PDA

Vis full versjon : Hvordan koble Cat5 i lyse?

asaf
06-21-2007, 23:23
Jeg har nettop dratt en CAT 5 ledning inn i et soverom. Tanken var å ha data her. Men nå angrer jeg, og ville hatt BÅDE data og TV. Lar dette seg gjøre med kun 1 cat5 kabel?

redroc
06-21-2007, 23:29
kjøp en switch PS DATA (http://psdata.no/ps.asp?it=128350&mlevel=181004) det vill sikkert fungere?

OhmRecs
06-21-2007, 23:30
Data bruker kun to par, par en(blåhvit - blå) og par to(orangehvit - orange) ihvertfall. Vet ikke hvordan det er med tv-signalet, men det bruker vel neppe 4 par. så jeg tipper det lar seg gjennomføre...

asaf
06-21-2007, 23:33
Takk for hurtige svar!!!!

Men er usikker på om det går med en switch.. Lyse boksen leverere 2 til tlf, 2 til tv og 2 til data (tror jeg). Det vil vel si at en hel Cat5 kabel må enten levere data eller tv.. Eller? Hvis jeg ikke deler den opp slik som OhmRecs sier...

Rolf Hult
06-21-2007, 23:39
Ut fra hussentralen er det separate linjer hvor TV og data er atskilt. Du kan derved ikke benytte samme kabel for begge.

Det er ikke problem å benytte standard switch for split av TV signalet til f.eks flere Lyse dekodere da.

asaf
06-21-2007, 23:42
Ok.. Det betyr at jeg kun kan ha data eller Tv da. :( synd

OhmRecs
06-21-2007, 23:58
Ut fra hussentralen er det separate linjer hvor TV og data er atskilt. Du kan derved ikke benytte samme kabel for begge.

Ikke det at jeg vet noe særlig om tv-signaler på TP-kabel, men dersom det ikke benytter mere enn 2 par lar det seg fint gjennomføre å kjøre både tv-signal og datasignal inn på en kabel igjen ut fra hussentralen. Dersom tv-signalet benytter mere en 2 par lar det seg ikke gjøre.

Hvorfor ikke gjøre det enklet, trådløst for pc og kabel for TV??

asaf
06-22-2007, 08:44
Kanskje noen har et koplingskjema?

tazzat
06-22-2007, 20:46
Bruk følgende konfigurasjon f.eks:

------Plugg1:
Pinn 1-Oransje-hvit
Pinn 2-Oransje
Pinn 3--
Pinn 4-Blå
Pinn 5-Blå-hvit
Pinn 6--
Pinn 7--
Pinn 8--

-------Plugg 2:
Pinn 1-Grønn-hvit
Pinn 2-Grønn
Pinn 3--
Pinn 4-Brun
Pinn 5-Brun-hvit
Pinn 6--
Pinn 7--
Pinn 8--

Ikke avmantl kabelen mer enn 5 CM, og ikke tvinn opp parene mer enn 13 mm. Det er standard
Samme i begge ender.

Bruker du en elko uttak i veggen med 2 utganger så er det ikke noe problem å gjøre denne splitten inne i veggen.

Ved å splitte inne i veggen, på kontakt en bruk Orange par og grønt par, og kople disse på sine farger (altså 1+2 og 3+6), så ta blått par og brunt par og kople disse på orange og grønn farge i neste kontakt.

Lykke til :D

altec
06-22-2007, 20:56
Rød og gul og hvit og svart, er det samme har han sagt:-))

asaf
06-23-2007, 20:14
Tusen hjertelig takk!! Til orientering kan jeg si at jeg har kjøpt dobbel veggkontakt på Biltema. Håper disse duger... Da er det 2 i en boks, slik at jeg håper å dele Cat5 kabelen

asaf
06-23-2007, 20:17
Hva menes egentlig med avmantl? Er det avisolere? Og disse 13 mm... vil det si at disse parene skal beholde tvinningen, slik at kun 13 mm er løse? Hvorfor det egentlig? Gjelder dette uansett om jeg skal splitte eller ikke?

oyvindk
06-25-2007, 09:18
Avmantling er det samme som avisolering, ja. I dette tilfellet menes det den ytre kappen. De individuelle lederne avmantles ikke, der er det kniver som skjærer seg inn i kjernen.

Ellers rotes det med kablingen i denne tråden. Standard ethernet benytter par 2 og par 3, som er pinne 1+2 samt pinne 3+6 (ikke 4+5 som det skrives her). I T568B-standarden (som er vanligst), er dette fargene orangehvit+orange og grønnhvit+grønn.

Les mer:
TIA/EIA-568-B - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/TIA/EIA-568-B)

heiheihei
08-03-2008, 11:42
Hei

Kan noen bekrefte at dette virker?

Vil det fungere dersom en mediespiller ala TVIX skal brukes?

Coaslip
08-03-2008, 13:08
Dette _skal_ fungere helt fint. data bruker som tidligere nevnt 2 par (totalt 4 ledere) De 4 resterende kablene som ikke er ikke er i bruk , kan brukes til TV. TV til lyse går forøvrig på vanlig "TCP/IP" (akkurat som PC), så da trenger du de resterende 4 parene til dette. Bakdelen er at du innfører mere støy og du aldri ville kunne få hastigheter større enn 100mbit. Men vanlig tv signal (ikke HD) fra lyse krever ca 5-20 mbit, (per dekoder) så det går fint. :)

Sjekke litt opp og kommer med følgende forslag:

Finn en original Cat 5 kabel med plugg (til referanse med mindre du kan rekkefølgen på fargene i hodet - altså se hvordan kablene ligger inni pluggen) og gjør følgende på kabelen som skal gå inn til lyseboksen fra soverommet.

Bruk Hvitoransj/Oransj og Hvitgrønn/Grønn til PC.
Sett disse nøyaktig slik de står i "referansepluggen"

Bruk hvitblå/blå og hvitbrun/brun til Lyse TV.
Sett blå/hvitblå der oransj/hvitoransj står i referansepluggen
sett brun/hvitbrun der grønn står i "referansepluggen"

Du må gjøre det samme i andre enden , men siden du ikke har noen referanse her så blir det noe verre , men skikkelige plugger har som regel både nummermerking og fargekoder , så det skal være en muligthet for å tenke logisk å finne ut av det. :) Jeg orker ikke tenke på det akkurat nå siden jeg nett har stått opp :)

Håper du forstår hva jeg mener. :)

TomRH
08-04-2008, 09:16
I følge en kompis av meg, så skal det funke fint om du har en switch i begge ender. Koble både data og tv fra routeren inn i switchen i ene enden, og samme i andre enden i den andre switchen. Switchen vil så ta seg av sorteringen av signalet.
Har ikke fått prøvd dette selv enda, men skal i løpet av et par uker.

Coaslip
08-04-2008, 10:39
Blir ikke det en dyr løsningn kontra å bare splitte kabelen da? Samt du innfører enda en elektrisk boks på soverommet :)

TomRH
08-04-2008, 15:13
Spørs om du ønsker kun 10mbit eller 100/1000mbit LAN.
Hvor mange ledere tvsignalet bruker, aner jeg ikke, det vett nok de andre her oppe bedre enn meg.

Men ja, det koster litt mer, men de er litt urelevant for min del, (ja jeg bygger også anlegg nå) siden jeg sannsynligvis trenger switch i begge ender uansett pga flere pcer osv. Samt at jeg har switcher liggende fra tidligere prosjekt ;)

Coaslip
08-05-2008, 00:54
Har grubla litt på dette og forhørt meg litt , det virka høyst usannsynlig at det skulle fungere med en switch i begge ender. Og etter å ha sjekket litt opp så må jeg desverre si sorry mac , den løsningen kommer ikke til å fungere.

TV og PC er to forskjellige nett , å ved å sette en switch på i begge ender kommer data'ene til kollidere. Lyse boksen sender ut TCP/IP, altså vanlig "internett protokoll" til lyse-tv-dekoderen , med samme språk som hvilkensomhelst pc, det samme gjør "internett" delen, men de kan ikke krysses. Dekoderen skal ha data fra "tv" utgangen på lyse boksen , og pc'en fra "pc" utgangen på boksen. Når du setter en switch på i begge ender har ikke switchene peiling på hvem av PC og dekoderen som skal ha ha hvilke datapakker og dermed kolliderer det hele.

Vil du ha gigabit inn i rommet må du bruke en fullkoblet kabel , med alle 8 lederene , ellers vil det ikke fungere, pga støy på nettkabelen. Løsningen vi diskuterer her er ikke for å ha gigabit inn på soverommet , men tv og en pc med internettmuligheter, altså, ting som ikke nærmer seg 100mbit båndbredde engang. Med mindre du skal ha 3-4 dekodere og filserveren din på soverommet..

Det koker ned til løsningen jeg har nevnt lengre opp i tråden hvis dette skal løses med EN kabel, uansett hvordan du vrenger å vrir på det. Vil du sleppe unna lettere , er det en mulighet å sette på en "ferdig" splitter i hver ende slik du slipper å koble om de fyisiske lederne i cat-5 kabelen, men det tar deg 5 minutt arbeid i hver ende og det ser mye bedre ut med en dobbel RJ45 kontakt på veggen , enn stor splitter som blir hengende rett ut i fra et hull i veggen. Klart , det er bare min mening da :)

heiheihei
08-05-2008, 07:18
Var hos min venn Claes Olson i går og han hadde ferdig lagde splitter til Cat 5 kabler. Dette fungerte bra (så tv og surfet samtidig).

Men, av diskusjonen over, vil man få lavere hastighet på data strømmen? Skal bruke det ene data punktet til en TVIX boks som skal brukes til HD matriale (full HD med DTS/DD lyd), vil denne måten å kable på være til problem for dette?

TomRH
08-05-2008, 11:58
TV og PC er to forskjellige nett , å ved å sette en switch på i begge ender kommer data'ene til kollidere. Lyse boksen sender ut TCP/IP, altså vanlig "internett protokoll" til lyse-tv-dekoderen , med samme språk som hvilkensomhelst pc, det samme gjør "internett" delen, men de kan ikke krysses. Dekoderen skal ha data fra "tv" utgangen på lyse boksen , og pc'en fra "pc" utgangen på boksen. Når du setter en switch på i begge ender har ikke switchene peiling på hvem av PC og dekoderen som skal ha ha hvilke datapakker og dermed kolliderer det hele.

Dette må jeg si hørres noe rart ut. Hvordan vil du forklare hvordan det fungerer når du har flere pcer på samme nett da?
Nå kjenner jeg ikke konseptet bak tvboksen, men jeg går nå ut fra at den også har en adresse, som alt annet på et IP-nett. Jeg kan ikke se hvordan det skal være noe forskjell på den boksen og å ha pc tilkoblet nettet.
Men uansett, jeg skal prøve ut ideen neste uke når jeg skal rigge anlegg. Får se da

Coaslip
08-05-2008, 13:58
Fordi alle pcene står på SAMME nettet, du mixer i sammen 2 forskjellige nett med å sette tv og pc inn på samme switch. Når du blander 2 forskjellige nett så vil ikke swtichen vite hvilken av pakkene som skal hvor, med mindre du har en smart swich, noe vanlige hjemmeswitcher ikke er. Men det er jo bare å teste ut som du sier , det har forsåvidt ikke noe med trådstarters spørsmål å gjøre :P

coopers
08-05-2008, 17:04
Jeg prøvde med en gammel hjemmesentral og gammel dekoder, der gikk det helt fint å ha en ledning fra hjemmesentral til swich, og så koble både pc og dekoder der. Men ting kan ha endret seg siden den gang.....:confused:

helseth
08-22-2008, 12:23
For å si det som det er: man kan løse dette med en switch i hver ende, men man må ha en switch som tillater oppsett av Vlan. Har selv 3 Linksys SLM2008 gigabit switcher. 1 Vlan for switch management, 1 for TV, og 1 for annen datatrafikk. Disse har også QoS slik at filoverføringer og den slags ikke kveler båndbredden til TV. Har HD pakka til Altibox og alt fungerer perfekt. NB! Husk å slå av IGMP snopping på Vlanet til TV i switch nærmest hjemmeterminalen. Man har da et Gigabit backbone for hele huset via 1 kabel mellom hver switch.

Har flyttet DIR-655 router opp i 3-etasje. 3 switcher fra hjemmesentral, men routet i sin egen Vlan tunnel. Funker glimrende.

oleanl
09-16-2008, 12:45
Som en var inne på her, bruk disse fra CO
Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag (http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=46242744)

Coaslip
09-16-2008, 13:36
HVordan gikk det egentlig ?

vuggebit
11-07-2008, 16:38
Jeg har nettop dratt en CAT 5 ledning inn i et soverom. Tanken var å ha data her. Men nå angrer jeg, og ville hatt BÅDE data og TV. Lar dette seg gjøre med kun 1 cat5 kabel? Dette går helt fint! MEN, det krever at du har en koblingsboks (Dual Jack) ved hjemmesentrelen, der spliter du tv og internett til en kabel opp til soverommet ditt. På soveværelset utfører du samme splitning med en "Dual Jack" uttak. Ved hjemmesentralen har du koblet en ledning fra PC og en fra TV. Skulle du ønske og splitte til flere rom som jeg har gjort. Må du ha en Dual Jack splitet og samlet til en kabel, men i den andre enden samer du dem til en "Jack." Du vil også trenge 2 switcher, hvor du spliter kabelen fra "Jack 1" til begge switchene. (dette er for å skille mellom internett og data fra ledningen ved sentralen. Da er det bare å strekke en kabel fra "Jack 2" til neste rom og splitte den opp i koblingsboksen. For å skape forbindelse, lager du en splitet kabel lik den som du laget for å skille mellom data og tv. Denne kobler du inn i "Jack 2" Da har du samlet internett og pc igjen til en kabel og igjen splittet denne på det andre rommet. Det som gjelder er å hele tiden splitte og samle riktig.

Utstyrsliste (mitt netverk)
6 x Full Shield Dual Jack (dobbel uttak)
3 x Switch (Dem enkle fra Class Ohlson funker fjell)
4 x Splittet nettverkskabler (TV/PC-->PC->Switch 1
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx(xxxxxx-->TV->Switch 2
4 x Seperate ledninger, en "fra hjemmesentral til rom 1" "fra rom 1 til rom 2 "fra rom 1 til rom 3" og "fra rom 1 til rom 4"
osv, du kan sikkert alt det der.

Men for å gjøre det slik, krever det litt teknisk innsikt og en del utstyr. ( er vel den fine måten å gjøre det på, men finnes mange billige løsninger)

vuggebit
11-07-2008, 19:24
Var hos min venn Claes Olson i går og han hadde ferdig lagde splitter til Cat 5 kabler. Dette fungerte bra (så tv og surfet samtidig).

Men, av diskusjonen over, vil man få lavere hastighet på data strømmen? Skal bruke det ene data punktet til en TVIX boks som skal brukes til HD matriale (full HD med DTS/DD lyd), vil denne måten å kable på være til problem for dette?

Ja, de har ferdige splittere på Claes Ohlson, men om man har alt utstyr så er det biligere (samt lettere å skjule) om man lager dem selv.

Og nei, det forstyrrer ikke på signalene, jeg bøffer HD filmer gjennom serveren i stuen til loftet, og får eksakt den samme hastigheten over internett. Men det kan anbefales og kjøpe "Full Shield" Bokser og kabler om man har mye innpåvirkende kilder i huset eller utenfra.

Coaslip
11-08-2008, 12:07
Ja, de har ferdige splittere på Claes Ohlson, men om man har alt utstyr så er det biligere (samt lettere å skjule) om man lager dem selv.

Og nei, det forstyrrer ikke på signalene, jeg bøffer HD filmer gjennom serveren i stuen til loftet, og får eksakt den samme hastigheten over internett. Men det kan anbefales og kjøpe "Full Shield" Bokser og kabler om man har mye innpåvirkende kilder i huset eller utenfra.

Gigabit ethernet (1000 Mbit) krever alle 8 lederene som ligger i kabelen for å fungere. Gigabith nettverk gir en overføringshastighet på ca 125 MB (megabyte) per sekund, noe som er langt over det diskene i pcen din klarer å levere i dag. Dette krever så klart gigabit switcher , og gigabit nettverkskort i begge ender på utstyret ditt. (server/pc/xbox/ps3 osv), samt cat5e eller bedre kabel. Når du setter på en splitter i hver ende, deler du kabelens 8 ledere i 2, slik at du bruker 4 og 4, til to forskjellige signaler. Hastigheten vil da begrenses til 100 Mbit (noe som fortsatt er LANGT over det internettlinja klarer) og holder i massevis til TV streaming , samt internettsurfing.

Skal du kopiere masse filer over nettverket vil du merke nok forskjell, siden hastigheten synker fra 125 Megabyte til 12,5 megabyte per sekund. Streame film fra server feks , er derimot ikke noe problem. Full HD fra en bluray (1920x1080) med hd lyd krever 54mbit per sekund, så du har plenty med "headroom" på et 100mbit nettverk. Det vil si at du trygt kan splitte den eksisterende kabelen du har lagt opp.

Diskusjonen her , har vel derimot gått på å sette en switch i begge ender av 1 enkel , fullkoblet 8-leders kabel, for så å koble til 2 forskjellige nettverk (TV og "internett"), noe som IKKE går.

vuggebit
11-08-2008, 19:24
Diskusjonen her , har vel derimot gått på å sette en switch i begge ender av 1 enkel , fullkoblet 8-leders kabel, for så å koble til 2 forskjellige nettverk (TV og "internett"), noe som IKKE går.

Nei, men det første innlegge gikk ut på "om det er mulig å ha TV og PC på samme kabel" og som tidligere nevnt i denne diskusjonen er det mulig, både TV og PC bruker kun 2 par, kobler man riktig i uttakene så viker det, og kvaliteten er noe lunde den samme uansett for en vanlig bruker. Men hadde selvsagt vært skeptisk selv om du skulle ha et par FTP servere med flere hundre brukere innom daglig. Uansett, jeg har i prinippe splittet PC/TV via en kabel til 4 rom, og har brukt følgene utstyr;

6xFull Shield DualJack uttak
2xSwitch
19xPlugger til nettverkslednig.
1xTrådløs Router
1x100 meter cat5e Shielded

Med dette utstyret har jeg først koblet opp en boks med hvor jeg har to ledninger; en for PC (til venstre) og en til TV (til høyre) fra den boksen har jeg stukket EN ledning til kjellertrapp, (som er på andre side av veggen) hvor jeg har oppmontert totalt 2x Dualjack boks hvor kun den ene av de tilsammen fire koblingene er inkommende TV/PC trafikk, for å skiller trafikken har jeg ved bruk av 4xHjemmelagede splittet kabler og 2xswitch hvorav den ene er til TV og den andre til PC. Derfra har jeg stukket EN ledning til en Dualjack i kjellerstuen. Det samme har jeg gjort opp til Soveværelse, og EN til stue.
-Resultat; Har tre tver som permanent står på samtidig, samt tre bærbare pcer på det trådløse og en stasjon pc som benyttes til spill og heavy nedlasting. Å åpne porter til diverse programmer fungerer også utmerket over mitt hjemmelagede nettverk. Dessuten har vi 30/30 fra lyse, og får rimelig i nærheten av den optimale hastigheten.
Så kan vel på flere måter si at det var vellykket og at det virket. Men som sagt er det vel ikke til å anbefale om man er en piratbaron, eller har noen andre form for overdrevet høyt behov for ultimat nettverks- ytelse.
Anyway, bruk "TAZZAT" sin løsning, den jeg har benyttet meg av, og den kan jeg bekrefte virker på de fleste typer bokser.

Wireline
09-09-2010, 22:34
[QUOTE=Coaslip]Dette _skal_ fungere helt fint. data bruker som tidligere nevnt 2 par (totalt 4 ledere) De 4 resterende kablene som ikke er ikke er i bruk , kan brukes til TV. TV til lyse går forøvrig på vanlig "TCP/IP" (akkurat som PC), så da trenger du de resterende 4 parene til dette. Bakdelen er at du innfører mere støy og du aldri ville kunne få hastigheter større enn 100mbit. Men vanlig tv signal (ikke HD) fra lyse krever ca 5-20 mbit, (per dekoder) så det går fint. :)

Sjekke litt opp og kommer med følgende forslag:

Finn en original Cat 5 kabel med plugg (til referanse med mindre du kan rekkefølgen på fargene i hodet - altså se hvordan kablene ligger inni pluggen) og gjør følgende på kabelen som skal gå inn til lyseboksen fra soverommet.

Bruk Hvitoransj/Oransj og Hvitgrønn/Grønn til PC.
Sett disse nøyaktig slik de står i "referansepluggen"

Bruk hvitblå/blå og hvitbrun/brun til Lyse TV.
Sett blå/hvitblå der oransj/hvitoransj står i referansepluggen
sett brun/hvitbrun der grønn står i "referansepluggen"

Du må gjøre det samme i andre enden , men siden du ikke har noen referanse her så blir det noe verre , men skikkelige plugger har som regel både nummermerking og fargekoder , så det skal være en muligthet for å tenke logisk å finne ut av det. :) Jeg orker ikke tenke på det akkurat nå siden jeg nett har stått opp :)

Håper du forstår hva jeg mener. :)[/QUOTE

Har testet dette ut på Lyse (Haugnett) og det virker. Kjøpte en kabeldeler på Clas Ohlson. Satte kabel fra TV uttaket på sentral inni den ene inngangen og kabel fra internett i den andre. Kabeldeleren splitter dermed de 8 lederne i 2, dvs 4 ledere til TV og 4 til Internett. Isteden for å bruke den splitteren som fulgte med kabeldeleren (den du har i andre enden) så delte jeg lederne selv i en dobbel veggkontakt, dvs 4 ledere på den ene kontakten og 4 på den andre. Jeg fulgte da T-568B metoden for å kople Tp cat5 og cat6 koblingsskjema - Nornes.org (http://www.nornes.org/?side=artikkel&id=37). Leder 1+2+3+6 på den ene kontakten og leder 4+5+7+8 på den andre (4+5+7+8 koples da i samme spor som den første kontakten siden internett og TV kun bruker 4 ledere). Kjørte HD TV og surfometer samtidig og det gikk som smurt. Men du får jo som tidligere sagt i andre innlegg kun 100Mbit med denne metoden.

Bedda
09-09-2010, 22:51
Jeg prøvde med en gammel hjemmesentral og gammel dekoder, der gikk det helt fint å ha en ledning fra hjemmesentral til swich, og så koble både pc og dekoder der. Men ting kan ha endret seg siden den gang.....:confused:

den gamle grå hjemmesentralen har 3 uttak som kan brukes til hva du vil uavhengig av hverandre. de som er svarte har dedikerte stikk for tv og internett.