker jeg ikke så mye av, husker den var gammel og hadde mye muskler, ikke så mye mer. En grå klump iallefall. Hadde det ikke vært for mangel av krefter på 326-en, så hadde jeg garantert ikke valgt å selge den. Var faktisk veldig glad i den lille i titanium. Men taklet som sagt ikke Tannoy R3 under stress, så gikk over til HK-980. NAD 317 solgte jeg til fattern. Som nå er solgt videre til en fra Trøndelag med et par Jamo. Jeg og fattern testa den på Tannoy Saturn S6, og den låt utrolig bra til alder å være. Den slet litt på tyngre musikk sånn som gammel Kiss og Satyricon, men ellers var det strålende. Ikke den beste matchen til Tannoy, men låt utrolig bra. NAD skal ha mye skryt, selv om jeg har sagt litt av hvert av NAD. NAD er strålende for de fleste, men til mitt brukt blir det på en måte litt slapt, eller litt mer "slitsomt". 326 fortjener å selge i bøtter å spann, spesielt hvis du har små stativhøyttalerne eller lignende. :)
Cocoz
8th August 2012, 20:19
Hva er greie priser på NAD C270??
skorob
12th August 2012, 07:19
Hva er greie priser på NAD C270??
Trodde 2500kr sku være normalt.. helt til jeg kom over denne:
NAD 275BEE - Torget (http://www.hifisentralen.no/forumet/torget-annonse-nr-7976/)
2000kr for en 275 er råbilli!
tore_v1
13th August 2012, 09:31
Ditto, Skorob. Det var billig!
Jeg skal etterhvert ha en effektforsterker til noen bakhøyttalere. 275 kunne vært aktuell der.
fjellgnomen
6th October 2012, 10:40
Melder meg inn he eg og, trofast NAD kunde. Nå har eg NAD T757 sammen med 2stk NAD c272 i hjemmekino, en god gammel NAD 310 eg fikk til konfirmasjonen min da den annkom verde,den overrasker stadig med fin og flott lyd,blir nå brukt i pub`n i kjeller stua sammen med argon 6220. De spiller utrolig nok fyldig og fint til rolige cognac stunder. Både NAD 317 og 319 samt c375 har vært innom men dessverre blitt solgt. Fremover nå blir eldre produkt fint plassert i kjeller ettersom nye kommer i hus.
old cerwin
30th October 2012, 17:48
melder meg inn med nad 2400pe :) og forhåpentligvis snart 2stk nad 218thx :-D har også hatt 317 og 2stk 216 :)
smainick
21st November 2012, 16:54
heisann, får gi det et siste forsøk før jeg kaster hele naden.. har nå spurt de jeg kjenner som kan noe om nad i det hele tatt,og ringt hifiklubben men ingen løsning å få..
for noen måneder siden så kjøpte jeg cerwin vega ve serien. ve12 front, ve5 bakhøytalere, ve5 center. forsterker hadde nettopp hatt service hos hifiklubben..
fram til nå så har jeg kun brukt fronthøytalere på vanlig rca inngang, og har funket kjempe fint med god lyd..
så her for noen dager siden så skulle jeg koble til resten av høytalerne og bruke det i hjemmekino, og ingenting skjer.
bruker optisk kabel fra ps3 og inn på nad ettersom dette er en litt eldre utgave og ikke har hdmi.
skjønner virkelig ikke hva problemet er, har bare susing i høytalerne så er sikkert bare en bagatell
men er litt blank på området så må ha hjelp
lurer på om det er en slags innstilling eller noe på forsterker som man skal slå på når man bruker optisk kabel, har sitti og trykt på alt av knapper nå så er rimelig lei hela greia.. håper noen har noe som kan være til hjelp..
kan legge ved bilder av hvordan den ser ut bak så ikke jeg har kobla noe feil bak der...
Gratulerer
21st November 2012, 17:50
For å kunne se menyen til forsterkeren, må du koble den til en TV med kompositt- eller s-video-kabel fra "monitor out". For å få opp menyen, trykker du "pil høyre" på fjernkontrollen.
I menyen gjør du valg om hvilke høyttalere som er koblet til, og hvilken input de digitale inngangene skal kobles mot. Hvis du ikke har stilt inn dette, er innstillingene sannsynligvis feil.
smainick
21st November 2012, 18:35
okey takk! skal prøve det ut med en gang, mene her ser vi hvor blank jeg er på dette området, kompositt kabel? s-video kabel? litt flaut men
Gratulerer
21st November 2012, 23:05
Komposittkabel er slik standard gul kabel som man får sammen med en rød og en hvit. Den røde og hvite kan du forsåvidt også bruke, de er helt like. (Det er samme kabelen som man har mellom CD-spiller og forsterker, forøvrig). Så lenge du har en gul rund plugg bak på TV-en, har du sikkert en riktig kabel liggende et sted.
smainick
22nd November 2012, 18:31
jaja nå er jeg med vettu;) takk for hjelpa :)
Jodan
25th December 2012, 17:09
Får vel melde meg på her, nå som jeg har fått comboen M51/M3 i hus :-)
I OM'en for M51 anbefales det å bruke AES/EBU-inngangen, da denne ifølge NAD er "velegnet til å håndtere signaler med høy sampling-rate". Utfordringen er at mine signalkilder ikke har tilsvarende utganger. Siden M51 kun har èn coax-inngang, har jeg kjøpt en rca/xlr overgang (her: http://www.avshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10507992;c:100237). Noen som vet om det blir bedre lyd ved å kjøre coax ut fra kilde via overgang inn på AES/EBU i M51?
Har forøvrig lest på andre fora at man ikke bør sette "fixed volume" for høyt. Default på min var -7db. Kan den settes høyere enn dette (feks på 0db) uten at det oppstår problemer?
Nkv7
26th December 2012, 10:47
Hei,
Er det noen der ute som vet hvordan jeg gjør NAD T567 sonefri?
På forhånd takk:)
/Bjørn A.
JarlDR
26th December 2012, 12:55
Hei,
Er det noen der ute som vet hvordan jeg gjør NAD T567 sonefri?
På forhånd takk:)
/Bjørn A.
Har samme spiller og vet jeg holdt på med dette for en stund siden. Husker ikke om jeg fikk endret dvd til sonefri, men er ganske sikker på at jeg ikke fikk endret bluray til sonefri.
Min forrige Nad spiller var noe med at man skulle taste pi (3,14159) på fjernkontrollen, så kom en egen meny opp.
Du kan forsøke å søke etter LG spillere da den er bygd på dette.
Evt hør med hifi-klubben.
Edit: ta en titt og prøv noen av mulighetene som står på denne siden. LINK (http://www.videohelp.com/dvdhacks?dvdplayer=nad&hits=50&Search=Search)
hermie
30th December 2012, 07:50
Noen som har kjennskap til at C272 kutter på en kanal?
Har 2 stk stående til å drive frontene. Begge i mono.
Etter litt spilling så kutter den ene forsterkeren, samme forsterker kutter om jeg bytter høyre / venstre så reciver leverer til begge kanalene.
Har hatt forsterkeren inn på service hos hifi klubben for ca 9 mnd siden med samme feil.
Er det bare å fortsette med å levere inn eller finnes det en varig løsning på problemet? :P
AV-Fallet
30th December 2012, 13:06
Det har vært en del tull med C272, du kan sikkert lese litt på nadelectronics om dette.
_LarZen_
30th December 2012, 13:09
Er i NAD leieren jeg også, har en C390DD som driver et par B&W 805D.
Meget fornøyd med dette :)
hermie
30th December 2012, 14:06
Det har vært en del tull med C272, du kan sikkert lese litt på nadelectronics om dette.
Kjapt søk på nadelectronics ga ikke noe info om dette, kun manual og specs
fordfiesta
30th December 2012, 15:40
Er i NAD leieren jeg også, har en C390DD som driver et par B&W 805D.
Meget fornøyd med dette :)
Gratulerer! vurderer og bruke feriepengene og kjøpe en slik forsterker selv.
Bruker du Naden til blu-ray og tv?
thokjell
31st December 2012, 12:31
Melder meg inn med en nad c375 som driver dali zensor 7, veldig fornøyd med denne kombinasjonen :-D . Men på veldig veldig lavt volum er det bare lyd i høyre høyttaler, plager meg ikke da jeg ikke spiller på så lavt volum men lurer på om det er en feil:confused:
fordfiesta
31st December 2012, 13:00
Melder meg inn med en nad c375 som driver dali zensor 7, veldig fornøyd med denne kombinasjonen :-D . Men på veldig veldig lavt volum er det bare lyd i høyre høyttaler, plager meg ikke da jeg ikke spiller på så lavt volum men lurer på om det er en feil:confused:
Gratulerer med NADEN!
Er visst ganske vanlig med NAD forsterkere, merka det veldig godt når jeg hadde høyttalere med høy følsomhet, merker lite til det nå når jeg har høyttalere med lav folsomhet.
bjornid
3rd January 2013, 09:49
Jeg vil nevnte at det er nå lagt ut oppdatering av firmware og testsekvenser for rom EQ til NAD C390DD på NAD sine hjemmesider.
Jeg har lagt inn oppdateringene på min, men har ikke testet dette enda.
tugron
3rd January 2013, 10:30
Jeg vil nevnte at det er nå lagt ut oppdatering av firmware og testsekvenser for rom EQ til NAD C390DD på NAD sine hjemmesider.
Jeg har lagt inn oppdateringene på min, men har ikke testet dette enda.
Jeg har også fått oppdatert min, men ikke testet ennå. Og det kommer nok ikke til å skje før akustiske tiltak er gjennomført.
bjornid
4th January 2013, 13:14
Jeg har også fått oppdatert min, men ikke testet ennå. Og det kommer nok ikke til å skje før akustiske tiltak er gjennomført.
Ser fra avatar at du har NAD C390DD - Dali Mentor 2 - Dali Mentor Sub.
Hvordan synes du dette oppsettet fungerer? Fornøyd med det?
tugron
4th January 2013, 14:27
Ser fra avatar at du har NAD C390DD - Dali Mentor 2 - Dali Mentor Sub.
Hvordan synes du dette oppsettet fungerer? Fornøyd med det?
For min del fungerer det veldig bra. Hadde det tidligere i en normal stue, med alle de utfordringer som fulgte med der. Har nå fått eget rom i kjeller til oppsettet, og venter på 5 stk. Rockfon Industrial, 8 cm. tykke. Med ramme bak vil de bli nærmere 13-14 cm. tykk, så det vil forhåpentligvis hjelpe.
På den type musikk jeg hører mest på (progressiv rock, noe metal, noe akustisk), fungerer oppsettet veldig bra. Jeg opplevde dog at det falt noe igjennom på eldre rock.
Mentor Sub er et godt tilskudd til resten, og brukes like så gjerne på musikk som på film. Har Auralex Subdude under Mentor Sub.
Alt i alt er jeg veldig fornøyd. Går jo selvfølgelig med tanken på å prøve noe annet innimellom, men det har til dags dato ikke blitt testet noe annet.
Hvordan fungerer C390DD med Monitor Audio?
bjornid
4th January 2013, 23:49
UFor min del fungerer det veldig bra. Hadde det tidligere i en normal stue, med alle de utfordringer som fulgte med der. Har nå fått eget rom i kjeller til oppsettet, og venter på 5 stk. Rockfon Industrial, 8 cm. tykke. Med ramme bak vil de bli nærmere 13-14 cm. tykk, så det vil forhåpentligvis hjelpe.
På den type musikk jeg hører mest på (progressiv rock, noe metal, noe akustisk), fungerer oppsettet veldig bra. Jeg opplevde dog at det falt noe igjennom på eldre rock.
Mentor Sub er et godt tilskudd til resten, og brukes like så gjerne på musikk som på film. Har Auralex Subdude under Mentor Sub.
Alt i alt er jeg veldig fornøyd. Går jo selvfølgelig med tanken på å prøve noe annet innimellom, men det har til dags dato ikke blitt testet noe annet.
Hvordan fungerer C390DD med Monitor Audio?
Byttet fra Abrahamsen til Nad, av alle ting. Var meget godt fornøyd med den gamle komboen, men flytting til ny leilighet fremtvang noen endringer i oppsettet. Ble også lokket av muligheten for å redusere antall komponenter drastisk ved å bruke C390DDen.
Men i gamle leiligheten var det bedre lytteforhold og jeg klarte ikke å få tilbake skikkelig godlyd i den nye. Kjørte da en kveld med masse bytting frem og tilbake mellom nad og Abrahamsen for å sammenligne og kom faktisk frem til at jeg ville bytte forsterkere. Det var da fra v3 og 2xv4 til nad-en. Det var selvfølgelig merkbart mer trykk i abrahamsen med mer effekt, men på normale til ganske høye lyttevolum trykker naden like bra. I tillegg var det mye klarere lyd, ingen sus i høyttalerne, diskant og mellomtone kommer veldig godt frem. Sikkert mer nøytral i klangen enn abrahamsen, men jeg liker fyldig lyd, kan godt være på den basstunge siden. Men fortsatt vil jeg si at naden ga meg nok av dette. Det var heller ikke spesielt spisst i toppen, som enkelte forsterkere kan være på MA GS20. Og med en vekt på 7,7 kilo og med alle tilkoblinger rett i forsterker med eliminering av dac og effekter og forforsterkere, så veide disse fordelene opp for tapet av muligheten for å spille høyere. Noe jeg ikke får gjort uansett.
S alt i alt er jeg fornøyd med nad og MA.
Men i leting etter litt mer kompakt oppsett fom fortsatt gir trykk og stor lyd, så har jeg startet litt åmse på muligheten for å bruke stativhøyttalere og sub. Og dali mentor er et alternativ. Jeg må få lyttet til dette hos hifiklubben i nærmeste fremtid. Men det er noen store sko å fylle etter GS20, så det sitter nokså langt inne å bytte. Men man vet aldri.
Ser du skal inn med mye demping. Er det et problemrom som må temmes? Eller er det vanskelig å integrere sub og høyttalere på en god måte?
Når det gjelder gammel rock så er det vel noe de fleste systemer sliter med. Kan ikke akkurat sin at det låter gromt her i huset heller.
tugron
5th January 2013, 19:38
U
Byttet fra Abrahamsen til Nad, av alle ting. Var meget godt fornøyd med den gamle komboen, men flytting til ny leilighet fremtvang noen endringer i oppsettet. Ble også lokket av muligheten for å redusere antall komponenter drastisk ved å bruke C390DDen.
Men i gamle leiligheten var det bedre lytteforhold og jeg klarte ikke å få tilbake skikkelig godlyd i den nye. Kjørte da en kveld med masse bytting frem og tilbake mellom nad og Abrahamsen for å sammenligne og kom faktisk frem til at jeg ville bytte forsterkere. Det var da fra v3 og 2xv4 til nad-en. Det var selvfølgelig merkbart mer trykk i abrahamsen med mer effekt, men på normale til ganske høye lyttevolum trykker naden like bra. I tillegg var det mye klarere lyd, ingen sus i høyttalerne, diskant og mellomtone kommer veldig godt frem. Sikkert mer nøytral i klangen enn abrahamsen, men jeg liker fyldig lyd, kan godt være på den basstunge siden. Men fortsatt vil jeg si at naden ga meg nok av dette. Det var heller ikke spesielt spisst i toppen, som enkelte forsterkere kan være på MA GS20. Og med en vekt på 7,7 kilo og med alle tilkoblinger rett i forsterker med eliminering av dac og effekter og forforsterkere, så veide disse fordelene opp for tapet av muligheten for å spille høyere. Noe jeg ikke får gjort uansett.
S alt i alt er jeg fornøyd med nad og MA.
Men i leting etter litt mer kompakt oppsett fom fortsatt gir trykk og stor lyd, så har jeg startet litt åmse på muligheten for å bruke stativhøyttalere og sub. Og dali mentor er et alternativ. Jeg må få lyttet til dette hos hifiklubben i nærmeste fremtid. Men det er noen store sko å fylle etter GS20, så det sitter nokså langt inne å bytte. Men man vet aldri.
Ser du skal inn med mye demping. Er det et problemrom som må temmes? Eller er det vanskelig å integrere sub og høyttalere på en god måte?
Når det gjelder gammel rock så er det vel noe de fleste systemer sliter med. Kan ikke akkurat sin at det låter gromt her i huset heller.
Redusering av antall komponenter var også viktig for min del. Gikk fra 7 bokser til 2.
Jeg gikk fra pre/power-sett fra Holfi til C390DD. La merke til de samme tingene du snakker om; ingen sus, mer fokus på mellomtone og diskant, samtidig som bassen er akkurat passe.
Jeg fikk testet C390DD med Mentor 2 flere ganger før jeg gikk til innkjøp. Om du skal gå for stativhøyttalere med en eventuell sub, er det veldig greit å få testet dette godt først (og helst flere ganger).
Vel, det er et kjellerrom med harde flater. Ganske mye ekko i rommet. Jeg håper å få gjort noe med dette ved bruk av akustikkplater, så tar jeg det derfra. Sub og høyttalere integreres ganske så greit, særlig om man bruker litt tid på det.
Du har forsåvidt ganske så rett angående gammel rock. Men C390DD faller mer gjennom enn andre forsterkere jeg har hørt. Desto bedre klarer den seg på den musikken jeg lytter mest til, så jeg klager ikke.
fordfiesta
13th January 2013, 15:09
Hjelp!
Det har begynt å smelle når jeg slår på forsterkeren, hva kan det skyldes?
JarlDR
13th January 2013, 15:50
Hjelp!
Kjent nad problem. Utgangstransistorer som skal mute signal som er røket. Må nok inn på service.
Slikt skjer ofte hvis man kobler fra og til ting mens den står på. Feks koble til sub når enten sub eller forsterker står med strøm på.
På mine tidligere nader har jeg fått fikset slikt minst 3ganger. Alle ganger blitt dekket av reklamasjon/garanti. Aldri hatt dette på min T785
fordfiesta
13th January 2013, 15:56
Kjent nad problem. Utgangstransistorer som skal mute signal som er røket. Må nok inn på service.
Slikt skjer ofte hvis man kobler fra og til ting mens den står på. Feks koble til sub når enten sub eller forsterker står med strøm på.
På mine tidligere nader har jeg fått fikset slikt minst 3ganger. Alle ganger blitt dekket av reklamasjon/garanti. Aldri hatt dette på min T785
Ok, takk for svar.
Har koblet til hdmi-switcher og lap-top og dvd-spiller og optisk kabel fra tv nylig, har muligens glemt å slå av NADen eller noe annet utstyr.:(
Da må den på service ja, får klare meg med en BOSE sounddock i mellomtiden.:)
fordfiesta
1st February 2013, 17:02
Går og grubler, skal man kjøpe NAD C390DD eller ikke.
Skal brukes 50/50 til tv og musikk.
Har lest noe om lip synk, og at det kan bli problemer, noen som har erfaring med dette?
tugron
2nd February 2013, 19:58
Går og grubler, skal man kjøpe NAD C390DD eller ikke.
Skal brukes 50/50 til tv og musikk.
Har lest noe om lip synk, og at det kan bli problemer, noen som har erfaring med dette?
Kan ikke si at jeg har lagt merke til dette. Har HDMI-modulen installert i min forsterker. Kan si fra når jeg har fått testet dette.
JarlDR
3rd February 2013, 09:02
Har hatt flere Nader. Har aldri hatt problemer med lipsync. Isåfall har det vært andre ting enn forsterkern sin feil.
På min kan jeg uansett justere sync rett på forsterkern om så skulle være behov for.
fordfiesta
3rd February 2013, 09:32
Kan ikke si at jeg har lagt merke til dette. Har HDMI-modulen installert i min forsterker. Kan si fra når jeg har fått testet dette.
Flott:-D
Har fått en demo av NAD C390DD og likte den veldig godt.
Det eneste "problemet" er dersom det blir problemer ved bruk av HDMI og tv, visstnok skal dette være et problem med spesielt Samsung sine tv.
fordfiesta
3rd February 2013, 09:34
Har hatt flere Nader. Har aldri hatt problemer med lipsync. Isåfall har det vært andre ting enn forsterkern sin feil.
På min kan jeg uansett justere sync rett på forsterkern om så skulle være behov for.
Surround forsterkere har mulighet for synkronisering av lyd og bilde, noe NAD C390DD ikke har.
:)
tugron
3rd February 2013, 18:22
Flott:-D
Har fått en demo av NAD C390DD og likte den veldig godt.
Det eneste "problemet" er dersom det blir problemer ved bruk av HDMI og tv, visstnok skal dette være et problem med spesielt Samsung sine tv.
Har dessverre ikke fått testet ennå, prøver å få gjort det i løpet av morgendagen. Jeg har en eldre Metz som skjerm nå. Grunnet flytting før jul er ikke alt helt oppe og kjører ennå, og det er derfor en stund siden jeg har sett film via C390DD. DVD og BD spilte (såvidt jeg kan huske) uten noen form for problemer med lipsync der vi bodde sist, samme med filmer via Apple TV. DVD/BD spilles av via en Cambridge 651BD.
tugron
3rd February 2013, 19:33
Da var jeg en rask tur nede i kjelleren og testet. Avatar på DVD og BD ble satt på, og jeg merket ikke noe til problemer med lipsync. Husk at dette er på en Metz-TV.
fordfiesta
3rd February 2013, 19:55
Da var jeg en rask tur nede i kjelleren og testet. Avatar på DVD og BD ble satt på, og jeg merket ikke noe til problemer med lipsync. Husk at dette er på en Metz-TV.
OK. Flott:-D
Mrgstar
3rd February 2013, 21:20
Melder meg inn i klubben med min NAD C315BEE. Vurderer å oppgradere nå snart da. Det står mellom NAD 375BEE eller en Cambridge Azur 851A. Synspunkter, eller er er Nad-medlemmer innhabile her? 8)
Mrgstar
3rd February 2013, 21:28
Melder meg inn i klubben med min NAD C315BEE. Vurderer å oppgradere nå snart da. Det står mellom NAD 375BEE eller en Cambridge Azur 851A. Synspunkter, eller er er Nad-medlemmer innhabile her? 8)
johno
8th February 2013, 21:31
Melder meg inn med mine veteraner nad 304 og 2 stk nad 306 og nad 916 og 917
lifoidua
8th February 2013, 21:34
Melder meg inn klubben som eiger av M25 8)
Meget fornøyd :)
Vegamannen
10th February 2013, 18:48
Jeg har nettopp kjøpt meg en Nad S100 til å mate min Adcom GFA5400 med signal. Tror dere jeg vil bli fornøyd? Bruker nå en Denon Avr2809 som forforsterker.
leifeinar
24th March 2013, 18:41
Driver å pønsker på en Nad M2, er det helt spikret at denne MÅ ha 16A kurs som lyd og bildt testen påstår?? Noe tips til å finne ut hvilken kurs jeg har i huset? står ingen info i sikringsskap :)
uLydene
24th March 2013, 19:09
Driver å pønsker på en Nad M2, er det helt spikret at denne MÅ ha 16A kurs som lyd og bildt testen påstår?? Noe tips til å finne ut hvilken kurs jeg har i huset? står ingen info i sikringsskap :)
Skal stå merket på sikringen din. F.eks b13A betyr 13a sikring bokstaven forran betyr hvor lenge sikringen kan ha høy belastning før den kobler ut. C10A er 10A b10A er også 10a
leifeinar
24th March 2013, 22:03
Takker "uLydene"
her står det B16 og da blir det vel en Nad M2 her i huset :)
Andersen88
24th March 2013, 22:22
Du må ha treg 16A kurs for M2. Jeg måtte trekke opp ny kurs når jeg hadde denne.
fordfiesta
21st April 2013, 11:31
Hjelp!
Fikk igjen forsterkeren fra reperasjon for ca. 2mnd siden, nå har problemet oppstått igjen, hva gjør jeg nå? reklamere på reperasjonen som er utført eller er det en annen ut/inngangstrasistor somer gåen? kjøpe ny forsterker?
Noen son har/vet råd?
fordfiesta
23rd April 2013, 18:47
Fikk igjen forsterkeren fra reperasjon for ca. 2mnd siden, nå har problemet oppstått igjen, hva gjør jeg nå? reklamere på reperasjonen som er utført eller er det en annen ut/inngangstrasistor somer gåen? kjøpe ny forsterker?
Noen son har/vet råd?
Ingen?
Noen som vet hvor lenge slike forsterkere varer egentlig?
tore_v1
24th April 2013, 09:01
Du har seks måneders garanti på en slik reparasjon om jeg ikke husker helt feil. Det betyr ikke at det ikke er noe annet som er galt, men det betyr at om reparatør gjorde noe som ikke holder mål så skal du få en gratis retting av denne feilen.
Hvor lenge de varer er umulig å svare på - det kommer an på hvor godt den er tatt vare på etc.
fordfiesta
24th April 2013, 17:14
Du har seks måneders garanti på en slik reparasjon om jeg ikke husker helt feil. Det betyr ikke at det ikke er noe annet som er galt, men det betyr at om reparatør gjorde noe som ikke holder mål så skal du få en gratis retting av denne feilen.
Hvor lenge de varer er umulig å svare på - det kommer an på hvor godt den er tatt vare på etc.
OK, takk for svar.
Blir nok å kjøpe en NADc316bee til reserve.:wink:
fordfiesta
29th April 2013, 19:26
Ny forsterker, NAD C375BEE eller NAD C390DD
Er det noen her inne som kan gi meg råd om hvilken forsterker det er lurest å kjøpe i dagens digitale verden?
Skal brukes med B&W CM1 høyttalere og platespiller, cd-spiller, dab radio, dvd spiller, blu-ray, og tv.
YeOlde
30th April 2013, 00:09
Ny forsterker, NAD C375BEE eller NAD C390DD
Er det noen her inne som kan gi meg råd om hvilken forsterker det er lurest å kjøpe i dagens digitale verden?
Skal brukes med B&W CM1 høyttalere og platespiller, cd-spiller, dab radio, dvd spiller, blu-ray, og tv.
Jeg hadde gått for c390DD, selv om kanskje c375bee har mer krefter. Men utrolig kjekt med innebygd dac og hdmi. Dessuten har den scoret bra på tester også slik jeg har forstått.
Har ikke hørt c390DD selv da, så skal ikke uttale meg for bastant. Håper andre som har hørt den kan gi deg noe input. Fikk igjen min 275 fra rep her om dagen selv, og har vært fornøyd med den.
fordfiesta
30th April 2013, 16:15
Jeg hadde gått for c390DD, selv om kanskje c375bee har mer krefter. Men utrolig kjekt med innebygd dac og hdmi. Dessuten har den scoret bra på tester også slik jeg har forstått.
Har ikke hørt c390DD selv da, så skal ikke uttale meg for bastant. Håper andre som har hørt den kan gi deg noe input. Fikk igjen min 275 fra rep her om dagen selv, og har vært fornøyd med den.
Takk for input YeOlde.:-D
Blir nok å gå for C390, den er mer framtidsretta.
Fordelene med C375 er hodetelefonutgang og mulighet for 2.par høyttalere, et par i annet rom.
Lite respons på AVforum for tida.
skorob
30th April 2013, 16:38
Har NAD 390 på CM9. Funger veldig bra. HDMI og digital inn er gull verdt.
AV-Fallet
30th April 2013, 16:53
Fordelene med C375.....mulighet for 2.par høyttalere, et par i annet rom.
Går det an å velge bare ett av parene på denne? Det går ikke an på C275, merkelig nok.
fordfiesta
30th April 2013, 17:00
Går det an å velge bare ett av parene på denne? Det går ikke an på C275, merkelig nok.
Ja, kan velge om man vil bruke A eller B, begge samtidig eller ingen/hodetelefon.
Begge parene må vere 8ohm dersom de skal brukes samtidig.
OBS! dette gjelder C372, trodde det gikk med C375 også? har vertfall innbillt meg det.
fordfiesta
30th April 2013, 17:03
Takk for input, blir nok å bruke feriepengene på C390:)
bjornid
30th April 2013, 17:42
Jeg kan ikke si noe om 375, annet enn at denne får gode anmeldelser og gir bra lyd for pengene. Det samme kan sies om 390dd, og jeg har den selv. Er faktisk bra lyd i denne, veldig klar og detaljert. Liker det at det er totalt stille, ingen susing fra høyttalere, annet enn det som må være på opptaket. Og med 150 watt så har du kraft i massevis til de fleste høyttalere. I alle fall i prisklassen det er naturlig å koble til denne forsterkeren. Det beste med den er også det at den har innebygget dac og du kan koble til det du ønsker av digitale kilder. Jeg har kjøpt hdmi-modulen og kobler til nintendo, bluray, apple tv. Ikke blir den spesielt varm heller, noe som gjør den ganske plasseringsvennlig. Alt i alt er jeg fornøyd med valg av forsterker.
fordfiesta
30th April 2013, 17:48
Jeg kan ikke si noe om 375, annet enn at denne får gode anmeldelser og gir bra lyd for pengene. Det samme kan sies om 390dd, og jeg har den selv. Er faktisk bra lyd i denne, veldig klar og detaljert. Liker det at det er totalt stille, ingen susing fra høyttalere, annet enn det som må være på opptaket. Og med 150 watt så har du kraft i massevis til de fleste høyttalere. I alle fall i prisklassen det er naturlig å koble til denne forsterkeren. Det beste med den er også det at den har innebygget dac og du kan koble til det du ønsker av digitale kilder. Jeg har kjøpt hdmi-modulen og kobler til nintendo, bluray, apple tv. Ikke blir den spesielt varm heller, noe som gjør den ganske plasseringsvennlig. Alt i alt er jeg fornøyd med valg av forsterker.
Takk for input, blir mer og mer sikker på at valget blir C390:-D
Purolatino
7th May 2013, 20:03
Hei
Synes du C390 har krefter nok til CM9?
Bruker du subwoofer også til dette?, eventuelt hvor har du valgt å sette XO?
Hvordan opplever du dette oppsettet kontra CM9 og NAD M2?, og ikke minst en kombo bestående av NAD M3 og M51 dac?
Postbudet
8th May 2013, 10:45
Hei
Hvordan opplever du dette oppsettet kontra CM9 og NAD M2?, og ikke minst en kombo bestående av NAD M3 og M51 dac?
Jeg kjører C390 på CM8, og jeg er ikke helt fornøyd med kombinasjonen. Synes lyden er ullen, er særlig skuffet over at mellomtonen ikke er så fremtreden som jeg skulle ønske på en B&W høyttaler. Merker det særlig når jeg ser film, da blir dialogen ofte litt utydelig. Har jekket opp treble til maks på forsterkeren, og det hjelper, men er fortsatt ikke helt fornøyd.
Selv om det er praktisk med alle de digitale løsningene på C390 tror jeg en løsning med f.eks. Cambridge 840W effektforsterker (som dessverre har gått ut av produksjon) med en egnet forforsterker ville gitt bedre resultat på mine høyttalere.
Jeg vil gjerne høre hvilke erfaringer andre har med C390 i kombinasjon med CM-serien.
Purolatino
8th May 2013, 18:34
Jeg kjører C390 på CM8, og jeg er ikke helt fornøyd med kombinasjonen. Synes lyden er ullen, er særlig skuffet over at mellomtonen ikke er så fremtreden som jeg skulle ønske på en B&W høyttaler. Merker det særlig når jeg ser film, da blir dialogen ofte litt utydelig. Har jekket opp treble til maks på forsterkeren, og det hjelper, men er fortsatt ikke helt fornøyd.
Selv om det er praktisk med alle de digitale løsningene på C390 tror jeg en løsning med f.eks. Cambridge 840W effektforsterker (som dessverre har gått ut av produksjon) med en egnet forforsterker ville gitt bedre resultat på mine høyttalere.
Jeg vil gjerne høre hvilke erfaringer andre har med C390 i kombinasjon med CM-serien.
Hei
Synes du problemet er primært på film og dialog, eller synes du forsterkeren også kommer til kort på musikk? Bruker du subwoofer også i oppsettet ditt?
Hvis, hvilken subwoofer og delefrekvens benytter du deg av?
Har du sammenlignet oppsettet ditt med for eksempel NAD M3 og M51 dac?
skorob
8th May 2013, 18:56
CM8 vs CM9 er jo faktisk slik du skriver, at CM8 blir mer ullen. CM9 er "mye" mer åpen, mens CM8 blir mer lik CM1.
En god forsterker på CM8 er Hegel H100 og oppover, fantastisk, men det kan blir for mye av det gode på CM9 ( selv om det er en kombo jeg liker veldig godt også). Hos meg er iallefall TV/film lyden veldig bra, da det er primært dette anlegget brukes til :). MEn er jo langt unna Dali Mentor sin "klarhet" da, som er totalt overlegen.
skorob
8th May 2013, 19:01
Hei
NAD M3 på CM9 var ikke imponerende, og jeg likte faktisk ikke CM9 spesielt siden de fleste demo'er gikk i denne komboen.
Men så en dag hadde dem M2 inne på CM9, testet og jeg ble frelst: FANTASTISK, endelig åpner dem seg! Men.. 40000kr forsterker.... :(.
NAD C390 når ikke helt opp til M2 desverre, og er litt mer tilbakelent igjen og ikke like rå som M2 var, men til prisen får du 70% av M2 lyden og et hav av andre muligheter som M2 ikke har.
Men, vil også nevne, at på høyttalere som Dali Mentor, så er M3+M51 en bedre kombo, og gir nok med M6 den beste lyden totalsett av disse oppsettene. Men av div grunner valgte jeg CM9 og C390 som stue anlegg! M3 har også en fin submanager!!!!
Jeg bruker sub ja, xo på 60hz. Kan fint spille uten også, men velger å avlaste høyttalere / amp siden jeg har den muligheten i den :). <-- og at den står sperret inne i et Unnu møbel, xo holder den iallefall litt kjøligere :).
Purolatino
8th May 2013, 20:17
NAD M3 på CM9 var ikke imponerende, og jeg likte faktisk ikke CM9 spesielt siden de fleste demo'er gikk i denne komboen.
Men så en dag hadde dem M2 inne på CM9, testet og jeg ble frelst: FANTASTISK, endelig åpner dem seg! Men.. 40000kr forsterker.... :(.
NAD C390 når ikke helt opp til M2 desverre, og er litt mer tilbakelent igjen og ikke like rå som M2 var, men til prisen får du 70% av M2 lyden og et hav av andre muligheter som M2 ikke har.
Men, vil også nevne, at på høyttalere som Dali Mentor, så er M3+M51 en bedre kombo, og gir nok med M6 den beste lyden totalsett av disse oppsettene. Men av div grunner valgte jeg CM9 og C390 som stue anlegg! M3 har også en fin submanager!!!!
Jeg bruker sub ja, xo på 60hz. Kan fint spille uten også, men velger å avlaste høyttalere / amp siden jeg har den muligheten i den :). <-- og at den står sperret inne i et Unnu møbel, xo holder den iallefall litt kjøligere :).
Hei
Vurderer selv C390DD og muligens NAD M3 & M51.
Høyttalerne blir enten CM9 eller CM8.
Ønsker meg et stue-anlegg og kjøre 2.1 eller 2.2 system.
Har faktisk tenkt å hive dette inn i en UNNU benk selv.
Problemet med UNNU benken er at den er noe liten i dybden, men gjør seg ellers svært godt i en ellers vanlig stue synes jeg. Ved å ta bort bakplaten i det midterste rommet på den største UNNU benken skulle det nok bli plass til M3 og M51 også. NAD C390DD får plass i en UNNU benk, men er mest bekymret for om den er kraftig nok.
Også ønsker jeg muligheten for å koble til subwoofer (C390DD/M3) og hdmi innganger til AppleTV, Blu-Ray spiller (C390DD/M51).
Subwoofer tenker jeg på PV1D.
En liten stue-stereo med så høy WAF som mulig.
NAD M2 er nok utenfor min rekkevidde per dags dato, også har den ikke noe PreOut desverre.
Synes også at M2 gir litt lite valuta for pengene også nå når C390DD kommer spekket med så mange muligheter.
NAD burde kommet med en oppdatert versjon av NAD M2, med samme kraften som dagens versjon, samt mulighetene til C390DD.
Purolatino
8th May 2013, 21:52
Hei
Ser ut som din bønn er hørt !
Link : HIGH END SHOW: Cambridge Audio unveils new amps and speakers | whathifi.com (http://www.whathifi.com/news/high-end-show-cambridge-audio-unveils-new-amps-and-speakers)
Postbudet
9th May 2013, 08:20
Hei
Synes du problemet er primært på film og dialog, eller synes du forsterkeren også kommer til kort på musikk? Bruker du subwoofer også i oppsettet ditt?
Hvis, hvilken subwoofer og delefrekvens benytter du deg av?
Har du sammenlignet oppsettet ditt med for eksempel NAD M3 og M51 dac?
Det er ikke nødvendigvis det at forsterkeren ikke er kraftig nok til å drive høyttalerne, det er nok heller det at NAD-lyden ikke går så godt sammen med B&W-lyden. En lysere forsterker som Cambridge ville nok passet CM8 bedre, tror jeg.
Jeg synes heller ikke CM8 eller C390 er dårlige høyttalere/forsterker, jeg har bare paret dem på en litt uheldig måte.
Ellers er det først og fremst på film jeg synes lyden blir for udetaljert, på musikk fungerer oppsettet bedre (gitt at treble er skrudd på maks i forsterkeren).
Har en Dali Mentor sub med delefrekvens satt til 70hz i forsterkeren.
Har ikke testet høyttalerne med M3 og M51.
Postbudet
9th May 2013, 08:24
CM8 vs CM9 er jo faktisk slik du skriver, at CM8 blir mer ullen. CM9 er "mye" mer åpen, mens CM8 blir mer lik CM1.
En god forsterker på CM8 er Hegel H100 og oppover, fantastisk, men det kan blir for mye av det gode på CM9 ( selv om det er en kombo jeg liker veldig godt også). Hos meg er iallefall TV/film lyden veldig bra, da det er primært dette anlegget brukes til :). MEn er jo langt unna Dali Mentor sin "klarhet" da, som er totalt overlegen.
Jepp, hadde Mentor 6 i mitt gamle oppsett, men hadde behov for å bytte til noe litt mindre. Savner den detaljerte lyden fra Mentor-serien, det er mulig jeg havner tilbake der igjen.
Ellers takk for anbefalingen om Hegel på CM8, skal ha det i bakhodet.
vBulletin v3.5.4, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.