PDA

Vis full versjon : Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker

Sider : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15

Kjell B.
12-28-2007, 17:14
:)

I vrimmelen av billige kinesiske rørforsterkere har jeg funnet en eneste fabrikant og produktlinje som jeg vil anbefale ut fra omfattende lytte-tester og det er Music Angel, som kan kjøpes enkelt direkte fra Hong Kong og blir da levert i Norge ca. 1 uke etter bestilling.

Vil særlig anbefale modellen XD-800 ( = XDSE KT88 ) som har 4xKT88, men de har også interessante SE-modeller som 845 og 300B.

Denne flotte forsterkeren, se bilde nedenfor, gir 2x65W i pentode mode, og 2x30W i triode mode, og kan betraktes som en Williamson-variant. De andre rørene er 2 stk. ECC81 og 2 stk. ECC82.

Hørte den først hos Hans Jakob Espenes i Tromsø - en kjent rør-entusiast her i byen. Han har noen kjempestore JBL studiomonitorer fra 70-tallet (med kompressorhorn i mellomtone og diskant) og benytter normalt noen store DIY SE triode-forsterkere (WE 300B og Telefunken AD-1, m.fl.) på disse. Disse høyttalerne tilsvarer JBL L-300 og er i daglig bruk.

Denne forsterkeren reklamerer med high-end power supply, og det stemmer. Hvis man ser på bildet, så er de 4 store svarte metallboksene 2 separate nett-trafoer og 2 utgangstrafoer. I tillegg ser man 2 mindre bokser - det er drosler (induktorer) til stabilisering i strømforsyningen. En slik avansert kobling (som inkluderer dual mono) gir langt bedre lyd enn hos de gjengse enkle kina-forsterkerne (Jolida, Cayin, Spark, etc.).

Ser man inn i det indre av apparatet, så finner man meget overraskende en blanding av gamle vintage karbon komposisjonsmotstander som ligner Allen-Bradley og moderne motstander - faktisk mest av de gode gamle. Øvrige komponenter også gode. Dette viser at man for en gangs skyld har gitt blaffen i vestlige "datanisse-ingeniører" - dette er et rent kinesisk produkt og med komponenter etter kinesisk audio-tradisjon (de har jo heldigvis hatt kort tid på seg fra de lyttet til gamle rør-radioer).

Det indre av denne forsterkeren avviker derfor fra de kjente forsterkerne som leveres via vestlige agenturer, som Jolida, Prima Luna, McIntosh re-issue, etc. Med Music Angel har det skjedd en kompetent audio-matching av komponentene. Også vekten er spesiell, hele 26 kg. Fabrikant angis et sted å være Sheng-Yi.

Og lyden ?
Helt forbløffende - har ikke hørt noen moderne forsterker som ligner. Her er alt som minner om skralling i høyfrekvensen og resonant skrikende lyd borte. Istedet en flott kontrollert avslappet lyd med veldig god dynamikk i bass og nedre mellomtone - har aldri hørt de store JBL-monitorene spille så homogent og jevnt fra bunn til topp. Og med bredde, dybde, perspektiv - alt er der.

I sammenligning blir de Jolida, Prima Luna og McIntosh re-issue jeg har lyttet til nesten komisk mislykket.

Endelig i år 2007 er moderne rørlyd på plass og kan godkjennes. Og dette er moderne rørlyd - det øvre registeret står klarere og bedre definert enn noen vintage rørforsterker jeg har hørt.

Det neste sjokket er prisen.
Levert direkte fra HongKong (tar kort tid) koster en slik forsterker rundt US $450 - i tillegg kommer frakt rundt $150.

Følgende butikker har vært anvendt av bekjente med godt resultat:

1) Tube Amp online shop - YAQIN, MHZS, XDSE, EL34, KT88, 300B, 845, 2A3, Valve, Amplifier, CD Player (http://www.hi-end.on9mart.com/index.html)

Her er en direktelink til KT88-modellen:
Music Angel "XDSE KT88" Hi-End Integrated Amplifier - KT88 Tube Amp @ on9mart.com (http://www.hi-end.on9mart.com/cart/Music%20Angel%20-%20XDSE%20KT88_bk.html)
(Bildene her er av en litt eldre modell, det er noen små endringer)

2) eBay Shop - leshelemart: Integrated Amplifier, Hi Fi Audio Cable, Headphone Ear Pad (http://stores.ebay.ie/leshelemart)

Så nå er det bare å kutte ut de norske high-end leverandørene - kjøp direkte fra kinesisk distributør og få det aller nyeste og beste fra en nasjon som er i stand til å fornye audio-tradisjonen.

Pga de gode passive komponentene reagerer denne forsterkeren korrekt på anvendelse av NOS-rør - her får man full utelling fra gamle GE, GEC, RCA, Siemens eller Philips Miniwatt for å nevne noen aktuelle.

Utgangsrørene er Shuguang KT88-98 - og i sammenligning med NOS GEC (M-O) KT88 var det liten forskjell. De billige kinesiske KT88 er gode nok for de fleste formål.

Og dessverre, med slike priser lønner det seg ikke å bygge selv lenger. Men kjøp gode NOS små-rør hos f.eks. norske Motron - det gir bedre lyd, selv om de som følger med også kan aksepteres.

Her er et nettsted med bilder av moderne kinesiske rørforsterkere - også bilder av det indre:
kina-forsterkere (http://www.audiocostruzioni.com/r_s/ampli/ampli-valvole-cinesi.htm)

De anvendte høyttalerne i testen ovenfor kan sees her:
Lyd og Bilde : JBL L300 Summit høyttalere (http://www.lydogbilde.no/jbl-l300-summit-hoeyttalere.518932-45378.html)

Legatia
12-28-2007, 17:42
Jeg kan å henge meg på her.
Lyden i denne er meget bra.
Den ser dog ikke helt lik ut til bildet du linket til kjell, de små boksene er ikke lenger grå, men svarte de å:)

Kjell B.
12-28-2007, 17:46
Jeg kan å henge meg på her.
Lyden i denne er meget bra.
Den ser dog ikke helt lik ut til bildet du linket til kjell, de små boksene er ikke lenger grå, men svarte de å:)

Det er korrekt.
I starten var alle boksene søvgrå, så ble de store svarte og nå Med Music Angel XD-800 MKIII så er alle svarte. Det gjelder min egen også.

Det som slår oss alle, er også hvor driftssikre disse forsterkerne er. Mange har dem nå i Norge, og ingen rapporterer om problemer, bort sett fra et tilfelle av et defekt utgangsrør.

Og disse utgangsrørene kan kjøpes fra HongKong til utrolige $ 25 pr. stk. pluss frakt.

Ellers får dere unnskylde min begrensede computer-erfaring - jeg har nettopp fylt 60 år, men håper linkene fungerer.

Legatia
12-28-2007, 17:53
Såvidt jeg vet, kan man fortsatt få dem med grå bokser å. Jeg fikk ihvertfall valget da jeg handlet.

Noen link til sider man får kjøpt slike utgangsrør, eller er det ebay som gjelder?

Gratulerer med dagen på etterskudd da:)

Kjell B.
12-28-2007, 18:03
Såvidt jeg vet, kan man fortsatt få dem med grå bokser å. Jeg fikk ihvertfall valget da jeg handlet.

Noen link til sider man får kjøpt slike utgangsrør, eller er det ebay som gjelder?

Gratulerer med dagen på etterskudd da:)

Takk for det.

Hvor ble din kjøpt ?

Billige og gode rør kan kjøpes her:

eBay Store - CHINABEST2006: Shuguang Tube: Brand New Shuguang 812A Vacuum Tube Matched pairs Free (http://stores.ebay.com/CHINABEST2006_Shuguang-Tube_W0QQcolZ4QQdirZ1QQfsubZ4870425QQftidZ2QQtZkm)

SuperTNT.com-Get Chinese Vacuum Tubes Directly (http://www.supertnt.com/)

Legatia
12-28-2007, 18:12
Jeg kjøpte fra leshele på ebay.

Hvordan er det å bytte ut kt88 med f.eks kt100, eller 6550? lyden i 6550 og kt88 er vel etter det jeg har forstått ganske annerledes, men hvordan er kt100 i forhold til kt88? bare effekten som blir annerledes?

Kjell B.
12-28-2007, 18:19
Jeg kjøpte fra leshele på ebay.

Hvordan er det å bytte ut kt88 med f.eks kt100, eller 6550? lyden i 6550 og kt88 er vel etter det jeg har forstått ganske annerledes, men hvordan er kt100 i forhold til kt88? bare effekten som blir annerledes?

Jada, det er bare å sette inn 6550 - til og med 6L6 justerer seg inn automatisk mht bias - men prøver du EL34 blir bias for lav, da må den justeres.

Vil så absolutt anbefale at man holder seg til KT88 - disse spiller med en autoritet ingen andre har. 6550 er mykere - det gjelder også EL34, men denne "mykheten" er helt unødvendig i en forsterker som Music Angel.

Dessuten er det små-rørene foran som betyr mest i praksis. Bytte av disse anbefales til andre NOS (new old stock) om man vil prøve å oppgradere.

Legatia
12-28-2007, 18:25
Ja, billigere er det å å bytte ut smårørene...
Nei, lommeboka får få seg en liten pause, så skal jeg til å handle litt smårør.. både til engelen og spilleren:)

Legatia
01-08-2008, 18:53
Nå har jeg koblet inn en motstand på av/på lyset på min forsterker... det var så dominerende av seg synes jeg slik det var.
så kjørte på en motstand på rundt 10 000ohm, noe som kanskje var i meste laget, men ihvertfall mye bedre enn det var:)

Fikk dessuten smake en salve kina-strøm... ikke til å anbefale:?

Kjell B.
01-09-2008, 08:01

Ja et godt tips - det lyset er jo temmelig kraftig.

Kan nevne at vi har testet YAQIN MC-100B mot Music Angel XD-800 - begge levert med nøyaktig samme type KT88-rør (Shuguang KT88-98 ).

Det var ingen tvil - Music Angel er i en annen liga - lyder som en forsterker som burde kostet 50.000 kr. Luftig diskant, elegant mellomtone, god mikro-dynamikk. Yaqin'en var noe hard og kompakt i lyden - også bassområdet klares bedre av Music Angel.

gonigogo
01-09-2008, 08:51
Vel...dette var jo ikke drømmelesing, siden jeg plukket opp en MC-100B fra eBay for en tid tilbake :twisted: Men med slike priser vi snakker om her, så snakker vi ikke akkurat om verdens undergang uansett da...
Har du testet MC'n med andre rør? I såfall hvilke anbefaler du?

Kjell B.
01-09-2008, 14:28
Har du testet MC'n med andre rør? I såfall hvilke anbefaler du?

Ja den ble betraktelig bedre med å bytte 12AX7 inngangsrørene til Amperex (Holland) eller Philips Miniwatt ca. 1960 årgang. Vil tro Mullard ECC83/M8137 (CV4004) også vil være flott her, men det hadde jeg ikke tilgjengelig under testen. Testet moderne rør, men der er de kinesiske best i denne forsterkeren.
En viss oppgradering får man også ved å erstatte de medfølgende 6SN7 med en god NOS-type: RCA 6SN7GT (ikke GTB-typen), men inngangsrørene betyr mest for lyden.

Anbefaler å kjøpe brukte NOS-rør på eBay hos anerkjente erfarne selgere - så kan man jo også prøve flere typer. Så kjøper man senere nye dyre rør.

HT
01-09-2008, 21:37
Kjøpte min i April:
http://avforum.no/forum/receivere-forsterkere/51090-music-angel-xdse-kt88-x4-class-ror.html

Komme aldri til å selge denne! Den ha enorm kontroll på mine Swans Diva 6.2.
Kanskje ikke på veldig veldig høyt volum, men det har jeg ikke bruk for i stuen.

Meget fornøyd!

HenningHG
01-09-2008, 22:56
Har tenkt på denne en stund. Men sitter på store høytalere nå B&W 803N. Er det vits å prøve? Hvordan er det å stille bias på denne?

Legatia
01-12-2008, 14:42
Jeg har poppet opp forsterkeren, og er litt usikker på hvor jeg skal justere/måle bias spenning til utgangsrøra.

Er det Rød, eller Gul motstand jeg skal måle på?
Og er det Svart, eller Blå potmeter jeg skal måle på?

Evt. hvilke nummer kan jeg måle over på sokkelen?

G|zO
01-12-2008, 15:33
Er vel autobias på denne?

Noen som har prøvd denne på et par tungdrevene høytalere?

Kjell B.
01-12-2008, 15:46
Jeg har poppet opp forsterkeren, og er litt usikker på hvor jeg skal justere/måle bias spenning til utgangsrøra.

Er det Rød, eller Gul motstand jeg skal måle på?
Og er det Svart, eller Blå potmeter jeg skal måle på?

Evt. hvilke nummer kan jeg måle over på sokkelen?

Du måler mellom katode på sokkelen (nr. 8 ) og jord, trenger ikke tenke på selve motstanden. Motstanden er på 10 ohm.

Bias-pot'ene er 4 av de 6 blå trimme-potene - det er de to på hver "ende", de to i midten har en annen funksjon (de er til trimming av jordingen av glødestrøm for å trimme bort siste rest av brum - det er en spesiell finesse hos Music Angel, som er totalt brumfri).

Det er ikke auto-bias på denne.

P.S. Kan noen fortelle meg hvordan jeg får bort ikoner ? Når jeg skriver 8 ) (uten mellomrom) blir det et ikon, og selv med "go advanced" er det ingen steder å fjerne dette.

Legatia
01-12-2008, 15:55
Aha, så da er det altså de 2 potene jeg ikke har markert jeg egentlig skal stille på.
Og måle på nr.8 og chassi, for å finne spenningen:)

Kjell B.
01-12-2008, 17:21
Aha, så da er det altså de 2 potene jeg ikke har markert jeg egentlig skal stille på.
Og måle på nr.8 og chassi, for å finne spenningen:)

Du skal stille på 4 pot'er til 4 rør.

Personlig har jeg aldri stilt bias, selv om jeg har prøvekjørt mange utgangsrør.

Kjell B.
01-27-2008, 10:07

Som noen vil vite endret Music Angel noe på konstruksjonen senhøstes 2007 - den nye serien ser akkurat lik ut utvendig og er merket identisk, men man har endret litt i strømforsyningen. Bl.a. er en drossel (choke) i hver kanal fjernet. Tanken er at de som ønsker det og vil prøve DIY, kan prøve å sette tilbake en drossel og sammenligne.

Vi har sett nøyere på dette og foretok derfor en første nøyaktig studie av det indre av Music Angel XD-800 forsterkeren (KT88 ), nå først den opprinnelige versjonen anvendt i testen først i tråden.

Til vår gledelige overraskelse er strømforsyningen mer påkostet og utviklet enn på det diagrammet som har versert av denne (men det visste vi jo fra før at det ikke var riktig). Det er egen vikling på transformatoren og egen diode-likeretter til små-rørene, mens diagrammet (feilaktig) viser at forsyningen her tas fra den store forsyningen til utgangsrørene.

Drosselen måler 0,5H og 30 ohm. På diagrammet står den i forsyningen til små-rørene. I virkeligheten (i MKII og i den opprinnelige utgaven av MKIII) står den i den negative lederen fra minus hovedforsyning til jord. Så strømforsyningen til utgangs-rørene jordes via denne drosselen. Hvis man ønsker å benytte de samme festehullene, er avstanden der 3,5 cm, og hvis man i tillegg ønsker å montere en drossel (induktor, choke) på undersiden, er maks høyde 4,5 cm.

På den nye versjonen er denne drosselen erstattet av en motstand (ev. flere i parallell) som er plassert på samme sted.

På den nye utgaven er printkortene er de samme (de to til audio). Og logikk-printet, der også de røde katodemotstandene på 10 ohm sitter, er ikke endret i betyderlig grad. Så ut fra kretskortene kan den nye versjonen bygges tilbake til opprinnelig utgave.

På kretskortet til små-rørene er alt som før, massevis av NOS Allen-Bradley-lignende motstander. Også de andre motstandene er uendret. Men 4 små blå kondensatorer til parallell-kobling av elektrolytter er fjernet. Disse kan også settes tilbake om ønsket - denne forsterkeren er lett å modde. De blå kondensatorene er såkalte X2 filterkondensatorer merket med fabrikat EPCOS polypropylen 275 V AC (tilsvarer 305 V DC).

Vi kommer tilbake med mer info.

ftonnes
01-27-2008, 10:21
Ble veldig nysgjerrig nå.

Kanskje disse vil kunne drive mine Vienna Acoustic høytalere?
Hvilken modell anbefaler dere at jeg kjøper, er det eventuelt noen som har
en i oslo området? Hadde vært morsomt å teste de mot mine høytalere....

Kjell B.
01-27-2008, 10:23

En av eierne av MA i Tromsø har nå sammenlignet den gamle og nye versjonen av Music Angel KT88, og han fant at han faktisk likte den nye bedre. Han er meget fornøyd med begge - og de spiller langt bedre enn hans egen Yaqin-MC-100B, som unektelig ser flottere ut.

Faktisk var forskjellen (til Yaqin'en) så stor at hans straks bestilte sin nye Music Angel fra Hong Kong, og den ble så nå testet og begge versjoner sammenlignet. Heldigvis for han var den nye best i hans anlegg.

Det anlegget som er i bruk her er følgende:
CD-spiller Cambridge Azur 640C
Høyttalere på stativ: Focal Electra 1007BE (kompakt bass-refleks og beryllium tweeter)

Han benytter de medleverte rørene, men fikk stor forbedring av å bytte 12AT7-røret til Siemens E81CC triple-mica fra ca. 1960 (Motron, Norge).

Hjemme hos meg selv spiller den gamle versjonen mer punchy og detaljert, mens den nye er mere mellomtone-fokusert og spiller noe mykere. Den gamle er perfekt til våre store vintage-høyttalere, mens den nye tydeligvis gjør det meget bra i et moderne anlegg med mere kompakte høyttalere.

Og prisen er fortsatt usannsynlig lav, ca. 4.000 kr.

ftonnes
01-27-2008, 10:34
er det den som heter xdse kt88 som du anbefaler? evt fra hvilken selger?

Kjell B.
01-27-2008, 10:56

Ja den heter XDSE KT88 og har også betegnelsen XD-800MKIII på fronten.

De fleste har benyttet on9mart eller leshele i HongKong. God service, du har den på døren i løpet av en uke.

Bare gå inn her:
Tube Amp online shop - YAQIN, MHZS, XDSE, EL34, KT88, 300B, 845, 2A3, Valve, Amplifier, CD Player (http://hi-end.on9mart.com/)

Legatia
01-29-2008, 20:26
Er det andre her som klarer å tyde hva slags smårør som følger med på musikk englene deres?

I min sitter det GE 5814A double mica på 12AU7 inngangene, og GE 6201 triple mica(!) på 12AT7 inngangene.
Jeg fikk også med et ekstra 12AT7 rør (siden jeg er så snill :lol: ), det er ikke GE rør tror jeg. Det eneste leselige er 12AT7WA, og dette var også et triple mica rør. Men det låter betydelig dårligere enn GE røra.

Kjell B.
01-30-2008, 21:38

Det er sannsynligvis enten GE eller Sylvania, trolig GE (ser du rester av grønn skrift ?), men en mye nyere produksjon til militært bruk - ca. 1970-80. Disse nyere lyder mye mindre musikalsk enn de gamle 60-talls rørene.

berxter
01-30-2008, 22:41
I min var det
12AT7: Begge RCA , 1 stk "Command" og 1 stk JAN (begge vel egentlig JAN)
12AU7 var uleselige, grønt blekk. (Jeg syntes egentlig det så Sylvania-aktig ut.) Forresten ser innmaten mer ut som RCA 5814; "ladder plates", halo getter, 2-mica.

Bernt K

Legatia
01-31-2008, 00:01

Det er sannsynligvis enten GE eller Sylvania, trolig GE (ser du rester av grønn skrift ?), men en mye nyere produksjon til militært bruk - ca. 1970-80. Disse nyere lyder mye mindre musikalsk enn de gamle 60-talls rørene.

Jeg ser ingen rester annet enn 6201 nei, sikker en smule brukt;)

Paulsen
01-31-2008, 19:41
Heisan,

må bare legge inn en liten anbefaling av Music Angel XD-SE eller også kalt XD-845.
Et stk 845 rør i hver kanal som gir 20 kraftige watt og svært gode drive-egenskaper til store elementer.

Denne forsterkeren er i tillegg til KT-88 varianten et av de virkelige knallkjøpene fra HK for tiden.

( I tillegg til et par CD-spillere)

Mvh

Kjell B.
01-31-2008, 20:10
Heisan,

må bare legge inn en liten anbefaling av Music Angel XD-SE eller også kalt XD-845.
Et stk 845 rør i hver kanal som gir 20 kraftige watt og svært gode drive-egenskaper til store elementer.

Denne forsterkeren er i tillegg til KT-88 varianten et av de virkelige knallkjøpene fra HK for tiden.

Mvh

Ja enig - er man ute etter en single-ended forsterker (samme gruppe som 300B), så er dette også et utrolig røverkjøp. Disse kineserne bak Music Angel kan dette med musikk og at musikken skal svinge.

ftonnes
01-31-2008, 20:28
hva vil dere anbefale til mine vienna acoustic beethoven consert grand høytalere da? jeg er nybegynner på rør, men er nysgjerrig på å prøve noe nytt:)

Paulsen
01-31-2008, 20:45
Hei, er det de du har i avataren din, så har jeg en mistanke om at du trenger minst KT-88 varianten, helst 2.

Eller bytt høyttalere, det er en løsning de fleste av oss har vært innom.:-)

ftonnes
01-31-2008, 20:49
hehe, er de som står i avataren ja....
Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9! (http://www.stereofil.no/produkter/hoyttalere/vienna_beethoven_concert.html)

er ikke så veldig int i å kjøpe nye:)

beaver
01-31-2008, 20:51
Heisan,

Mvh

Hei igjen - betyr det at du har prøvd/hørt noen CD-spillere og har positivt inntrykk?
Fortell - fortell? :cool:

Hilsener fra Beaver

beaver
01-31-2008, 21:03

Hei igjen - Kjell B. Fikk idag fatt i 2 nye 12AT7 med betegnelse 6829.
Nydelig og klar fra øverst til nederst - og med trøkk.

Med hilsener Beaver:cool:

Legatia
01-31-2008, 21:09
hehe, er de som står i avataren ja....
Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9! (http://www.stereofil.no/produkter/hoyttalere/vienna_beethoven_concert.html)

er ikke så veldig int i å kjøpe nye:)

Har du mulighet for å fremskaffe impedansekurve og følsomhet på disse?:)

ftonnes
01-31-2008, 21:21
Har du mulighet for å fremskaffe impedansekurve og følsomhet på disse?:)

hjelper dette noe:

Frequency range: 28Hz–22kHz,
Sensitivity: 91dB/W/m.
Impedance: 4 ohms average.

Paulsen
01-31-2008, 21:27
Hei igjen - betyr det at du har prøvd/hørt noen CD-spillere og har positivt inntrykk?
Fortell - fortell? :cool:

Hilsener fra Beaver

Det må bli i en annen tråd, men MHZS er bra og billig ja.http://avforum.no/forum/images/icons/icon12.gif
Wink

Kjell B.
01-31-2008, 21:29
Hei igjen - Kjell B. Fikk idag fatt i 2 nye 12AT7 med betegnelse 6829.
Nydelig og klar fra øverst til nederst - og med trøkk.

Med hilsener Beaver:cool:

Ja det var interessant. Vet du noe om fabrikanten - GE ? Hvit eller grønn skrift ?

Det er jo en del NOS industri-rør som er høyere enn de vanlige 12AT7 små-rørene - det gjelder også 6829 - av disse har jeg testet E180CC (7062), men det var for mikrofonisk. Uten tvil kan man gjøre gode funn her, da prisene fortsatt er lave.

beaver
01-31-2008, 22:33
Ja det var interessant. Vet du noe om fabrikanten - GE ? Hvit eller grønn skrift ?

Det er jo en del NOS industri-rør som er høyere enn de vanlige 12AT7 små-rørene - det gjelder også 6829 - av disse har jeg testet E180CC (7062), men det var for mikrofonisk. Uten tvil kan man gjøre gode funn her, da prisene fortsatt er lave.

Ja, disse er litt høyere enn de vanlige - hvit skrift og det kan se ut
som det er GE-merket som står på disse. Hei så lenge.

hilsener Beaver :cool:

Kjell B.
01-31-2008, 22:35
Ja, disse er litt høyere enn de vanlige - hvit skrift og det kan se ut
som det er GE-merket som står på disse. Hei så lenge.

hilsener Beaver :cool:

Ja da tror jeg de er gode !
Må prøve noen selv.

hilsen Kjell B.

Legatia
01-31-2008, 22:47
hjelper dette noe:

Frequency range: 28Hz–22kHz,
Sensitivity: 91dB/W/m.
Impedance: 4 ohms average.

Rør er i utgangspunktet ikke glad i lave impedanser, og med 4 ohm gjennomsnitt tror jeg det vil fungere relativt dårlig desverre. Men det koster jo ikke allhverden å prøve;)

Kjell B.
02-01-2008, 21:28

Vi har nå en egen tråd om valg av rørtyper til Music Angel, se:
http://avforum.no/forum/receivere-forsterkere/66902-gode-sma-ror-music-angel-xd-800-kt88.html

Og effekt-rør kan godt diskuteres her - enten det gjelder Music Angel eller andre typer forsterkere:
http://avforum.no/forum/receivere-forsterkere/66927-test-av-moderne-effektror.html

ktm200
02-03-2008, 23:08

Vi har nå en egen tråd om valg av rørtyper til Music Angel, se:
http://avforum.no/forum/receivere-forsterkere/66902-gode-sma-ror-music-angel-xd-800-kt88.html

Og effekt-rør kan godt diskuteres her - enten det gjelder Music Angel eller andre typer forsterkere:
http://avforum.no/forum/receivere-forsterkere/66927-test-av-moderne-effektror.html

hei
hvordan trur du en slik rør forsterker spiller pået par klipsch rf-82? :confused:
mvh glenn

Thumper
02-04-2008, 10:08
hei
hvordan trur du en slik rør forsterker spiller pået par klipsch rf-82? :confused:
mvh glenn

Den spiller knall på RF-82! Jeg har en MA m/KT88 og hadde RF-82 på hjemlån en uke. Var en fin kombo, selvom jeg endte med å kjøpe et annet sett med Klipsch... Cornwall III --- Floorstanding Loudspeaker - Klipsch Heritage Series (http://www.klipsch.com/products/details/cornwall-iii.aspx)
MA'n hadde full kontroll på RF-82. Og spillte veldig bra oppover i frekvens. Spesielt i triode låt det vakkert! Mens pentode spillte med trøkk og liv! Live innspillinger ble serdeles bra i pentode.

defo
02-05-2008, 00:58
Hvilken er best av Bewitch 6550/KT88 (http://cgi.ebay.com/Bewitch-6550-KT88-Russian-Tube-Integrated-Amplifier_W0QQcmdZViewItemQQitemZ120175268721) og Music Angel KT88?

Høytalere er foresten Klipsch RF82 og musikken er metal! :D Vil iallefall ha noe som ikke spiller skarpt i toppen.

Og må man drive å surre med bias justering på noen av disse? :S

Kjell B.
02-05-2008, 10:15

Music Angel har den gode varme mellomtonen velkjent fra gamle dager, og så sjeldent å treffe på idag. Punchy slagkraftig bass og luftig diskant. Et rent kinesisk design.

Bewitch-modellen er et opprinnelig engelsk design og har den typiske mer analytiske moderne lyden, men skal i høyeste grad være en kompetent forsterker. Ikke så dynamisk og slagkraftig i bassen som Music Angel.

De to lyder forskjellig.

Dette ifølge tester og rapporter på forskjellige fora. Jeg har selv ikke hørt Bewitch.

defo
02-05-2008, 10:49

Music Angel har den gode varme mellomtonen velkjent fra gamle dager, og så sjeldent å treffe på idag. Punchy slagkraftig bass og luftig diskant. Et rent kinesisk design.

Bewitch-modellen er et opprinnelig engelsk design og har den typiske mer analytiske moderne lyden, men skal i høyeste grad være en kompetent forsterker. Ikke så dynamisk og slagkraftig i bassen som Music Angel.

De to lyder forskjellig.

Dette ifølge tester og rapporter på forskjellige fora. Jeg har selv ikke hørt Bewitch.

Takk for godt og utfyllende svar! :) Music Angel høres best ut for meg, men er dumt den bare finnes i sølv, matcher ikke resten av racket da. Noen formening om denne? Meng KT88 2007 (http://cgi.ebay.com.my/MENG-4-x-KT88-Russian-Tubes-Integrated-Amplifier-2007_W0QQitemZ310000517918QQihZ021QQcategoryZ3280Q QcmdZViewItem)

Thumper
02-05-2008, 11:20
Takk for godt og utfyllende svar! :) Music Angel høres best ut for meg, men er dumt den bare finnes i sølv, matcher ikke resten av racket da. Noen formening om denne? Meng KT88 2007 (http://cgi.ebay.com.my/MENG-4-x-KT88-Russian-Tubes-Integrated-Amplifier-2007_W0QQitemZ310000517918QQihZ021QQcategoryZ3280Q QcmdZViewItem)

MENG har visst ikke samme kvalitet og lyd som MA.

MA KT88 finnes også med svarte trafocover. På eBay sidene til on9mart varierer det om den står eller ikke...:roll:
Men på deres egen nettside står den hvertfall...
Music Angel "XDSE KT88" Hi-End Integrated Amplifier - KT88 Tube Amp @ on9mart.com (http://www.hi-end.on9mart.com/cart/Music%20Angel%20-%20XDSE%20KT88_bk.html)

Kjell B.
02-05-2008, 12:11

Styr unna Meng.
Det er en billig-serie, selv etter kinesisk målestokk.
Kan kanskje være OK på hytta o.lign.

Music Angel leveres vanligvis i sort og man kan jo nevne det spesielt ved bestillingen. Også der bildene er vist som silver.

Jeg har testet mange typer utgangsrør og har ikke justert bias en eneste gang hittil. Den virker veldig stabil. Man måler eventuelt spenningen mellom rør-pinne 8 (katode) og jord (gods) - der ligger en 10 ohms motstand internt - så 500 mV (0,5V) betyr 50 mA strøm. Bias-strømmen er ikke kritisk for lyden.

Når forsterkeren er brukt i årevis går strømmen noe ned i utgangsrørene - så det er ingen fare for overbelastning med for mye strøm over tid. Så kan man bytte rør eller justere opp (så må man justere ned igjen ved bytte).

Selv vil jeg bare bytte rør når strømmen er gått ned til f.eks. 30 mA - gidder ikke justere, og nye kinesiske KT88 er kjempebillige (se egen tråd). Men man bør sjekke strømmen av og til for å kontrollere at alt er i orden og at rørene parvis fungerer godt sammen.

defo
02-05-2008, 15:15

Styr unna Meng.
Det er en billig-serie, selv etter kinesisk målestokk.
Kan kanskje være OK på hytta o.lign.

Music Angel leveres vanligvis i sort og man kan jo nevne det spesielt ved bestillingen. Også der bildene er vist som silver.

Jeg har testet mange typer utgangsrør og har ikke justert bias en eneste gang hittil. Den virker veldig stabil. Man måler eventuelt spenningen mellom rør-pinne 8 (katode) og jord (gods) - der ligger en 10 ohms motstand internt - så 500 mV (0,5V) betyr 50 mA strøm. Bias-strømmen er ikke kritisk for lyden.

Når forsterkeren er brukt i årevis går strømmen noe ned i utgangsrørene - så det er ingen fare for overbelastning med for mye strøm over tid. Så kan man bytte rør eller justere opp (så må man justere ned igjen ved bytte).

Selv vil jeg bare bytte rør når strømmen er gått ned til f.eks. 30 mA - gidder ikke justere, og nye kinesiske KT88 er kjempebillige (se egen tråd). Men man bør sjekke strømmen av og til for å kontrollere at alt er i orden og at rørene parvis fungerer godt sammen.

Da styrer jeg unna Meng :) Finnes Music Angel i helt sort, eller bare sorte trafocovere?

Kjell B.
02-05-2008, 15:41

Bare sorte covere.

defo
02-08-2008, 09:31
Hvor høyt vil jeg kunne spille på mine Klipsch RF82 med MA KT88? Bruker rotel rb993 nå og når rundt 110db. Vil jeg kunne spille like høyt? :o

Kjell B.
02-08-2008, 12:13

Med en følsomhet på 98 dB så skulle 110 dB lett nås med MA. En annen sak er jo dessuten at rør spiller subjektivt høyere ved samme målbare lydtrykk.

Brillegeit
02-10-2008, 04:00
Hei!

Driver å snuser litt på denne xdse KT88-modellen, men det er noe jeg ikke helt finner ut av.

På sidene til leshele står det at denne har 2 input groups, noe også bildene viser. Han kaller dette for XD-SE series version 2, 2006-modified version, er dette da MkII?
Hos Tube Amp online shop står det at den har 3 input groups, men bildene viser bare 2.
Denne kalles XD-SE Series KT88 - 2006 Modified Version, hvilken versjon er dette?

Kan dere som har bestilt fra disse butikkene si hvor mange inputs det er på deres? Og eventuelt hvilken versjon dere har fått?

Takker på forhånd for svar! :)

- Bjørn

Kjell B.
02-10-2008, 12:38

Ja det er litt rotete markedsføring hos noen av leverandørene - de benytter til dels gamle bilder og spesifikasjoner, men det viser seg i praksis at alle får den samme modellen, nemlig den siste, XD-800 MKIII. Og denne i aller siste versjon.

Det er 3 stereo innganger, mens inngangsvelgeren har 4 posisjoner. Den siste, video, frakobler alle inngangene, forsterkeren står da fortsatt på (stand-by) mens man f.eks. ser på TV eller gjør noe annet. Praktisk synes jeg.

Husk at denne er usannsynlig billig, så får man akseptere litt billig markedsføring også. Men sevice'en er upåklagelig.

Legatia
02-10-2008, 13:07
Har det blitt utført noen test enda, med den nye mot den gamle?

Kjell B.
02-10-2008, 13:20

Ja, på side 2 i denne tråden.

Personlig liker jeg den gamle best. Det kommer snart en anvisning på å bygge den nye tilbake til den gamle, for de som ønsker det. Men tror ellers den nye versjonen vil passe mange.

Den nye er mer lettflytende ("smooth") i gjengivelsen - den gamle mer bass-punchy og detaljert. Til små høyttalere av vanlig god kvalitet tror jeg den nye er best. Men store full range-monitorer vil nok foretrekke den gamle.

Music Angel var den første rør effektforsterker jeg kunne tenke meg å benytte selv. Det jeg ellers har hørt av (til dels dyre) moderne rørforsterkere har ikke tiltalt meg - jeg har alltid vært tilhenger av rør som forforsterker (m/trafo-koblinger) og transistor i utgang. At den samtidig var blant de billigste var litt av en overraskelse. Det finnes ingen andre med slike komponenter internt som MA benytter seg av, uansett pris.

Legatia
02-10-2008, 14:57
Aaah, hvordan har jeg klart å unngå å lese det?..:oops:

Ja, en ombyggings"guide" kunne vært meget interessant. Det vil nok jeg benytte meg av, om ikke annet for å teste hvordan den eldre versjonen vil låte i forhold.

Er det store interne forandringer, eller bare noen smådeler som er byttet ut, som f.eks drosslene?

Kjell B.
02-10-2008, 15:22

Strømforsyningen til utgangsrørene jordes via en drossel på 0,5H i den gamle, mens det i den nye står 3 motstander på 240 ohm/2W i parallell, dvs. 80 ohm. Strømmen til utgangsrørene passerer altså dette systemet.

Den nye har også 2 drosselhus, men de er tomme, kun er motstandene loddet inn der drosselens to ledninger ble loddet tidligere.

Drosselen har DC-motstand 30 ohm, mens motstanden nevnt ovenfor er på 80 ohm. Drosselens AC-motstand varierer med frekvens (siden den er en drossel - spole) - og det gir noen interessante effekter i bass-området. Samtidig fjerner drosselen støy i høyfrekvensen.

Den gamle har helt klart mer tørr bass som også virker mere fremhevet.

Det er også noen andre mindre forskjeller.

Vi arbeider med et kit nå, kommer tilbake med anvisninger senere.

Legatia
02-10-2008, 15:32
Flott! Det høres ut som en oppgradering mine ører kan like.

Der kommer også av og til en type høyfrekvent lyd, som ser ut til å bli påvirket av strømnettet i huset - kanskje drosslene kan få tukt med det.

Per Thomas
02-10-2008, 16:07
høres ut som spennende greier dette her ja, hvordan vil det være å bruke noe slikt i hjemmekino sammenheng å la dem spille fra 80hz og oppover? Burde vel være knall skulle jeg tro.

Kjell B.
02-10-2008, 16:20
høres ut som spennende greier dette her ja, hvordan vil det være å bruke noe slikt i hjemmekino sammenheng å la dem spille fra 80hz og oppover? Burde vel være knall skulle jeg tro.

Absolutt - Music Angel + subwoofer burde være perfekt.

Per Thomas
02-10-2008, 16:38
vil det være noen potensielle problemer å bruke en denon receiver som forforsterker, vil det skape støy eller andre artifakter i samspill med MA?

Kjell B.
02-10-2008, 17:36

Skulle være helt uproblematisk, og MA har egen nivå-kontroll.

Per Thomas
02-10-2008, 19:40
supert å høre, da må det bli et par sånne på meg i nærmeste framtid. takker for kjappe og konsise svar:-)

Brillegeit
02-10-2008, 20:08

Ja det er litt rotete markedsføring hos noen av leverandørene - de benytter til dels gamle bilder og spesifikasjoner, men det viser seg i praksis at alle får den samme modellen, nemlig den siste, XD-800 MKIII. Og denne i aller siste versjon.

Det er 3 stereo innganger, mens inngangsvelgeren har 4 posisjoner. Den siste, video, frakobler alle inngangene, forsterkeren står da fortsatt på (stand-by) mens man f.eks. ser på TV eller gjør noe annet. Praktisk synes jeg.

Husk at denne er usannsynlig billig, så får man akseptere litt billig markedsføring også. Men sevice'en er upåklagelig.

Takker for den!! :mrgreen:
Da blir det nok en slik på meg også om en ukes tid! :-D

På sidene til "Tube Amp online shop" står denne nå til 319GBP+Free shipping! Er det noen som har benyttet seg av dette tilbudet? Får man virkelig forsterker+frakt for totalt 319GBP?, ingen ekstrakostnader? Bortsett fra det "A/S Norge" skal ha da...

- Bjørn

Anders_1
02-10-2008, 20:12

Vi arbeider med et kit nå, kommer tilbake med anvisninger senere.

Dette høres supert ut, må bare melde at det er enda en XDSE på tur til Tromsø as we speak :mrgreen:

alfaekko
02-10-2008, 22:09
Nu venter jeg også spændt. Jeg vandt en ebay-auktion her til aften hos leshele og fik en Músic Angel KT88 for 219£ inklusiv fragt:mrgreen:

Det er umuligt at vente!!!!!!!!!!!!

Anders

Brillegeit
02-10-2008, 22:58
Nu venter jeg også spændt. Jeg vandt en ebay-auktion her til aften hos leshele og fik en Músic Angel KT88 for 219£ inklusiv fragt:mrgreen:

Det er umuligt at vente!!!!!!!!!!!!

Anders

Hehe, jeg satt å kikket på denne auksjonen i det den gikk ut.. :mrgreen:
Du fikk deg en svinbillig amp der! Grattis!!

- Bjørn

Per Thomas
02-11-2008, 13:26
Lurer på om denne forsterkeren også finnes som monoblokker, hadde vært veldig praktisk for min del. noen som vet?

Legatia
02-11-2008, 13:48
Nei, det finnes nok ikke.

Brillegeit
02-11-2008, 16:10
Lurer på om denne forsterkeren også finnes som monoblokker, hadde vært veldig praktisk for min del. noen som vet?

Akkurat Music-Angel finnes nok ikke i monoblokk, men hos Tube Amp online shop (http://www.hi-end.on9mart.com/) har de monoblokker basert på KT88, 300B og EL34. :) Vet dog ikke kvaliteten på disse, kanskje noen andre som har prøvd noen av dem?

- Bjørn

Kjell B.
02-11-2008, 16:23

Vil tro Music Angel kan ombygges til monoblokker ved å brokoble forsterkerne - man fasevender signalet på den ene inngangen (L eller R) og kobler så høyttaleren til begge røde terminaler (4 eller 8 ohm), mens de to sorte forbindes med en kabel.

Fasevending kan enkelt gjøres med 2x2 IC'er eller 2x2 trafoer (audio-transformatorer) - i siste tilfelle trengs ikke strømforsyning.

De to IC'er til hver forsterker: den ene kobles inverterende, den andre ikke-inverterende (- resp. + inngang).
De to trafoer til hver forsterker: ta ut signalet i motfase i den ene.

Noen får kanskje prøve ?

Kjell B.
02-11-2008, 18:25

Bridging adapter, se link:

Bridging Adapter For Power Amps (http://sound.westhost.com/project14.htm)

Og her, hvis forforsterkeren har balanserte utganger - da trengs ingen adapter:
http://www.proceedaudio.com/manuals/bridgemanual.pdf

Her er et eksempel på en ferdig bridging unit med transformator (= beste løsning):
http://www.directproaudio.com/images/products/tx-afc1m.pdf

XLR-utgangen er balansert, dvs, inneholder to signaler i motfase, ferdig til bruk på forsterkeren.

Noen trafoer til selvbygg:
http://www.sowter.co.uk/pdf/3575.pdf
http://www.sowter.co.uk/pdf/3603.pdf
http://www.lundahl.se/pdfs/datash/1592.pdf
http://www.lundahl.se/pdfs/datash/1690.pdf
Balanserte utganger, trenger derfor kun en pr. forsterker.

De neste kan omkobles til flere signalnivåer - f.eks. senke signalet 4 ganger (4:1), i såfall kan volumkontrollen (og inngangsvelgeren) i Music Angel kobles ut - den bygges om til ren power amp.
http://www.lundahl.se/pdfs/datash/1674.pdf
http://www.lundahl.se/pdfs/datash/1676.pdf
(for å senke signalet, bytt inngang til utgang på skjemaet)
Man kan la volumkontrollen være på plass, men den skrus da helt opp - trafoen gir lav impedans inn på første rør og senker derfor sus/støy-nivået.

Nederst ser vi et skjema med IC'er.

Kong Arne
02-12-2008, 10:19
Hei

Jeg har ikke balansert utgang på forforsterkeren min

hvilken trafo(er) vil du anbefale meg å bruke til prosjektet?

Mvh
AOS

Kong Arne
02-12-2008, 10:24
Titt igjen

er det denne til ic løsningen?:

Varenavn TL072CD

Betegnelse Dual Bi-FET operational ampl. SMD

var også en som het TL072CP.....

mvh
AOS

Kjell B.
02-12-2008, 12:31

IC'er kommer i forskjellige innpakninger/form - CP er OK til hobbybruk.

Og så må du jo bygge en strømforsyning - er ganske enkelt med moderne integrerte spenningsregulatorer.

Kjell B.
02-12-2008, 15:23
Hei

Jeg har ikke balansert utgang på forforsterkeren min

hvilken trafo(er) vil du anbefale meg å bruke til prosjektet?

Mvh
AOS

Avhenger av elektronikk-kunnskaper og hva man vil betale. Se ovenfor.
Trafoer koster lett 300-400 kr eller mer pr. stk. Jo større og tyngre dess bedre.

Kan man ikke tilstrekkelig elektronikk må man kjøpe en ferdig - slike bokser inneholdende en trafo for å omforme et signal fra ubalansert til balansert finnes det massevis av idag. Også m/IC'er. Ferdig blir det jo dyrere hvis man skal ha kvalitet.

En ferdig boks er typisk utstyrt med XLR-kontakt i utgangen. Så må man bare i tillegg få en spesialkabel fra boksen til forsterkeren - denne skal gjerne ha XLR-kontakt i ene ende og to phono-kontakter i andre (til L og R på forsterkeren).

Kjell B.
02-12-2008, 21:09

Da er brokobling testet.

Tok meg 10 minutter å lodde ferdig en Lundahl LL1676 trafo i 4:1-konfigurasjon med balansert utgang og to kabler ut.

Full suksess !!! Både i triode og pentode-kobling.

Music Angel orker mye mer i bass-regionen med denne koblingen. Og trafoene matcher rør-lyden flott - mere organisk sammenheng - musikkens positive detaljer og stemmer blir enda mer fremtredende.

Anbefaler å benytte 4 ohms-utgangene på forsterkeren og koble til kun 8 ohms høyttalere.

Husk for all del å koble sammen de to sorte høyttaler-utgangene (- eller 0) med en tykk kabel - ellers går den i selvsving med et hyl.

Legatia
02-12-2008, 22:15
Dette ser jammen meg spennende ut!

Får du plass til denne ekstra trafoen inni chassiet noen vei, eller må du bygge nytt for å få plass til noe slikt?

Spørs om ikke man må handle seg en MA til og bygge om litt:lol:

Kjell B.
02-12-2008, 22:32
Dette ser jammen meg spennende ut!

Får du plass til denne ekstra trafoen inni chassiet noen vei, eller må du bygge nytt for å få plass til noe slikt?

Spørs om ikke man må handle seg en MA til og bygge om litt:lol:

Ja, disse Lundahl er rel. små og godt skjermet, så de går fint under chassis.
Mao lett å bygge om Music Angel til monoblokker. Jeg skal vise en skisse senere under DIY.
(Edit: Se link http://avforum.no/forum/diy-do-yourself/67520-brokobling-av-rorforsterker-music-angel.html#post842717)

Vær ellers klar over at man kan trimme lyden i stor grad ved valg av trafo - det finnes massevis å velge i. Omtrent som å velge pickup til de gode gamle platespillerne.

Legatia
02-12-2008, 22:44
Ja, jeg sitter å lurer på om jeg skal kjøpe meg et fjernkontroll-kit og bygge inn også. Spørs om ikke det begynner å bli litt fullt der etterhvert da..

Kong Arne
02-13-2008, 08:58
Hei

Dette var jo kjempe flott!

Du er dyktig!!!!

Jeg har bestilt meg div ic'er jeg da... men skjønner det er jo enklere med trafo og kanskje lyden blir bedrfe med trafo..
du tar ut begge signalene av den ene trafoen? så trenger en til hver forsterker...
Vet du hvor de er å få kjøpt, de selger vel ikke til sluttbruker de gutta der?

koblet du forbi inngangen?(med volumet)

Dette blir spennende... bestiller meg en MA til i dag... :)

har laget en tegning på ic krets, er den riktig? (skal ikke lage bål :)

Takk for hjelp!!

http://64.136.25.164/937464_m.JPG

http://64.136.25.164/937473_m.JPG

http://64.136.25.164/937479_m.JPG

http://64.136.25.164/937477_m.JPG

Kjell B.
02-13-2008, 11:31

Se vedlagte bilde.
Dette er for den ene stereo-forsterkeren som nå skal bli et kraftig mono-trinn.

Den andre kretsen skal være helt identisk.

Hvis du betrakter den ene stereoforsterkeren, for å gjøre den om til mono brokobling så sender du inn et monosignal til IC'ene (f.eks. venstre kanal). Deretter tar du ut to signaler, + og -. I tillegg har du jord.

Du kobler til to kabler, den ene til + og jord. Den andre til - og jord. - betyr her det samme som +, bare er signalet i motfase. Disse to kablene sender du inn på venstre og høyre kanal i stereoforsterkeren. Nå får høyre effektkanal samme signal i motfase i forhold til venstre effektkanal. Når nå høyttaleren kobles til begge røde utganger (4 ohm) er brokoblingen ferdig for den ene kanalen fra forforsterkeren.

Deretter tar du den andre kanalen fra forforsterkeren (f.eks. høyre kanal) og bruker eksakt samme krets til å brokoble neste stereoforsterker til mono effekttrinn.

Du trenger altså to stereoforsterkere, f.eks. to Music Angel KT88 til dette.

Feilen hos deg var at du hadde tegnet to forskjellige IC-skjemaer, kun det øverste skal brukes. Det andre vil ikke fungere. Det virker sikkert forvirrende med disse betegnelsen +, - og jord, da de brukes litt om hverandre i forskjellige sammenhenger. Noen ganger er jo jord det samme som -, men ikke her.

Men som du sier, trafoer er enklere og ofte bedre.

Hvis du benytter trafoer i konfigurasjon 4:1 (skal vise skjema under DIY) kan du ihvertfall koble ut volum-kontrollen, og den lave trafo-impedansen vil senke sus/støy-nivået. 4:1 betyr at signalet senkes 4 ganger.

Volum-kontrollen står foran elektronikken i MA KT88 slik som i mange andre lignende forsterkere. Skrus volum opp på max blir det i prinsippet det samme som å fjerne volum - inngangen har nå direkte kontakt med første rørs gitter. En 4:1 trafo koblet eksternt på inngangen vil så senke volumet til passende nivå, men til forskjell fra volum-potensiometeret, så gir altså trafoen mye lavere impedans og derfor lavere susnivå.

Trafokobling kan derfor også anbefales der man bare ønsker å beholde forsterkeren som stereo power amp (uten brokobling).

Brokobling med trafo er vist her under DIY:
http://avforum.no/forum/diy-do-yourself/67520-brokobling-av-rorforsterker-music-angel.html#post842717

Per Thomas
02-13-2008, 12:41
Eneste rør erfaringen jeg har er en 300b basert 2x9watt (audionote tror jeg var merket) brukte denne på noen magnepan høytalere å savner enda lyden av dette oppsettet.

Vil MA kunne gi meg tilbake noe av magikken til tross for at jeg nå har gått over til horn (klipsh rf82)

Forøvrig istedenfor å bygge om til monoblokker så kunne man kanksje å brukt hver forsterker på hver sin høytaler å BI ampet? Blir kanskje ikke helt det samme dog.

Takker for en meget informativ tråd Kjell B.

Kjell B.
02-13-2008, 13:24

ja vi har sammenlignet MA med en SE 300B, og eieren av sistnevnte foretrakk MA pga beslektet mellomtone pluss mye bedre kvikkhet i bass-området. MA anvendes av Klipsch-eiere, og det skal visst fungere veldig bra.

Helt som 300B blir det jo ikke hvis du hadde de berømte Western Electric 300B, men samme grad av lettflytende lyd ja. Og like bra tror jeg hvis det var en annen moderne kopi av 300B. Men da kreves at du spanderer bedre små-rør på MA.

Anbefaler brokobling fremfor biamping, ihvertfall hvis høy effekt er et behov.

Kong Arne
02-13-2008, 15:14
Takker

da forstod jeg ic kobling.. ENDELIG :) misforsto litt...

Men har sendt bud på slik trafo du brukte... :)

et annet spørsmål... jeg skal bruke høytalere med bi-wire

de er jo på 8 ohn pr inngang og paralell kobles jo ned til 4ohm (normalt)

da blir jo det litt lite ohm.... vil jeg kunne svi den av?

eller så kan jeg jo serie koble høytaleren til 16ohm
og bruke de 2 8ohm utgangene på MA? :confused:

Mvh
AOS

Kjell B.
02-13-2008, 15:53
Takker

da forstod jeg ic kobling.. ENDELIG :) misforsto litt...

Men har sendt bud på slik trafo du brukte... :)

et annet spørsmål... jeg skal bruke høytalere med bi-wire

de er jo på 8 ohn pr inngang og paralell kobles jo ned til 4ohm (normalt)

da blir jo det litt lite ohm.... vil jeg kunne svi den av?

eller så kan jeg jo serie koble høytaleren til 16ohm
og bruke de 2 8ohm utgangene på MA? :confused:

Mvh
AOS

Biwiring vil si at du benytter det samme delefilteret som før, men med forskjellige kabler til de to atskilte delefilter-delene. Høyttaler-belastningen blir da fortsatt på 8 ohm.

Vi snakker da om et høyttalerkabinett med flere enheter som forsynes fra flere delefilter-seksjoner inne i det ene kabinettet.

Kong Arne
02-13-2008, 17:59
UPS

Jeg har nok trodd jeg var smart her....

der er 8 ohm uansett om de er koblet sammen altså...

Lærer mye av deg... tusen takk.....

(jeg får vel gjøre et lite flytt på + ledningen bak på shanlingene mine, passe på at ingen ser meg .. :mrgreen: )

Per Thomas
02-13-2008, 21:56
ja ja ... da var det min tur. klarte ikke holde meg lenger. vant nettopp en auksjon på ebay på denne musikk engelen.

nå er det bare å vente:-(

Thumper
02-13-2008, 22:03
ja ja ... da var det min tur. klarte ikke holde meg lenger. vant nettopp en auksjon på ebay på denne musikk engelen.

nå er det bare å vente:-(

Og med Klipsch RF-82 er det bare å begynne og glede seg enda mer! Det er en knall match! Av de ht jeg har prøvd MA på er det en av de beste matchene!
Jeg har forøvrig byttet smårørene på min MA. Bruker Phillips Miniwatt ECC81, 1947 produksjon, D-getter halo og RCA ClearTop 12AU7A 1960's Side-getter halo. Anbefales!

Per Thomas
02-13-2008, 22:27
akkurat, høres jo meget bra ut. Gleder meg så absolutt. Den oppgraderingen du har gjort av de små rørene, hvor mye vil noe slikt koste sånn røfflig?

Legatia
02-13-2008, 22:31
Det havner vel på rundt 500-1000 kroner, ihvertfall rundt det jeg har betalt for mine:)

Thumper
02-13-2008, 22:52
Det havner vel på rundt 500-1000 kroner, ihvertfall rundt det jeg har betalt for mine:)

Tja... Kom nok på litt mer hos meg... Bare Phillipsene koster jo 4-500kr pr stk. Kjøpt hos Motron. Ikke så lett å få tak i 1947årgangen lenger...
RCA Cleartop'ene kom vel på ca 600 for to inkl frakt...
Men de er verdt hver krone:-D

Legatia
02-13-2008, 23:14
Riktig, jeg har ikke samme rør som deg heller.
Jeg har Siemens E81CC triple mica double getter support som 12AT7, og GE 5814WA triple mica som 12AU7.
Så har jeg bestillt fra statene og taiwan, kanskje litt billigere da:)

Men rør-diskusjon kan vi jo ta i rør-tråden til music angel.

HT
02-14-2008, 21:57
Steike, her skjer det ting, monoblokk design og greier!
Hr lenge vurdert en til MA, men vil helst ha lik farge, deksel i sølv,
får sende en mail til selgeren og høre.

Mener å ha lest at det var snakk at noen ville kjøpe inn endel
av disse, direkte fra fabrikken? Noen som vet noe om det?

Kjell B.
02-14-2008, 22:48
Ja, en ombyggings"guide" kunne vært meget interessant. Det vil nok jeg benytte meg av, om ikke annet for å teste hvordan den eldre versjonen vil låte i forhold.

Er det store interne forandringer, eller bare noen smådeler som er byttet ut, som f.eks drosslene?

Her er ombyggings-guide til gamle type på plass:

http://avforum.no/forum/diy-do-yourself/67587-drosler-tilbake-music-angel.html

Faktisk kan det virke som om den nye versjonen nå blir enda bedre enn den opprinnelige MKIII-versjonen, da kondensator-kapasiteten er økt i den siste.

Denne endringen: montere inn 2 stk. drosler i strømforsyningen er så enkelt at alle kan klare det. Se bildene i guiden. Lydmessig er forbedringen stor: mere fysisk bass - mere åpen mellomtone, luftigere diskant. Vil påstå at Music Angel nå slår det meste av rør-utstyr på markedet, uansett pris. Og vil man ha mer, er det bare å brokoble, der har vi også en guide:

http://avforum.no/forum/diy-do-yourself/67520-brokobling-av-rorforsterker-music-angel.html

defo
02-15-2008, 01:45
Hva er forskjellen på Music Curve KT88 og Music Angel KT88? (de har klare utseendemessige forskjeller, men hva med lyden?)

Kjell B.
02-15-2008, 01:57

Music Curve anvender flere rør, inkl. likeretter-rør - dette innfører en ekstra kompleksitet som nok vil gå noe ut over (bass-)dynamikken - men kan gi en mer detaljert mellomtone.

Vanlige solid state-likerettere er ofte bedre til utgangsrør - det gir bedre punch og drive i bass-området. Mens rør-likeretter kan foretrekkes til de små rørene foran. Mistenker en del av disse overlessede rørforsterkerne (overlesset med rør) for å være litt marketing gimmick. Man bør heller jobbe med de rørene som trengs, og gi dem mest mulig optimale arbeidsforhold.

Men kanskje likevel ..... Music Curve kan jo se ut som om den er utviklet av de samme folkene som Music Angel - men kravet vil uansett være at den inneholder de samme gode komponentene vi finner i Music Angel - jeg er blitt lovet et bilde av innsiden fra HongKong, men enn sålenge har jeg ikke sett det.

Skal innrømme at om jeg selv skulle prøve noe annet enn MA, så ville Music Curve være aktuelt.

Men så fant jeg bilder på følgende site:
Hefei Xiang Sheng Electron Co.,Ltd (http://www.xshn.com/office/cpshow.asp?id=384)

Det anføres i spesifikasjonene at det benyttes (utelukkende) metallfilm-motstander - og kun slike kunne sees på de noe uklare bildene der. Så jeg utelukker derfor sålangt denne - ikke interessant. Samme type komponenter som i all moderne high-end, som det etter min mening går 13 av på dusinet. Så Music Angel er spesiell - meget spesiell.

defo
02-15-2008, 23:03
Hva med Ming Da MC805-AA (http://www.meixingaudio.com/ENGLISH/products/mc805-aa.htm) eller MC34-AB (http://www.meixingaudio.com/ENGLISH/products/MC34-pp.htm), hvordan er disse i forhold til Music Angel?

Jeg bare undersøker alle alternativer før jeg bestiller noe :p hehe

Kjell B.
02-15-2008, 23:30

Ha-ha, skjønner problemstillingene. Vel, min mening er som følger:

Music Angel er spesiell pga et fornuftig klassisk design (de anvendte kretsløsningene) og meget vellydende komponenter inni.

De andre kinesiske forsterkerne jeg har sett og til dels hørt benytter alle ensidig moderne "computer-komponenter" og får derfor en mer typisk transistor-lignende lyd. Det gjelder også vestlige design produsert i Kina.

Vil du ha en lyd som på en måte ligger et sted mellom en gammel rørradio og moderne high-end så er svaret Music Angel. Etter min mening det beste fra både gamle lyd-idealer og moderne lyd.

Ellers (andre fabrikater) er alternativet den moderne analytiske gjengivelsen. Som markedsføres som klar og med detaljert (klinisk ?) topp.

Music Angel er dynamisk og med skikkelig slagkraftig bass - på det området er den i toppskiktet. Prisen er bare helt usannsynlig, men de sparer jo noe på den mekaniske og kosmetiske ytre utførelsen. Andre fabrikater virker mer imponerende utseendemessig.

Your choice.

Kong Arne
02-16-2008, 00:34
Må bare si meg enig i dette ang. lyd....(med Kjell)

sitter i dette øyeblikk å bytter mellon Shanling sp-80, Mcintosh 275 oh Music Angel....

det er faktisk ganske stor forskjell i lyd... eneste jeg kunne tenke meg er en anelse mer luftig/klar topp, men nå bruker jeg MA med orginale/medfølgende små rør da jeg ikke har fått de nye(gamle) enda....

nesten litt sprøtt, da man kan kjøpe ca 8 stk Music Angel for en Mcintosh..

Men her får man virkelig mye for pengene !!!!

jeg får fortsette testen :) skål......

AOS

utrlolig god lyd!!!!

Ha-ha, skjønner problemstillingene. Vel, min mening er som følger:

Music Angel er spesiell pga et fornuftig klassisk design (de anvendte kretsløsningene) og meget vellydende komponenter inni.

De andre kinesiske forsterkerne jeg har sett og til dels hørt benytter alle ensidig moderne "computer-komponenter" og får derfor en mer typisk transistor-lignende lyd. Det gjelder også vestlige design produsert i Kina.

Vil du ha en lyd som på en måte ligger et sted mellom en gammel rørradio og moderne high-end så er svaret Music Angel. Etter min mening det beste fra både gamle lyd-idealer og moderne lyd.

Ellers (andre fabrikater) er alternativet den moderne analytiske gjengivelsen. Som markedsføres som klar og med detaljert (klinisk ?) topp.

Music Angel er dynamisk og med skikkelig slagkraftig bass - på det området er den i toppskiktet. Prisen er bare helt usannsynlig, men de sparer jo noe på den mekaniske og kosmetiske ytre utførelsen. Andre fabrikater virker mer imponerende utseendemessig.

Your choice.

Ideal
02-16-2008, 05:16
Her er ombyggings-guide til gamle type på plass:

http://avforum.no/forum/diy-do-yourself/67587-drosler-tilbake-music-angel.html

Faktisk kan det virke som om den nye versjonen nå blir enda bedre enn den opprinnelige MKIII-versjonen, da kondensator-kapasiteten er økt i den siste.

Denne endringen: montere inn 2 stk. drosler i strømforsyningen er så enkelt at alle kan klare det. Se bildene i guiden. Lydmessig er forbedringen stor: mere fysisk bass - mere åpen mellomtone, luftigere diskant. Vil påstå at Music Angel nå slår det meste av rør-utstyr på markedet, uansett pris. Og vil man ha mer, er det bare å brokoble, der har vi også en guide:

http://avforum.no/forum/diy-do-yourself/67520-brokobling-av-rorforsterker-music-angel.html

Slett ikke værst :)

Kjell B.
02-16-2008, 10:40
Må bare si meg enig i dette ang. lyd....(med Kjell)

sitter i dette øyeblikk å bytter mellon Shanling sp-80, Mcintosh 275 oh Music Angel....

det er faktisk ganske stor forskjell i lyd... eneste jeg kunne tenke meg er en anelse mer luftig/klar topp, men nå bruker jeg MA med orginale/medfølgende små rør da jeg ikke har fått de nye(gamle) enda....

nesten litt sprøtt, da man kan kjøpe ca 8 stk Music Angel for en Mcintosh..

Men her får man virkelig mye for pengene !!!!

jeg får fortsette testen :) skål......

AOS

utrlolig god lyd!!!!

Gratulerer !

Ja min egen opplevelse av Music Angel er at den er den beste UANSETT PRIS !!!! Prisen her er ikke interessant. Disse kineserne har sporet opp de beste komponentene fra 60-tallet og blandet dem med moderne til en optimalt lydende konstruksjon. INGEN ANDRE fabrikater uansett pris gjør noe sånt som dette.

Trolig har Kina store lagre av egne NOS-komponenter (kanskje produserer de slike også fortsatt ?), som de så kan blande med moderne - men kun Music Angel utnytter dette. Derved unngås helt den typiske tynne sterile moderne lyden. Våre egne utviklingsingeniører og hifi-journalister fatter ikke et dugg av dette.

NOS-komponenter er mer arbeidskrevende å benytte, da hver enkelt motstand f.eks. må måles og sjekkes for korrekt verdi (gamle karbontyper kan av og til drive i verdi). Så er det lettere å smekke inn moderne metallfilm computer-komponenter. Selv om de lyder pyton.

Med de medfølgende rørene blir diskanten ikke så spiss (klar) og luftig som jeg vil ha den. Dette rettes 100% ved å sette inn de anbefalte små-rørene, se egen tråd:

I denne smårørs-tråden kan dere diskutere egne erfaringer med rør-typer.
Vellydende NOS-rør kan kjøpes billig som brukte (f.eks. eBay), så kan man prøve først, og så anskaffe dyre ubrukte NOS-rør senere.

Klarer du å se om det var noen black plate-rør med din ? Altså små-rør med svarte anode-plater istedenfor normalt grå.

Kong Arne
02-16-2008, 17:33
Titt

alle rørene er grå...

ser det er "tilbud på den sølv versjonen av denne forsterkeren....
regner med at den er 100% lik bortsett fra fargen?

jeg skal bygge de om likevel så fargen er jo ikke nøye....

neste gang jeg er i bangkok så vurderer jeg en brå tur til hongkong :-D

AOS

Kjell B.
02-16-2008, 17:41
alle rørene er grå...

ser det er "tilbud på den sølv versjonen av denne forsterkeren....
regner med at den er 100% lik bortsett fra fargen?

Ja da er det gode rør du har fått med - men som sagt, spanderer du kombinasjon 1 eller 2 i smårørs-tråden blir topp-registeret enda flere klasser bedre. Slik den er nå passer den relativt rimelige høyttalere med typisk moderne skarp topp. Med mer balanserte høyttalere får man mye ut av rørbytte.

Sølv er samme forsterker.

G ok
02-17-2008, 16:53
Da er denne bestillt til et par arbeidsledige klipsch epic.
Gleder meg!

HT
02-17-2008, 20:16
Hvor er det tilbud på sølv versjonen ?
Mulig jeg kjøper en til..

Seansmiller
02-17-2008, 20:27
Det er on9mart som har tilbud på den sølvfarvede udgave af MA XD-800MKIII. (http://hi-end.on9mart.com/blog/whats_new/archives/cat_monthlysaleitem.html)

Men ellers er der jo stadigvæk Leshele's eBay auktioner med skiftesvist den sorte og sølvfarvede version.

ftonnes
02-17-2008, 20:36
hva blir frakten på? er det sånn som det står der at det er 319 gbp inkl shipping? hvor lang tid tar det? noen som har erfaring med det?

Seansmiller
02-17-2008, 20:46
Jeg har ikke selv købt min MA gennem on9mart's website, men deres priser skulle være inkl. airmail forsendelse. Men send hellere en email til dem for en sikkerheds skyld.

Jeg fik i stedet min igennem en af Leshele's ebay auktioner, en del billigere end on9mart's tilbudspris. Men priserne på eBay er vist gået lidt amok her på det sidste.

Det er vist gået op for rigtigt mange hvor godt denne forstærker lyder. :)

ftonnes
02-17-2008, 20:52
hvor mye betalte du hos Leshele's da? for forsterkeren? og i frakt?

Seansmiller
02-17-2008, 21:03
Jeg vandt min MA (med sorte transformer covers) til bare £2 over mindstebuddet! :-D
Så jeg betalte helt nøjagtigt 2412,- Danske Kr. hvilket svarer til omkring 2560,- Norske Kr. inkl. luftpost og forsikring.

Kong Arne
02-18-2008, 18:27
Hei

er dette en KT88 Music Angel???
Har ikke sett noen til under 3850kr ink porto......

hvem selger er dette???

ftonnes
02-18-2008, 20:42
hva tror folket om å koble music angel til et par stativ høytalere fra vienna acoustics som heter hayden grand?
specs er:

Impedance: 4 ohms
Frequency Response: 42Hz - 20kHz
Sensitivity: 89dB

tror dere at det vil bli bra?

Seansmiller
02-18-2008, 22:06
Hei

er dette en KT88 Music Angel???
Har ikke sett noen til under 3850kr ink porto......

hvem selger er dette???

Ja min Music Angel er en XD-800MKIII med KT88 rør. :)

Tjek denne eBay auktion: XDSE KT88 (http://cgi.ebay.com/XDSE-KT88-x4-Class-A-Stereo-Integrated-Tube-Amp-svbk-NR_W0QQitemZ280200945297QQihZ018QQcategoryZ3280QQc mdZViewItem)

Jeg købte/vandt min MA samme sted for blot £72,- i sidste måned. Leshele's (eBay sælgeren) startpriser var på det tidspunkt på £70,-

Samme sælger sætter hele tiden nye MA KT88 forstærkere til salg. Så det er et spørgsmål om at ramme en auktion hvor der ikke er så mange som byder. Men som sagt så synes jeg at priserne/interessen er eksploderet her på det sidste. Men det måtte vel ske før eller siden?

ftonnes
02-18-2008, 22:12
det er vel mk2 versjonen?

Seansmiller
02-18-2008, 22:17
Hvis det er den i auktionen du mener, så er den magen til min. Og på den står der MKIII som er den nyeste model.
EDIT: Leshele har bare ikke fået opdateret billederne i auktionerne.
Det er den med de tomme drosel covers. Men det er der jo råd for, takket være Kjell B. :)

Kong Arne
02-19-2008, 08:42
Hei

Så det ikke var mange kr å spare på den forrige auksjonen, og den neste er det alt 2 bud på , så jeg bestilte en rett fra nettside i hongkong ,3851kr
den er sort som jeg har og stod: 2006 Modified Version

Da er det bare og vente :), prøve å få tak i noen trafoer fra Lundhal så lenge :)

Kjell B.
02-19-2008, 16:26
hva tror folket om å koble music angel til et par stativ høytalere fra vienna acoustics som heter hayden grand?
specs er:

Impedance: 4 ohms
Frequency Response: 42Hz - 20kHz
Sensitivity: 89dB

tror dere at det vil bli bra?

Det burde gå helt fint.

Kjell B.
02-19-2008, 16:36

Noen råd på veien til de nybakte rør-eiere når man har pakket ut og skal starte opp:

Hvis du er uvant med rør, pass på med de store utgangsrørene - første gang du stikker de nedi soklene (de er pakket separat og merket), sjekk styreprofilen i bunnen av røret, at det står rett, lirk og vend forsiktig, slik at alle 8 pinnene glir pent ned i de 8 kontakt-hylsene. Når du kjenner at røret sitter i rett posisjon, bruker du kraft og presser det helt ned i sokkelen. Dette da de tynne hylsene kan skades hvis røret ikke sitter riktig.

Utgangsrørene som følger med er av høy kvalitet (Shuguang KT88 ). De små-rørene som er med, er sannsynligvis noen billige (men gode !) USA NOS-rør - de gir en varm lyd, men man kan oppnå bedre klarhet og detaljering ved å bytte til andre typer NOS-rør (særlig 12AT7 = ECC81). Jeg anbefaler at det ene røret (gjerne 12AU7 = ECC82) er en klassisk USA-type, mens det andre kan være europeisk NOS. Se egen tråd om små-rør.

Nyproduksjon fra Russland, Kina, m.m. kan sikkert også fungere bra (et av de to rørene). Dere nye rør-folk bør låne rør fra hverandre og teste hva som er best.

Det 12AU7 som følger med, er typisk enten et vanlig GE 5814A eller GE 5814A triple mica (3-mica), dvs. med tre mica-plater som støtte for anodekomplekset (sees lett). Typen med 3 mica er et av de beste audio-rør overhodet - og det er et NOS-rør som fortsatt kan skaffes til hyggelig pris. Begge de nevnte her er vanlig "grey plate". Mens 12AT7-røret typisk kan være et Sylvania "black plate" - det lyder meget behagelig, men mange vil ønske mer sting og definisjon i diskanten, da må man unngå "black plate"-rør. Mange har fått et GE 12AT7 grey plate - det lyder bedre.

Soklene til små-rørene inneholder 9 kontakt-hylser som passer til de 9 pinnene på hvert rør. Hvis man eksperimenterer mye med å bytte rør kan det anbefales å stramme hylsene ved å bøye dem litt sammen med en miniatyr-skrutrekker - så sikres god kontakt. Siden små-rørene som følger med er brukte rør (NOS-rør ville ellers bli for dyre) kan det anbefales å trekke dem opp og ned et par tre ganger i hver sokkel for å sikre maksimal kontakt (man sliper av støv/belegg).

De to forsterkerne jeg har prøvd grundig (den ene er min egen), er i daglig bruk og har ikke hatt noe behov for bias-justering så langt. De virker meget solide og driftssikre. Med tiden kan det være aktuelt - man tar av bunndekselet og justerer på fire små blå presisjons-potentiometere (et til hvert utgangsrør) mens man måler spenningen over en katodemotstand med et multimeter. Uhyre enkelt. Med gode driftssikre utgangsrør så kan det ta mange år før dette blir nødvendig. Kanskje aldri ?

Du skifter jo rørene en gang i fremtiden, forsterkeren vil fungere fint uten ny justering (med gode rør av samme type), men for max effekt bør rørene være matchet to og to (gjøres av rør-selger), og bias sjekkes og eventuelt etterjusteres. For høy bias-strøm vil slite på rørene. Matching er dog ikke kritisk viktig.

For de som interesserer seg for bias-justering skal her gis en liten guide:

Et KT88-rør skal gjerne ha 35-55 mA bias-strøm. Music Angel har en katodemotstand på 10 ohm - hensikten med denne er å være en slags sikring og særlig gjøre mulig å måle strømmen enkelt. Måler du 1V over denne motstanden vil det si at det går 100 mA strøm i røret, hvilket er alt for mye. En spenning på 0,5V (= 50 mA) vil være OK.

For enkelt å sjekke at bias er OK (uten å ta av bunnplaten) kan du kjøpe en Bias Probe eller Bias Tool, se nedenfor:
BiasProbe (http://www.biasworld.com/content/biasprobe-b.htm)
SRS BiasTool (http://www.srs-webstore.com/pages/biastool.html)

Du tar ut røret, setter i proben, og så røret i probens sokkel. Du måler da enten strømmen direkte med et mA-meter, eller proben har en innebygget (ekstra) katodemotstand, slik at du måler mV over den. Dette gjøres på alle fire rørene.

Man kan også trekke utgangsrøret litt opp og stikke en tynn ledning inn på pin 8 (meget forsiktig for ikke å berøre andre pinner !) og måle spenningen til gods (jord).

Katodemotstanden sjekker man ved å måle motstand mellom pin 8 og gods (jord) - røret tas ut da. Man skal måle 10 ohm. En nyere Music Angel viste seg å ha bare 5 ohm her, da to 10 ohms mostander var koblet i parallell. Så motstanden må sjekkes før bias-justeringen. I det tilfelle må spenningen halveres - 0,25V (250 mV) tilsvarer 50 mA.

Selv er jeg lite interessert i bias-justeringer - jeg kommer til å kjøre forsterkeren slik den er til rørene er blitt slitte og bias kanskje falt til 30-35 mA. Så bytter jeg til nye KT88 og bias vil helt sikkert vise seg å være OK videre (en sjekk gjør man jo).

rørlig
02-19-2008, 17:01
Min Tandberg TR1000 og mine gamle kirksaeter prisma200 høyttalere må visstnok enda vente i 10 dager på Ma fra Hong Kong.Er spent på hvordan høyttalerne vil takle engelen. Har selvfølgelig i mellomtiden bestilt drossler og rør. Er helt fersk på det her med rør, og gleder meg stort over all informasjon tilgjengelig på disse sidene. Har et enkelt spørsmål angående behandling av rør. Bør man unngå å ta på glasset eller spiller ikke det noen rolle?

Legatia
02-19-2008, 17:46
Jeg har testet engelen på et par kirksaeter silver line eller hva de heter, er noen år gamle. Der spillte som bare det ihvertfall:-D

Jan N.
02-19-2008, 22:59
Har hatt min MA med KT88 i noen måneder, og må si at jeg er som de fleste meget imponert over lydkvaliten i denne. Min erfaring var at lyden bedret seg etter noen uker med innspilling og ble enda bedre etter bytte av smårør.

Bruker (etter anbefaling av Kjell B) Phillips Miniwatt 12at7 og de medfølgende 5814.
Den spiller med flott dynamikk og tyngde i bassen, ren og klar i stemmegjengivelsen og diskant som klinger nydelig(høres godt på klangen i cymbaler).

Sammenlignet med min Integrerte transistor forsterker så har denne strammer bass og mindre bakgrunnstøy. og bedre presisjon i stereobilde, men totalt sett liker jeg MA bedre fordi den gir musikken mer liv, Transistorforsterkeren blir litt tam og kjedelig å lytte til etter at en har hørt på MA.

Var litt skeptis til om MA klarte mine 86db Praoc Respose 2, men det gjør den faktis veldig bra, Proac Response 2 er ganske lettdreven selv om den har lav følsomhet.
Sitat fra test i Stereophile "The Response Two is one easy speaker for an amplifier to drive, as can be seen from its plot of impedance magnitude and phase (fig.1), which only drops below 8 ohms in the lower midrange"

Av problemer med MA må jeg nevne at den fikk sus og kraftig spraking i en kanal, prøvde først å bytte om på rørene uten at det endret seg. Leverte den inn på det lokale EL-verksted som fant brudd i en motstand på inngangsprintet.
Etter reperasjon har den fungert uten feil.
Må også nevne at reperatoren ( en eldre kar med erfaring på rørutstyr) kommenterte at han syntes det var "god lyd" i forsterkeren.

alfaekko
02-20-2008, 09:55
Kjell B(og andre)
Stor tak for alle dine værdifulde bidrag til denne tråd. Som erklæret RørNewbie, og med en Music Angel i transit mellem Hong Kong og Roskilde er det guld værd med alle disse oplysninger. Jeg er ikke modig nok til selv at forsøge at installere drosler og lignende, men finder måske en mere kyndig persion til slikt i Danmark. Anyway, takk så mye:D

Anders

Jaco Pastorius
02-21-2008, 15:28
Artig å se deg igang igjen her Kjell!

Kjøpte selv en MA KT88 forsterker etter anbefalinger Kjell kom med på Alternative Audio,og kan skrive under på at dette er et røverkjøp av en god forsterker.
Kjøpte også en MA single ended 845,som også er meget god.

Jeg prøvde KT88 forsterkeren på et par Pioneer CS99A høytalere her en dag,og det kan jeg love var moro! CSA99A har 15" i trykkammer oppgitt til 97 dB følsomhet!! :-)

Mvh
Rune Sævik

Kjell B.
02-21-2008, 19:28

Ja, og flott også å se en ekte sunnmøring her - vi har jo snakket mye før også. Alternativ Audio ble jo etterhvert et umulig sted å være - det passer nok mere for våre radio & TV-reparatører ......

Du spiller stadig på englene dine ? Vet du har en pen samling rør-utstyr og har prøvd en del forskjellig, inklusive Audio Note.

Frxta
02-22-2008, 21:20
Kjøpte en Music Angel xdse kt88 fra ebay i går(leshelle) etter å ha lest denne tråden med stor interesse i det siste.

Blir morro å se hva denne står for da jeg ikke har vært borti rene rørforsterkere før.

Har også bestillt et par proac 1sc cloner som denne skal drive.

venter med spenning på at utstyret skal komme i hus.

Hi-Fi Smurfen
02-22-2008, 22:34
Aller først må jeg beklage hvis jeg stiller et dumt spørsmål nå, er nemlig helt grønn på rør.

Har et par nye SA Explorer somstår og kjeder seg uten forsterker.
kunne denne vært er match for Sa'ne?

Frxta
02-22-2008, 22:44
Aller først må jeg beklage hvis jeg stiller et dumt spørsmål nå, er nemlig helt grønn på rør.

Har et par nye SA Explorer somstår og kjeder seg uten forsterker.
kunne denne vært er match for Sa'ne?

Det kan jeg faktisk svare på når jeg har fått forsterkeren i hus, da en kompis har disse høyttalerne og vil teste denne forsterkeren i et anlegg nr 2 setting. da vil explorerne også bli prøvd..

kommer med tilbakemelding når forsterkeren er i hus og den begynner å bli innspillt.

trondlk
02-22-2008, 23:59
Er det optisk el. koaksial inngang på rørforsterkeren for dem med Sonos som signalkilde? :confused:

Hi-Fi Smurfen
02-22-2008, 23:59
Det kan jeg faktisk svare på når jeg har fått forsterkeren i hus, da en kompis har disse høyttalerne og vil teste denne forsterkeren i et anlegg nr 2 setting. da vil explorerne også bli prøvd..

kommer med tilbakemelding når forsterkeren er i hus og den begynner å bli innspillt.
kanon... venter spent ...

Legatia
02-23-2008, 00:43
Er det optisk el. koaksial inngang på rørforsterkeren for dem med Sonos som signalkilde? :confused:

Desverre ikke nei.

trondlk
02-23-2008, 00:52
Desverre ikke nei.

Hvordan kobler dere da? Kun analog overføring fra CD'spiller?

Skjønner ikke hvorfor lyden blir så bra hvis kun analogt... :-|

Legatia
02-23-2008, 02:23
Jepp, kun analog overføring.
Hva er det som gjør analog overføring dårlig?

Jaco Pastorius
02-23-2008, 12:54

Ja, og flott også å se en ekte sunnmøring her - vi har jo snakket mye før også. Alternativ Audio ble jo etterhvert et umulig sted å være - det passer nok mere for våre radio & TV-reparatører ......

Du spiller stadig på englene dine ? Vet du har en pen samling rør-utstyr og har prøvd en del forskjellig, inklusive Audio Note.

Det er nok Audio Note som står og spiller i stua.Her er jeg tilbake til 30 talls forsterker prinsipper,med ekte trioder og trafokoblinger.
Skjema på monoblokkene her; Audio Note Kits - Interstage Mono Block 300B/2A3 SET Power Amplifier (http://www.audionotekits.com/monob01.html)

Men jeg er mektig imponert over MAen og har med den fått god sans for KT88 røret,og tror jeg vil prøve meg på noe ala denne etterhvert ; http://www.kandkaudio.com/images/pentodekt88amp.pdf

Vincent_vega
02-23-2008, 13:22
Passer rør til alle typer musikk? Kanskje litt teit spm men jeg er helt grønn når det kommer til rør...

Hadde vært moro å prøvd Music Angel på klipschene, noen som har erfaringer?

Jaco Pastorius
02-23-2008, 13:51
Passer rør til alle typer musikk? Kanskje litt teit spm men jeg er helt grønn når det kommer til rør...

Godt spørsmål!
Mange rørkonstruksjoner har en tendens til å låte smørje når man drar på med litt komplisert musikk,og herlig organisk og naturlig når man hører enkle opptak.

For å gjøre det enkelt så vil jeg påstå at MA KT88 er en av de mest "rocka" forsterkere jeg har hørt uansett oppbygning(transistor,rør,klasse d osv) ,samtidig leverer den mye av den typiske rør-organiske følelsen på enkle opptak.Her kan man sikkert voice endel med små rør som Kjell B har forklart viss man vil ha mer eller mindre "rør-magi" .
En god allround forsterker som i mine ører spiller alle typer musikk overbevisende.

Jeg har en følelse av at MA KT88 låter hysterisk morsomt på Klipsch!

Thumper
02-23-2008, 13:53

IMO kan du bruke rør til all musikk! Guttungen spillte AC/DC med fullt trøkk på rommet tidligere i dag. Kombinasjonen var kanskje litt spesiell, men det låt faktisk bra! CV VE-8 og Leben CS300. Ht til 2300 og forsterker til 20.000,- Men jeg har aldri hørt så CV spille så bra før!

Jeg har tidligere også brukt MA på RF-82. Det var en knall mach! Kunne også spille allt av musikk.

Bruker til daglig MA på Klipsch Cornwall III. Den komboen takler også det meste av musikk typer!

Kjell B.
02-23-2008, 13:53
Det er nok Audio Note som står og spiller i stua.Her er jeg tilbake til 30 talls forsterker prinsipper,med ekte trioder og trafokoblinger.
Skjema på monoblokkene her; Audio Note Kits - Interstage Mono Block 300B/2A3 SET Power Amplifier (http://www.audionotekits.com/monob01.html)

Men jeg er mektig imponert over MAen og har med den fått god sans for KT88 røret,og tror jeg vil prøve meg på noe ala denne etterhvert ; http://www.kandkaudio.com/images/pentodekt88amp.pdf

Ja disse trafo-koblingene fra 30-årene er det som gir best lyd. Men de ble for dyre - det var den eneste grunnen til at man gikk bort fra dem i masse-produsert rør-utstyr.
http://www.kandkaudio.com/images/pentodekt88amp.pdf

MA-eiere vil oppleve noe av det samme hvis de trafo-kobler MA på inngangen, f.eks. i forbindelse med brokobling til mono-trinn:

Den trafokoblingen som er vist, kan benyttes enten man vil brokoble eller ikke. Man anvender da eventuelt bare + utgangen. Så får man erfaring med trafo-koblede rørtrinn. Audio-trafoer og rør hører sammen - noe typiske moderne vestlige rørdesignere ("computer-ingeniører") nok er ganske uvitende om. Unntaket er Audio Note og EAR (Tim de Paravicini) - her anvendes dyre trafoer som i gamle dager - men så tar de seg betalt også. EAR's beste forforsterker er jo full av trafoer - innganger, utganger og inter-stage.

Vincent_vega
02-23-2008, 14:15
IMO kan du bruke rør til all musikk!

Hva med eurodance/trance da? Som Hard Dance Mania og Futuretrance osv...

Jeg er rimelig altetende av musikk, kan høre på HDM for å så hive på Jimi Hendrix i neste øyeblikk :wink:

einis
02-23-2008, 14:24
en god forsterker gjør ikke forskjell på sjangrer!

Vincent_vega
02-23-2008, 15:51
en god forsterker gjør ikke forskjell på sjangrer!

Okei! Høres bra ut...

zeezar
02-23-2008, 16:05
Kjøp, kjøp! Dette er en forsterker som fyller rommet med godlyd og driver det meste. Har satt den opp mot Dali Concept 8. Hører på mye metall, prog og electronica - altså musikk med varierte partier og raskt taktskifte. Engelen spiller alt den får å jobbe med. Selv om deff av hva som er høyt volum er individuelt, begynner det å ta på øran ved kl. 10, her i hvert fall.

Og så er det all den ekspertisen og begeistringa som er å finne omkring denne forsterkeren, både her inne og på Alternativ Audio. Det blir endel grubling omkring rørbytte og orientering i den jungelen der, men også om det er det mange tråder å finne om temaet.

Motoman
02-23-2008, 17:31
Dette kunne kanskje være en god match med mine Triangle Celius Esw. Denne har vel ikke pre out, slik at man enkelt kan koble til sub? Kanskje ikke så mye som skal til for å koble opp en slik utgang?

Kjell B.
02-23-2008, 19:25

Hvis du ikke har egen forforsterker med volum - dvs. du vil anvende Music Angel både som pre og power, må du koble til sub via høyttaler-utgangene. Det er i prinsippet helt ukomplisert.

Har man gode DIY-kunnskaper er det ingenting i veien for å bygge inn en enkel buffer rett etter volum og ta ut et separat pre out-signal. F.eks. en IC-krets. Det er god plass inni.

Hi-Fi Smurfen
02-23-2008, 22:24
klarte ikke helt og la være der gitt ;) hehe da var Engelen bestilt ;)

RockyIII
02-23-2008, 23:01
BAre spør i dette emnet jeg, siden dette er en kinesisk forforsterker...

Doge 8 Stereo Tube Preamplifier under 1/2 pris (http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,13776.0.html)

Vurderer den der.. er det et godt tilbud ?

Tenkte tanken å kjøre med den forforsterkeren der og en vincent effekt på mine patos lyric.. hva mener folk ?

Amra
02-24-2008, 10:01
Ser Tube Amp online shop - YAQIN, MHZS, XDSE, EL34, KT88, 300B, 845, 2A3, Valve, Amplifier, CD Player (http://hi-end.on9mart.com/) opererer med "Discount price for bulk orders". Hadde det vært en idè med et gruppekjøp her?

Hi-Fi Smurfen
02-24-2008, 10:02
noen som har prøvd denne på Acoustat Z-1100 eller noen ML ??

HoJ
02-24-2008, 10:17
Finnes denne med volumkontroll via fjernkontroll? Eller er det mulig å koble på?

zeezar
02-24-2008, 10:52
Heh-he, ser ut som Kjell B. blir hard pressa her. Dette er tråden på Alternativ Audio-forumet om forsterkeren. (http://www.alternativaudio.com/forum/viewtopic.php?f=15&t=2274&st=0&sk=t&sd=a)

Mithrandir
02-24-2008, 11:02

Vil særlig anbefale modellen XD-800 ( = XDSE KT88 ) som har 4xKT88

Noen som har noen formening om hvordan den vil fungere sammen med et par Yamaha Soavo1?

Impedans: 6 ohm
Sensitivitet: 89dB

Ser forsterkeren har utgang for 4 og 8ohm, hvor kobler man da en 6ohms høytaler?

Også lurer jeg på hvilken musikk typer den fungerer best på?

Legatia
02-24-2008, 12:00
Finnes denne med volumkontroll via fjernkontroll? Eller er det mulig å koble på?

Den finnes ikke med, men det går fint å kjøpe et kit og koble på ja:)
f.eks DENNE (http://www.welbornelabs.com/remote.htm)

Kjell B.
02-24-2008, 13:13
Ser forsterkeren har utgang for 4 og 8ohm, hvor kobler man da en 6ohms høytaler?

I et slikt tilfelle må man prøve seg frem. Du prøver begge utgangene og velger den som lyder best. 4 ohm vil gi mere bass-punch, mens 8 ohm vil gi en mere rund og behagelig klang.

En KT88 push-pull forsterker er såpass kraftig at man kan gå ut fra at den klarer å drive det meste. Hvis dine høytalere ikke er kjent for å være spesielt strømkrevende så går det sikkert helt fint. Den nyeste utgaven av MA har jo en kraftigere strømforsyning (større elektrolytt-kapasitet), hvilket gjør den enda mer universell.

G ok
02-24-2008, 19:55
Kan man uten videre koble en pre-amp mellom cd spiller og MA?
For å få fjernkontroll da naturligvis.

Kjell B.
02-24-2008, 20:11

Ja det går helt fint. Du stiller da volumkontrollen fast på kl 11-12.

Eller bedre, hvis du innfører trafo-kobling 4:1, kan volum skrus helt opp. Da har du en meget god power amp-løsning.

Hvis forforsterkeren (eller trafoen) har balansert utgang kan den også brukes til brokobling av MA til et mono effekttrinn. MA lyder faktisk enda bedre som brokoblet.

defo
02-25-2008, 10:29

Ja det går helt fint. Du stiller da volumkontrollen fast på kl 11-12.

Eller bedre, hvis du innfører trafo-kobling 4:1, kan volum skrus helt opp. Da har du en meget god power amp-løsning.

Hvis forforsterkeren (eller trafoen) har balansert utgang kan den også brukes til brokobling av MA til et mono effekttrinn. MA lyder faktisk enda bedre som brokoblet.

Hva er trafo-kobling 4:1? :p

Hvis man velger å bruke MA som effektforsterker og skrur da volumet til 12 eller fullt, blir rørene slitt fortere da? selv om en ikke spiller noe musikk?

Per Thomas
02-25-2008, 12:06
sjekk denne:

defo
02-26-2008, 08:40
Men hva skjer hvis man bruker MA som effektforsterker uten noen modifikasjoner med volum på fullt? Eller vil jeg ikke trenge å ha den på fullt mtp lydtrykk? Skal spille med et par Klipsch RF82 btw.

Legatia
02-26-2008, 10:06
Halvt volum holder i massevis.

Kjell B.
02-26-2008, 11:01
Men hva skjer hvis man bruker MA som effektforsterker uten noen modifikasjoner med volum på fullt? Eller vil jeg ikke trenge å ha den på fullt mtp lydtrykk? Skal spille med et par Klipsch RF82 btw.

Du må skru ned volumet, da følsomheten ellers blir alt for høy - det medfører flere ulemper. Når du har dradd ned volumet vil volumkontrollen på forforsterkeren virke normalt. Ingen fare med full effekt - det får du og vel så det.

Brillegeit
02-26-2008, 23:05
Hvor mye har dere betalt i frakt fra leshele? Det står mange forskjellige priser for frakt i den annonsen.. :confused: Er det 105£, 134£, 140£, 164£ eller 170£??

Får man i det hele tatt sendt den som det billigste alternativet?

Takker for svar her!

- Bjørn

rørlig
02-26-2008, 23:54
er det noen som har erfaring med kjøp av ma fra E-Audio.net, hong kong?

Frxta
02-27-2008, 00:00
Hvor mye har dere betalt i frakt fra leshele? Det står mange forskjellige priser for frakt i den annonsen.. :confused: Er det 105£, 134£, 140£, 164£ eller 170£??

Får man i det hele tatt sendt den som det billigste alternativet?

Takker for svar her!

- Bjørn

Frakt til Norge kommer på 164£ 134+30 i forsikring.Min ble sendt i dag.

Kjell B.
02-27-2008, 00:02

Jeg vet noen har brukt dem også. Tror de er helt OK.

Per Thomas
02-27-2008, 13:10
Da kom MA'en inn døra. Tung liten tass ja. har ikke fått koplet den opp enda men det skal gjøres asap. Snakket såvidt med han UPS karen som hadde en annen levering i Oslo som skulle ha 5 slike musikk engler:-o Han eller hun må jo være frelst:-)

zeezar
02-27-2008, 14:43

Joda, jeg bestilte fra E-Audio.net (http://www.e-audio.net/servlet/StoreFront). Det hele var temmelig frustrerende en stund, måtte sende e-post og oppspore selger. Til slutt viste seg likevel å gå greit. Eierne bak E-Audio.net befant seg bak e-postadressen sales@e-comcyber.com, og drev egentlig en annen nettbutikk, selv om dette ikke fremkom på nettsidene. Postadressa fikk jeg tak i på kontoen hos PayPal. Sløvt og uansvarlig var det at frakta ikke ble regna inn i totalsummen, som faktisk sto anført med null i kostnad. Jeg fikk heller ingen bekreftelse på innbetalt beløp på varene, og kontosida mi i butikken var dau som en sild.

Det var først da jeg etter en ukes tid sendte purrebrev til mottakeradressa på PayPal-regninga at noe skjedde i saken. Faktisk lot menneskene bak nettshopen til å være temmelig likegyldig over min forbauselse med at handelen så ut til å stå stille, som om de ikke var klar over denne misfunksjonen.

Grunnen til at jeg brukte E-Audio.net var at jeg hadde så lyst på en Yaqin rørbuffer (http://www.e-audio.net/servlet/Categories?category=Tube+Amplifier%3AYaqin) samtidig. Tilsammen betalte jeg USD 702 for disse to komponentene, derav USD 235 i frakt. Det er faktisk like mye som bare Music Angelen koster med frakt fra Tube Amp online shop - EL34, KT88, 300B, 845, 2A3, Valve, Amplifier, CD Player (http://on9mart.com).

Som om ikke det var nok, bestilte jeg siden fra E-Audio.net en Music Angel forforsterker (http://www.e-audio.net/servlet/Categories?category=Tube++Pre-Amplifier%3AMusic+Angel). Nå gikk alt som smurt, betalte frakta på etterskudd, men husker ikke om jeg måtte purre på for dette.

Rørbufferen spiller forresten helt fint i et Trends TA-10.1-oppsett med Cerwin Vega! V-6F. Ble mange erfaringer og mye godt lydutstyr rikere, men det gjelder å gå på som kleggen.

ftonnes
02-27-2008, 21:24
hei, fikk min idag og har et par spm...

skal det være litt "slark" på de store rørene? har dyttet de nedi, og får spilt musikk...... tørr liksom ikke dytte de hardere ned...

når det gjelder de smårørene så lyser de 2 i midten mer en de 2 ytterste... er det normalt?

også 1 spm til, på baksiden er den en spak som du kan dytte opp eller ned, hva er den til?

jeg koblet mine høytalere til 8 ohm, er det riktig? så det sto 4 ohm der og....

på forhånd takk:)

Thumper
02-27-2008, 21:34
hei, fikk min idag og har et par spm...

skal det være litt "slark" på de store rørene? har dyttet de nedi, og får spilt musikk...... tørr liksom ikke dytte de hardere ned...

når det gjelder de smårørene så lyser de 2 i midten mer en de 2 ytterste... er det normalt?

også 1 spm til, på baksiden er den en spak som du kan dytte opp eller ned, hva er den til?

jeg koblet mine høytalere til 8 ohm, er det riktig? så det sto 4 ohm der og....

1: Litt kan det være, men du kan også ta en liten flat skrutrekker og presse sammen kontaktene litt. OBS! Ta ut kontakten først!

2: Det er helt normalt! Det er jo to forskjellige rørtyper. 12AT7 og 12AU7...
Disse bør forøvrig skiftes for å få bedre lyd!

3: Den spaken styrer triode og pentode modusene. Ned triode, og opp pentode..

4: Hvilke ht har du, og hva er impedansen på de? Har du 8ohms ht, velger du den utgangen du synes låter best. Det spiller ingen rolle for ampen. Har du 4ohms, så velger du 4ohms tappning.

rørlig
02-27-2008, 21:34
har hatt mye samme erfaringer med E-Audio.net, som deg zeezar. Bestilte 8. februar,(og derimellom kommer kinesisk nyttår) og nå har jeg endelig fått klarhet i at den befinner seg på gardermoen. ingen info kommer automatisk,men de har jo svart på mine mail relativt kjapt. Betalte 399$ + 207$ i frakt;totalt ca 3400,-nok.men nå er det bare å glede seg.:-D

ftonnes
02-27-2008, 21:39
1: Litt kan det være, men du kan også ta en liten flat skrutrekker og presse sammen kontaktene litt. OBS! Ta ut kontakten først!

2: Det er helt normalt! Det er jo to forskjellige rørtyper. 12AT7 og 12AU7...
Disse bør forøvrig skiftes for å få bedre lyd!

3: Den spaken styrer triode og pentode modusene. Ned triode, og opp pentode..

4: Hvilke ht har du, og hva er impedansen på de? Har du 8ohms ht, velger du den utgangen du synes låter best. Det spiller ingen rolle for ampen. Har du 4ohms, så velger du 4ohms tappning.

2. alle de 4 små bør byttes? noen tips?

3. Hva er forskjellen på triode og pentode?

4. Jeg har 6 ohms nå.... Tester de på mine gulvstående vienna og det funket faktisk overraskende bra...... Skal bestille stativhøytalere imorgen, som skal stå i stua sammen med MA.

Thumper
02-27-2008, 22:01
2. alle de 4 små bør byttes? noen tips?

3. Hva er forskjellen på triode og pentode?

4. Jeg har 6 ohms nå.... Tester de på mine gulvstående vienna og det funket faktisk overraskende bra...... Skal bestille stativhøytalere imorgen, som skal stå i stua sammen med MA.

2: Jepp! Jeg bruker ecc81 PhillipsMiniwatt 1947 produksjon, D-getter halo
(12at7)
Og RCA 12AU7A ClearTop 1960's
En fin kombinsjon som utfyller hverandres egenskaper bra! Ellers Ring Motron!

3: I pentode har du 2x65W, den spiller med litt mere trøkk i bass og diskant, i triode har du 2x30W, og der blir fokuset mer på mellomtonen. Litt mer "riktig" rør lyd.

4: Prøv deg frem og se hva du foretrekker!

Kjell B.
02-27-2008, 22:22
1) skal det være litt "slark" på de store rørene? har dyttet de nedi, og får spilt musikk...... tørr liksom ikke dytte de hardere ned...

2) når det gjelder de smårørene så lyser de 2 i midten mer en de 2 ytterste... er det normalt?

3) også 1 spm til, på baksiden er den en spak som du kan dytte opp eller ned, hva er den til?

4) jeg koblet mine høytalere til 8 ohm, er det riktig? så det sto 4 ohm der og....

1) Det SKAL være slark der. Kontakthylsene sitter løst i keramikk-sokkelen, men kan for det sitte godt fast i rørpinnene. Det er konstruksjonen som er slik.
Man kan godt stramme hylsene litt hvis det skulle være noe grunn til det.
Røret sitter altså godt fast i hylsene, men siden hylsene er løse, sitter røret litt løst i sokkelen.

Derimot skal smårørene sitte ordentlig fast i soklene.

2) Forskjellige rørtyper lyser forskjellig - kan variere mye.

3) Den dytter du ned for triode eller opp for pentodedrift (= max effekt). Signalet/følsomheten øker litt når du kjører pentode.

4) Du får sjekke med høyttalerne dine eller prøve deg frem. Hva lyder best ?

ftonnes
02-27-2008, 22:26
1) Det SKAL være slark der. Kontakthylsene sitter løst i keramikk-sokkelen, men kan for det sitte godt fast i rørpinnene. Det er konstruksjonen som er slik.
Man kan godt stramme hylsene litt hvis det skulle være noe grunn til det.
Røret sitter altså godt fast i hylsene, men siden hylsene er løse, sitter røret litt løst i sokkelen.

Derimot skal smårørene sitte ordentlig fast i soklene.

2) Forskjellige rørtyper lyser forskjellig - kan variere mye.

3) Den dytter du ned for triode eller opp for pentodedrift (= max effekt). Signalet/følsomheten øker litt når du kjører pentode.

4) Du får sjekke med høyttalerne dine eller prøve deg frem. Hva lyder best ?

Mmmm, sitter i stua og nyter nå:=)

Det lille jeg har hørt nå, så er det triode som passet meg best. Er nok av krefter i MA´n.... Får vel bytte ut de smårørene jeg og da, hvis dere sier det er såpass forskjell:=)

Kjell B.
02-27-2008, 22:28

her finner du info om små-rør:

De smårørene som følger med er ganske gode, men det blir likevel stor forbedring hvis du følger anvisningene her.

Hvis du monterer de nevnte droslene blir det mer triodelyd som pentode.

Mht de store rørene: de skal dyttes så langt ned at den brune rørbasen er helt nede mot den hvite rørsokkelen - du ser det hvis du bøyer deg litt ned.

Kong Arne
02-28-2008, 10:39
Engel nr 2 kom akkurat inn døren :) akkurat en uke :mrgreen:

Thoros
02-28-2008, 18:14
Fikk min music angel i går. Skulle sette i strømkabelen bak, men den var usansynlig treg å få inn. Fikk den inn til slutt og den virket som bare det. Måtte senere flytte på forsterkeren og derfor måtte jeg ta ut kontakten. Det viste seg da at den ene gaffelen fra apparat kontakten på MA ble med ledningen ut. Nå virker den ikke lengre :( . Skikkelig nedtur.

Thumper
02-28-2008, 18:34
Fikk min music angel i går. Skulle sette i strømkabelen bak, men den var usansynlig treg å få inn. Fikk den inn til slutt og den virket som bare det. Måtte senere flytte på forsterkeren og derfor måtte jeg ta ut kontakten. Det viste seg da at den ene gaffelen fra apparat kontakten på MA ble med ledningen ut. Nå virker den ikke lengre :( . Skikkelig nedtur.

Kjedelig!
Det som kan være en trøst er at en ny nettbrønn ikke er dyrt. Og i MA er det god plass inne i, slik at å skifte den er enkelt. Og når du først er inne i MA, kan det være greit å koble til jord på den. Den er ikke jordet orginalt...

Kjell B.
02-28-2008, 20:29

Vi har dessverre erfaring for at noen nyere apparater har hatt problemer med dårlig tilpassing mellom nettkabel og kontakten bak. Heldigvis er nettkontakten, som Thumper sier, svært enkel å bytte - en standard-komponent, kan kjøpes i el-handelen.

Edit: Problemet synes mest å ligge i selve kabelen - det anbefales å kjøpe en ny nettkabel hvis det virker som om kontakten går tregt inn bak.

ftonnes
02-28-2008, 20:38
har merket det jeg og... men den sitter nå på plass da, selv om kontakten ikke går helt inn:)

sitter å hører på norah jones nå, nydelig lyd...

Thumper
02-28-2008, 20:52
Det er jo en helt standard nettbrønn på MA. I mitt tifelle, så var det den medfølgende nettkablen det var noe galt med. Bruk en annen! Det er jo bare å ta en du har i huset fra før... De fleste av oss har vel noen slike liggende og slenge etter div. pc'r og hifi komponenter... De er sikkert bedre enn kinakablen også;-)

eskilm
02-28-2008, 22:01
Fikk tilslag på XDSE EL34 fra ebay/on9mart.com på £253.
Hvordan er denne i forhold til KT88?

Takk for all god hjelp så langt. Hilsen en nybegynner i dette.

Kriller
02-28-2008, 22:20
Fikk tilslag på XDSE EL34 fra ebay/on9mart.com på £253.
Hvordan er denne i forhold til KT88?

Takk for all god hjelp så langt. Hilsen en nybegynner i dette.

Biligere på e-bay, enn i Sarpsborg ihvertfall:mrgreen:
Music Angel xdse el-34 rørforsterker -NY- | FINN torget (http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=12428977&sid=xz9sbdBgSYo853745&WT.svl=Link)

rørlig
02-28-2008, 22:20
har merket det jeg og... men den sitter nå på plass da, selv om kontakten ikke går helt inn:)

sitter å hører på norah jones nå, nydelig lyd...
hører på norah jones her også, etter miles og yello og............
Fikk engelen i dag og så langt er alt såre vel.Det lyder vel på både høyt og lavt volum. Har fått en ny bunn i kirksaeterne. Måtte bruke PC kabelen da støpselet var av en fremmedartet variant. har nå stått og spilt i 10 timer. Foretrekker foreløpig pentode.Har ikke loddet noen drosslere enda da.
Koblet til Tandberg TR 1000. Cd spilleren fikk også mere rom og dybde enn koblet direkt til MA.Låt noe metallisk .Men det er vinyl som gjelder. Har fått med noen greyplate 12AU7 rør.Kan ikke lese mer enn 5814A. 12AT7 er Sylvania hvor det står 12AT7WA usa. Noen som forstår noe av det?
Liker foreløpig lyden best ved bruk av phones utgangen på TR.Tape 3 blir klarere og åpnere, men også noe skarpere og mer slitsomt.Trykker jeg inn preamp rec knappen blir volumet veldig lavt. Har ikke lodda på motstander på den koblinga enda.Har det mye å si? Nå skal jeg bare spille og nyte, så får jeg evt. lodde litt i helga:-D

Kjell B.
02-28-2008, 22:47
12AT7 er Sylvania hvor det står 12AT7WA usa. Noen som forstår noe av det?

Først må du fortelle oss om det er black plate eller grey plate.

TR1000: Motstandene skal tilpasse (dempe) nivået på hodetelefon-kontakten - men her kan du istedet benytte volumkontrollen på MA for å dempe signalet til passende nivå. MA kan stå med fast volum hvis du vil, og så benytter du volum-regulering på TR-1000.

rørlig
02-28-2008, 22:59
[QUOTE=Kjell B.]Først må du fortelle oss om det er black plate eller grey plate.

Disse er også greyplate.Lurer på begge rørtypene.:confused: :mrgreen:

Kjell B.
02-28-2008, 23:14

Klarer du å se om det er en ekstra mica-plate noen millimeter over den øverste av de to vanlige, slik at det er 3 plater ? På begge typene ?

rørlig
02-28-2008, 23:22
:) 12AU7 har ei ekstra plate på toppen.
12AT7 har ingen ekstra plate, men det ser ut til å være en slags "ring" oppi der.

Kjell B.
02-28-2008, 23:45

Da har du en meget god type 12AU7: GE 5814A 3-mica.

Men 12AT7 kan bli bedre, se rør-tråden. Siemens passer godt sammen med GE her.

rørlig
02-28-2008, 23:59

Da har du en meget god type 12AU7: GE 5814A 3-mica.

Men 12AT7 kan bli bedre, se rør-tråden. Siemens passer godt sammen med GE her.

Takk for hjelpen. Venter en Rca cleartop og en Philips Miniwatt. Etter lista di.:) Får supplere med siemens, så vi har noe bra å sammenligne med etterhvert.

Judas666
03-01-2008, 08:15
[/QUOTE] MA'n hadde full kontroll på RF-82. Og spillte veldig bra oppover i frekvens. Spesielt i triode låt det vakkert! Mens pentode spillte med trøkk og liv! Live innspillinger ble serdeles bra i pentode.[/QUOTE]

Hva er pentode og triode og når skal man bruke hva?

Er det slik at jazz passer best til triode og pentode passer til rock?

Hva med film?

Hilsen

J

ftonnes
03-01-2008, 08:56
jeg siterer Thumper litt lenger opp i tråden:

I pentode har du 2x65W, den spiller med litt mere trøkk i bass og diskant, i triode har du 2x30W, og der blir fokuset mer på mellomtonen. Litt mer "riktig" rør lyd.

Judas666
03-01-2008, 09:41
Hei,

MA er nå på vei til stavanger, kom på 350 pund totalt på ebay (leshele) Gleder meg. Da mangler bare nye høytalere :mrgreen:

På fronten til MA er det en inngangs velger med 4 valg; CD, Tape, Video og AUX

Men på baksiden ser jeg kun 2 utganger, AUX å en til som jeg ikke klarer å se hva er merket med.

Med 2 innganger bak og 4 valg foran får jeg det ikke til å stemme :confused:

Noen som har en grei forklaring?

Hilsen

J

Thumper
03-01-2008, 10:05
Hei,

MA er nå på vei til stavanger, kom på 350 pund totalt på ebay (leshele) Gleder meg. Da mangler bare nye høytalere :mrgreen:

På fronten til MA er det en inngangs velger med 4 valg; CD, Tape, Video og AUX

Men på baksiden ser jeg kun 2 utganger, AUX å en til som jeg ikke klarer å se hva er merket med.

Med 2 innganger bak og 4 valg foran får jeg det ikke til å stemme :confused:

Noen som har en grei forklaring?

Hilsen

J

Jepp! Det er tre innganger på de modellene du får nå. Det er gamle bilder på nettet...
Den 4. velger posisjonen er en "blind" posisjon. Det er en slags standby funksjon. En rør forsterker skal ikke skrues av og på hele tiden. Så da setter du den bare i standby pos. når du f. eks skal se på tv. Da slipper du å skru av forsterkeren for å unngå f.eks innstrålt støy fra tv'n.
En ganske vanlig måte å løse standby funksjon på en rør forsterker.

Mvh

defo
03-02-2008, 18:23
Hva er forskjellen i lyden fra KT88 varianten til 845?

Hvilke problemer kan jeg støte på med MA 845? Hva må egentlig gjøres før den slås på for første gang?

ftonnes
03-02-2008, 21:14
vil bare komme med et tips til nye ma eiere, bytt ut strømkabelen. den som følger med passer ikke helt, tar du i for hardt ødelegger du strømpinnene på ma´en. en strømkabel til feks pc fungerer helt utmerket:)

einis
03-02-2008, 21:54
mange kjøpere, ingen bilder..? ;)

ftonnes
03-03-2008, 08:59
i løpet av kvelden:)

eskilm
03-04-2008, 11:02
Nå har jeg også kasta meg på denne bølgen. En KT88 og en EL34 er bestilt fra 9mart. Endte opp med å betale henholdsvis 110 og 90 pund per stykk.
Det hele startet ved å lese denne tråden etter leting etter forsterker til mine Ikon 2. Har prøvd mye rart men aldri blitt så kjempefornøyd. Tok kontakt med Hans Jakob Espenes, Han tilbød seg å komme å demonstrere. Jeg var generelt skeptisk. Utrolig hvor forutintatt man kan bli av å høre prisen på en gjenstand.
Han trådte opp her hjemme hos meg og fikk en virkelig overbevisende demonstrasjon. Takk for den. Her fant jeg endelig svaret på hva jeg ville ha. Jeg hadde sett for meg en dårlig byggekvalitet, men var snar å legge fra meg alle fordommer. Denne var jo solid. Det låt virkelig bra. Så nå går jeg bare å teller ned dager til forsendelsen ankommer.
Har ikke videre peiling på rør. Utover det å prøve å få liv i gamle Tandberg, og andre radioer; men som ren musikk og hifi er dette en ny opplevelse. Kommer nok til å bruke litt tid på dette fremover ser det ut til.
Kommer tilbake med mer når jeg får englene i hus.

Kjell B.
03-04-2008, 11:18

Ja, det er noen utrolige priser på disse forsterkerne. Og samtidig en viss agenda på et visst annet forum om å kritisere utseendet, m.m. Vi snakker jo her om priser som alle kan betale - og som du sier - utseende/finish er helt OK, mange, inkl. undertegnede synes den ser kjempeflott ut. Den interne konstruksjonen til Music Angel er annerledes enn alle andre moderne rørforsterkere idag (da tenker jeg på valg av komponenter). Man skulle derfor heller forvente en ekstra høy pris.

Dedt er jo slik at mange unge musikk-interesserte idag er misfornøyd med det bransjen har å tilby - hvis du besøker en hifimesse eller high-end butikker så vil du høre at det aller meste high-end utstyr har den samme tynne skarpe lyden - du hører øvre mellomtone + subwoofer-bass, man kunne si frekvensgangen til Edisons fonograf år 1899: 500 Hz + 5 kHz, men i tillegg en god subwoofer-gjengivelse 10-80 Hz. Dette er moderne transistor-lyd idag subjektivt oppfattet (uansett om spesifikasjonene tilsier 10 Hz - 100 kHz ± 0,1 dB).

Der kommer vintage og rør inn - en helt annen mulighet til naturlig gjengivelse av særlig sang og akustiske instrumenter (inkl. symfoni-orkestere) i hjemme-hifi'en. Jeg anbefaler en god vintage forsterker som forforsterker og så Music Angel til å drive høyttalerne. Etter min mening den eneste relativt rimelige måten å få et godt musikk-anlegg med naturlig lyd og akustikk hjemme. Egentlig vet jeg ikke om noe 100 % moderne anlegg som klarer det samme, uansett pris.

eskilm
03-04-2008, 11:33
Nei etter å ha hørt dette er det nok ikke mye annet som kan tilfredstille lengre. I tillegg når det er til en så overkommelig pris at jeg kunne kjøpe to ulike modeller uten å tenke på det en gang begynner det å bli gøy.
Jeg syns designet er ganske bra faktisk. Den så jo mye bedre ut i virkeligheten, enn på bildene. Ikke fare for at denne skal stå bortgjemt her i huset i alle fall. Den har allerede fått sin egen plass. Desverre er det tomt der ennå.

Så du ville anbefalt preamp til denne? Hadde tenkt å ha den alene.
Nå er det i alle fall klart for å anskaffe rør. Noen ideer som ikke koster allverden?

Kjell B.
03-04-2008, 11:46

Ja det blir fyldigere og enda mer av den samme godlyden hvis du kombinerer Music Angel med en vintage-forsterker eller vintage receiver - du kan egentlig velge og vrake blant de mange transistor-modellene produsert mellom 1968 og 1978. Selv har jeg gode resultater med gamle Tandberg og Pioneer - ikke minst fordi disse er robuste og holdbare (lite feil, lette å reparere). Men det er massevis av vellydende apparater fra den perioden - når de brukes som preamp.

Du tar da en receiver eller integrert forsterker, men bruker ikke høyttaler-utgangene. Istedet kobler du en kabel fra hodetelefon-utgangen og rett på Music Angel, en av stereo-inngangene, f.eks. AUX. De gamle hodetelefon-utgangene brukte den store typen stereo-jack - idag er det jo en mini jack-plugg som anvendes.

Så lar du volum Music Angel stå fast på kl. 11 og bruker alle betjeningsknapper på forforsterkeren.

Enda bedre, kjøper et par små trafoer i kobling 4:1 (f.eks. Lundahl LL1676) eller 8:1 (f.eks. Lundahl LL1674) og setter volum MA på fullt. Disse trafoene senker nivået det angitte antall ganger, og vil i tillegg senke impedansen henholdsvis 16 ganger eller 64 ganger, slik at MA får enda bedre signal/støyforhold. Her er vist diagram over en trafokobling - du bruker da kun + utgangen (ikke brokobling):

Dharma
03-04-2008, 14:26

Ja, det er noen utrolige priser på disse forsterkerne. Og samtidig en viss agenda på et visst annet forum om å kritisere utseendet, m.m. Vi snakker jo her om priser som alle kan betale:)

Den som har ører han høre! Tror bølgen kommer og tar meg, jeg...
:twisted: :twisted: :twisted:

Frxta
03-04-2008, 15:14
Juhu.Nå kom akkurat min inn døra her med UPS.Har akkurat koblet opp og førsteintrykket er at det låter utrolig behagelig og pent.

Kjell B.
03-04-2008, 17:49
Den som har ører han høre! Tror bølgen kommer og tar meg, jeg...

Ha-ha - det begynner å ligne en tsunami .....

rørlig
03-04-2008, 21:47
:-D

mange, inkl. undertegnede synes den ser kjempeflott ut.

Jeg syns den er beint fram vakker, og i skrivende stund er fruen igang med å designe egen hylle til MA og Tandberg TR 1000. :mrgreen: Høy waf faktor her ihvertfall.:-D

Judas666
03-05-2008, 08:23
Hei,

Fikk nettopp svar fra "leshele" på ebay:

Hello,

Thank you for your payment, sorry to inform that the surface mail that you have paid is not available to Norway, Norway has a weight limit of 20KGs max per surface mail parcel, therefore we can only send this to you by airmail.

The airmail difference is GBP59, if you agree to send by airmail we will send you the invoice for the airmail extra. If you don't want to send by airmail, we can refund the money to you and cancel the auction for you, thank you.

Fikk noen av dere denne meldingen???

mvh

J

spastik
03-05-2008, 08:26
Jepp, fikk samme melding- Er vel bare airmail som er mulig til Norge virker det som.

Hi-Fi Smurfen
03-05-2008, 17:20
fikk min inn døra i dag, pakket den ut og satte den på bordet, fikk da se til min store fortvilelse at den så litt skjev ut. den står på fem "gummu knotter" og den stod da og vippet litt ferm og tilbake... skuffa.. :confused:

Veggene
03-05-2008, 18:57
Hei
Fikk MA´en fra HK i går

Har problemer med litt brum i den ene kanalen. Brummen forsvant etter å ha bytt aom to av prerørene, men er nå kommet tilbake (etter noen timer)

Noen som vet hva som kan være problemet?

Hi-Fi Smurfen
03-05-2008, 19:04
fikk min inn døra i dag, pakket den ut og satte den på bordet, fikk da se til min store fortvilelse at den så litt skjev ut. den står på fem "gummu knotter" og den stod da og vippet litt ferm og tilbake... skuffa.. :confused:

har nå lekt litt finmekaniker og fått rettet ut den lille bulken!

Legatia
03-05-2008, 19:27
Hei
Fikk MA´en fra HK i går

Har problemer med litt brum i den ene kanalen. Brummen forsvant etter å ha bytt aom to av prerørene, men er nå kommet tilbake (etter noen timer)

Noen som vet hva som kan være problemet?

Prøvd å bytte side på utgangsrøra, og sett om brum'n forflytter seg?

Veggene
03-05-2008, 19:40
Prøvd å bytte side på utgangsrøra, og sett om brum'n forflytter seg?

Ja men brummen blir værende i samme kanal :-(

Kjell B.
03-05-2008, 20:04

Kan være for høy bias på et rør. Sjekk det.

Er det brum uavhengig av volum og om kabler inn er koblet fra ?

Ellers: det er jo vellydende NOS rørtyper som følger med - men de er i høyeste grad velbrukte. Du kan ha vært uheldig og ha fått noen som har tapt spesifikasjonene.

Det kan også være en litt lekk elektrolyttkondensator som ikke riktig har bestemt seg for om den skal hele seg selv og bli frisk eller skal utvikle seg til å bli defekt.

Veggene
03-05-2008, 20:11

Kan være for høy bias på et rør. Sjekk det.

Er det brum uavhengig av volum og om kabler inn er koblet fra ?

Takk for svar! Brummen er lik uansett volum og kabler inn er koblet fra.

berxter
03-05-2008, 23:30
Hvor i verden bor du? Dersom det skulle være i Trøndelagen kan jeg godt kjøre rørene gjennom rørtesteren min, og evt overdra deg noen som er ok... bare for å utelukke den muligheten.

Bernt K

eskilm
03-06-2008, 03:00
Hvor i verden bor du? Dersom det skulle være i Trøndelagen kan jeg godt kjøre rørene gjennom rørtesteren min, og evt overdra deg noen som er ok... bare for å utelukke den muligheten.

Bernt K
Folk er så hyggelige og hjelpsomme her!

Veggene
03-06-2008, 20:48

Bernt K

Tusen takk for tilbudet, det var jammen raust av deg. Holder forresten til i Bergen.

Takk for svar! Brummen er lik uansett volum og kabler inn er koblet fra.

Tilbakemelding på "hovedproblemet mitt"
Etter mye hjelp fra Kjell B. her på forumet (MASSE kredit til han!!) har eg nå blitt kvitt all brum. Litt (eller egentlig ganske mye) justering på bias på rørene er nå alt bare gode greier og gromlyden er på plass..... Akkurat som forventet! Takk Kjell B

mteinum
03-06-2008, 20:54
Var det bare justering av bias som skulle til?

Kjell B.
03-06-2008, 23:50

Det var nok en ubalanse i bias mellom de to rørene som ga brum - pluss faktisk for lav bias. Så i slike tilfeller, sjekk bias.

SannaX
03-06-2008, 23:54
Må si jeg er blitt utrolig nysgjerrig på denne forsterkeren! Virker jo som en utrolig "bang for the bucks".
Er helt ukjent med rør og lurer på alt dette pratet med Bias etc. Er det spenning inn på rørene eller noe annet? Hvordan måler/stiller man inn dette?
Kommer snart til å kjøre med Open Baffle høytalere og vurderer sterkt rørforsterker til musikk! Hva bruker dere av kilde? Har sett at det annbefales en vintage pre fra Kjell B....

einis
03-07-2008, 03:17
utfra hvordan Kjell beskriver forsterkeren burde den passe godt til hawthorne, som kan være litt sytete i nedre diskant.
kanskje det funker enda bedre med el34 i den comboen, om det er mulig.. fyldigere nedover, bløtere oppover(?)

Hi-Fi Smurfen
03-07-2008, 09:10
hvordan er muligheten for og bruke en vanlig pre-amp forran denne?? tenkte på litt flere innganger og fjernkontroll på volum....????

Kjell B.
03-07-2008, 11:11
hvordan er muligheten for og bruke en vanlig pre-amp forran denne?? tenkte på litt flere innganger og fjernkontroll på volum....????

Det er helt perfekt. Jeg har beskrevet det flere steder - helt enkelt. Tror jeg skla lage en egen tråd om dette.

Det greieste er å stille volum MA fast på kl. 11-12 og så benytte pre'en. Men det er andre løsninger også (trafo-kobling).

Selv benytter jeg en gammel vintage Pioneer SA-900 som pre på MA - har 3 stk. av den til mine 3 hifi-anlegg, to med rør i utgangen. HJE her i Tromsø, han med de kjempestore JBL-monitorene (L-300) bruker også SA-900 som pre til MA.

Kjell B.
03-07-2008, 11:14
Er helt ukjent med rør og lurer på alt dette pratet med Bias etc. Er det spenning inn på rørene eller noe annet? Hvordan måler/stiller man inn dette?

Du får kikke på vår utmerkede rør-guide under Guider. Det står der.

Rør er enkelt ! Kan nevne at vi har flere MA som kjører mange timer hver dag. Vi har ikke gjort noe som helst med elektronikken - ingen justeringer - den er driftssikker og stabil.

Ellers vil jeg bare si at ut fra mitt eget ståsted så ville jeg anbefalt den uansett pris. Prisen var ikke en faktor. At den så var nærmest sjokkerende billig er jo kjempeflott.

Hi-Fi Smurfen
03-07-2008, 11:58
Det er helt perfekt. Jeg har beskrevet det flere steder - helt enkelt. Tror jeg skla lage en egen tråd om dette.

Det greieste er å stille volum MA fast på kl. 11-12 og så benytte pre'en. Men det er andre løsninger også (trafo-kobling).

Selv benytter jeg en gammel vintage Pioneer SA-900 som pre på MA - har 3 stk. av den til mine 3 hifi-anlegg, to med rør i utgangen. HJE her i Tromsø, han med de kjempestore JBL-monitorene (L-300) bruker også SA-900 som pre til MA.

hadde vært kanon og hatt en egen tråd på dette !!
Er lagt ifra guru på Hi-Fi, så har masse og lære... men må si at dette forumet er utolig bra for oss om vil lære! takk til dere som bidrar til at vi gønnskollinger lærer ett og annet... =)

Kjell B.
03-09-2008, 18:59

Skal bare få advare mot negativ omtale av Music Angel internasjonalt (og nasjonalt). At en forsterker til 3-4000 kr kan spille fletta av de kjente dyre rørforsterkerne (skal ikke nevne navn) til kanskje 10-dobbel pris og mer kan ikke gå upåaktet hen.

Hifi-bransjen og noen sure guruer reagerte først med å fortelle om forsterkere som går varme, eksploderer eller utvikler feil etter kort tid. Dette var i 2005. Guruer som selv har sittet og loddet sammen utstyr uten å ha forstått hvordan det skal gjøres blir ikke blide når en sånn billig kina-sak kommer - det essensielle er jo nettopp prisen - den er så billig at det nytter ikke for hifi-presse og andre å bløffe om andre dyre forsterkere som skal ligge i en høyere kvalitetsklasse fordi de er dyrere. Alt for mange har hørt MA (fordi de hadde råd til å kjøpe den).

Så etterhvert kan eiere av MA besøke hifi-messer og butikker og selv lytte til disse andre alternativene. Så kan kanskje visse sannheter om moderne lydgjengivelse bli kjent.

Man kan også her og der lese noen eventyr om trafoene til MA - det er jo merkelig at frekvensgangen går til 70 kHz når trafoene skulle være mindre gode.

Det siste på området er jo at anerkjente hifi-butikker i Hong Kong, som lever av å selge dyr vestlig hifi til kinesere, nå reagerer omtrent som følger: Jo selvsagt er Music Angel bra saker, men kun til prisen - de er billige kopier av de store kjente merkene, og originalene er selvsagt best. Kjøp dem.

Sannheten, som forklart tidligere, er at MA benytter originale typer komponenter - noen av disse er ekte NOS fra 60-årene. Det gjør ingen andre forsterkere på markedet.

Men folkens, dette er morsom lesning, det viktige er å bruke ørene og finne ut tingene selv. For meg selv, så ble det allerede i 1980 slutt på å finne en sammenheng mellom det som står i hifi-pressen og det man finner ut selv. Jeg benytter pressen som kilde for annonsører av nye produkter - det har man jo alltids bruk for.

pondusQ
03-09-2008, 21:32
Jeg har lenge hatt lyst til å prøve rør på mine Klipsch RF-35.
Er jo så mange som sier at Klipsch og rør er en fantastisk kombinasjon
Var i utgangspunktet litt skeptisk till all den justeringen jeg trodde man måtte gjøre på en rør forsterker,men etter å ha lest denne tråden høres jo det veldig greit ut.

Har lagt inn en ordre på XDSE KT88 i nettbutikken til hi-end.on9mart.
Da er det bare å sette seg ned å vente i spenning

Kjell B.
03-09-2008, 21:58

Ja det er også sånne løse rykter som er satt ut i forbindelse med en agenda som ikke er opplysning.

En slik KT88-forsterker som her er et godt gammelt, nærmest idiotsikkert prinsipp, fintrimmet over en periode på 50-60 år og nå realisert i en flott utgave i Kina. Dette er ingen uprøvd døgnflue.

Vi justerer ingenting på disse, bortsett fra en eventuell første sjekk ved kjøp.

Judas666
03-09-2008, 22:44

Hei,

Er det noen av dere som vet hvilken volum hjul størrelse som benyttes på MA?

Tenkte å bytte ut denne.

Har funnet volum hjul med beskrivelsen: FITS 1/4" OR 6mm "knurled" or "splined" shafts

Vil dette passe?

Må indrømme ebay handelen har tatt litt av i det siste, la inn bud på en MA til i helga og vant igjen :mrgreen: Så nå kommer 2 MA'er til stavanger. Så nå blir det brokobling :-D

Lurer på hvor mange av dere jeg har vært i budkrug mot hehe. Vi burde ha koordinert budrundene : )

mvh

J

defo
03-09-2008, 22:49
Hvordan får dere MA så billig? Jeg havner på 5300,- fra on9mart.com. (355 GBP x 12 x 1.25(moms))

pondusQ
03-09-2008, 22:54

Vi justerer ingenting på disse, bortsett fra en eventuell første sjekk ved kjøp.

Høres helt flott ut, og etter fine guider tidligere i denne tråden skal jeg nok få koblet multimeteret mitt på de rette pinnene for en slik første sjekk.

Enkelte ting kan jo virke litt avskrekkende når man ikke har hatt en rør forsterker i hus, men med dine enkle forklaringer går det an å forstå litt mer.

pondusQ
03-09-2008, 23:20
Hvordan får dere MA så billig? Jeg havner på 5300,- fra on9mart.com. (355 GBP x 12 x 1.25(moms))

Blir nok dette jeg må betale også. men pundet er vel rundt 10.5kr nå tror jeg
Mange som handler på ebay, men jeg fulgt et par auksjoner og da nærmet prisen seg veldig 355£, så jeg fant det like greit å bestille fra nettbutikken.

zeezar
03-09-2008, 23:30
Svar til defo:
Kjøpte min Engel herfra (http://www.e-audio.net/servlet/Detail?no=15) for fem måneder siden. Da kosta den USD 392. Nå er prisen derfra kommet opp i USD 430. Med en 3,5 kilos sak i tillegg kom frakta på USD 235.

Det gikk greitt å handle fra e-audio.net, men frakta ble ikke lagt til ved utlogging. Og da hadde jeg allerede betalt over PayPal. Fikk litt panikk og skrev brev til mottakerens mailadresse, som sto oppført på PayPal-kontoen. I en rask tilbakemelding fikk jeg vite summen på frakta og at jeg faktisk måtte betale denne før forsterkerne ble sendt.

Endel kommunikasjonsproblemer og informasjonssvikt fra forhandler, men bortsett fra det var jeg 100 % fornøyd med både handel og varer. Fikk heller ikke sporingsnummer, likevel kom pakken rimelig raskt fram. Også innpakninga var tilfredsstillende. I et tidligere innlegg i (visstnok) denne tråden hadde man gjort de samme erfaringene.

defo
03-10-2008, 00:04
Virker som eaudio er billigst ja, men havner fortsatt på 4k med moms. Man må betale det sant? :)

Begynner da å lure på disse solskinnshistoriene av folk som kjøper MA til 3k totalt. Finner heller ingen auksjoner hvor jeg ender opp med å spare mer enn 300,- ca.

Kong Arne
03-10-2008, 08:23
ALP-01R (http://www.radaudio.com/alp01r.html)

Dear sir,
The price is US$660 include normal surface mail.

billig løsning :)

Jeg bestilte denne:

Mingda MC-2A3 (http://www.china-highend-hifi.com/prod0112341255.htm)
:mrgreen:

Judas666
03-10-2008, 10:14

Hei,

fikk mine MA for ca 3700 stk ink frakt.

mvh

J

zeezar
03-10-2008, 11:21
Virker som eaudio er billigst ja, men havner fortsatt på 4k med moms. Man må betale det sant? :)

Tollen blir regnet ut fra, og kommer i tillegg til de oppgitte summene. E-audio brukte FedEx og momsregninga får du en tre-fire ukers tid etter at pakken er ankommet.

Nei, det er vel der prisen har lagt seg, rundt fire tusen med frakt og moms. Etterspørselen har neppe gått upåakta hen i markedet. Og om et år koster den fem.

Jim-bob
03-10-2008, 20:18
Min Ma er da ikke lenger arbeidsløs... Var hos Hi-fi center kjeden i dag med min Engel under armen... vi testet den mot flere typer høytalere og med en hegel H200 som ref... Vi endte på et par Dynaudio focus 220. Det vare rett og slett perfect match... =)

defo
03-11-2008, 09:37

Hei,

fikk mine MA for ca 3700 stk ink frakt.

mvh

J

Inkl moms og?

mteinum
03-11-2008, 09:50
Min Ma... hegel H200

Hvordan var disse opp mot hverandre? Vi snakker tross alt om en forsterker som er 16.000,- dyrere...

Judas666
03-11-2008, 09:54
Inkl moms og?

Nei.

Men så lenge denne forsterkeren lever opp til halvparten av forventningene jeg har, så er ikke underkant av 5000 mye.

Men jeg har ikke fått tilbakemelding om at mine MA'er er sendt, enda jeg har betalt den ekstra flyfrakt kostnaden for 2 dager siden.

mvh

J

Jim-bob
03-11-2008, 15:11
Hvordan var disse opp mot hverandre? Vi snakker tross alt om en forsterker som er 16.000,- dyrere...

Det var faktisk en snodig opplevelse. De er vanskelige og sammenligne da de spiller så utrolig forskjellig. Hegel'n er god uten tvil ,men Ma matchet de høytalerne utrolig mye bedre. Det var et vanvittig mye større lydbilde med Ma og den låt helt klart tøffest.
Jeg for min del var ikke i tvil om hvem som matchet Focus 220 best. Det låt vanvittig bra med MA'n

SannaX
03-11-2008, 15:32
Mulig det er nevnt før i tråden, men spør likevel. Hva er det de fleste mener er best kilde til denne forsterkeren? Eller hva bruker dere som har den av kilder? Begynner å bli veeeldig nysgjerrig på denne :)

Brillegeit
03-11-2008, 16:08
Hepp!

Er det noen med MA som har mekket til en form for utgang til sub til den? Som en form for Line Out?
Tenker da på linjeutganger, da den aktuelle suben ikke har mulighet for å kobles til høyttalerutganger. :-)
Blir vel noe vanskelig å lage til LFE-utgang, men alle forslag mottas med takk! :-)

- Bjørn

analog player
03-11-2008, 18:39
Hei,

Jeg har jo også kjøpt meg en Music Angel KT88 MKIII.

Jeg sliter med en ulyd som spesielt høres ved solo piano. Det er en slags skingrende tone ved visse nivåer/toner i pianospillingen. Ulyden er der sikkert hele tiden, men "drukner" kanskje litt ved f.eks spilling av rock. Det er i alle fall liten tvil om at her er det noe feil. Skjærer i øra gjør det.

Jeg trodde først det var de originale småsignalrørene som var for slitte. Disse er nå byttet til nye rør (Golden Dragon, ja, det skulle vel vært NOS, men det kommer senere :) ).

Jeg har også satt inn NOS-drosler.

Hva kan ulyden skyldes (dårlige loddinger, defekte utgangsrør...)?

Tips tas i mot med takk.

Synes jo ellers forsterkeren er helt knall!

Mvh

zeezar
03-11-2008, 19:59
Mulig det er nevnt før i tråden, men spør likevel. Hva er det de fleste mener er best kilde til denne forsterkeren? Eller hva bruker dere som har den av kilder? Begynner å bli veeeldig nysgjerrig på denne :)

Hos meg brukes MAen i et rent musikkanlegg. Kilden er en kombinert CD/DVD-avsspiller, Marantz DV7001. Mistenker vel DALI Concept 8erne for ikke å være det riktige høytalervalget. Øvre mellomtone og diskant blir for framtredende. Så bor jeg også på en studenthybel der mulighetene for fysiske tweaks og korrigeringer i forhold til rommet, som har støypvegger, ikke lar seg gjennomføre etter ønske og behov.

Ser for meg et tilstrekkelig stort rom der spacet bak racket blir vel så viktig for omkoblinger og utprøvinger som oppholdsrommet i lyttesfæren. Dessuten hadde det vært morro med Klipsch Cornwall, evt. Hersey om tippepremien ikke skulle innfinne seg.

Men det må da være noen med mer erfaring her inne?

Thumper
03-11-2008, 20:12
Hos meg brukes MAen i et rent musikkanlegg. Kilden er en kombinert CD/DVD-avsspiller, Marantz DV7001. Mistenker vel DALI Concept 8erne for ikke å være det riktige høytalervalget. Øvre mellomtone og diskant blir for framtredende. Så bor jeg også på en studenthybel der mulighetene for fysiske tweaks og korrigeringer i forhold til rommet, som har støypvegger, ikke lar seg gjennomføre etter ønske og behov.

Ser for meg et tilstrekkelig stort rom der spacet bak racket blir vel så viktig for omkoblinger og utprøvinger som oppholdsrommet i lyttesfæren. Dessuten hadde det vært morro med Klipsch Cornwall, evt. Hersey om tippepremien ikke skulle innfinne seg.

Men det må da være noen med mer erfaring her inne?

Har en tid benyttet MA på mine Cornwall III. Det er ikke perfect match:(
Men på mine Audivector spiller den meget bra! Og på guttungens Cervin Vega er den bare drittøff!!! Jeg bruker som regel Electrocompaniet EMC-1 UP som kilde, men når vi spiller X-Box360 på 100" lerret kjører jeg lyden via MA! Blir ikke så gæli det:twisted: :mrgreen: