PDA

Vis full versjon : Beste/sikreste måten å veggfeste stereobenk i gips

Trancton
07-01-2012, 09:36
Jeg har kjøpt meg en Unnu (231)stereobenk (UNNU 231 Møbel | Hi-Fi Klubben (http://www.hifiklubben.no/produkter/tilbehor/hi-fitv-mobler/unnu_231_mobel_hvit.htm)) som jeg ønsker å henge på veggen. Veggen består av doble gipsplater (2x13mm). Jeg har et par alternativer til å feste det med (gipsanker/molly-plugger, eller vippebolter/platti-plugger/toggle bolt), hvilke av disse anbefales? Jeg har lest at en del anbefaler vippebolter foran mollyplugger, noen som har erfaring med dette fra å vegghenge tyngre ting på gipsplater?

- Ricky

hobbinn
07-01-2012, 09:47
Gratulere med ny stereobenk. :-D

Det beste du kan gjøre når du skal henge den opp er å finne stenderne, hvis det ikke går hville jg prøvd med gipskruer som ikke ekspanderer (altså ikke mollyplugger ol.) men funnet slike skruer som har brede knivgjenger og gir stor flate i gipsen. Har du muligheten skader det heller ikke å lime med f.eks. pl 400 i tileg til å skru, men sikert ikke særligt praktisk.

Rojoh
07-01-2012, 19:12
Enig med hobbinn mht. å bruke stenderne som forankring. Må du feste i selve gipsen, er vippeankre det beste.
http://www.fischernorge.no/PortalData/9/Resources/fischer/documents_pdf/gips_plate_kapittel/KIPP.pdf

Mr_Stian
11-29-2012, 12:20
Wurth har gips plugger som på dobbel gips har en uttreksverdi på 75kg pr hull. Disse holder i massevis. Må bore 10mm hull til disse, men dette er skikkelige greier. Noe av det beste jeg har brukt på gips hvertfall.

sirilo
01-17-2013, 11:14
Prøv å dra ut en molly plugg som er riktig montert.
Da drar du et hull i veggen som du kan stikke hode ditt inn i.(litt overdrevet)
De med kniveggene har IKKE samme styrke som molly.
Dette har jeg montert flere hundre av, men det må brukes riktig utstyr under montering.

Steinar.

stokkospur
06-21-2013, 10:05
Hei dere,

Er det noen som kan dele noen erfaringer med å henge opp et Unnu-system på veggen?

Jeg får mine møbler levert i dag (2+3) og de skal henges opp på veggen (gipsvegg, har kontroll på stendere). De skal fylles opp med følgende skjult i møbelet (har 5 svarte stoffdører):

- Et par B&W CM1
- En stk B&W subwoofer ASW608
- NAD forsterker
- Altibox
- En switch
- Sonos Connect
(på sikt - en stk B&W CMC senterhøytaler)

På toppen skal det stå en Rega platespiller, og på veggen skal fjorårets smart tv fra Samsung på 46`henge.

Jeg hadde satt pris på om noen kan dele erfaringer innen:

- Tips/triks ihht montering
- Erfaringer med sub inne i selve møbelet?
- Hvordan opfører platespilleren seg med dette oppsettet?
- Vekt
- Andre ting dere kommer på

Oppsettet og tankegangen min er ganske fastlåst (pga min bedre halvdel), så råd om å tilpasse en sub inne i selve møbelet er å foretrekke fremfor tips om å flytte suben ut fra møbelet :-)

//stokkospur

Andersen88
06-21-2013, 10:30
Hei dere,

Er det noen som kan dele noen erfaringer med å henge opp et Unnu-system på veggen?

Jeg får mine møbler levert i dag (2+3) og de skal henges opp på veggen (gipsvegg, har kontroll på stendere). De skal fylles opp med følgende skjult i møbelet (har 5 svarte stoffdører):

- Et par B&W CM1
- NAD forsterker
- Altibox
- En switch
- Sonos Connect

På toppen skal det stå en Rega platespiller, og på veggen skal fjorårets smart tv fra Samsung på 46`henge.

- Vekt

Oppsettet og tankegangen min er ganske fastlåst (pga min bedre halvdel), så råd om å tilpasse en sub inne i selve møbelet er å foretrekke fremfor tips om å flytte suben ut fra møbelet :-)

//stokkospur

Subwoofer i benk + Platespiller på benk = Dårlig kombo.

Det vil aldri fungere, da ASW608 rister alt for mye. Du kan risikere å sprenge høyttalerne dersom du ikke passer på.

Willef
07-18-2013, 16:58
Hei dere,

- Et par B&W CM1
- NAD forsterker
- Altibox
- En switch
- Sonos Connect

- Vekt

//stokkospur

Hei,

Gikk du for løsningen over? Jeg har selv CM1 og vurderer å kjøpe UNNU møblet, men er litt bekymret for å sette disse inn i møbelet rent lydmessig. Har de idag på stands med vibrasjonsdempere etc. Disse høyttalerene har jo også bassreflex bakover, regner da med at du bruker de medfølgende proppene for å lage en "lukket" løsning?

Hadde også satt stor pris på om du evt har noen bilder av oppsettet!

Noen andre som har erfaringer med høytalere plasert i UNNU møbelet?

stokkospur
07-19-2013, 12:30
Hei,

Gikk du for løsningen over? Jeg har selv CM1 og vurderer å kjøpe UNNU møblet, men er litt bekymret for å sette disse inn i møbelet rent lydmessig. Har de idag på stands med vibrasjonsdempere etc. Disse høyttalerene har jo også bassreflex bakover, regner da med at du bruker de medfølgende proppene for å lage en "lukket" løsning?

Hadde også satt stor pris på om du evt har noen bilder av oppsettet!

Noen andre som har erfaringer med høytalere plasert i UNNU møbelet?

Heisan!

Ja, jeg gikk for dette.

Kjøpte en 2+3 løsning fra Unnu, og har borret hull for overgang mellom 2ern og 3ern. Jeg var heldig med stendere slik at 3 ern er forankret i to stendere, og 2ern i en stender. Begge møblene står tett inntill hverandre og henger som støpt på veggen.

Plassering av komponenter ble som følger:

3ern:
- Tv vegghengt midstilt over. En stk CM1 ytterst til venstre og 1 stk ytterest til høyre. Begge høytalerene står på gummidempere kjøpt på HiFi-klubben. I hyllen i mident av møbelet står altiboxen, en liten switch, Sonos Connect + en liten DAC for tv lyd.

2ern:
- Platespiller plassert på toppen og forsterker i hyllen som henger intill 3ern.
Plassering av SUB: Subben ble plassert i et hjørne utenfor møbelet da det ikke funket i hele tatt å benytte platespilleren så lenge subben var i møbelet.

Litt usikker på hvilke proper du refererer til. Jeg føler at hyllene CM1 står plassert i er relativt romslige. Jeg har ikke testet CM1 på stativ, men lydforkjellen fra da høytalerene stod på gulvet på de same gummidemperne kontra inni møbelet er minimal. Jeg tror høytalerne beginner å bli rimelig innspillt, og jeg er meget fornøyd med lyden. Subwoofer ASW608 komplementerer CM1 på en nydelig måte. Det er noe trangt i hyllen for forsterkeren.

Min generelle tilbakemelding på oppsettet: Hadde det ikke vært for krav og hat mot synlige høytalere fra min bedre halvdel, hadde jeg ikke valgt å gjøre det på denne måten. Men oppsettet fungerer godt når du vil ha ok lyd i stuen, som skal ivareta både tv-lyd, streaming og en platespiller - samtidig som ting ser visuelt bra ut. Jeg har ikke pakket inn lyden min i kjellerstuen for å si det på den måten.

Selv om møblene er god tilrettelagt for kabler og å skjule elementer, blir det likevel mye styr når du skal koble opp en del enheter inne i møbelet. For min del resulterte dette i at møbelet ser veldig visuelt fint ut på 4 av 5 hyller, mens i hyllen hvor altiboxen står, ser ting veldig rotete ut.

Mine følelser for løsnignen er dermed litt blandet, men jeg føler jeg har ok + lyd i stuen nå og ting ser jo for all del flott ut - men jeg måler nok dette opp mot alternativer som kunne vært mye verre.

Willef
07-19-2013, 23:18
Takk for svar, det var egentlig akkurat der jeg lurte på og regnet med. Kan du si litt om lyden med sub i møbelet kontra utenfor (jeg skal ikke ha platespiller)? Proppene jeg snakker om fulgte med i esken til CM1 og er i sort skumgummi, hvis du ikke har de i bassreflex portene allerede ville jeg anbefale på det sterkeste å sette de i, vil tro det vil gi et mye bedre lydbilde når du slipper refleksjoner fra inne i møbelet. Hvordan spiller forresten ASW608 med CM1? Vurderer ASW 610, evt PV1D men kanskje lillebror kunne vært en mulighet..

Laget forresten en egen tråd om dette, her ser du hvordan jeg tenker å sette det opp:

http://avforum.no/forum/generelt-audio-hifi/131281-hoytallere-ett-unnu-mobel.html

Purolatino
07-20-2013, 11:52
Hei

Dere som har anskaffet dere dette møbelet må gjerne poste noen bilder av møbelet deres.

Vurderer selv Unnu, synes de ser veldig bra ut.

Men,det som gjør meg litt skeptisk, er at de kanskje er noe grunn.
Er lett og bli litt forført av Unnu videoen, der alt ser så lett, fint og ryddig ut.
Tenk å kunne stappe alt inne i møbelet og få det gjemt bort, høyttalere, subwoofer, receiver/forsterker, skuffer til cd og/eller filmer, perfekt.

Men, det er vel ikke så enkelt, hvilke komponenter er det egentlig plass til uten å ta bort bakplaten?, er ikke mye å velge i?

Kom gjerne med gode alternativer til receiver/forsterker.

Ved å ta bort bakplaten blir det vel noe større plass?
Er det mulig å sette/feste bakplaten "helt bak"?

Hvilke receiver/forsterker har dere fått plass til?
Her, hadde det vært veldig fint med tilbakemelding.

Er veldig i tenkeboksen på dette møbelet.

ThomasOslo
07-20-2013, 19:51
Hvorfor ikke heller gå for ikea sine bestå eller den dypere versjonen.
Modifisere frontene.... Voila.... Helt likt unnu og mye mer funksjonell samt dypere og mer plass. :-)

De kan du også få 64 cm høye slik at det også blir en xtra hylle i høyden.

Det var i hvert fall det jeg gjorde og der har jeg fått inn alle komponenter med mer :-)

ThomasOslo
07-20-2013, 19:56
Et dårlig men illustrerende bilde av mitt "hembygga" :-)

ThomasOslo
07-20-2013, 19:57
Og et til :-)

Purolatino
07-20-2013, 22:32
Hvorfor ikke heller gå for ikea sine bestå eller den dypere versjonen.

De kan du også få 64 cm høye slik at det også blir en xtra hylle i høyden.

Det var i hvert fall det jeg gjorde og der har jeg fått inn alle komponenter med mer :-)
Hei

Fin benk du har fått laget deg.

Den "dypere versjonen" sier du, tenker du da på Stuva serien?, eller finnes det en dypere versjon av Bestå?
Bakdelen med Stuva, er at den finnes vel bare i 64.cm høyde?

ThomasOslo
07-20-2013, 22:55
Stemmer at stuva kun finnes i 64 cm.
Til gjengjeld er det den dype utgaven, ja.

Det du også kan gjøre (som jeg gjorde) er å bruke bestå-skrogene og bare kle det hele med hobbyplater eller benkeplater i ønsket treverk og finish.
Enkelt og veldig bra sluttresultat.
Og har man ikke plass og utstyr til å kappe platene selv så får du dem kappet der du kjøper dem. :-)